Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 8:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2019 10:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 feb, 2018 11:47 am
Berichten: 23
Na al geruime tijd hier te hebben meegelezen en af en toe wat vragen te stellen, leek het met tijd worden om ook maar eens een bouwverslag te plaatsen :)

Het gaat om een Mercedes C-class DTM auto, naar mijn mening een van de mooiste touring car modellen die ooit is gemaakt!
Dit kitje heb ik nieuw gekocht en ik ben vooral benieuwd naar het decallen, aangezien bij mijn vorige build (van een oudere tweedehands Revell rally auto) de decals heel breekbaar waren en daar dus e.e.a. is mis gegaan.

photo 466838

Vooropgesteld dat dit pas mijn 4e kit ooit is die ik ga bouwen, is dit voor mij de eerste Fujimi kit. Bij het bekijken van de sprues valt meteen op dat dit niet een volwaardig gedetailleerde race-versie is, maar een soort opgeleukte straatauto; zo zitten er geen echte racekuipjes bij, is het dashboard standaard en de rolkooi maar deels aanwezig. Ook zit de bak voor het reservewiel in de bodemplaat :lol:
"Toevallig" heb ik ook de Tamiya kit van de C-class liggen (3 stuks zelfs :mrgreen: ) dus ik heb die 2 even met elkaar vergeleken. Dan is toch snel duidelijk dat Tamiya veel mooier gedetailleerde en historisch correctere kits maakt!

In deze sprue zit zelfs het standaard straat-stuur :roll: Gelukkig hebben ze op een extra sprue nog wel een racestuurtje meegeleverd :)
photo 466842

De bodemplaat heeft in principe weinig detail en dus weinig werk, ware het niet dat de bak voor het reservewiel echt niet kan op zó'n auto...
photo 466840

Anyway, ik beschouw deze kit daarom vooral als project waar ik veel van kan leren door allerlei technieken voor het eerst toe te passen! Zo gaat de dremel voor het eerst in actie komen en ook neem ik voor het eerst de panel line scriber ter hand!

De kit is niet heel mooi gegoten; op de body zitten naast gietnaden ook allerlei rare strepen e.d. Deze hebben echter geen relief dus ik denk dat dit wel wegvalt bij het primeren.
photo 466837

Alleen in de grill is het doorgelopen en gaat het waarschijnlijk wel opvallen :(
photo 466843

Vooral de stoelen hebben nogal veel overtollig plastic...
photo 466839

Ik ben inmiddels begonnen met het schuren van alle gietresten en naden op de body, dat werkje viel me nog mee gezien de hoeveelheid plekjes die ik vond..
Wordt vervolgd!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2019 11:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4396
Woonplaats: Aartselaar
Beste die flash wil zeggen dat de gietmallen aan het verslijten zijn en lekken een beetje op zich kan dat geen kwaad extra werk uiteraard
De grille vooraan is dan wel wat erger en dat zal wel hevig opvallen
Die kleurverschuiving ja dat komt wel meer voor een tipje gebruik Tamiya primer " fine " en er zullen al veel van die problemen opgelost zijn
Voor de decals kan je ze best behandelen met een soort vernis laag verkrijgbaar hier bij Brouwers het is een onzichtbare spray en dat legt een laagje beschermingsvernis op je decals , moesten ze nu geel aan worden zijn ( ouderdom ) hoef je ze gewoon tegen het raam hangen het zonlicht na een tijdje worden ze terug mooi wit

Verder Suc6 met deze bouw
Grt
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2019 12:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 feb, 2018 11:47 am
Berichten: 23
Dank voor je tips!
v.w.b. de decals heb ik bij de vorige auto op een gegeven moment inderdaad een flesje liquid decal film gekocht en dat werkt heel goed! Nadeel is wel dat de decals wat minder flexibel worden. Dat is vooral lastig bij extremere rondingen waar ze overheen moeten vallen. Zlefs met voldoende micro set en sol lukte het me dan soms niet helemaal zoals ik het wilde...

Bij deze kit hoop ik die problemen te vermijden doordat de decals nieuwer zijn!
Ze lijken overigens ondanks de nieuwe kit wel een beetje geel, dus die tip van het zonlicht zal ik sowieso voor de zekerheid maar toepassen :)

photo 466844


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2019 13:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4396
Woonplaats: Aartselaar
Als uw decals wat stijver zijn helpt een föhn haardroger ook zeer goed zo heb zeteltjes voorzien van een ruitjes motief ( Golf 1 ) onbegonnen werk anders
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2019 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Van die strepen in je plastiek ga je niet veel last hebben, Zelfs de grill vooraan is ok.
Als je je panellines hebt uitgekrast, schuur je hele body met een fijn schuurpapiertje en veel water eens glad en mat. Op die manier zullen de voelbare gietnaden ook weg zijn. Daarna een laagje Tamiya-primer aanbrengen.
Dan zal je pas zien of er nog extra werk te doen is.

Een tip voor je grille: De verdikte delen laten staan en de rest open maken. Naderhand kan je langs de binnenzijde gaas aanbrengen voor een meer realistischere look.

Rolkooi kan je vervolledigen door styrene buisjes van 2mm te gebruiken. Verkrijgbaar in veel doe het zelf zaken, modelbouwwinkels of waar ze maquette-materiaal verkopen.

Set gebruik ik niet, stinkt en is in mijn opzicht nutteloos. Sol wel, alhoewel ik laatste tijd meer en meer de medium(oranje potje) van Daco-products gebruik (soft-medium-strong)
Al of niet in combinatie met een föhn

Afbeelding

Succes ermee :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2019 16:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 feb, 2018 11:47 am
Berichten: 23
Hebben jullie ook tips voor het gaas; kan ik dat ergens kopen of is er iets te hergebruiken?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 jan, 2019 1:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Meestal houd ik datgene dat over blijft bij, maar bij Domino moet je eens kijken bij Renaissance en dan bij finishing equipment, in het midden van pagina 2 vind je RE.AGRB 1/24 ACCESSOIRES Grillage En Carre

Je kan ook in een doe het zelf zaak op zoek gaan naar zeer fijn gaas, of bij een zaak waar ze materiaal verkopen voor maquettebouw (Lucas Creative in België).

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 jan, 2019 21:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 feb, 2018 11:47 am
Berichten: 23
Vanavond voor het eerst van mijn leven met panel scribing aan de slag gegaan.
In de modelbouw spullen die ik via een erfenis heb verkregen zit ook een scriber van trumpeter, volgens mij een prima ding om dit ogenschijnlijk eenvoudig klusje te klaren...
Het blijkt helaas in de praktijk toch wel wat moeilijker om netjes binnen de lijntjes te blijven :?

photo 467528

photo 467527


photo 467526

Gelukkig ging de 2e kant al merkbaar beter dan de 1e kant, maar ook daar enkele krasjes gemaakt. Ze lijken me niet diep genoeg om met filler o.i.d. aan de slag te gaan. Hopelijk kan met het primeren en schuren dit weggewerkt worden?

Vwb een eerdere tip over grill vervangen heb ik het idee om een goedkope keukenzeef bij action te halen en dat materiaal te gaan gebruiken; heeft iemand daar al ervaringen mee?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jan, 2019 1:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Die panelschiber van Trumpeter is 1 van de betere, alleen mag je in het begin niet teveel druk uitoefenen. De eerste 2-3 keer moet je proberen gewoon de lijn te volgen, om zo telkens dieper te gaan. Ik vrees dat alleen primer en schuren het niet laat verdwijnen, er zal wat plamuur aan te pas moeten komen. Maar je kan proberen hé.
Als het een troost mag zijn, ook de meer ervaren bouwers onder ons hebben wel eens zo'n uitschuiver, ik ook :?

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jan, 2019 11:34 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 28 nov, 2005 21:59 pm
Berichten: 1922
Woonplaats: Veenendaal
Oefening baart kunst, maar zoals nismo al zei, wij glijden ook nog wel eens uit :lol:

Alleen primer en lak ga je zeker weten niet redden, ik heb bij zo een uitschuiver wel eens meer dan 5 lagen proberen te spuiten en nog blijf je het zien, gewoon even met de putty bijwerken opschuren en nog een keer proberen.
Veel succes.

Gr Ruud

_________________
Afbeelding
http://www.hobby2wheels.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement