Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2018 13:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 dec, 2015 16:20 pm
Berichten: 379
Woonplaats: Temse
Deze kit vind ik wel een serieuze uitdaging.Ik ga deze zeker volgen.
Marc S.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2018 16:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
Mooie kit !!
tip voor de bladveren en jouw vraag > heel rustig met een zachte doek de matte verf iets oppoetsen .. vanzelf zal er dan net een glansje op komen en ik denk mooi passend met het echte werk ..
Eigenlijk is het ook zo dat je die bladveren net iets anders wil hebben als zeg het chassis kwa toon en glans en zo krijg je variatie .
Valt niet meteen op maar geeft wel effect !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2018 21:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Ben,

Rood is denk ik de mooiere keuze. Rood was toen al de racekleur van Italië, zoals groen die van Engeland was en lichtblauw die van Frankrijk. Ik denk dat Fiat (anno 21e eeuw) zo trots is op deze auto dat ze die het rode kleurtje heeft gegeven, ondanks dat de Mefistofele nooit officieel Italië heeft vertegenwoordigd tijdens races. Het was geen fabrieksteamauto, zoals bijvoorbeeld de Fiat 806 wel was (=de laatste Grand Prix-wagen van Fiat). Ik zou persoonlijk voor zwart gaan, omdat ik het altijd historisch correct wil hebben, maar ik begrijp je keuze voor rood heel goed.

Je kunt de hoeveelheid glans van een verf heel goed middelen. Veel verfsoorten zijn er in drie types: glanzend (glossy), mat (matte) en satijn, welke laatste soort tussen beide eerstgenoemde in zit (satin). Vind je satijn net niet glimmend genoeg, dan doe je er een druppeltje glossy vernis bij. Is het dan nog niet glimmend genoeg, doe er dan nog een druppel bij etc., net zolang totdat je de juiste formule hebt gevonden. Zorg er wel voor dat je een bijpassende vernis gebruikt. Dus geen lakvernis voor enamelverf, of enamelvernis voor acrylverf, bijvoorbeeld.

Maar als je een perfecte laklaag wilt krijgen, zul je je laklaag toch moeten gaan vernissen en polijsten. Met de eindlaag (vernis) kun je het visuele eindresultaat enorm beïnvloeden. Dit is een heel hoofdstuk op zich, waar ook al topics over geschreven zijn.

Wat de schroeven betreft, daar heeft Walter je al een voorzetje voor gegeven. De hoofdvraag is, hoe ver wil je gaan met dit model? Je kunt in 30 uur klaar zijn met bouwen en schilderen. Maar je kunt ook 2.000 uur erover doen (en ook het nodige geld spenderen). Modelbouwers die dat doen, gaan voor goud op wedstrijden, stelen de show bij clubmeetings en gaan alleen voor uiterst realisme. Maar is het ook nodig? Ik zeg altijd, 90% van de tijd besteed je aan 10% van het eindresultaat. De meeste modelbouwers houden het bij 10% van de tijdsbesteding om tot de overige 90% te komen. Maar goed, ga je voor de volle 100% dan wordt elke klinknagel (rivet) en elk boutje of moertje vervangen; waar nodig worden onderdelen dunner gemaakt, verlengd et cetera et cetera. Je kunt hier extreem ver in gaan. Pas wanneer jij weet hoe ver jij wilt gaan (van rechtstreeks uit de doos, via 'enkele aanpassingen' tot grotendeels scratch), kun je bepalen wat je allemaal gaat aanpassen.

Voorbeeld: ben je vooraf bereid 125 uur werk in je model te gaan steken en ook een bepaald bedrag, koop dan die boutjes in de webwinkel zoals gelinkt door Walter bijvoorbeeld. Het is een heerlijk gevoel om zo de kit 'te slim af te zijn' en op te waarderen, maar het is wel verslavend. Daarom kun je je het beste vooraf een grens stellen, anders blijf je bezig met dingen verbeteren; en dat kan dan weer tot frustratie leiden; veel modelbouwers maken nooit een model af vanwege dit probleem.

Idealiter kun je je keuze in dit topic aan ons mededelen want dan kunnen we je adviezen op maat geven. Het heeft voor ons geen zin om je te attenderen op een net te korte vooras, als je die toch niet gaat verlengen. Je raakt dan alleen maar gefrustreerd door onze commentaren.

De draaiende / bewegende verbindingen dan. Inderdaad wordt de smelt-methode vaker aanbevolen, bijvoorbeeld door Revell. In dit geval is het voor Italeri een noodmaatregel, omdat ze ervoor hebben gekozen 95% van de metalen onderdelen van de oorspronkelijke Protar-kit in plastic te maken. Met metalen onderdelen zou het allemaal wat mooier verbonden kunnen worden natuurlijk. De oplossing is, de desbetreffende delen te vervangen door metalen onderdelen. Een andere oplossing is, de samengeperste gesmolten delen mooier te maken 'from scratch', dus bijvoorbeeld door er een mooiere zelfgeboetseerde opbouw op te lijmen.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2018 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 59
Ik heb de afgelopen jaren alleen maar houten boten gemaakt en waar mogelijk aangepast naar origineel. Ik hoef en wil geen 100% kopie van het origineel maar wel net dat extra wat het voor mij een goed gevoel geeft. Van alle "eindresultaat kijkers" zijn er maar enkele geweest die de details zagen. Vaak zijn dit mensen die zelf ook graag wat maken.
Met minimale middelen een aanpassing doen is ook één van mijn dingen. Gebruik maken van beschikbare alledaagse zaken. Vb. Roeispanen van saté stokjes, tonnetje van een kurk, emmertjes van uitgeholde stukjes tak, enz.

Walesha bedankt voor de url. Ongelooflijk hoe klein ze die boutjes en moertjes kunnen maken. Echter ga ik dit niet gebruiken. Vanwege mijn houding bij het bouwen verwacht ik dat dit voor problemen gaat zorgen. De schroefjes laat ik dus maar zoals ze zijn.

Roy: bedankt voor de nodige tips en goed dat je mij laat nadenken over hoever ik wil gaan. Mijn insteek op dit moment is om de auto te bouwen op basis van de geleverde plastic en schroefjes en waar mogelijk zelf aanpassingen te doen. Ik wil de houten delen echt van hout maken en wellicht het dashbord van aluminium (heb nog een dun plaatje liggen).
Ik heb al gezien dat het de achterophanging niet helemaal juist is (er zou wat plastic uitgefreesd kunnen worden) maar dit laat ik zo.
Ook het smelten van de bewegende delen laat ik zo. Ik was geschrokken van de foto's die ik hiervan had gemaakt maar die zijn met een macro lens genomen dus wel erg precies. Een stofje lijkt dan al een enorme bobbel :)

photo 464432

Het kenmerk van deze Fiat was olie. De hele auto was een grote olietank. Tijdens het rijden vloog de olie je om de oren en veel onderdelen werden dus vet. Om toch een beetje dat gevoel te krijgen heb ik de asjes een klein beetje gesmeerd. Ze draaien nu veel spoepeler en ruiken stukken beter :lol:
photo 464434

photo 464435

Ik merkte bij het nemen van de foto's een flikkering in het beeld. Wat blijkt: mijn zelf gefabriseerde ledlamp met dimmer geeft dat af. Dat is de werking van een led (aan-uit-aan-uit..)
photo 464438

Ik ben ook wat aan het experimenteren met de lak (thx Roy). Het is nu wat minder roetmat en iets meer glans. De foto heeft echter niet het juiste beeld weer.
photo 464440
photo 464439

Hier mijn spuitopstelling met krokodillenbekjes als knijpers en een oud antidecubidus rugkussen om de stokjes in te steken. Ik heb ook zo'n stukje matras voor de pipetjes.
photo 464441

De volgende uitdaging is het aanbrengen van touw rondom de bladveren. Na 3x opnieuw te zijn begonnen maar gestopt. Een mooie fles wijn open getrokken en genieten van de gedane arbeid. :brouw:

_________________
Groet Ben

Aan het brouwen: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 31&t=51627


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2018 18:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 59
Vandaag de touwen rondom de baldveren aangebracht. Wat een ellendige klus zeg.

photo 464598

Denk dat ik de kleur nog wat moet aanpasen. Wat olie gevoel geven.
photo 464597

_________________
Groet Ben

Aan het brouwen: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 31&t=51627


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2018 23:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6306
Woonplaats: Blauwhuis
Is wel heel erg goed gelukt.
Mag je best trots op zijn.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 jan, 2019 19:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 59
Ik heb de afgelopen dagen niet stil gezeten. Vooral erg veel priegelwerk gedaan. Merk dat ik daar toch niet zo goed in ben. Liggend al die kleine stukjes verfen, lijmen en in elkaar schroeven valt tegen :oops: Vooral tijdens het verdraaien tik ik nog wel eens wat om of breekt er wat af.
Door de closeup foto's kan ik zien dat er nog wel wat moet worden aangetipt helaas.

De bedieningshendels van de rem zijn in het echt voorzien van ronde gaten. Gelukkig heb ik een Proxxon setje waardoor met boordjes 0.8 en 1 de gaten op gelijke afstand aangebracht konden worden. Komt eindelijk die kruistafel eens echt van pas.

photo 465553

photo 465552

photo 465554

photo 465555

photo 465556

photo 465557

photo 465558

Het onderstel zit inmiddels in elkaar. De aanpassingen die ik wilde doen mbt de voor-veer/schokbrekers lukte niet.
Het rood op de schijven komt niet meer in het zicht. Deze heb ik gebruikt om met de rode verf te oefenen.

photo 465559

photo 465560

photo 465561

photo 465562

photo 465563

photo 465565

photo 465568


Ook het dashboad is nu zga klaar. Dankzij de closeup zag ik dat er nog wel wat moet worden aangestipt.

photo 465566

photo 465567

_________________
Groet Ben

Aan het brouwen: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 31&t=51627


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 jan, 2019 21:41 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 28 nov, 2005 21:59 pm
Berichten: 1922
Woonplaats: Veenendaal
Grandioos!! en dan te bedenken dat jij dit allemaal liggend doet. Sommige zouden het zittend nog niet eens voor elkaar krijgen :mrgreen:
Ziet er echt top uit.

_________________
Afbeelding
http://www.hobby2wheels.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 jan, 2019 21:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Ben,

Een prachtig project, maar pas op met olie !!!!!
Ik weet uit eigen ervaring dat zoiets heel verkeerd uit kan pakken.
Als jonge modelbouwer kreeg ik ooit als kerstcadeau de beroemde grote kit van de doorzichtige Ford V8 motor.
Die met dat vele transparante plastic en grijze en rode onderdelen. Het was een Revell kit dus paste er niet veel.
Heel veel ervaring - en geduld - had ik toen nog niet dus als componenten niet goed draaiden deed ik er een druppel
olie op, ongeveer hetzelfde spul wat jij gebruikte. Een week - of twee weken - later betaalde ik er een hoge prijs
voor : de olie tastte het plastic aan en één voor één vielen de onderdelen uit elkaar. Ze brokkelden af. Onherstelbare
schade............
Het plastic kon blijkbaar niet tegen de olie. Ik had beter zuurvrije vaseline kunnen gebruiken. Maar ja, wist ik veel,
toen.........

Nu weet ik natuurlijk niet of het plastic van jouw auto te vergelijken is met het plastic van Revell, toen. Hou er wel
rekening mee dat ALS het plastic aangetast wordt, de schade mogelijk onherstelbaar is. Ik hoop van harte dat
alles heel blijft !!

Dus, de volgende keer als je iets wilt smeren, gebruik dan iets anders dan naaimachineolie of hobbyolie. Droog
grafietpoeder werkt ook. Of een druppeltje teflon uit een spuitbus. Zoek de volgende keer iets waarvan je zeker weet
dat het geen plastic aan kan tasten.
Het zou wel heel erg zonde zijn als zo'n mooie, dure kit enkele onderdelen heeft die uit elkaar vallen en de onderdelen
zijn niet meer te krijgen......

_______
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Laatst bijgewerkt door ETG op za 12 jan, 2019 21:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 jan, 2019 23:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 59
Hoi Eric,
Bedankt voor de olie tip. Gelukkig alleen in dat ene stukje stuurhuis gebruikt en erg weinig. Wat dat betreft is plastic toch heel wat anders dan werken met hout.

Ik moet mij nu eens goed gaan verdiepen in het lakken van de rode carrosserie delen. Deze zien er op het oog redelijk uit maar als je het licht eroverheen laat gaan is het toch wat minder strak dan gehoopt. Gelukkig is t een oude auto en in die tijd was het plaatwerk ook niet 100%

Gr. Ben

_________________
Groet Ben

Aan het brouwen: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 31&t=51627


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement