Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 22:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2019 22:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Citaat:
"McBo" ...... Gelukkig is t een oude auto en in die tijd was het plaatwerk ook niet 100% ....



Oei......Ben, daar maak je HELE GROTE denkfout !!!
Auto's bestaan nog maar een jaar of 157. Plaatbewerking bestaat al eeuwen, zo niet millennia. Ook verf is al heel erg oud. Treinen waren er eerder dan auto's
en koetsen weer eerder dan treinen. De meesten, zo niet allen, hadden wel eens te maken met plaatbewerking. En dus ook beschildering. Alleen maar omdat iets
oud is wil dat nog niet zeggen dat het niet goed was of minder van kwaliteit.
Vaklui bestaan dus al net zo lang. Toen de eerste auto's gebouwd werden, was er al voor vele honderden jaren aan ervaring beschikbaar. Men had begin 1900
nog niet de beschikking over de chemicaliën en gereedschap zoals wij dat vandaag hebben. Maar ze hadden wel de ervaring en de spullen om er alsnog iets
moois van te maken. Ik heb oude auto's gezien uit de jaren 1920...1930, met nog de originele lak er op. Zag er uiteraard niet meer perfect uit, maar je kon wel
goed zien dat het plaatwerk zeer goed was voorbehandeld en ook de verf moet er, toen het nog nieuw was, echt perfect uitgezien hebben.
Twee jaar geleden zag ik een gloednieuwe, peperdure Maserati op het circuit van Zandvoort. VRESELIJK afgewerkt. Om te janken......... En daar betaal je dan
ruim twee ton voor.......
Dus modern hoeft niet per sé beter te zijn.....!!
Ik heb ook harnassen van ridders gezien. De echte, van zeker 800 jaar oud. Ze verkeerden nog in perfecte staat en al het plaatwerk was perfect glad en glimmend.
Het harnas werd alleen maar schoongemaakt. Nooit gepolijst, o.i.d. Vroeger konden ze ook al plaat bewerken.
Het plaatwerk van die oude raceauto's was - in de meeste gevallen - de perfectie nabij. Niks geen rommel.......!!!!!

Nee Ben, dat idee van "het is oud dus het was toen minder" moet je echt maar gauw laten varen. Vroeger was niet alles minder of slechter. Grote misvatting.
Een fabeltje.

En nu weer lekker verder bouwen !! ;-)

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2019 23:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 59
Hoi Erik,
Sorry sorry sorry. Mijn kwaliteitsmening is gebaseerd op de auto die ik nu maak. Deze fiat Mefistofele had namelijk maar één doel; het snelheidsrecord verbreken. De collectie foto’s die ik heb kunnen verzamelen laten een prachtige racewagen zien maar wel met mankementen. Zeer slechte remmen, houten planken als vloer, een verbouwd chassis en een handgemaakte body. Kwaliteit wordt nergens als punt genoemd en is ook niet terug te vinden. Onderstaande foto laat de geweldige keuze zien. Snelheid gaat boven alles.
Zo, nu snel weer verder met bouwen. De plastic houten delen ben ik nu in hout aan het namaken. Leuke klus.

photo 465979

_________________
Groet Ben

Aan het brouwen: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 31&t=51627


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2019 0:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Goede research.
Maarrrrr..... stamt deze foto uit 1923 ? Ik betwijfel het. Op de foto zie ik een oude auto die al heel wat heeft meegemaakt. Geen wonder dat
alles scheef zit en veel deuken heeft opgelopen.

De prijs van de kit houdt me tegen om deze ook te kopen, al heb ik nu een leuk salaris. Echter, ik heb nog genoeg kits liggen om te bouwen.
Er ligt nog een 1:8 McLaren MP4/4 van DeAgostini op me te wachten. Als ik een raceauto ga bouwen, komt deze als eerste aan de beurt.
Ik twijfel nog of ik er een bouwverslag van ga maken.

_______
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2019 0:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Erik heeft hier verregaand gelijk. Ben, jouw conclusie is waarschijnlijk correct maar dan met gebruik van een andere redenering.

De foto die je toont is recent. De auto met precies die banden en precies die deuken is te bewonderen in het Centro Storico Fiat. Sterker nog, deze foto is gemaakt IN het Centro Storico, een gebouw dat als zodanig in 1923 niet eens bestond.

Als je foto's hebt van de auto zoals die in 1923 was, met deuken, laat de lezer zich graag overtuigen. Zoals de auto's van toen normaal werden afgeleverd, ga ik er evenwel vanuit dat ook deze grote Fiat in nagenoeg perfecte staat de fabriek verliet (in 1908) - zelfs als uit jouw research niet blijkt dat kwaliteit woordelijk als op enig vlak relevant criterium is genoemd. Overigens, als snelheid het enige is wat telde dan zal de body toch ook zo gestroomlijnd mogelijk moeten zijn geweest, dus zonder deuken in het plaatwerk. Die ook niet nodig zijn bij het bouwen. Maar deze auto is oorspronkelijk niet gebouwd om het snelheidsrecord te verbreken, hij was in eerste instantie gebouwd om te racen. Pas 15 jaar later werd de auto omgebouwd naar een monster waarvoor snelheid het enige was dat telde. Ook bij een dergelijke ombouw bestaat er geen enkele reden om aan te nemen dat het toenmaals bestaande vakmanschap buiten beschouwing werd gelaten om willekeurig en zonder noodzaak deuken te laten ontstaan tijdens de bouw.

Het soort deuken dat jouw foto toont, ontstaat niet zomaar: er valt eens een fiets tegen de auto aan, of hij rolt tegen een draaibank, of een hamer valt, of wat dan ook. Zeker na verloop van 110 jaar komen die oneffenheden langzaam maar zeker tevoorschijn. Wat in dit geval een deel van de beschadigingen kan hebben veroorzaakt 'al' in 1923, is het ongeval dat deze wagen in 1922 heeft gehad toen een van de cilinders explodeerde, waarna de restanten van de auto (inclusief een wellicht licht vervormde motorkap, hoewel ik denk dat die niet is hergebruikt) zijn doorverkocht aan Eldridge die er zijn recordpoging mee wilde gaan verrichten. Ik weet echter niet hoeveel er is 'gerecycled' van de oude naar de nieuwe wagen; de foto's met elkaar vergelijkend zo te zien niet veel.

Enfin, dat er een houten vloer in zat (en ook een houten plank achter de stoel trouwens) is geen gebrek, maar een bewuste ontwerpkeuze -waarschijnlijk al in 1908, anders in 1922/1923. Dat de remmen slecht zijn valt me nog mee, er zijn auto's van rond die tijd die helemaal geen remmen hadden.

Ik heb ergens in een oud boek over de racehistorie van Fiat een min of meer close-upfoto van de Mefistofele; ben helaas momenteel niet thuis en als ik al thuis kom dan zie ik daar stapels ongesorteerde boeken onder de trap (verhuisd); als je echt interesse hebt, wil ik het boek en die foto wel eens opzoeken en inscannen voor je. Overigens staat niets je in de weg om de auto gedeukt en anderszins gehavend te tonen, dus er is geen probleem. Dit is temeer zo, nu je besluit de auto in het rood weer te geven. Eigenlijk zeg je daarmee (neem ik aan) de huidige museale status van de auto na te willen bootsen, zodat het prima uitkomt dat de oneffenheden er zijn. Die bevinden zich immers thans ook op het voorbeeld.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2019 19:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 59
Heren,

Wederom bedankt voor de info en mij scherp zetten. @Roy: "Ik heb ergens in een oud boek over de racehistorie van Fiat" Mocht je wat foto's kunnen inscannen en sturen dan zou dat super zijn.

Inmiddels ben ik verder gegaan met de houten vloerdelen en het tussenschot. De plank achter de stoel wil ik wel maken maar vindt het ook wel jammer dat je dan de ruimte daarachter niet meer ziet. Dus daar moet ik mijzelf nog even overtuigen.

De vloer was in plastic erg knullig uitgevoerd. Nadat ik hem met houten latten had nagemaakt viel mij op dat er helemaal geen bevestiging op het frame is. Ik denk niet dat de planken op het frame gespijkerd zouden zitten en dus heb ik een frame onder de bodem gemaakt. Na één slechte versie de eindversie gemaakt. Ook lijkt het mij sterk dat er wel een vuldop voor, waarschijnlijk benzine, in de bodem zit maar dat er daaronder geen tank hangt. Daarom maar een tankje gemaakt van hout en aluminium. Deze vond ik te netjes en heb hem daarna in koper kleur gespoten. Twee koperen banden (oude dossierclips van mijn vader) om de tank op te hangen. Weet niet zeker of ik dit zo laat of dat ik de ronde doppen eraf haal en alleen maar metaal doe.
De tussenwand heb ik ook opnieuw gemaakt. Deze heeft dwarslatten (in een video dit kunnen achterhalen) om e.e.a. bij elkaar te houden.

photo 466350

photo 466354

photo 466355

photo 466356

photo 466357

_________________
Groet Ben

Aan het brouwen: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 31&t=51627


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2019 21:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Afbeelding

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2019 21:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
hmmmmm.... op bovenstaande foto ziet de auto er inderdaad niet geweldig uit..... Ik heb beter gezien.
Ook van Fiat. Vooral in de jaren hierna (1923) heeft Fiat toch echt wel enkele bloedmooie klassiekers gebouwd. Meesterwerkjes.
Genoeg hierover, nu.

Dat hout ziet er geweldig uit. Echt hout is VEEL mooier dan dat plastic. Goede keuze.
Nu word ik benieuwd of je andere delen ook gaat verbouwen ?! ;-) Misschien de spaken, of zo. ? Of zijn de wielen van de kit
al goed genoeg ?

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2019 10:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 59
Voor het maken van de houten riggels onder de motorkap was ik op zoek naar 4mm dik eiken hout. De plaatselijke bouwmarkt had een "gratis" oplossing met kleine voorbeeldstukjes houten vloerdelen. Deze zijn opgebouwd uit triplex en 4mm eiken. De originele plastic stukken heb ik met dubbelzijdig plakband op de vloerdelen gelegd en daarna ruim uitgezaagd. Vervolgens de randen zo strak mogelijk afgeschuurd. Doordat de stukken nog steeds uit 12mm triplex en eiken bestonden had ik minder kans op afbreken. Eenmaal op maat gemaakt heb ik de triplex en eiken d.m.v. een bandzaag van elkaar kunnen scheiden. Hierna de overgebleven 4mm eiken en de opgeplakte plastic van elkaar gehaald, naschuren met 400 en in de olie gezet. Zie hier het resultaat.
photo 467925

Ook een begin gemaakt met de motor. Wat een priegelwerk! Wel erg mooi dat ze hebben gekozen voor echte veertjes. Ziet er net wat beter uit.
photo 467926

photo 467927

photo 467928

_________________
Groet Ben

Aan het brouwen: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 31&t=51627


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2019 10:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
Beste Ben ik moet zeggen dat je dit ongelooflijkmooi gedaan hebt vooral de motor ben ik enorme fan van
Knap gedaan kerel en dat in uw toestand " respect "
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2019 11:17 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 28 nov, 2005 21:59 pm
Berichten: 1922
Woonplaats: Veenendaal
Mooi werk Ben, vooral met dat hout en de details van het blok....GEWELDIG.

_________________
Afbeelding
http://www.hobby2wheels.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement