De 'handrem-stang'Citaat:
Peter van Dijk: Zou de lichtblauwe stang een ankerstang voor de rem bekrachtiger kunnen zijn ? (...) Ankerstang is een voorziening om een onderdeel te behoeden voor verdraaing op de montage plek zelf, dus extra bij de montage van het onderdeel zelf.
Remklauwen (of de plaat waarop ze vast zitten) hebben ook vaak een ankerstang of beugel zodat de klauw niet mee gaat draaien zodra deze de remschijf vastgrijpt.
Citaat:
Model A Model: -could the pale blue line be a cable? a sprung cable to return the throttle to idle? (...) PS- The light blue line looks to connect to a "Pie slice" shaped belcrank?
Citaat:
Schwarz-Brot: The light blue one probably connected to something that is not part of the engine block, else it would still be connected. Or it had to be taken off to take the engine out. If that is the case you can try to find the place it connected to by drawing a circle around its starting point with the radius being the lenght of the light blue line. Whatever it was linked to would touch that circle.
De verstelbare stangCitaat:
Peter van Dijk: Die olijfkleurige stangen ? misschien een aansturing voor een apart in te schakelen smeerfunctie ?
Werd (of wordt) bij een motor soms ook de motorolie 'geprimed', als een primaire smering vooraf aan het starten van de motor ?
Citaat:
Peter van Dijk: Interessant dat mechaniek (dat via de "olijfkleurige stangen" wordt bediend). Oogt inderdaad als een handbediende klep (of ventiel?). Zo te zien lijkt het ook recht boven een aftap plug te zitten. Ook opvallend dat de klep in ruststand onder spanning staat gezien de stand van de nok. Vraag me dan ook af of de bediening is bedoeld om iets te openen of juist te sluiten...
Citaat:
Erwin: Vroeg mij ook af of die klep iets kon openen of sluiten, voornamelijk omdat die blijkbaar door de bestuurder handmatig kon bediend worden. Het feit echter dat ie helemaal onderaan het carter zit doet mij denken aan een extra klep om meer olie te voorzien wanneer de motor zou draaien op hoge toeren zoals tijdens wedstrijden.
Achterliggend denken is iets wat ik mijn vader vroeger ooit heb horen vertellen over Skoda toen die wagens in de jaren '50-'60 meededen aan races. Blijkbaar hadden zij ergens een systeem ingebouwd dat de chauffeur in staat stelde alles te smeren door een druk op de knop en dit terwijl het voertuig nog reed. Dat spaarde toen enorm veel tijd tijdens de spits.
Citaat:
Coachke: Roy wat ik er van maak is dat de motor een smering heeft aan de lagers van de krukas maar het kleppenmechanisme denkelijk niet ( denk aan de oude grote scheepsmotoren waar de machinist met een grote oliebarret de tuimelaars moest smeren ) daarom denk ik dat het een pomp bedient die voor de kopsmering bedoeld is
Ik kan me nog herinneren dat mijn vader een Skoda had in de jaren 1965 en toen al een oud karretje was type weet ik niet meer en die had een vierde pedaal en die diende om alles te smeren men moest daar om de ………. km eens op duwen
Dus dit is wel aanvaardbaar denk ik
Ik denk niet dat ze in die tijd de technologie hadden om overal smeerleidingen in te gieten
Ik weet nog dat er aan elke drijfstang lager een soort schepje zat , zoals aan het rad van een watermolen , en telkens de drijfstang onder kwam tijdens het draaien van de motor een schepje olie mee omhoog bracht en dat ging dus zo snel dat de olie er uitvloog en zo alles smeerde dat noemde men toen " spatsmering "
Want als ik de doorsnede tekening goed bekijk zie ik gewoon leidingen liggen voor de smering hedendaagse motoren zijn die in het blok mee gegoten
Citaat:
Ron: Mijn idee zover het wat waard is. Als ik naar de laatste tekening kijk is het uiteraard een klep. En volgens mijn gedachtegang sluit en open hij een opening in die ronde buis, er zitten twee naast elkaar en de afgekorte word afgesloten. Het helaas niet te zien of bijde buizen met elkaar in verbinding staan. Misschien is het wel een soort van oliekoeling? Dit is misschien een beetje ver gezocht iets met smering voor de versnellingsbak.
Citaat:
Nicolas: Wat die stangen betreft: ergens moet er een manuele choke op zitten, en deze auto's hadden in de regel ook een manuele regeling voor de voorontsteking, maar degene die ik meestal zag waren draaiknoppen. Dus dat zou de hendel links in de cockpit kunnen zijn. Ik weet echter niet naar welke systemen we hier dan concreet aan het kijken zijn bij die twee hendels. Misschien zat er nog ergens een brandstofprimer op ofzo, of een uitgebreide chokeregeling? Mijn kennis van autotechniek gaat niet echt tot voor de oorlog...
Wat er ook wel eens op die heel oude grand prix auto's zit: mogelijkheden om iets qua smering te doen tijdens het rijden. Maar voor zover ik weet was dat eerder in de tweezitters en zo simpel als met een oliepulletje over de drijfketting gaan hangen. (...) Aangezien we in het carter zitten, iets met debiet of druk van de olie? Of mogelijkheid tot temperatuurregeling van de olie door met compartimenten te werken ofzo? Alledrie deze voorstellen tover ik gewoon uit mijn hoge hoed/duim; geen idee of ze ooit (met manuele regeling) op een auto toegepast zijn.
Citaat:
Bert Takken: Het ziet er uit als een manuele instelbare carterontluchting, afhankelijk van de temperatuur of belasting was deze klep in te stellen zodat de druk geregeld kon worden waarmee de olie omhoog gestuwd werd, althans dat is mijn theorie als ik de tekening zo zie.
Citaat:
Harveyb258: The olive rod looks to be connected with a small lever on the oil-pan. As this is situated below the oilpan breather tube, could it be a means of adjusting the sump oil pressure???
Citaat:
ParryJ: Could it be a secondary drain stop? It looks like it is right above a main oil drain. But it would appear to be higher then the crank oil level. Sorry, I'm rambling on here. Is this a dry or wet sump engine?
Citaat:
Harveyb258: Where the oil pipe has been cut away, there looks to be a hole. As the flow and scavenge pumps are situated in this lowest part of the sump, I would suggest maybe a flow-regulator valve. Basically a stop-tap.
Citaat:
Nortley: Manual adjustment for oil flow to the cooler?
Citaat:
Roger Zimmerman: Unfortunately, I cannot help a lot here as I never had a great interest to those years. What I see from the very nice drawings you published: almost everything can be done on a scale model because everything is mechanical (try to make working hydraulic brakes!). At that time, the ignition point could be manually modified; this could be one of the levers you don't know the usage.
Working only on the base of pictures is extremely difficult I was glad that, while doing the wood mockup for the body, I could visually compared it the the real car. Many corrections were needed after!
Citaat:
Egon: Hi Roy I think the valve in the buttom is for oilperssure, open at low rpm and cloused at high rpm for higher pressure, the other to the carb could be change of gas mixture at full speed, could this be it ?
Overig (aansluiting carburateur)Citaat:
Propeller: May be also an manual air intake adjustment of the compressor ? All the rest linkage only!Dan.
---
Allemaal: hartelijk dank voor jullie reactie en meedenken!
Het ziet er naar uit dat het mysterie van de handrem-stang nog niet is opgelost. De verklaring van Peter is voor mij nog niet heel overtuigend, juist omdat er iets van beweging in lijkt te zitten. Je kunt er denk ik iets mee verstellen. Helaas is het niet gelukt goede detailfoto's te maken in Revs Institute, er is heel lastig bij te komen, er zitten steeds olieslangen voor. Maar uiteindelijk komen we er wel achter samen... het zal een kwestie van deductie worden misschien.
Wat betreft de andere stang, heb ik hierboven het resultaat van vier forum-queries weergegeven. De meeste mensen gaan er vanuit dat de mate van smering kan worden aangepast.
Wat betreft de opmerking van Coachke: deze motor heeft niet één maar drie oliepompen. Het zou zo maar eens kunnen dat hij gelijk heeft, in zoverre dat één van die pompen handmatig geregeld kan worden. Zo lees ik ook de reactie van bijvoorbeeld Harvey. Waar ik het niet per se mee eens ben, is dat volgens de tekening een losse leiding is weergegeven; zo lijkt het inderdaad op het eerste gezicht wel, maar ik denk dat dat een schematische impressie is van de leiding. Als je goed kijkt, lijkt ook in dit blok de leiding te zijn meegegoten. Onderschat vooral niet hoe technisch hoogstaand deze motor was; ik denk dat dit een zandgegoten blok is met volledig 'gegoten' leidingen. Als ik foto's van het opengemaakte blok bekijk, bevestigen die deze gedachte.
Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen, aan de hand van de tekening van Creswell, dat het minder belangrijk is dan ik oorspronkelijk dacht om erachter te komen wat de functie is; de stang gaat namelijk volgens de tekening niet verder door de motor. Voor de bouw van het model is het daarom niet relevant wat de functie is, zolang het straks maar beweegt.
Ik ben inmiddels best ver met het verwerken en organiseren van de foto's en video's, waarna ik verder zou kunnen met het tekenproces. Na een periode van grote drukte op het werk, had ik er flink zin in... maar nu is dan onverwachts een maand 'te vroeg' een bouwvergunning binnengekomen voor onze badkamer. Daar ga ik me dan ook op focussen, maar in de tussentijd ga ik (in bescheiden mate) verder met het organiseren van alle foto's, tekeningen, video's etc.