Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 4:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2019 20:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21286
Woonplaats: Bodegraven
Het ziet er uit als een manuele instelbare carterontluchting, afhankelijk van de temperatuur of belasting was deze klep in te stellen zodat de druk geregeld kon worden waarmee de olie omhoog gestuwd werd, althans dat is mijn theorie als ik de tekening zo zie.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2019 0:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
De 'handrem-stang'

Citaat:
Peter van Dijk: Zou de lichtblauwe stang een ankerstang voor de rem bekrachtiger kunnen zijn ? (...) Ankerstang is een voorziening om een onderdeel te behoeden voor verdraaing op de montage plek zelf, dus extra bij de montage van het onderdeel zelf.
Remklauwen (of de plaat waarop ze vast zitten) hebben ook vaak een ankerstang of beugel zodat de klauw niet mee gaat draaien zodra deze de remschijf vastgrijpt.


Citaat:
Model A Model: -could the pale blue line be a cable? a sprung cable to return the throttle to idle? (...) PS- The light blue line looks to connect to a "Pie slice" shaped belcrank?


Citaat:
Schwarz-Brot: The light blue one probably connected to something that is not part of the engine block, else it would still be connected. Or it had to be taken off to take the engine out. If that is the case you can try to find the place it connected to by drawing a circle around its starting point with the radius being the lenght of the light blue line. Whatever it was linked to would touch that circle.


De verstelbare stang

Citaat:
Peter van Dijk: Die olijfkleurige stangen ? misschien een aansturing voor een apart in te schakelen smeerfunctie ?
Werd (of wordt) bij een motor soms ook de motorolie 'geprimed', als een primaire smering vooraf aan het starten van de motor ?


Citaat:
Peter van Dijk: Interessant dat mechaniek (dat via de "olijfkleurige stangen" wordt bediend). Oogt inderdaad als een handbediende klep (of ventiel?). Zo te zien lijkt het ook recht boven een aftap plug te zitten. Ook opvallend dat de klep in ruststand onder spanning staat gezien de stand van de nok. Vraag me dan ook af of de bediening is bedoeld om iets te openen of juist te sluiten...


Citaat:
Erwin: Vroeg mij ook af of die klep iets kon openen of sluiten, voornamelijk omdat die blijkbaar door de bestuurder handmatig kon bediend worden. Het feit echter dat ie helemaal onderaan het carter zit doet mij denken aan een extra klep om meer olie te voorzien wanneer de motor zou draaien op hoge toeren zoals tijdens wedstrijden.

Achterliggend denken is iets wat ik mijn vader vroeger ooit heb horen vertellen over Skoda toen die wagens in de jaren '50-'60 meededen aan races. Blijkbaar hadden zij ergens een systeem ingebouwd dat de chauffeur in staat stelde alles te smeren door een druk op de knop en dit terwijl het voertuig nog reed. Dat spaarde toen enorm veel tijd tijdens de spits.


Citaat:
Coachke: Roy wat ik er van maak is dat de motor een smering heeft aan de lagers van de krukas maar het kleppenmechanisme denkelijk niet ( denk aan de oude grote scheepsmotoren waar de machinist met een grote oliebarret de tuimelaars moest smeren ) daarom denk ik dat het een pomp bedient die voor de kopsmering bedoeld is
Ik kan me nog herinneren dat mijn vader een Skoda had in de jaren 1965 en toen al een oud karretje was type weet ik niet meer en die had een vierde pedaal en die diende om alles te smeren men moest daar om de ………. km eens op duwen
Dus dit is wel aanvaardbaar denk ik
Ik denk niet dat ze in die tijd de technologie hadden om overal smeerleidingen in te gieten
Ik weet nog dat er aan elke drijfstang lager een soort schepje zat , zoals aan het rad van een watermolen , en telkens de drijfstang onder kwam tijdens het draaien van de motor een schepje olie mee omhoog bracht en dat ging dus zo snel dat de olie er uitvloog en zo alles smeerde dat noemde men toen " spatsmering "

Want als ik de doorsnede tekening goed bekijk zie ik gewoon leidingen liggen voor de smering hedendaagse motoren zijn die in het blok mee gegoten


Citaat:
Ron: Mijn idee zover het wat waard is. Als ik naar de laatste tekening kijk is het uiteraard een klep. En volgens mijn gedachtegang sluit en open hij een opening in die ronde buis, er zitten twee naast elkaar en de afgekorte word afgesloten. Het helaas niet te zien of bijde buizen met elkaar in verbinding staan. Misschien is het wel een soort van oliekoeling? Dit is misschien een beetje ver gezocht iets met smering voor de versnellingsbak.


Citaat:
Nicolas: Wat die stangen betreft: ergens moet er een manuele choke op zitten, en deze auto's hadden in de regel ook een manuele regeling voor de voorontsteking, maar degene die ik meestal zag waren draaiknoppen. Dus dat zou de hendel links in de cockpit kunnen zijn. Ik weet echter niet naar welke systemen we hier dan concreet aan het kijken zijn bij die twee hendels. Misschien zat er nog ergens een brandstofprimer op ofzo, of een uitgebreide chokeregeling? Mijn kennis van autotechniek gaat niet echt tot voor de oorlog...

Wat er ook wel eens op die heel oude grand prix auto's zit: mogelijkheden om iets qua smering te doen tijdens het rijden. Maar voor zover ik weet was dat eerder in de tweezitters en zo simpel als met een oliepulletje over de drijfketting gaan hangen. (...) Aangezien we in het carter zitten, iets met debiet of druk van de olie? Of mogelijkheid tot temperatuurregeling van de olie door met compartimenten te werken ofzo? Alledrie deze voorstellen tover ik gewoon uit mijn hoge hoed/duim; geen idee of ze ooit (met manuele regeling) op een auto toegepast zijn.


Citaat:
Bert Takken: Het ziet er uit als een manuele instelbare carterontluchting, afhankelijk van de temperatuur of belasting was deze klep in te stellen zodat de druk geregeld kon worden waarmee de olie omhoog gestuwd werd, althans dat is mijn theorie als ik de tekening zo zie.


Citaat:
Harveyb258: The olive rod looks to be connected with a small lever on the oil-pan. As this is situated below the oilpan breather tube, could it be a means of adjusting the sump oil pressure???


Citaat:
ParryJ: Could it be a secondary drain stop? It looks like it is right above a main oil drain. But it would appear to be higher then the crank oil level. Sorry, I'm rambling on here. Is this a dry or wet sump engine?


Citaat:
Harveyb258: Where the oil pipe has been cut away, there looks to be a hole. As the flow and scavenge pumps are situated in this lowest part of the sump, I would suggest maybe a flow-regulator valve. Basically a stop-tap.


Citaat:
Nortley: Manual adjustment for oil flow to the cooler?


Citaat:
Roger Zimmerman: Unfortunately, I cannot help a lot here as I never had a great interest to those years. What I see from the very nice drawings you published: almost everything can be done on a scale model because everything is mechanical (try to make working hydraulic brakes!). At that time, the ignition point could be manually modified; this could be one of the levers you don't know the usage.
Working only on the base of pictures is extremely difficult I was glad that, while doing the wood mockup for the body, I could visually compared it the the real car. Many corrections were needed after!


Citaat:
Egon: Hi Roy I think the valve in the buttom is for oilperssure, open at low rpm and cloused at high rpm for higher pressure, the other to the carb could be change of gas mixture at full speed, could this be it ?


Overig (aansluiting carburateur)

Citaat:
Propeller: May be also an manual air intake adjustment of the compressor ? All the rest linkage only!Dan.


---

Allemaal: hartelijk dank voor jullie reactie en meedenken!

Het ziet er naar uit dat het mysterie van de handrem-stang nog niet is opgelost. De verklaring van Peter is voor mij nog niet heel overtuigend, juist omdat er iets van beweging in lijkt te zitten. Je kunt er denk ik iets mee verstellen. Helaas is het niet gelukt goede detailfoto's te maken in Revs Institute, er is heel lastig bij te komen, er zitten steeds olieslangen voor. Maar uiteindelijk komen we er wel achter samen... het zal een kwestie van deductie worden misschien.

Wat betreft de andere stang, heb ik hierboven het resultaat van vier forum-queries weergegeven. De meeste mensen gaan er vanuit dat de mate van smering kan worden aangepast.

Wat betreft de opmerking van Coachke: deze motor heeft niet één maar drie oliepompen. Het zou zo maar eens kunnen dat hij gelijk heeft, in zoverre dat één van die pompen handmatig geregeld kan worden. Zo lees ik ook de reactie van bijvoorbeeld Harvey. Waar ik het niet per se mee eens ben, is dat volgens de tekening een losse leiding is weergegeven; zo lijkt het inderdaad op het eerste gezicht wel, maar ik denk dat dat een schematische impressie is van de leiding. Als je goed kijkt, lijkt ook in dit blok de leiding te zijn meegegoten. Onderschat vooral niet hoe technisch hoogstaand deze motor was; ik denk dat dit een zandgegoten blok is met volledig 'gegoten' leidingen. Als ik foto's van het opengemaakte blok bekijk, bevestigen die deze gedachte.

Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen, aan de hand van de tekening van Creswell, dat het minder belangrijk is dan ik oorspronkelijk dacht om erachter te komen wat de functie is; de stang gaat namelijk volgens de tekening niet verder door de motor. Voor de bouw van het model is het daarom niet relevant wat de functie is, zolang het straks maar beweegt.

Ik ben inmiddels best ver met het verwerken en organiseren van de foto's en video's, waarna ik verder zou kunnen met het tekenproces. Na een periode van grote drukte op het werk, had ik er flink zin in... maar nu is dan onverwachts een maand 'te vroeg' een bouwvergunning binnengekomen voor onze badkamer. Daar ga ik me dan ook op focussen, maar in de tussentijd ga ik (in bescheiden mate) verder met het organiseren van alle foto's, tekeningen, video's etc.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2019 15:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Inmiddels heb ik alle foto's uitgezocht en grotendeels op volgorde gezet. Wat betreft de foto's uit 1927, heb ik bijvoorbeeld de foto's gesorteerd naar race, dan naar coureur en ten slotte naar moment in de race (voor de start, de start, de race, de finish, de bloemen etc.). Het betreft in totaal 96 foto's. Van 1926 heb ik 43 foto's maar die heb ik niet gesorteerd omdat ik toch de 1927-auto wil weergeven.

Vannacht heb ik de complete referentiemappen qua foto's en tekeningen af gekregen, grotendeels (sommige delen nog niet optimaal gesorteerd). In die mappen staan alle recente en oude foto's en tekeningen, verdeeld in elf categorieën (motor, interieur, links voor, rechtsvoor, links midden, rechts midden, links achter, rechts achter, bodylijnen, wielen en veraf). Een aantal hoge kwaliteits-foto's van 1927 is hier ook aan toegevoegd, de overige foto's zal ik vooral tijdens de eindfase gebruiken voor de nummering van de auto en de verwering.

Vanzelfsprekend moesten veel foto's worden gekopieerd omdat ze in meer dan één categorie vielen (bijv. 'motor' alsook 'rechts voor'). In totaal telt de map 1.717 bestanden.

Wat er nu nog moet gebeuren voordat ik verder kan met tekenen, is het sorteren van de video's in precies dezelfde categorieën als hiervoor genoemd. Het betreft ongeveer anderhalf uur aan videomateriaal waarop constant details van de auto's (met name chassis 1 en chassis 3) te zien zijn. Elk van de te maken compilaties bevat dus alleen beelden van dat ene stukje van de auto, wat straks het meten en afleiden vele malen sneller gaat maken. Dit kost nu veel tijd, maar is een absolute must om effectief te kunnen werken.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2019 16:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
Mooie collectie, hoe kom jij aan zoveel beeldmateriaal? Ik wil zelf een bepaalde auto nabouwen, en daar is niet één foto van te vinden.

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2019 16:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Boeken kopen, lezen en scannen, het internet afzoeken, naar Parijs met de trein om foto's te maken (met toestemming), nog een keer naar Parijs, naar Florida om ook daar foto's en afmetingen te nemen. Daarnaast heb ik contact met de drie eigenaren van de vier oorspronkelijke auto's die zijn geproduceerd en van hen heb ik nog restauratiefoto's.

Welke auto wil je zelf gaan bouwen?

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2019 18:00 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6301
Woonplaats: Blauwhuis
Roy, wel heel erg leuk om zo aan je referentie materiaal te komen. Ik gok dat de meeste met wie je contact hebt er heel enthausiast over zijn en benieuwd naar het eindresultaat.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2019 18:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
Roy vd M. schreef:
Welke auto wil je zelf gaan bouwen?


Een Alpine A310 V6 group B rallywagen, maar daarvoor zoek ik nog foto's van de deelname aan TAC Rally 1984 en Condroz 1986. Resultaat tot nu toe: nul.

Dat gaat wel om een modelletje op schaal 1:1 dus niet helemaal voor dit forum. :)

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2019 10:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
@Dennis: er is zeker interesse, met name vanuit Revs Institute (eigenaar van chassis #1, het enige volledig origineel gebleven exemplaar) en Peter Giddings (eigenaar van chassis #4). Brooklands Museum (#2) kampt met een bestuurswisseling en bemoeit zich eigenlijk in het geheel niet met de bouw, maar daar blijf ik een vinger aan de pols houden omdat het museum de laatste overgebleven tekeningen heeft (motor / versnellingsbak waarschijnlijk). Vanzelfsprekend zou ik die dolgraag willen gebruiken voor mijn eigen model. Zodra ik daar groen licht krijg, breng ik een bezoekje aan het museum daar. Christophe Pund (#3) had er geen probleem mee dat ik foto's kwam maken en afmetingen nam tijdens Retromobile Paris 2018, maar hij is ook handelaar dus het model interesseert hem denk ik iets minder.

Interesse is er ook bijvoorbeeld vanuit Amis de Delage, Patrick Cabart (schrijver van het in 2017 uitgekomen veelomvattende boek over deze auto's), Sébastian Faurès (schrijver van een artikel over deze auto's en een boek over Fiat in de Grands Prix tot en met 1927). Revs Institute heeft zo ongelooflijk veel voor mij betekend... bijvoorbeeld, ik kreeg twee dagen lang toegang tot de auto om hem te meten en fotograferen, ik kreeg toegang tot de documentatie van de auto; geweldig wat je daar allemaal in treft, bijvoorbeeld brieven van voormalige eigenaars over wie ik weer had gelezen in het boek van Cabart, unieke foto's, knowhow en zelfs een origineel visitekaartje van de ontwerper Albert Lory... als je dat tegenkomt is dat vergelijkbaar met wanneer een Ferrari-fan een kaartje van Enzo Ferrari tegenkomt denk ik). Ik ben allang blij dat ik alle foto's, video's, documentatie, tekeningen en dergelijke, maar ook de 3D-tekening, met Revs kan delen. Schijnbaar zijn de body-tekeningen in de oorlog verloren gegaan, dus ze zijn blij dat ik hier mee bezig ben.

@Nicolas: ik zag op Youtube wat filmpjes en zag de auto daar zo 1, 2, 3 niet langs komen. Wordt inderdaad een moeilijk verhaal denk ik, zijn hier boeken van?

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2019 12:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
@Roy het probleem is dat de auto's niet bepaald vooraan startten of finishten, en er wordt heel weinig gefotografeerd of gefilmd voorbij de eerste 20 wagens. En als het beeldmateriaal al gemaakt is, dan moet het de compilatie nog overleven ook...Bovendien hebben beide auto's slechts één deelname op hun palmares en zijn ze bij mijn weten niet in een museum geraakt. Ik heb het bij relevante rallyfora gevraagd, maar tot nu toe zonder resultaat. Volgende stap is dat ik de organisatie van de TAC rally aanschrijf. Ik heb de club aangeschreven waar één van de betrokken coureurs jaren actief lid was, maar zonder antwoord.

Dus waar jij bijna verzuipt in de media om te sorteren, heb ik het omgekeerde probleem. :) Nog heel veel succes met de bouw!

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2019 12:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Als je de hoofdsponsor van de auto's van toen weet, zou je het daar ook nog eens kunnen proberen; zou zomaar eens kunnen dat zij nog wat materiaal in hun archief hebben.

Weet je, afgezien van dat ze niet in een museum staan, wat er met de auto's is gebeurd na de laatste rally? Staan ze nog ergens, of zijn ze gesloopt? De eigenaar(s) zal/zullen toch ook wel foto's hebben denk ik.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement