Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 10:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 13:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Ik ben al een tijdje bezig met het voorbereiden van de bouw van een Grand Prix-wagen uit 1927, de Delage 15-S-8. Mijn huidige bedoeling is om de voorbereiden en bouwvoortgang, van het opmeten tot de auto tot het tekenen in een 3D-programma, van het solderen van het frame tot het polijstwerk, in video's te vervatten.

Hieronder de eerste drie video's. Vertaling is beschikbaar door op de desbetreffende knop te drukken.

https://youtu.be/hWfDXXIx5ls

https://youtu.be/wDntBVaUYII

https://youtu.be/tAf80jLxQVk

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 14:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7899
Woonplaats: Ingelmunster
Imposant project zo. benieuwd om deze stap voor stap te volgen

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 14:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dank je wel Bart, het is een heel avontuur.

Voor diegenen die een draaibank en freesmachine hebben (of ermee weten te werken), heb ik nog een speciaal daarop toegesneden stappenplan gemaakt waaruit blijkt dat Fusion 360 in wezen veel lijkt op het werken met de genoemde machines.



Fusion 360 bezien vanuit het oog van de metaalbewerker
Fusion 360 is voor metaalbewerkers beter te begrijpen dan je zou denken. De filosofie en de opzet van het programma is eigenlijk identiek: je werkt met ruwe vormen en schaaft daar wat vanaf (=met draaibankbeitel of frees bijvoorbeeld), of plaatst er wat op (=door te schroeven of solderen bijvoorbeeld).

Stel we maken de aloude bout uit een messing cilinder.

Dan tekenen we eerst de basale vorm van de cilinder, te weten een cirkel.

Afbeelding

Die cirkel maken we driedimensionaal door hem 'uit te rekken'.

Afbeelding

Een oneindig aantal cirkels op elkaar (als het ware) wordt zo een cilinder.

Afbeelding

Stel je nu een draaibank voor. Het blauwe stuk wordt weggeslepen in de richting van de pijl...

Afbeelding

Maar we laten een stuk over, dat wordt de kop van de bout.

Afbeelding

We maken met de draaibank een schroefdraad.

Afbeelding

Dan gaat de bout naar de freesmachine. Op het volgende screenshot zie je de zeshoek tot waar moet worden uitgefreesd, al geschetst.

Afbeelding

Dit zijn de vlakjes die weggefreesd moeten:

Afbeelding

In Fusion 360 selecteer ik dan het vlak tussen zeshoek en cirkel in (de 'kantelen') en dat gebruik ik als het ware als 'frees'.

Afbeelding

Zo kun je dus ook een bout tekenen.

Afbeelding

De bout gaat ten slotte weer terug naar de draaibank. Ik heb deze hieronder schetsmatig weergegeven: de beitel zit links en de chuck zit rechts (let op de aandoenlijk getekende pijltjes :? ).

Stel je voor dat de bout in de chuck zit geklemd. Je ziet al dat de beitel een stukje van de bout zal wegslijpen. Het verschil met een echte draaibank is, dat daar de bout om zijn eigen as roteert. In Fusion is het de beitel die om de bout heen roteert.

Afbeelding

In Fusion selecteer je dan de linkervorm als beitel. Je zegt 'roteer om de centrale as en slijp daarbij het metaal weg' en dan krijg je dit.

Afbeelding

Afbeelding


Let wel, ik probeer niemand aan te zetten tot gebruik van dit programma, ik probeer alleen maar de nevels van mysterie weg te halen en tot beter begrip te komen van de software, zodat de geïnteresseerden straks mijn tekenvoortgang beter kunnen volgen en er meer aan hebben.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2018 16:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
QUIZJE

Zojuist bladerde ik door mijn foto's van de Delage, ten behoeve van het plannen van de tekenvolgorde; en zag daar deze foto:

Afbeelding

Hetgeen je op de foto ziet, is een onderdeel van de reminstallatie van de Delage.

De omcirkelde greep, heeft op het eerste gezicht een complexe vorm. Echter, degenen die de video's (of het stappenplan in mijn post van gisteren) goed hebben bekeken, hebben misschien wel een idee hoe dit onderdeel in Fusion kan worden getekend.

Hint: je kunt het tekenen in vier stappen. De eerste stap is, net als met het stappenplan van gisteren, een cirkel te tekenen.

De opgave: probeer de drie volgende stappen te beschrijven.

Oplossingen kunnen vandaag of morgen in dit topic worden gepost of per PM aan mij worden gestuurd. Veel plezier

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2018 17:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 17:14 pm
Berichten: 497
Woonplaats: Belgie
Ik heb nooit met fusion gewerkt, maar vroeger altijd Autocad gebruikt voor mijn 3d. De pre - inventor tijden :D

Voor deze vorm toen te maken was het voldoende om de omtrek te tekenen, en dan met revolve, het stuk rond zijn as te laten draaien, om zo een 3d solid object te krijgen. Wou je er dan vlakken afdoen was dit gewoon snijlijnen aanbrengen en klaar is kees. Uitsparingen etc nadien bijvoegen was hetzelde, met revolve (draaien rond de as) of extrude (uitrekken volgens een pad) de objecen tekenen, en dan via slice, union of subtract de volgende stukken bijvoegen.

Nostalgie :brouw:

_________________
Afbeelding
Finished: 1/20 MFH Tyrrell 006
Finished: 1/20 MFH Ferrari 801
Finished: 1/20 MFH Ferrari 126ck
Finished: 1/20 MFH Lotus 49


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 dec, 2018 21:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dank voor je antwoord SuperMele, inderdaad het is precies zoals je beschrijft. De vier stappen-versie is meer bedoeld voor de draaibankwerker omdat de tekentechniek erg lijkt op die van de draaibank.

In deze video illustreer ik beide stappen (als iemand vertaling wenst, laat maar even weten dan voeg ik die toe)...




Moderator-mode aan : Hey Roy, ik heb de link van je filmpje effe aangepast waardoor het nu zichtbaar is. Groeten Pascal Moderator-mode uit.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 dec, 2018 21:59 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21288
Woonplaats: Bodegraven
Mooi project en ik geloof direct dat het veel werk is, weet het uit ervaring

Ik werk met SolidWorks, mezelf aangeleerd, maar het valt toch nog tegen, ik geloof dat fusion makkelijker is om te leren?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 dec, 2018 21:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dag Bert, leuk dat je hier een kijkje komt nemen.

Ik heb nooit gewerkt met Solidworks, maar heb het idee dat er meer mensen overstappen van Solidworks naar Fusion dan andersom. Voor mij is dit de eerste 3D-suite waar ik mee heb leren werken. Ik had na ongeveer 10 uur zelfstudie, met de juiste introductievideo's en proberen na te doen wat ik uitgelegd zag, het zelfvertrouwen een dusdanig goede basis te hebben dat ik met het model zelf begon. Ik had dit zelf nooit verwacht, maar het toont denk ik wel aan hoe eenvoudig dit programma in de kern is. Ook is een voordeel dat er veel online uitleg is, er is een fanatiek gebruikersplatform en Youtube staat vol met tutorials voor zo'n beetje elk onderwerp dat je kunt bedenken.

Na die 10 uur zelfstudie begon ik dus aan dit ontwerp:

Afbeelding

En hoewel dit opnieuw zal moeten worden getekend, om redenen die ik in de vijfde vlog zal uitleggen, zal ik het precies in dezelfde volgorde doen met precies dezelfde gegevens. Dit bevestigt nogmaals hoe het programma in de kern binnen 10 uur kan worden begrepen, wat toch bijzonder is... hoe is het mogelijk dat ze zo iets technisch en hoogstaands zo begrijpelijk en doenbaar kan worden vormgegeven.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2018 8:15 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21288
Woonplaats: Bodegraven
Toch maar eens proberen dan, maar ja, ben ook een soort van bezig met Delftship te leren (tekenen en berekenen scheepsrompen)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2018 18:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6301
Woonplaats: Blauwhuis
Roy, Ik ben heel benieuwd hoe je de onderdelen gaat fabriceren.
Want van tekening naar real is natuurlijk ook nog een uitdaging.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement