Hier wat eerste activiteiten. Het begint met het boren van enkele 10-tallen gaatjes van 0,3 tot 1,5 mm. Op zichzelf goed te doen in het zachte metaal. Maar het moet met de hand. Met een dremel heb je veel te weinig controle. Als je boortje breekt heb je een groot probleem. Het afgebroken deel is enorm lastig te verwijderen zonder grote schade aan te richten.
Op deze eerste foto zie je zo'n handboortje. Het onderdeel wat je ziet is een onderdeel van de bovenzijde van de motor. In die gaatjes worden later de inlaatkelken gemonteerd. Verbluffend hoe ze zulke kleine delen uit aluminium hebben weten te draaien. Zo'n kelkje zie je ook op deze foto.
De bovenste rij is al uitgeboord, en de andere rij is nog dicht op deze foto.
Het gaat ook hier weer om veel geduld. Alleen met dit deel ben ik zomaar een half uur bezig om die gaatjes accuraat te boren.
Op deze foto zijn alle gaatjes geboord, en zijn de bramen verwijderd van dit gegoten motordeel.
Hieronder zijn wat delen te zien van wat de zijkanten van de carrosserie moeten gaan vormen. In de ovale gaten zijn de bramen goed te zien, en ook de randen behoeven nogal wat bewerking. Door het zachte metaal is dat goed te doen, maar je haalt snel teveel materiaal weg. Dus wederom, veel geduld. Kleine stukjes en steeds opnieuw passen.
En hier de kleppendeksels. Ook daar moeten twee gaatjes van 0,5 mm komen, waar weer later stukjes metaaldraad in gemonteerd moeten worden.
Dat is prima gelukt.
Bij de volgende stap snijd ik de deksels los van de gietstukken en bewerk ze verder.
In principe probeer ik eerst het motorblokje te bouwen met de daaraan bevestigde waterpompen en de versnellingsbak.
Zoals gezegd, kleine stapjes. Maar wellicht interessant om deze build in kleine stappen te delen voor geïnteresseerden in deze variant van onze modelbouwhobby.
Wordt vervolgd.