Hallo allemaal,
Het werd weer eens tijd om een update te plaatsen, het bouwen gaat erg langzaam dus ik heb het een en ander opgespaard om hier te plaatsen.
Als eerste de bestuurders stoel, dat is in het echt een op maat gemaakte carbon seat met een alu draagframe.
Ik heb een stoeltje van een Toyota Supra erbij gepakt om de grootte te bepalen.
Ik ben begonnen met het aluminium onderstel te scratchen omdat ik hiervan vrij eenvoudig de maten kon bepalen op mijn huidige model.
Vervolgens de rug van de stoel uit styreen gesneden en gevouwen op 2 plekken.
Daarna heb ik de twee zijkanten uit styreen gesneden...
En aan de rug vastgelijmd..
Nog even het stukje voor de been ondersteuning ook eraan gelijmd.
Daarna heb ik met halfronde profielen de randen van de stoel dikker gemaakt.
Dat ziet er nu zo uit, er is nog enig schuurwerk nodig maar de basis is er.
Tegelijk ook maar de brandblusser gescratched die naast de stoel wordt gemonteerd.
Op het chassis heb ik een beginnetje gemaakt met het bekleden van de linker zijkant.
Op de binnenzijde van de body heb ik een strip boven de achterwiel-bak aangebracht waar de ronde beplating die boven het achterwiel zit op komt te steunen.
Ik heb ook de zij-klep functioneel gemaakt, deze schuift middels een scharnierpen iets naar buiten en draait dan volledig over de kop naar achteren.
Het scharnierpunt heb ik gemaakt van een messing buisje dat met een styreen strip tegen de binnenzijde van de body zit gelijmd.
Aan de andere kant zit een driehoekige aluminium beugel die als steun dient wanneer de klep gesloten is en als deze geheel open staat.
En zo kan de klep nu draaien....
Er komt ook een sluiting op te zitten, daarvoor heb ik al een klein messing ringetje aangebracht in de klep.
De zoektocht naar de juiste en goed passende velgen heb ik opgegeven, ik heb nu een keuze gemaakt voor de 19" Fuchs velgen van Scale Production.
Deze hebben een mooie diepe velgrand, net zoals de op het origineel gebruikte American Racing Torx velgen (die ik dus niet kan vinden/krijgen).
De velgjes zijn allemaal even breed en dat is het eerste wat ik ga veranderen.
Van de achterste velgen moet er 0,6mm van de breedte af en aan de voorkant moet er 2 mm verwijderd worden.
Te beginnen bij de voorste velgen, om hier een mooie markering te krijgen waarlangs ik kan zagen heb ik met een permanent marker eerst de rand zwart gemaakt en vervolgens met de schuifmaat een rand in gekrast.
Daarna met een klein zaagje rondom ingezaagd net zolang tot ik er doorheen was.
De achtervelgen is een iets ander verhaal want 0,6mm eraf zagen lukt bijna niet omdat dat te smal is.
Om dat op te lossen heb ik in een multiplex plankje (dat net iets smaller is dan de velg) een gat geboord waar de velg net in past.
Hier zie je dat er net een randje uit steekt.
Deze heb ik met een normale vijl eraf gevijld en daarna met schuurpapier alle velgranden netjes glad gemaakt.
De bandjes waren nu natuurlijk ook te breed, die heb ik op de velg gemonteerd en met een nieuwe scalpel netjes afgesneden.
De randen van de bandjes maak ik netjes glad met schuurpapier en een tooltje dat ik in de accuboor kan zetten.
De voorste velgen moeten ook minder diep worden, in velgen-taal heet dat een andere ET waarde geven.
De voorste velgharten moeten 2 mm verder naar buiten komen te zitten, daarvoor heb ik van 0,15mm dik styreen velletje een strookje van 3mm afgesneden.
Deze plaats ik nu in de velgen tegen de rand aan waar de velgharten tegen rusten..
Het overlappende gedeelte netjes ingekort zodat ze er precies in passen.
Dan het velghart er onderste boven in plaatsen.
En verlijmen met micro clear, waarom niet met styreen lijm vraag je je misschien af, nou omdat styreen lijm het plastic oplost en aangezien 0,15mm erg dun is wordt het helemaal zacht en wordt het dus niets.
Als het droog is kun je het velghart er voorzichtig uit drukken.
Hieronder het verschil tussen een achtervelg en een voorvelg.
Ik ben nu begonnen aan de wielophanging en dat zullen jullie in de volgende update kunnen lezen.