Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 8:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 119 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2018 18:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6301
Woonplaats: Blauwhuis
Maak je deze als cut-away?
Zonde als je straks alle details niet meer ziet.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2018 21:06 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 28 nov, 2005 21:59 pm
Berichten: 1922
Woonplaats: Veenendaal
Indrukwekkend om jou techniek te zien, bij jou hangt vast een tegeltje met de tekst: meten is weten :mrgreen:

nee, maar het is mooi om te zien hoe gedetailleerd en schaalgetrouw jij alles namaakt.

_________________
Afbeelding
http://www.hobby2wheels.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 dec, 2018 0:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1382
Woonplaats: Deventer
Thx voor al jullie reacties.

@Tankard; wordt inderdaad een cutaway Dennis, dat kun je in mijn begin topic eigenlijk al wel zien op een tekening staat daar de snijlijn getekend.

Op pagina 3 van deze build zie je daar ook al een begin van met de cabine.

@Ruud; meten is inderdaad erg belangrijk bij zo een project, en dat gaat niet altijd goed want de body is al een stukje verlengd zoals je hebt kunnen lezen en ook de wiel ophanging wordt weer een challenge hoewel deze makkelijker is dan die van de Lancia.

Gr Peter

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2018 11:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 16 jul, 2011 20:02 pm
Berichten: 8
echt chapeau , zeer mooie bouw uit het niks

grtz chriske76


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2019 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1382
Woonplaats: Deventer
Hallo allemaal,

Het is al weer tijd geleden dat ik en update heb geplaatst voor deze bouw maar ondertussen heb ik weer voldoende vorderingen gemaakt om hier te tonen.

Vorige update geëindigd met het aanpassen van de velgen en daarop volgt nu een stukje wielophanging zowel voor als achter.

Aan de achterzijde van deze T1 hebben ze de ophanging gebruikt van een Porsche 911, die werkt met een soort swingarm die aan de voorzijde op de lange as zit die op mijn model van een stukje alu buis is gemaakt.

Voor aanvang eerst weer even een tekening gemaakt hoe het moet worden:

photo 476087

Ik ben begonnen met het vormen van de armpjes:

photo 476086

De remschijf donor is in dit geval die van de Lancia Delta, de schokbreker er eerst vanaf gehaald:

photo 476084

photo 476085

Deze remschijf zit dan weer met een dikke metalen plaat vast aan de swing arm:

photo 476088

photo 476089

Dat komt er ongeveer op onderstaande manier uit te zien;

photo 476090

Daarna alles dubbel maken:

photo 476091

photo 476092

photo 476094

Voor de demping op deze T1 wordt er gebruikt gemaakt van lucht geveerde dempers (airride), in feite een schokbreker maar in plaats van een stalen spiraal
zit er nu een luchtbalg tussen de veerschotels gemonteerd.

Deze luchtbalg heb ik gemaakt van rondstaaf styreen dat ik om een boortje heb gewonden en daarna elke winding heb doorgezaagd zodat het allemaal enkele ringetjes werden. (de luchtbalg heeft nml geen spiraal vorm maar bestaat uit rondingen op elkaar)

photo 476095

De demper poot gemaakt van een staafje styreen en met een pons op de vorige foto de rondjes uit gestanst om als veerschotel te dienen.

Om precies het midden van de rondjes te bepalen, om het gaatje te boren voor het staafje, heb ik een cirkel mal gebruikt.

photo 476096

photo 476097

Gaatje geboord, staafje erdoorheen en de rondjes en ringetjes er op geschoven.

photo 476098

en dat 2x

photo 476100

De staafjes op lengte gemaakt en aan de onderzijde een montage rondje er aan gelijmd dat op de wiel draagarm komt te zitten:

photo 476101

Op het chassis heb ik beide ophangpunten van de schokdempers ook van een gaatje voorzien, de demper kan ik vanaf de onder zijde er zo in steken:

photo 476099

De draagarmen zijn ook verder afgewerkt met montage stukjes:

photo 476102

photo 476103

Hieronder te zien hoe de dempers in het chassis zijn gestoken, los wel te verstaan:

photo 476104

photo 476105

photo 476106

Het laatste stukje van de wielophanging is de bevestiging op het alu buisje, dat is ook een metalen plaat met aan het einde een lagerhuis die om de as heen kan draaien:

photo 476114

photo 476115

photo 476116

Zo dat was het stukje achterwiel ophanging.

Dan heeft deze T1 ook een (verstevigings-) rolkooi dat tussen de cabine rolkooi en de achterzijde van het chassis zit gemonteerd.
Het zal daar in principe alleen maar voor de stijfheid van het chassis zitten om torsie in het frame tegen te gaan.
Gemaakt wederom van styreen staaf:

photo 476107

photo 476108

Op de hoeken die bij elkaar komen zitten er platen op gelast:

photo 476109

photo 476111

photo 476110

En van achter gezien:

photo 476112

Deze beugel zit nog niet op het model gelijmd ivm het bemoeilijken van het spuitwerk.

Op het spatbord boven het achterwiel ook nog even twee reliëf strookjes aangebracht wat moet simuleren dat het aluminium is voorzien van een profielrand zodat deze steviger is. Gemaakt van een dunne halfronde strip styreen.

photo 476113

En dan ben ik aanbeland bij de wiel ophanging aan de voorzijde van deze mooie bolide.
Ik heb hiervoor een keuze gemaakt uit twee remschijven die ik nog had liggen, de witte van de Lancia Delta bouwdoos en de grijze uit de door van de Toyota Supra.
De tweede is het geworden omdat ik de eerste te klein vindt, het moeten immers porsche remmen voorstellen.

photo 476119

Aan de voorzijde zit best wel een complexe (gedeeltelijk eigen gemaakte) wielophanging dus ook hier eerst weer even een schets gemaakt:

photo 476120

photo 476121

Van twee stukjes vierkant staaf en twee stukjes alu buis heb ik de verticale montage steunen gemaakt waar de as/remschijf op komt te zitten.

photo 476122

Deze moet vervolgens tegen de achterzijde van de remschijf gelijmd worden, daarvoor heb ik eerst het rubberen ringetje aan de achterzijde van de schijf geplaatst en daar een een rond schijfje tegen aan gelijmd;

photo 476118

Daar dan weer de verticale montagesteun op gelijmd, maar alles bij elkaar werd dat zo dik dat mn wiel niet meer onder de body zou passen:
Zoals je op de foto hieronder kan zien is deze nu bijna 8mm dik.

photo 476132

Dat moest terug worden gebracht naar slechts 4 mm dus werk aan de winkel:
De nog niet gebruikte remschijf bewerkt door de middelste verdikkingen er af te zagen:

photo 476127

photo 476128

photo 476129

photo 476131

Vervolgens het ronde schijfje en de verticale steun hier weer tegen aan gelijmd:

photo 476134

en zie nu nog maar 4 mm dikte....

Nu nog het rubber ringetje zo dun maken dat deze precies in het gaatje van de remschijf past:

photo 476130

Zoals je op de foto hierboven kunt zien steekt het asje van het wiel er nu ver door heen, dat los ik later in deze update op.

Ik ga nu eerst ff eten dus het vervolg komt straks.

Eten is op en afwas gedaan, we gaan weer verder.

De draagarmen aan de voorzijde ook gescratched uit styreen, de beelden spreken voor zich....:

photo 476135

photo 476136

photo 476137

photo 476138

photo 476139

En ook daar zit een airride demper gemonteerd alleen een stuk kleiner (dunner) dan die aan de achterzijde.

Zelfde principe als aan de achterkant alleen heb ik nu de windingen gemaakt van draad met kopervulling en is het wel een spiraal maar dat zie je straks bijna niet meer:

photo 476144

photo 476145

Voor zover de wielophanging..

De deuren die bij de 1:1 compleet uit aluminium zijn vervaardigd hebben extra dikte gekregen, daarvoor eerst wat stukjes styreen in de deur gelijmd op de juiste dikte en lengte:

photo 476123

photo 476124

Daar precies een plaatje styreen pas op gemaakt en er op gelijmd:

photo 476125

photo 476126

De onderste lijn van de deur verdikking volgt exact de rand van het spatbord:

photo 476133

En het laatste item is er eentje waar ik al een tijdje mee bezig ben geweest.
De Porsche motor is voorzien van Weber carburateurs en heeft twee ovale luchtfilters.
Die luchtfilters kun je aftermarket bestellen maar scratchen is leuker.
Ik heb mijn eerste gereed, gemaakt van een tie-rap, dun styreen en een paar meng bout kopjes:

photo 476140

photo 476141

photo 476142

photo 476143

Tot zover deze update, laatste tijd vooral met de Lasupra bezig geweest, die update volgt ook nog deze week.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2019 19:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4367
Woonplaats: Aartselaar
Dat ziet er hier weeral fantastisch uit
Wow
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2019 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Weer een mooie voortgang, vooral al die kleine details. :brouw:
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2019 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 feb, 2013 14:58 pm
Berichten: 696
Woonplaats: Arnhem Gelderland
Donders!Dit is weer een mooie update.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 mei, 2019 9:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 dec, 2015 16:20 pm
Berichten: 379
Woonplaats: Temse
Ik ben gewoon sprakeloos.
Marc S.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2020 21:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1382
Woonplaats: Deventer
Zo das lang geleden dat ik een update heb geplaatst.

Het bouwen gaat ook niet echt snel, heb nog wel op de beurs in Houten gestaan met mn modellen en wat bouw werkzaamheden gedaan.

Ondertussen heb ik al wel weer redelijk wat fotos om de voortgang te laten zien.

De vorige update ben ik geeindigd met de voorwiel ophanging, deze zit er inmiddels op gemonteerd (de schokbrekers zitten er nog los tussen voor het spuiten)

photo 506168

photo 506169

photo 506170

photo 506171

Een van de andere gescratchte onderdelen waren de K&N luchtfilters van een Ty-rap gemaakt, er komen dr 2 op ,beiden zijn nu gemaakt, hieronder even een proef passing voor de hoogte.

photo 506173

photo 506174

Wat op mijn 1:1 fotos niet te zien valt zijn de binnen spatschermen aan de achterzijde vd bus.
Ik neem aan dat ze erin zitten alleen al om te zorgen dat alles een beetje beschermd is tegen water en andere troep.

Hieronder zoals je er nu tegen kijkt:

photo 506143

Ik heb met een ronding op een stukje papier de ronding van het nieuwe binnen spatbord bepaald.

photo 506144

photo 506145

photo 506147

Het spatbord zelf gemaakt van twee strookjes 0,3 mm styreen dat ik dubbel tegen een potje kauwgom heb gelijmd.
Eenmaal droog blijft de ronding er dan in zitten.

photo 506151

photo 506154

De foto van het gemonteerde spatbord volgt in de volgende update.

In de cabine moesten er ook de nodige onderdelen worden geplaatst o.a. het rem en gaspedaal.
Deze zitten op twee u profielen gemonteerd, op de volgende fotos te zien:

photo 506155

photo 506156

En hieronder mn gescratchte rempedaal:

photo 506163

En gaspedaal:

photo 506164

Tegen het plafond van de cabine ook nog de nodige schakelaars geplaatst:

photo 506165


Dan weer even terug naar de achterzijde van de bus, 2 identieke uitlaatjes gemaakt, naar eigen idee want ook daar heb ik geen fotos van:

photo 506149

photo 506150

En voor de linkerzijde ook nog een doorvoer gemaakt in de body:

photo 506167

Ik moest aan de achterzijde ook nog een correctie uitvoeren aan de aluminium buisjes waarop de achterwiel ophanging komt te zitten.
1 van de 2 buisjes zat namelijk niet recht, ik heb de stukjes styreen chassis even losgemaakt en bijgewerkt zodat links en rechts nu netjes in lijn staan:

photo 506166

De achterwiel ophanging ziet er nu zo uit, weet ff niet of ik ze zo al had laten zien:

photo 506157

Dan zitten er her en der op deze bus allerlei verschillende soorten tankjes voor olie , rem vloeistof enz.

Deze zijn nu ook allemaal gereed, hier allemaal op een rijtje:

photo 506175

photo 506176

photo 506177

photo 506178

photo 506179

photo 506180

photo 506181

photo 506182

En toen heeft het bouwen aan dit model een tijdje stil gelegen, de reden: omdat er gespoten moest worden en de buitentemperaturen (in de schuur) lieten dat niet toe.

Tot voor kort dan want er is de laatste weken best wel veel zon alleen had ik geen tijd.
Afgelopen jaar wel bezig geweest met het maken van een spuitcabine en die heb ik vorige week eindelijk afgemaakt:

photo 506183

photo 506184

photo 506185

En dus ook maar direct werk er van gemaakt en vandaag de eerste onderdelen in de primer gezet:

photo 506186

photo 506187

photo 506188

photo 506189

photo 506190

photo 506191

Tot zover de stand van zaken.
Bedankt voor het blijven volgen van dit topic.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 119 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement