Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 aug, 2018 19:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Zomervakantie ... tijd om eens even verder te bouwen. De nieuwe decals zijn binnen en die zijn werkelijk perfect. Het wit is ook nog eens wit :)

De Tamiya pasvorm die ik gewend ben van latere jaren is in deze kit nog niet helemaal top :) - vooral de body van de auto vertoont grote kieren bij het dry-fitten. Wat ik echt voor me uitschuif is de neus: die lijkt echt van geen kanten te passen!

In de body kom ik nog een eind met het dichtplamuren van de kieren, maar dat gaat bij de neus niet lukken. Deze naden al dichtgeplamuurd in de body zelf ...

photo 451724

De pasvorm van de motor is perfect. De leidingen (benzine en bougiekabels) zijn gelegd. De meegeleverde plastic leidingen waren zo ongeveer vergaan, dus ik heb wat spul uit de reservebak opgevist.

photo 451725

Veel schuren, plamuren, schuren later zet ik de boel voor de body in Alclad Grijze Primer / Micro filler. De cockpit is gevuld met watten en met maskeertape afgedicht. Hoop ik. Met een waterproof schuurpapiertje erover wordt dat straks zo glad als een baby-billetje :)

photo 451723

Eigenlijk is de rest wel zo’n beetje klaar en ligt in volgorde te wachten totdat de body klaar is en de boel samengebouwd kan worden:

photo 451722

De riemen heb ik maar creatief opgelost. De rechttoe rechtaan niet te buigen meegeleverde riemen heb ik even onder de föhn van vrouwlief gelegd, matzwart gemaakt en de sluitingen een zilver/lichtgrijs tintje gegeven - gebaseerd op div. foto’s van de 312B zie ik ook wel wat logo’s op de riemen, dus van de oude de als wat Ferrari embleempjes erop gefrutseld.

photo 451721

Nu de body nog aflakken :)

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 aug, 2018 20:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Tegenslag bij het spuiten van de body-onderdelen.... speciaal de Ferrari-red van Vallejo besteld, maar na twee lagen begon ik al het vermoeden te krijgen dat het niet goed ging. De kleur was meer mat/bruinig rood, niet het felle Ferrari-rood. Ik dacht dat het te maken had met de grijze primer, dus heb er nog twee laagjes overheen gelegd - maar het werd niet beter.

Nou had ik nog een spuitbusje staan met Italian Red ... die er overheen gespoten en hoewel niet zo strak als met de airbrush is ze nu in ieder geval echt rood :). Laagje glanslak er over heen voor het aanbrengen van de decals - als die erop zitten ga ik (voor het eerst) de 2-componenten blanke lak hoogglans er overheen leggen.

Over de decals, nabesteld in US omdat het originele vel onwerkbaar bleek, ben ik wel tevreden. Ze liggen er strak op.

photo 451720

Hoogglans erover en dan proberen de boel in elkaar te zetten!

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 aug, 2018 20:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Silmaril schreef:
De Tamiya pasvorm die ik gewend ben van latere jaren is in deze kit nog niet helemaal top :) - vooral de body van de auto vertoont grote kieren bij het dry-fitten.
Wat ik echt voor me uitschuif is de neus: die lijkt echt van geen kanten te passen!



Het is weer tijd voor een les ! ;-)

Modellen reboxen is niets nieuws. Men deed dat al vanaf het begin (sinds 1952). En ja, je raad het al.... ook deze kit is een rebox. Maar hou me ten goede, ik zeg
dit met maar 90 % zekerheid. Van de 1:12 Honda RA273 weet ik wél zeker dat het een Bandai kit is, van origine. Dat en het feit dat de originele kit uit de jaren 60 stamt,
verklaart waarom de pasvorm soms gewoon slecht is. Echter, in de jaren dat dit soort kits voor het eerst in de winkels lagen, waren ze de top in de modelbouwwereld !!!
Wat veel mensen ook niet weten is dat Tamiya in die jaren helemaal niet zo goed was !! Ik heb in mijn leven zat van die oude kits gebouwd en Tamiya was hooguit
de middenmoot.....!!
Pas in de jaren 80 had de fabriek geld genoeg om echt goede machines aan te kunnen aanschaffen en goede vaklui te kunnen inhuren. Tamiya's eerste (in mijn
ogen super-goede) investering waren de tekenaars die de dozen ontwierpen en de tekeningen maakten voor de witte dozen. In zijn boek beschrijft meneer Tamiya
dat zijn dozen op moesten vallen en ze mochten er niet te druk uit zien. Simpel, "to the point" en uiterst herkenbaar, ook van grote afstand. Met andere woorden
een zeer goede marketing geest !

Deze kit heb ik ook (uiteraard, mag ik wel zeggen) en ook ik had dezelfde pasproblemen. En Ruud.....je gaat nog meer problemen krijgen met deze kit. Maar het
eindresultaat zal al deze moeite waard zijn !

_______
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 aug, 2018 21:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Hoi Erik, het is geen ‘rebox’ maar nog een echte, originele doos uit begin jaren ‘80. Ik heb hem tijdens mijn diensttijd (‘81) ook gebouwd ... dus ik wéét dat ik nog problemen ga krijgen :)

In ieder geval met de neus, zeker omdat ik die NIET ga schroeven. Geen gezicht, twee kruiskoppen in de carrosserie. En wat me bijstaat is de ophanging met al die stangen redelijk onwillig :). De achterkant heb ik al aangepast, omdat de constructie schijfrem / remkauw gewoon niet klopt, ook een bekend euvel.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 aug, 2018 0:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Ruud, wat ik bedoel is dat Tamiya ooit de mallen leende van Bandai om daarmee hun eigen merk te promoten. Voor zover ik weet maakte Tamiya toen nog geen
formule auto's, of andere soorten raceauto's. Bandai deed dat wel. Omdat de 1:12 Honda dus wél een originele Bandai is, vermoed ik dat deze Ferrari dat ook is.
Vergeet niet dat deze mallen uit de jaren '60 stammen en toen was Tamiya nog maar een klein, onbekend fabriekje. Ik denk niet dat Tamiya toen al geld had om
onderzoek te doen en om zulke grote, dure mallen te maken.
In de beginjaren reisde Tamiya veel naar Europa en Amerika om daar tankmuseums te bezoeken, om daar alles op te meten en te fotograferen. Zijn boek is
ECHT een aanrader. Het boek is helaas alleen in het Engels en Japans verkrijgbaar, dus zorg dat je één van deze twee talen goed kan spreken en lezen ! ;-)

photo 307912

Jij hebt een oude doos die in de jaren 80 verkocht werd. Dat geloof ik best. De slechte decals en verouderde rubber slangetjes zijn het bewijs. Maar het
is volgens mij dus wel een Bandai kit, van oorsprong. Vandaar de slechte pasvorm. Maar zoals ik al zei, was Bandai toen al beter dan Tamiya.

Het zou Tamiya wel eens goed geholpen kunnen hebben, want zowel Bandai als Tamiya zijn nu beiden wereldleiders in de plastic modelbouw. En als de geruchten
waar zijn, zijn de nieuwe Bandai kits zelfs NOG véél beter dan Tamiya.

Alleen jammer dat de kits die Bandai maakt, mij niet zoveel interesseren.........

Ach ja, soms zit het tegen, soms zit het mee.

__________
Erik.

PS.. Wel raar, eigenlijk. Op de kaft van het boek staan twee Formule 1 auto's. Maar die Honda is dus NIET van Tamiya. In het boek wordt hier niets
over gezegd. Ik hoop hier meer info over te vinden..........

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 aug, 2018 23:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Prijzig boekje :) ... $ 100 gebruikt, $ 200 nieuw ...

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2018 0:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Silmaril schreef:
Prijzig boekje :) ... $ 100 gebruikt, $ 200 nieuw ...



........de inhoud van het boek...........onbetaalbaar.............!! ;-)


______
Erik.

PS. 60 GB pond, bij Amazon.co.uk. Alles wat je wilt en niet wilt weten over DE man zelf, van de man zelf. Een zéér boeiend boek.
Ik kreeg hem lang geleden als verjaardagscadeau, dus ik weet niet wat hij toen kostte.
Geen idee waarom hij nu zoveel waard is. Zal wel een goed boek zijn ...... ;-)

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 aug, 2018 14:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 11 aug, 2006 21:32 pm
Berichten: 157
Woonplaats: delfzijl
Om nog even terug toekomen op het Bandai mallen verhaal, deze is toch echt 100% tamiya!
Bandai heeft wel degelijk F1 modellen op de markt gebracht, maar dit waren allemaal F1 wagens uit de jaren 60.
Een Honda, een Ferrari 512 F1 een Lotus 49 en een Marta
Tamiya heeft de Honda en Lotus ook op de markt gebracht. De Matra van Bandai is een ander type dan die van Tamiya.

Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 aug, 2018 15:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Interessant........
Dat verklaart waarom die Honda dus op de cover van het boek staat ! ;-)

Bedankt.

_____
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 aug, 2018 17:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Dus einde les?
Hoop het wel, want ik zie liever de bouwkunsten van Ruud dan 1 of ander verhaal van 50 jaar terug :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Deathtrap, ErwinABC en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement