Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 2:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 07 sep, 2017 5:05 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ook al ligt de Abarth nog steeds te wachten om gereanimeerd te worden heb ik toch maar een andere auto kit gepakt. Ik wil bij deze kit namelijk een idee uitvoeren wat al een tijdje in m'n hoofd zit en redelijk wat denkvermogen in beslag neemt... :mrgreen:

Ik heb een top 3 van favoriete musclecars, en dit is daar één van.
Mag ik u voorstellen...
1968 Dodge Charger R/T:
Afbeelding
Bron: http://www.classic-car-history.com/1968 ... harger.htm

Waarschijnlijk zullen een hoop van jullie (vooral de oudere garde :wink: ) aan The Dukes of Hazard denken bij het horen van de naam Charger. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet eens meer weet waar ik voor het eerst kennis heb gemaakt met deze auto... Wel weet ik nog dat de typische grille mij altijd bij is gebleven, en zo zijn we nu tig jaar verder, is het, zoals gezegd, één van mijn favo's op musclecar gebied, en ga ik nu een poging wagen om een mooie Charger neer te zetten.
Ik wil deze auto ietsjes customizen, en voor één onderdeel zal ik mijn (beperkte) scratchvaardigheden uit de kast moeten halen..
Qua kleur ben ik er ook nog niet uit, in mijn ogen komt deze auto in donkere kleuren letterlijk het beste uit de verf, dus ik dacht aan iets als donkergroen, donkerrood, of misschien iets in de richting van oranje, maar dan vrij donker. Ook over de manier van spuiten twijfel ik nog, aangezien ik ergens wel benieuwd ben hoe het eruit ziet als ik begin met een zilvergrijze laag, en dan met een transparante verf de kleur aanbreng. Zodat ik dus een soort Candy effect krijg.
We gaan het zien, eerst maar naar de kit kijken!


De kit dus! Het is de 1/25 kit van Revell, en als ik het copyright merkje mag geloven komt de kit uit 2013.

photo 420132

Ik had al een beginnetje gemaakt, dus de sprues missen wat onderdelen.
photo 420138
photo 420137
photo 420136

Dan nu de voortgang! Ik was begonnen met een deel van het customizen, wegens ik wil deze Charger een blower geven! Jawel! :twisted:
Echter!
Ik ben niet zo'n fan van die brievenbussen die boven de motorkap uitsteken, dus dit soort geintjes:
Afbeelding
Bron: http://www.nocarnofun.com/video-1968-do ... show-2011/
...zal ik nooit bij dit soort auto's uithalen, ik vind maar dat het de lijn verpest...

Maar goed, om alles onder de kap te proppen ging nog een hele uitdaging worden! Nu wilde ik ook niet zo'n enorme blower erop zetten, maar eerder iets zoals dit:
photo 420128
Bron: http://board.moparts.org/ubbthreads/ubb ... usage.html
Nu zou dit een 440 motor zijn, wat inhoudt dat dit een V8 is met een cilinderinhoud van 440in³, oftewel 7,2 liter. De Charger kon met een variant van deze motor, de 440 Magnum, uitgerust worden (mits je centen had, anders mocht je het uitzoeken met een 3,7 liter 6-pitter :twisted: ).
Nu zitten er trouwens 2 kappen bij de kit, een "stock" en "street" motorkap.
Street:
photo 420143
Stock:
photo 420145
Mocht de boel nou echt niet onder de street kap passen, zou ik evt. nog de stock kap kunnen gebruiken.
En als ik de stock kap ga gebruiken kan het mogelijk nog aantrekkelijk zijn om eens te kijken voor wat mooie luchtfiltertjes. :idea:

Maar goed, de eerste delen die ik geplakt heb zijn de grotere stukken van de motor en versnellingsbak, zodat ik in ieder geval de basisvorm heb. De kleine stukjes komen later wel nadat ik wat verf tegen de motor heb kunnen smijten. Daarna heb ik de basisvorm van de blower gemaakt door heel simpel 2 plastic buisjes van 3,3-ish millimeter dik tegen elkaar te lijmen. Vanaf daar gaan we verder met de boel aankleden, maar voor nu is het een prima stukje om te kijken hoe hoog het geheel gaat worden.
Tevens heb ik het chassis, het koetswerk en wat andere stukjes droog in elkaar gezet zodat ik wist hoe het koetswerk op het chassis kwam. Puur om te zien op welke hoogte o.a. de motorkap zou komen.
Toen de motor + versnellingsbak in de auto lag had ik aanvankelijk vrij veel ruimte. Maar het inlaatspruitstuk, carburateur en luchtfilter zaten er nog niet op, dus dat kon de boel ook aardig vertekenen...
De motor met mock up blower zag er zo uit (zonder carb en filter):
photo 420141
De as met de poelie komt later nog op de blower natuurlijk. Voor de zekerheid had ik het spruitstuk wat lager gevijld, en dan was het nu eens kijken of het onder de kap ging passen!
...
...
...
Dat ging het niet...
photo 420133
photo 420135
Het was zelfs te hoog voor de street kap... :roll:
Ik had nog plastic buis van 2,5mm liggen, dus ik ging eens kijken of dat wel ging passen...
photo 420142
Even naast elkaar om het verschil in dikte te zien:
photo 420140
En dan eens kijken of de stock kap dan wel ging passen (wegens de street kap ging 'm sowieso niet worden op deze manier...)...
photo 420139
photo 420146
photo 420148
Yup! Misschien dat ik de luchthapper wat dunner vijl, en ik kan het inlaatspruitstuk nog iets lager maken. En ik kan aan de gang om de blower meer vorm te geven. Gaat een uitdaging worden!

Well, tot zover!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 sep, 2017 10:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
Waarom maak je de blower niet in de plaats van het inlaatspruitstuk de blower ineens met inlaatbuizen opzij
Geweldige wagen ik heb deze verleden jaar gebouwd is nog altijd mijn favoriete Amerikaan
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 sep, 2017 16:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
mooie kit en past aardig goed ! ben benieuwd ~!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 sep, 2017 22:23 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Coachke, je bedoelt zoiets als dit?
Afbeelding
Volgens mij is dit een systeem voor modernere injectiemotoren, en dan wel prima geschikt voor een restomod look (moderne techniek in een oudere auto), ik wil mijn Charger graag klassiek houden.
Wat natuurlijk een heel ander probleem presenteert; andere velgen, of in ieder geval banden. Ik vind de banden in de kit wat aan de kleine en smalle kant namelijk..
Nou ja, eerst maar eens de blower maken!

@ Crazyrichard, ik ben zelf ook benieuwd. Hopelijk kan ik het plaatje in m'n hoofd goed vertalen naar het plastic. :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 sep, 2017 22:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
Ja Danny dat is het wat ik bedoel
Zoals Richard al zei een goed te bouwen kit
De banden en velgen heb ik geleend van een Die cast VW bus zo een gepimpte die je overal vind op autobeurzen en daar zaten twee sets bij enorm mooi en zeer brede banden kijk anders maar eens naar mijn topic hier
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 sep, 2017 1:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Wij liepen afgelopen vakantie tegen redelijk wat leuke auto's aan die je hier niet zo snel ziet, maar waar je in de US of A mee 'doodgegooid' werd. Op 1 toch wel de Mustang (nieuw model), op 2 en 3 de Challanger en de Charger en op 4 de Camaro.

Omdat jij de Charger bouwt, wekte dat mijn interesse en besloot ik om wat foto's te plaatsen van enkele moderne Chargers die we daar zagen.

photo 420172

photo 420171

.... en een prachtige Challanger.

photo 420170

Verder niks toe te voegen aan je bouw, vooral zo doorgaan.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 sep, 2017 9:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
prachtige machines , raar die eerste had ik nog nooit gezien machtig


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 sep, 2017 7:37 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Die Challenger ken ik, ook een brute bak! Al moet ik zeggen dat ik het model uit de jaren 70 mooier vindt. :P
Afbeelding
Bron: http://www.3dtuning.com/en-US/tuning/do ... coupe.1970

Als eerste ben ik nog even aan het zoeken gegaan in de vele webshops die ik in dit deel van het forum tegenkwam om te kijken of ik ergens een mooi setje velgen/banden kon vinden.
Tot zover nog zonder succes...
Om even een idee te geven van wat ik nu heb en wat ik zou willen, even 2 plaatjes ter vergelijking.
Dit is wat er qua banden en velgen in de kit zit:
photo 420418
Vrij smal voor het formaat van de auto vind ik.

En dit is waar ik naartoe zou willen:
Afbeelding
Bron: http://mopar.org/Charger/
Ja, ik ben lastig. :lol: Misschien eens kijken of ik gepaste velgjes en banden in een hotrod kitje kan vinden, maar ik denk dat ik eerst maar eens ervoor ga zorgen dat het onderstel klaar is, dan kunnen de wielen er als dryfit op, zodat ik kan passen en meten.

Dus dan maar begonnen met een van de makkelijkere klusjes. Ik heb gezien dat bij deze auto's de onderkant soms zwart is, en soms dezelfde kleur als de body. Dit zal te maken hebben met wie de auto heeft opgeknapt denk ik, en ik heb voor de makkelijke optie gekozen: zwart.
Ik heb hiervoor de zwarte primer van humbrol gebruikt, en om eerlijk te zijn denk ik dat er nog een laagje glim overheen gaat omdat ik het wel héél erg mat vind, zo...
photo 420420

Ook heb ik de chromen onderdelen aangepakt. Ik heb meer dan eens gelezen dat het onderdompelen in bleek ervoor zorgt dat het "chromen" laagje verdwijnt.
Dus in 3 stappen:
1:
photo 420416

2:
photo 420415

3:
photo 420417

Ik was verbaasd hoe snel het ging, ik had verwacht dat de sprue's minstens een uurtje moesten weken, maar het chroom verdween zodra ik de bleek er overheen goot! :shock:
Daarna even de sprues met warm water en een sopje afgewassen en nu zijn ze klaar om opnieuw een laagje chroom te krijgen. Ik heb wat ervaring met alclad, dus ik ga dat eens proberen.
Moet nog wel even kijken hoe ik de zwarte delen in de velgen ga schilderen...

En ik ga even kijken of ik, zoals coachke in een eerder bericht aangaf, de blower en inlaatspruitstuk als één onderdeel kan samenvoegen. Hopelijk kan ik de boel zo nog wat lager maken.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 sep, 2017 17:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
kijken of je een setje brede velgen hebt en de velgjes van de kit als hart gebruiken met brede ringen ..dan de velg vd kit tegen de achterzijde van de brede velgrand lijmen ...en wat dikke sloffen eronder zoals op de foto boven , afstand bepalen dmv spacers als dat nodig is en dan heb je bijna exact wat je als voorbeeld laat zien 8)
mooi ook dat is echt de classic muscle look


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2017 8:39 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Richard, het 'probleem' met de velgen is opgelost! Ik heb nog een set diepere YearOne's kunnen vinden in een '70 Chevelle SS kit.
Ik hoop vanmiddag weer wat te kunnen doen, en dan zal ik wat foto's maken van de stand van zaken.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement