Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik heb een TL uit 1992 maar er zit inderdaad een GTL 1.1 motor in. Het uiterlijke verschil met de originele 1 liter motor van de TL is trouwens minimaal, ook de late TL's hebben de traverse en ver geplaatste radiator.
Om detailshots mag je altijd vragen hoor, maar zoals je ziet is mijn auto niet overal meer origineel :mrgreen: Als je het vergelijkt met de foto in dit topic zie je dat ik er al aardig wat aan heb versleuteld.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 16&t=46063


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 13:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Ik heb daarstraks iets ontdekt en dat is dat Tamiya die ook heeft gemaakt gevonden op E-Bay da wist ik niet
Grt
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 13:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
Ha Marc, volgens mij bedoel je dat Ebbro en Tamiya wel eens samenwerken (bijv. bij de Citroën 2CV Fourgonette 1/24). Er is bij mijn weten nog nooit een Renault 4 onder Tamiya-vlag uitgekomen. Anders zie ik graag bewijs :)

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 15:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Wel beste man ik heb daarjuist op E-bay aan het rondsnollen geweest en daar zag ik de doos staan van Tamiya
ik zal eens kijken of ik dat nog terug vind hoor ik wist het trouwens ook niet


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 15:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
Je bedoelt waarschijnlijk deze:

photo 389976

Dit is gewoon een Ebbro-kit. Maar het verkoopt natuurlijk beter als je het Tamiya noemt op eBay. Hier wordt veel meer op gezocht.

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 15:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Ik had het ook juist gevonden met de tamiya nummer erbij E25002 en dan kom je hier terecht en inderdaad het is van ebbro
Sorry hoor maar ik was er ook van versteld
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 22:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6561
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
coachke schreef:
Ik had het ook juist gevonden met de tamiya nummer erbij E25002 en dan kom je hier terecht en inderdaad het is van ebbro
Sorry hoor maar ik was er ook van versteld
Marc


Tamiya en Ebbro werken op één of andere manier samen, maar vraag me niet hoe.

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2016 22:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 25 feb, 2015 23:30 pm
Berichten: 286
ik dacht dat de eigenaar van Ebbro een ontwerper was bij Tamiya,heb ik is ergens gelezen,vandaar misschien nog altijd hun samenwerking op sommige vlakken en op de bouwplannen van Ebbro wordt er voor het schilderen nog altijd verwezen
naar de kleuren van Tamiya.

groetjes,

Yannick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2016 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
Kleine voortgang met de wielen: ik heb afgietsels gemaakt van de Ebbro-velgen van de R4. Een van de velgen heb ik bewerkt las aparte velg voor in het diorama. Kortom, deze velg moet er ook echt uitzien als een echte velg. De Ebbro-velg is voorzien van een grote flens op het midden van het loopvlak om zo de vinyl band (die een sleuf heeft op die plek) er mooi vast in te laten vallen. Het viel me trouwens op dat het Ebbro vinyl-bandje dat ik van Krikke mee had gekregen een sleuf had met ongelijke diepte. Kun je dus een stuk van de flens op je velg afvijlen om hem sluitend te laten passen.

De 'echte velg' heb ik met de onvolprezen Benson Tools naaldvijlen (no. 008054), de cirkelvormige vijl daarvan, bewerkt. Wat een geweldig vijltje is die ronde vijl! Je kunt er zelfs mee boren. De opening in het hart van de velg en ook het kleine gaatje voor het ventiel heb ik met deze scherpe vijl geboord. Je zult op de foto ook zien dat ik op 1 plaats door de velgdikte heen ben gegaan. Dat zal ik met Milliput aanwerken.

Stripje gesneden van Evergreen 0,25mm dik en met secondenlijm om de velg geplakt, aan beide zijden:
photo 391321

De velg met de ronde naaldvijl van Benson Tools. Je ziet hier goed dat ik door de velgdikte heb gevijld. Ik heb trouwens ook een 'balanceer-loodje' in de velg geplakt, een klein stukje strip tegenover het gat van het ventiel:
photo 391326

De sleuf in de velg is hier goed zichtbaar:
photo 391327

De echte R4 GTL velg:
photo 391329

De Benson Tools 008054 naaldvijlset, voor een prikje (rond 5 EUR) een hoop plezier:
photo 391330

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2016 14:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 nov, 2014 11:23 am
Berichten: 63
Woonplaats: Groningen
Ik heb ook geprobeerd een band te maken voor om de velg. dat was geen succes.
Mijn werkwijze was deze:
    - Gekopieerde Ebbro-velg gebruiken;
    - originele Ebbro-vinyl band eromheen leggen;
    - dit insmeren met vloeibare latex om er een mal van te maken (opening bij achterkant van velg voor ontmallen);
    - na herhaaldelijk inmeren (om een stevige mal te krijgen) de mal (na droging) afstropen;
    - twee gaten ponsen met een 3 mm holpijp als vulopening en ontluchtingsgat;
    - de gekopieerde velg in de latex-mal leggen;
    - de holte voor de band vullen met resin.

Al deze stappen lukten, maar het vullen gaat moeilijk (de vulopening was iets te klein) en de latex sluit niet perfect strak om de velg, waardoor er op het laatst resin in de velg liep. Kortom, je krijgt dan wel een velg met een band, maar niet iets wat je zou willen gebruiken. Hieronder wat foto's van het proces:

Links de gekopieerde Ebbro-velg met originele band, rechts de latex-mal met gekopieerde Ebbro-velg. Vulgat en ontluchtingsgat duidelijk zichtbaar, net als de 'overstroming' van resin in de velg. De markeringen (streepjes) staan op de mal en in de velg om de velg (met 3 bouten) goed in de mal te laten vallen:
photo 391320

Bovenkant latex-mal:
photo 391322

Wiel van mal ontdoen:
photo 391323
photo 391325

Het origineel en de replica. Zoals je ziet is de replica nogal slordig...niet gebruiken dus:
photo 391324

De door mij in Hongkong bestelde Oyumaru is onderweg. Daarmee hoop ik een veel betere replica van het wiel, de velg met band, te maken:
photo 391332

_________________
Bouwt aan:
Tamiya Morris Mini Cooper 1/24 diorama https://youtube.com/playlist?list=PLr3TvhDhUeZRdNXwOVLCl2M7rJRF6O8dI
Tamiya Jaguar Mk2 Racing 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Italeri Ford Transit Mk2 1/24 in diorama (nog niet op Modelbrouwers)
Heller Renault 4 GTL in diorama 1/24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement