Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 6:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 jul, 2015 23:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6559
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Volgend jaar viert BMW zijn/haar 100 jarig bestaan.
Op ons Forum (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=165" onclick="window.open(this.href);return false;) werd daarom het idee geopperd om een groepsbuild te doen die dan in 2016 op verschillende beurzen zal te zien zijn en een centraal thema zal vormen.
Het merk BMW werd ruim gekozen, zodat de mogelijkheden zéér ruim zijn. M.a.w. als het maar iets met BMW te maken heeft, is het ok.

Vandaar mijn keuze voor de Mini Cooper van de nieuwste generatie.
Eerst had ik een 320i Gr5 of een 320i STW, maar het is uiteindelijk deze Mini Cooper S geworden.

Waarom, wel omdat er aan de 2 type 320i toch wel wat extra werk aan te pas komt en diegenen die mij ondertussen kennen, weten dat het dan wat langer kan duren dan gepland.

Dit is hem dan, de Mini Cooper S, eigendom van BMW. Ik ben hier al een paar dagen aan bezig, maar zoals belooft is hier het verslag.

Afbeelding

Deze richting wil ik ongeveer uitgaan;

Afbeelding

Een aantal dingen werden gedry-fitted, en ik moet zeggen, tot nu toe past alles perfect, zeker de carrosserie-onderdelen.
Ook werden de ophangingsonderdelen van 1 zijde even gepast om te zien in welke mate er andere velgen onder passen, zonder al te veel hak- en zaagwerk.

Afbeelding

Links de velgen die er hoogstwaarschijnlijk gaan onderkomen, rechts de originele uit de doos.

Afbeelding

Ik moet eens kijken of ik de banddikte wat kan aanpassen. In het slechtste geval kunnen het wel eens slicks worden.
Eerst eens in mijn onderdelendoos gaan zoeken en dan zien we wel.
In de doos met banden en velgen heb ik niks bruikbaars gevonden, geen zin om ergens iets te bestellen dat misschien zou passen, dus zijn het slicks geworden.
Met behulp van een boormaschine en schuurpapier is de banddikte 1mm verkleint (2mm diameter)

Links een bewerkte band, rechts een originele

Afbeelding

Afbeelding

Originele band gedry-fitted

Afbeelding

Bewerkte band gedry-fitted

Afbeelding

Zo ziet dat er van opzij uit;

Afbeelding

Waarschijnlijk ga ik hem nog minimaal verlagen, maar dat ga ik simpel houden. Ik ga het gehele chassis iets dieper in de carrosserie laten vallen door de originele bevestigingspunten (gaatjes) naar boven toe uit te vijlen en onderaan wat op te vullen. Dit zal 1 tot max 2mm zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Vooraan zal deze plaat te zien zijn, wat geen zicht is, maar daar ga ik radiator voor zetten.

Maar eerst de 4 wielen en de uitlaat eens dryfitten om te zien hoeveel er moet of kan verlaagd worden. :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Laatst bijgewerkt door Nismo op do 31 dec, 2020 22:41 pm, in totaal 20 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jul, 2015 23:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4367
Woonplaats: Aartselaar
Raar maar waar een Engelse auto opgekocht door een Duitse firma ( BMW ) met een Franse motor ( Peugeot )
Ik heb nog wel een mooie kit onafgewerkt in mijn stash een 635 CSI Alpina van Revell premium uitvoering pracht van een kit
Al bij al ziet het er prachtig uit en ik ben zeer nieuwsgierig naar het vervolg van uw bouw
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jul, 2015 10:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6559
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
We gaan het chassis iets dieper in de carrosserie laten vallen, op die manier is het verlagen van de wagen iets makkelijker.
De oorspronkelijke bevestingsgaten maak ik iets dieper en vul de andere kant op met een stukje plasticard.
Achterkant;

Afbeelding

Voorkant is ondertussen al gedaan

Afbeelding

Omdat hetgeen je op bovenstaande foto ziet, gaat blijven zien door het gat van de voorbumper, heb ik er een stukje plasticard op gelijmd.

Afbeelding

En dit is het resultaat

Afbeelding

Als het gehele chassis dieper in de carrosserie komt te liggen, is de kans groot dat het interieurgedeelte voorbij de ramen komt en dat is niet de bedoeling.
De interieurkuip staat dmv 4 bevestingsblokjes op het eigenlijke chassis.
Deze ga ik redelijk wat inkorten, zodat de opening tussen kuip en chassis veel kleiner wordt en de kuip lager komt te liggen.

Afbeelding

Als alles dieper in de carrosserie komt te liggen, dan moeten we er voor zorgen dat de uitlaat op de juiste manier onder de achterbumper uitkomt.
Dan moeten we deze opvullen met wat plasticard.
Iets meer dan we verlaagd hebben, omdat de uitlaat op de oorspronkelijke manier ook te diep lag.

Afbeelding

Tenslotte werden alle veringselementen gemonteerd en kon de hele ophanging gepast worden met behulp van veel Tamiya-tape.

Afbeelding

Op die manier kon ik het volgende controleren:
-rijhoogte
-alle 4 de wielen de grond raken
-de wagen overall even hoog lag
-de uitlaat in de juiste positie lag

Positie uitlaat, dempers zitten nog los;

Afbeelding

Rijhoogte;

Afbeelding

Afbeelding

Dat ziet allemaal goed uit, binnenkort kunnen de verf- en spuitwerken al beginnen aan het chassis.

Kwam ik gisteren tot de conclusie dat de voorbumper als laatste moet gemonteerd worden, er moet na de nodige spuitwerken immers nog gaas in dat gat gelijmd worden. En dat gaat niet als de bumper al vastgelijmd word voor de spuitwerken.
En ik ben iemand die liever zoveel mogelijk de carrosserie in 1 geheel spuit, om achteraf geen bloopers voor te hebben zoals kleurverschil en/of geknoei met lijm.
Hoe het gaat aflopen weet ik niet, maar de bedoeling is wel om de bumpers te monteren voor aanvang van de spuitwerken.

Ik ga eens iets proberen, nml een radiator nabootsen achter dat gat.
Dan kan ik die eerst primeren en zijdeglans zwart spuiten. Daarna afplakken en de voorbumper monteren. Het gaas laat ik op die manier achterwege.
Het afplakken moet dan zo gebeuren dat ik de tape alsnog makkelijk kan verwijderen door het gat van de voorbumper als de carrosserie klaar is.

Ok, genoeg gezeverd, aan 't werk nu.
Men neemt een stukje grof gevormd gaas uit de onderdelendoos en snij dat op maat.

Afbeelding

Men neemt een potje lijm met een groene dop, plaatst het gaas op zijn plaats en smeer de lijm vervolgens over het geheel uit. Tot 2x maal toe zelfs. Met dit als resultaat;

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er al veel beter uit, ikke content :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jul, 2015 11:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4367
Woonplaats: Aartselaar
ikke ook
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jul, 2015 2:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6559
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Primertime

De voorkant is er klaar voor

Afbeelding

En deze onderdelen zijn al klaar

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat alles wordt zijdeglans-zwart, behalve de uitlaat, die wordt Gun-Metal

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jul, 2015 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6559
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Vandaag kleurlakken.

Uitlaat werd Light-Gun-Metal gespoten, ophangingsonderdelen, chassis en velgen Semi-Gloss-Black

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Remschijven en vering kregen een laagje zijdeglans zilver vanuit de Gamma-spuitbus, alsook de velgringen

Afbeelding

De zogenaamde radiator heeft ondertussen ook een paar lagen zijdeglans zwart over zich heen gekregen. Dit kan nu enkele dagen mooi uitharden om dan afgeplakt te worden zodat de voorbumper kan vast gelijmd worden.
Als de carrosserie afgewerkt is, is het de bedoeling om de afplaktape door de bumperopening te verwijderen. We zullen wel zien of dat goed gaat aflopen.

Afbeelding

En met bumper ziet er dat zo uit

Afbeelding

De witte puntjes die men ziet is te wijten aan de lichtinval en dat de verf nog niet helemaal droog is.

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jul, 2015 22:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4367
Woonplaats: Aartselaar
Goed , knap werk ik kijk al uit naar het vervolg
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jul, 2015 23:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Leuk verslag, en effectieve manier van verlagen.
Ik wilde net -in mezelf- gaan roepen dat dan wel het interieur te hoog komt, maar ook dat had je al voorzien. :mrgreen:

En verstandig om alle carrosserie-lakwerk in één keer te doen.
Zeker met metallics zou je snel kleurverschil krijgen.
Het is even puzzelen, maar je hebt er een originele oplossing voor gevonden.

Ben benieuwd naar de kleur!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jul, 2015 0:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6559
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
coachke schreef:
Goed , knap werk ik kijk al uit naar het vervolg
Marc


Die zal nu even op zich laten wachten, morgen krijg ik mijn eerste behandeling in mijn nek en ik weet hoegenaamd niet hoe ik me achteraf ga voelen.
Veiligheidshalve mag ik morgen zelfs geen voertuig besturen. En zondag trekken we voor een paar dagen eropuit naar de kust.


odorf schreef:
.............................

Ben benieuwd naar de kleur!
Odorf


De kleur wordt MS-5 Metallic Grey van Tamiya met hoogstwaarschijnlijk een glanzend zwart dak

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jul, 2015 0:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4367
Woonplaats: Aartselaar
Ok Johny ik kan wachten als jij maar je nek of rug verzorgt
amuseer je hopelijk heb je goed weer
tot later Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement