Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 19:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 354 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 36  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Lancia LaSupra
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2015 11:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
word weer smullen !!!!!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Lancia LaSupra
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2015 10:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
Gezien de resultaten van de Capri ben ik zeer benieuwd wat je hier van gaat maken! 8)

Ik heb hier een echte Integrale staan, natuurlijk niet met een buizenframe en Supra blok, maar als je bepaalde details moet weten kan ik altijd eens kijken hoe dat er bij de mijne uitziet. Al heb ik op dit moment niks in huis om digitale foto's mee te maken... :roll:

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Lancia LaSupra
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2015 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1392
Woonplaats: Deventer
@Nicolas: Thx, mocht het nodig zijn dan doe ik dat alhoewel ik moet zeggen dat ik ook van deze ombouw heel veel ref fotos heb dus waarschijnlijk is het niet nodig.

En van de Lancia blijft weinig heel, alleen de body en een paar kleine dingetjes blijven over om te gebruiken, de rest is van de supra en scratch :mrgreen:

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Lancia LaSupra
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2015 17:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
Gebruikt de LaSupra eigenlijk nog de 4WD aandrijflijn van de Integrale of niet? Indien neen, is het dan nog 4WD of RWD?

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Lancia LaSupra
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2015 17:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1392
Woonplaats: Deventer
@Nicolas; nee de complete aandrijving is van de Toyota supra en dus achterwiel aan gedreven.
Verder zitten er een intercooler op van een nissan skyline en zelfs nog een onderdeel van een volvo v50, ik geloof dat het een elektrische pomp is.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Lancia LaSupra
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2015 20:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
Soms vraagt een mens zich af wat dan de noodzaak was om een zeldzame Integrale te gaan butcheren. Ik bedoel, mechanisch en structureel is er niks Lancia aan, de carrosserie van de Delta is niet bepaald ontwikkeld als de ultieme streetracer en dan wordt ze nog eens gigantisch aangepast ook. Enkel voor de looks? Dat had dan ook als complete replica gekunnen, of op basis van een gewone Delta 1. Maar dat terzijde. :)

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Lancia LaSupra
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2015 21:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1392
Woonplaats: Deventer
Heb je helemaal gelijk mee, ik neem ook aan dat ze voor de tweede Lasupra (de blauwe) een gewone Delta carrosserie type hebben gebruikt en niet die van een EVO of zelfs maar Integrale, maar daar wordt niets over vermeld in het gehele verhaal.
In principe hadden ze dr ook een Fiat Pinda.... eehhh srry Panda voor kunnen gebruiken, maar dan had ik em waarschijnlijk nu niet na proberen te bouwen in 1:24. :mrgreen:

Dan had het een Fi of en Pa-Supra geweest :lol: :lol: :lol:

Er zijn trouwens best wel hele brute Deltas met wel een 4wd aandrijflijn.

Deze bijvoorbeeld voor Hillclimb wedstrijden met 700PK:

Afbeelding

Afbeelding

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Lancia LaSupra
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2015 21:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
Felix Pailer, jahaaa. 8) Op zich heeft die ook zijn Integale "om zeep geholpen" ten opzichte van een originele maar die auto is nog 90% Integrale, originele blok, aandrijving, onderstel maar alles natuurlijk opgekieteld. Zijn oranje raket was vroeger blauw, heeft hij eens een waanzinnige crash mee gehad maar opnieuw opgebouwd tot de oranje.

Het onherroepelijk "vernielen" van een Integrale zoals met de LaSupra gebeurd is doet me wat pijn omdat het niet noodzakelijk is voor het eindresultaat, er sowieso nooit erg veel Integrales gemaakt zijn, en je wil niet weten hoeveel er al het leven gelaten hebben door crashes, niet herstelde roest, onvoorzichtig opvoeren, te hoge rekeningen in een tijd dat ze weinig waard waren... Dat zie ik zelf al bij mij en andere bezitters, voor elke die nog rijdt zijn er een 1 tot 4 heengegaan. Het doet mij ook altijd weer wat pijn om één van de slopers hier weer wat verder tot niets te zien verworden. Dus geef ik mijn rijdende maar de nodige liefde en aandacht, zodat er over 20 jaar nog mensen van een rijdende 'Grale kunnen genieten. Hij is niet opgevoerd dus betrouwbaar, en hij krijgt stevig de sporen. Rrrrrraket! 8) Als je ermee rijdt is het mooi om te zien hoe de meesten hem negeren als "een Golfje" en de kenners hun nek verrekken om die zeldzame verschijning even te bewonderen.

Maar terug naar de LaSupra. Ik hoop dat je hem net zo mooi krijgt als de Capri. Hier kan je lekker aan scratchen, doorheen heel de body hacken enzo, lijkt me een erg leuk modelproject! Succes!

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Lancia LaSupra
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2015 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1392
Woonplaats: Deventer
Hallo mede brouwers,

Ik heb een start gemaakt met de bouw van het buizen chassis.

Eerst mn werkplek maar eens een beetje opgeruimd en stof gezogen, dat werkt een stuk prettiger.

Ik heb de chassis tekening waarop de bodem en zijkant staan onder een stuk glas plaat geplakt, hierop ga ik met styreen het frame in elkaar lijmen.

Voordeel van het glas is dat de lijm er niet aan hecht zodat ik de stukjes styreen er gewoon op kan leggen en vastlijmen.
Als de lijm droog is kan ik met een plat steek mesje voorzichtig onder het chassis door steken zodat deze loskomt van het glas.
Het teveel aan lijm dat er eventueel aan de onderzijde gaat zitten kun je met een vijltje of dremel weer verwijderen.

Ik ben begonnen met het snijden van de twee zij-liggers, dat is rondstaaf met een diameter van 1,6 mm.
vervolgens eerst even de body erbij genomen en de exacte ruimte opgemeten tussen linker en rechter dorpel aan de binnenzijde.
Dit wordt dan de buitenmaat van het buizenframe.
(op de tekening heb ik daar wel rekening mee gehouden, een potloodlijntje is nou eenmaal niet 1,6mm dik en dus had ik al iets van de max breedte afgetrokken)

Daarna de dwars-liggers, eentje zit er straks als onderzijde van de middelste rolkooi beugel en is daarom ook 1,6mm dik, al de overige staafjes zijn 1,2 mm rond.

photo 329763


De twee buitenste liggers heb ik met stukjes tamiya-afplaktape vastgezet, daarna kon het lijmen beginnen.
Gaat best wel snel, zijn ook wel dunne staafjes die gemakkelijk op maat te maken zijn.
En zo ga ik verder met de opbouw van het frame.

photo 329764


Aan de linker zijde (de achterkant van de auto) moet het frame iets omhoog lopen (dat kun je zien op de tekening van de zijkant).
Het verschil is 3mm met de rest, daarvoor heb ik 2x twee stukjes vierkant buis van 1,5mm op elkaar gelijmd en dat als ondersteuning gebruikt voor de achterste ligger.
Het lange stukje vierkant buis dat er onder ligt ondersteunt de 2 schuine zijkanten die er aan vast komen te zitten.

photo 329766

Nog even een tipje tussendoor;
Je kunt bij sommige modelbouw zaken een snij apparaatje kopen waarmee je styreen profieltjes exact recht of onder een hoek kunt afsnijden, deze heb ik echter niet, dus heb ik wat anders bedacht.
Ik gebruik een gradenboog om hoeken van 45 of 90 graden te maken (met een 30-60-90 driehoek kun je ook nog andere hoeken maken)

Ik leg het af te snijden stukje rondstaaf langs de gradenboog op de juiste afstand en dan gebruik ik een mesje, wat je vaak bij raamfolie krijgt om de ruiten van je auto te blinderen, om het af te snijden.
Voordeel van dit mesje is dat mooi lang is en het dus vlak tegen de gradenboog kan houden en vlijmscherp is net als een modelbouw mesje.

photo 329765

Rest mij nog een laatste foto van het chassis zoals het er nu bij staat.

photo 329767


Vragen, commentaar of opmerkingen zijn altijd welkom,
tot de volgende update.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Laatst bijgewerkt door Midnight Creep op di 03 sep, 2019 21:17 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2015 8:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
jaaaaa :!: its starting :shock: 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 354 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 36  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Ralf en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement