Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 20:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 354 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 36  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Lancia LaSupra
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2015 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Hoewel ik zagen in een Lancia normaal heiligschennis vind, moet ik toegeven dat deze ombouw echt een juweeltje is. :shock: . Ik ben erg benieuwd hoe je deze wagen in 1/24 plastic gaat omzetten.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Lancia LaSupra
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2015 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Zo daar is tie dan, het begin van de Lasupra.

Ik heb de bouwdoos en velgen vorige week binnen gekregen tja en dan gaat het toch jeuken om er aan te gaan beginnen.

Ik moet zeggen de afwerking en details van deze Hasegawa set is vele malen beter dan die van de capri.

Alle lucht roosters op de motorkap zijn netjes "open".

photo 316519

photo 316520

photo 316521

Niet dat dat zo blijft want alles wordt verbouwt, maar toch mooie details en dat geld ook voor de rest, ik laat even een paar fotos zien nog in plastic omdat het bouwen nog niet aan de orde is.

photo 316527

photo 316528

photo 316529

Ook de foto etch delen en riem materiaal voor de veiligheids- gorgels en de gespen zit er netjes bij.


De velgen had ik besteld bij dezelfde firma (1x verzendkosten is altijd goedkoper) dit zijn de velgen die op de blauwe Lancia zitten.

Ik had alleen gedacht dat ze zwart zouden zijn (omdat ze ook wel worden verkocht als TE37 Black) maar ze zijn bordeaux rood.

photo 316515

photo 316516


En de velgen brengen mij tevens tot een eerste actie want er zitten namelijk geen slicks bij maar wegbanden.

photo 316517


Op het 1:1 model (de rode) zitten de volgende banden; Michelin Porsche Cup Tires
en deze hebben de afmetingen: 25/64 aan de voorzijde en 30/68 aan de achterzijde.

Dat zijn inch maten en moeten dus worden omgerekend naar mm.
1 inch is 25,4 mm
dat wordt dan :

voorzijde diameter 642 mm en 270 mm breed in 1:24 wordt dat dan: diameter 26,75 mm en 11,25 breed
achterkant diameter 681 mm en 323 mm breed in 1:24 wordt dat dan: diameter 28,4 mm en 13,45 breed
(Diameters zijn buitendiameter)

Dus maar eens even aan het zoeken en kom uit bij de volgende slicks van het merk Renaissance alleen de diameter van de voorbandjes klopt in de tekst niet, daar staat 22x12,5 waarbij 22 mm de buiten diameter is en de binnen diameter is 21, dat zou betekenen dat de bandjes slechts 0,5 mm dik zouden zijn en dat lijkt me niet te kloppen.
De achterbandjes zijn volgens de tekst 28,5 mm in diameter, en als ik ze vergelijk lijken de voorbandjes wel rond de 26mm te zijn.
Zal wel ff gaan mailen met de shop om dat uit te zoeken.

photo 316530


En omdat ik nu het schaalmodel in bezit heb ben ik ook begonnen aan de schetsen en tekeningen van het buizen chassis.
Bij de Capri was ik deze stap al lang voorbij toen ik begon op het forum, dus nu kan ik mooi alles laten zien.

Ik ben begonnen met het checken van de wielbasis 1:1 en die van het model.

photo 483663

Dat is bij het 1:1 model 2479 mm om gerekend naar 1:24 is dat 103,3 mm, en dat klopt exact met het model uit de bouwdoos :brouw:

Daarna ben ik schetsen gaan maken van de de onderste laag van het chassis, van de zijkant en van de voorkant.

Van boven gezien:

photo 316513


Alle belangrijke maten die ik nodig heb om deze exact te kunnen kopieren heb ik aangeven met maat strepen en daarna aan de hand van de vele fotos die ik heb uit/om gerekend naar 1:24.

datzelfde voor de zijkant:

photo 316511


en de voorzijde.

photo 316512


Op de laatste schets staan bovenaan ook een aantal getallen met de tekst "Buizen" er voor, dat zijn de diktes van de gebruikte buizen voor het chassis.

45 mm wordt gebruikt voor de middelste rolkooi beugel (deze diktes zijn vast gelegd in de regels van de FIA)
40 mm voor de , laten we maar zeggen de overige buitenzijde van het chassis, dus op alle plekken waar de auto over heen rolt tijdens een crash.
en 30 mm voor alle overige buizen.

In 1:24 worden dan de dikste buizen 1,8mm de volgende worden 1,6 mm en de dunste worden 1,2 mm.

Met deze informatie ben ik de werk tekening gaan maken, op 1 A4 blad staan nu boven en zij aanzicht.

photo 316514


Alle belangrijke maten kan ik zo doortrekken van de bovenste tekening naar de onderste.
De dikke stippel lijnen verticaal zijn de posities van de wiel centers.
Aan de linkerzijde zit de achterkant van de auto en rechts de voorkant.

Even het schaalmodel erop gezet zodat jullie een beeld hebben hoe het exact past.

photo 316522

photo 316523

photo 316524

photo 316525


Op de tekening van de zijkant zie je de middelste rolbeugel en voorste onder een hoek staan, dat soort dingen meet ik op met een gradenboog op mn scherm van een foto die daar geschikt voor is , zoals onderstaande.

Afbeelding

Een hoop maten ontbreken nog, vooral van de voorzijde van de auto, en de constructie aan de achterzijde heb ik ook nog niet helemaal uit gepluisd maar het begin is er in ieder geval.

Dit was het voor nu even, ik hoop dat er weer iets meer activiteit op de auto sectie komt want het is de laatste tijd wel erg rustig hier :lol: .

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Laatst bijgewerkt door Midnight Creep op do 29 aug, 2019 16:09 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2015 16:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
nice !! ben benieuwd naar de rest


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2015 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
wow gaaf zeg, een erg mooie auto en dit project wordt vast ook weer geweldig.
De start is al veelbelovend in ieder geval.
Ik volg je weer :brouw:

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2015 19:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Dat is een mooi begin!
En leuk dat je nu alle stappen kunt laten zien.

Enne, was dat een hint ... :mrgreen:
Ik ga dadelijk nog een kleine update plaatsen :wink:

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jun, 2015 15:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Dat wordt een HEEL flinke verbouwing Peter.

Veel plezier en veel succes met dit leuke project.

Groeten

Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jun, 2015 10:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Zo ik ben ondertussen weer een stukje verder met de schaal tekeningen.

Er is al weer het nodige gum werk geweest om het een en ander aan te passen.

Ik heb nu ook een doorsnede D-D toegevoegd op de eerste tekening, dat is de constructie van en rondom de cardanas-tunnel.

De banden zijn getekend op de juiste schaal van het echte model, de breedte op het 1:24 model zal waarschijnlijk wat smaller worden want op 1:24 zijn er niet van die brede bandjes met dezelfde diameter.

Op de 2e tekening ben ik begonnen met een doorsnede ter hoogte van de middelste rolkooi beugel. B-B

photo 317495

photo 317496

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Laatst bijgewerkt door Midnight Creep op di 03 sep, 2019 20:55 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Lancia LaSupra
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2015 2:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Zo dan, de Capri is af dus gaan we aan de slag met de Lancia.

Ik ben weer verder gegaan met de ontwerp tekeningen om uit te pluizen hoe alles in elkaar zit zoals bijvoorbeeld de ophanging van de Supra achteras en wiel montage.

Ondertussen heb ik ook het gezochte Toyota Supra kitje no.24123 van Tamiya in mijn bezit.

Van dit model ga ik o.a. de motor gebruiken en de achteras + wielophanging, hieronder enkele plaatjes van de sprues met die onderdelen.

De achteras:

photo 328716


De wish-bones van de achterwiel ophanging:

photo 328717


De rechter zijkant van de 3 liter J2Z motor:

photo 328718


Deze is niet zo goed gedetailleerd, vooral de versnellingsbak, en heeft dus nog enig werk nodig:
hieronder een vergelijk met de echte:

Afbeelding

En in de grijze sprues ook nog enkele motor onderdelen:

photo 328719

photo 328720

photo 328721


Hieronder een plaatje van de bouw beschrijving waarop je kunt zien hoe de gebouwde motor van de supra er uit ziet:

photo 328714


Ook van de wielophanging een plaatje waarop duidelijk te zien is dat deze goed gedetailleerd is:

photo 328712


Omdat ik nog met de Capri bezig was heb ik ook genoeg tijd gehad om na te denken hoe ik deze ga bouwen en dat wordt als volgt:

Ik ga de blauwe Lasupra bouwen met het buizenframe van de rode (ik weet niet of er onderling veel verschil in zit, waarschijnlijk niet veel).
Het grootste verschil tussen de blauwe en de rode is een gewichtsbesparing, de blauwe is enkele tientallen Kg's lichter dan de rode.
Dat hebben ze bereikt door o.a de koplampen weg te laten en deze te vervangen door reflectors met een angel-eye ring er omheen.

Ook de voorzijde van de body is anders op gebouwd, bij de rode moet deze helemaal in verschillende onderdelen uit elkaar worden genomen, zie foto onder:

Afbeelding

De blauwe daarentegen heeft een voorste body uit slechts 1 stuk:

Afbeelding

En zo ga ik hem dus ook bouwen (beetje gelijk aan de Capri) dan komt de motor en alles wat er zit goed tot zn recht, verder worden natuurlijk de deuren en achterklep geopend om ook daar alles zichtbaar te krijgen.

De auto gaat er zo uit zien:

Afbeelding

En dit is een stukje v/d gewichts-besparing:

Afbeelding

Deze auto is echt zo gaaf en slim gebouwd, zo hebben ze, om achterin de auto koele lucht te krijgen, gewoon een opening in het dak gezaagd en er een airintake van gemaakt:

Afbeelding

Dat was het even voor nu :brouw: , jullie aandacht had ik al :lol: dus kan alleen maar zeggen tot de volgende update 8)

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Laatst bijgewerkt door Midnight Creep op di 03 sep, 2019 21:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Lancia LaSupra
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2015 10:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
mijn aandacht heb je nu ook, dit gaat weer mooi worden.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Lancia LaSupra
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2015 10:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 nov, 2012 21:54 pm
Berichten: 87
Moi,

De Capri met veel plezier gevolgd. En daar stond ik al van te kijken wat voor kunstwerk je daar van gamaakt had.

Nu deze LaSupra ga ik dus ook zeker volgen. Zal niet altijd reageren maar ga wel volgen!!!

Vind nu al Mooi, Succes!!

Benny

_________________
photo 353723


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 354 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 36  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement