Modelbrouwers.nl modelbouw
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/

Ford Zakspeed Turbo Capri disassembled body FINISHED
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773
Pagina 1 van 34

Auteur:  Midnight Creep [ wo 24 dec, 2014 0:36 am ]
Berichttitel:  Ford Zakspeed Turbo Capri disassembled body FINISHED

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en dit is mijn eerste bouwverslag.

Het gaat om een Ford Zakspeed Turbo Capri Gr.5 WURTH. schaal 1:24 van Tamiya.

Afbeelding

Afbeelding

Ik houdt echter niet van een standaard bouw van mn modellen en daarom zoek ik meestal een uitdaging op om het model uit te breiden en/of aan te passen.

In dit geval ga ik het model zo bouwen dat straks alle body onderdelen los naast de auto liggen zodat de gehele opbouw van het chassis zichtbaar wordt, (hieronder de voorbeeld fotos van mijn idee)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben al een tijdje bezig geweest met dit model (zo'n 8 a 9 maand) maar het ligt ook al weer een klein jaartje stil omdat ik druk ben met mn werk.

Ik ben van plan om in mijn kerstvakantie (zal week 1-2 van 2015 zijn) weer verder te gaan met de bouw van dit model dus laat ik hier nu even de stand van zake zien hoever ik nu ben en wat ik allemaal heb gedaan tot nu toe.

Ik deel het even op in meerdere berichten met een hoofd onderwerp zodat ik gemakkelijker alles kan vertellen en toelichten.


Allereerst ben ik begonnen met het chassis.
Dat wat er in de bouwdoos zat lijkt in de verste verte niet op wat ik wilde gaan bouwen (foto onder)

Afbeelding

Dus ik ben eerst op internet gaan zoeken of ik referentie materiaal kon vinden hoe de zakspeed capri is opgebouwd.

Er valt best wel veel te vinden, onder andere verschillende fotos van het kale chassis die uitermate geschikt zijn om als voorbeeld te dienen voor mijn bouw.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aan de hand van al die fotos, de wielbasis en spoorbreedte van mijn model en natuurlijk de schaal 1:24 ben ik tekeningen gaan maken van de bovenzijde (bodem van het model) de zijkant en een paar doorsnedes waarop de tussen verbindingen staan.

Afbeelding
Afbeelding

Het heeft wel een paar velletjes gekost om tot bovenstaande tekeningen te komen.

Met deze definitieve tekeningen ben ik aan de slag gegaan om een buizenframe te maken.

Ik heb de tekening van de "bodem" onder een glasplaat op mn werkplek geplakt zodat ik daarop de plastic profielen exact op lengte kon afsnijden en aan elkaar lijmen.

Toen het "bodem" frame gereed was heb ik het dwars frame gemaakt dat links onder op de tekening staat (zonder onderste balk, in eerste instantie, want dat is de balk van de bodem nml)

Vervolgens heb ik het rolkooi gedeelte gebogen dat uiteindelijk precies achter de raamstijl bij de deur zit.( tekeningetje links bovenaan op de foto hierboven)
Het voordeel hiervan is dat er in de bouwdoos zelf ook een stukje rolkooi zit zodat ik daarvan exact de buig hoeken kon over nemen.
Alleen de hoogte was anders want de originele kooi kwam op een stuk van het interieur vast te zitten maar deze hoort dus naar de bodem door te lopen.

hieronder de foto waarop het hele chassis is te zien (er zit al meer op/aan gebouwd)

Afbeelding
vanaf de bovenkant
Afbeelding
rechter zijkant (de balk die linksonder horizontaal door de wiel opening moest lopen heb ik voorlopig weggelaten, anders krijg ik de wiel ophanging er niet meer in)

Afbeelding
van onderen (er zit al een bodemplaat op gelijmd dus ik kan niet alles zichtbaar maken)

Daarna de rolkooi naar voren toe afgebouwd en de dwars-verbinders geplaatst.

Laatste gedeelte is het frame van het motor compartiment.
Daaraan zitten links en rechts twee zware cilinders doorboord met gaten, deze dienen om plaats te bieden aan de hydraulische krik's waarmee de auto gelift wordt in de garage

Afbeelding

De hoogte van deze cilinders was bepalend voor de hoogte van mijn chassis onder de motorkap want daaraan zit de voorwiel ophanging vast aan de bovenzijde.

Afbeelding

Wat ik vooral goed in de gaten moest houden was de hoogte van het model en de spoorbreedte zodat de body er nog precies op zou passen zonder problemen te krijgen.

nog enkele fotos van het chassis tot nu toe.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo dit was even deel 1 van het chassis,

jullie zien al wel dat er al veel meer op/aan het chassis zit, dat zijn onder andere het tussenschot tussen motorruimte en bestuurders ruimte en de beplating aan de onderzijde evenals de kofferbak beplating.

daarvan zal ik in het volgende bericht nog wat extra fotos plaatsen.

Gr Peter

Auteur:  Rocknrolla [ wo 24 dec, 2014 0:41 am ]
Berichttitel:  Re: Ford Zakspeed Turbo Capri de-assembled body 1:24

Er heeft er hier eentje zijn huiswerk gemaakt zo te zien.. :shock:

Als je hem kan presenteren zoals op je voorbeeld foto's dan heb je echt een knaller van een model.
Veel succes! :brouw:

Auteur:  Nismo [ wo 24 dec, 2014 0:59 am ]
Berichttitel:  Re: Ford Zakspeed Turbo Capri de-assembled body 1:24

Olapola, hier is er eentje nog gekker dan ik.

Ik ben de Jägermeister-versie aan 't bouwen, ook al een tijdje mee bezig.
Hier te vinden op 't forum.

Misschien ken deze al, kan van pas komen bij je verdere ''verbouwingen"

Succes ermee :wink:

Auteur:  odorf [ wo 24 dec, 2014 1:06 am ]
Berichttitel:  Re: Ford Zakspeed Turbo Capri de-assembled body 1:24

Mooie binnenkomer zeg!

Ik heb de popcorn binnen handbereik, genieten!

Ga zo voort!

Odorf

Auteur:  Midnight Creep [ wo 24 dec, 2014 1:11 am ]
Berichttitel:  Re: Ford Zakspeed Turbo Capri de-assembled body 1:24

volgende deel over het tussenschot en de beplating van de bodem en de kofferbak:

De onderzijde van de Capri is helemaal glad (Downforce) dus ook mijn model heeft al gedeeltelijk een bodemplaat gekregen.

Afbeelding

Ik heb alleen het gedeelte waar de cardanas door heen loopt nog open gelaten om deze ook nog te kunnen aanbrengen.

De koker waar de cardan doorheen loopt is overigens het enige gedeelte dat ik van het originele bouwdoos chassis gedeelte heb gebruikt, netjes uitgekrast en de exacte plaats overgenomen op mijn eigen gebouwde chassis.

Het is de koker waar de versnellingspook op zit. zie onder:
Afbeelding

Afbeelding
versnellingsbak pook zak zit hier op gemonteerd (zwart)



De kofferbak van deze auto dient als ruimte voor de brandstof tank en de bijbehorende pompen en bekabeling.

Afbeelding

Het was even lastig om deze te maken want aan de rechterzijde zit een rare kronkel in de kofferbak omdat daar een gedeelte van de brandstof installatie staat (helemaal rechts op de foto net niet zichtbaar, links staat de accu).

Op de foto hieronder zie je rechts achteraan de auto een vreemde uitstulping zitten (in het rode gedeelte)
Afbeelding

De kofferbak ziet er nu op mijn model als volgt uit:

Afbeelding

De brandstoftank die daarin moet heb ik ook al grotendeels gereed.

Afbeelding
Afbeelding

En zo ziet het eruit als hij in de kofferbak is geplaatst:
Afbeelding

Ook het onderdeel dat in de ronding rechts moet komen te staan heb ik al gemaakt en ziet er zo uit:
Afbeelding

In het model geplaatst ziet het er zo uit:
Afbeelding

Het brandschot van het model is de wand tussen motor ruimte en bestuurdersruimte.
Onderin zit een grote opening waar straks de versnellingsbak van de motor door heen wordt gestoken.
Afbeelding

Op onderstaande foto is het brandschot te zien (glanzend metaal kleurig)
Afbeelding

Belangrijk voor mij was de hoogte tot de rand van het schutbord dat straks moet aansluiten op de motorkap. goed meten dus.

Op de volgende foto heb ik het losse gedeelte van het dak en voorraam er op geplaatst zodat je kunt zien hoe het aansluit op de body. (body onderdelen zal ik in het volgende deel laten zien.)
Afbeelding

Zo dat was weer een gedeelte.

Gr Peter

Auteur:  Midnight Creep [ wo 24 dec, 2014 1:29 am ]
Berichttitel:  Re: Ford Zakspeed Turbo Capri de-assembled body 1:24

Citaat:
Nismo

Berichttitel: Re: Ford Zakspeed Turbo Capri de-assembled body 1:24 Antwoord met een citaat
Olapola, hier is er eentje nog gekker dan ik.

Ik ben de Jägermeister-versie aan 't bouwen, ook al een tijdje mee bezig.
Hier te vinden op 't forum.

Misschien ken deze al, kan van pas komen bij je verdere ''verbouwingen"

Succes ermee :wink:


Die had ik ook al een hele tijd geleden gezien, hij heeft echter het complete achterste stuk van zn originele chassis gebruikt en dat wilde ik dus niet.
Hij heeft echter wel een motor van een Miller Mustang erbij en ik niet dus die moet ik ook nog scratchen..

Gr Peter

Auteur:  Nismo [ wo 24 dec, 2014 11:14 am ]
Berichttitel:  Re: Ford Zakspeed Turbo Capri de-assembled body 1:24

Nismo schreef:
Olapola, hier is er eentje nog gekker dan ik.

Ik ben de Jägermeister-versie aan 't bouwen, ook al een tijdje mee bezig.
Hier te vinden op 't forum.

Misschien ken deze al, kan van pas komen bij je verdere ''verbouwingen"

Succes ermee :wink:


Die 2de link, daar zijn de foto's van verwijderd. :?

Auteur:  Loek [ wo 24 dec, 2014 12:17 pm ]
Berichttitel:  Re: Ford Zakspeed Turbo Capri de-assembled body 1:24

Oeh.... Dit wordt genieten! :)

Ga je er ook nog een diorama voor maken, niet om de vervelende zeurpiet uit te hangen hoor, maar als je voor zo'n ontleedde versie gaat, is een diorama bijna onmisbaar. Hoe dan ook, de vorderingen zijn heel erg mooi dus mijn aandacht heb je!! Succes!!

:brouw:

Auteur:  coachke [ wo 24 dec, 2014 12:54 pm ]
Berichttitel:  Re: Ford Zakspeed Turbo Capri de-assembled body 1:24

Mannekes wat is dat hier den ene bouwt een Lancia waar ge van achterover valt nu weer een Capri waar uwe mond van open valt
Ik voel me met mijn kevertje maar een sulleke ik geloof mijn ogen niet
Wat ik gewoon wil zeggen dat is FANTASTISCH
Marc

Auteur:  tsjopper bob [ wo 24 dec, 2014 15:18 pm ]
Berichttitel:  Re: Ford Zakspeed Turbo Capri de-assembled body 1:24

Gaaf scratch-werk hoor. Heb verder te weinig kennis hiervan om tips te geven, maar volgens mij heb je ook helemaal geen tips nodig. Je redt het zelf wel.

Oh ja, toch één tip, de finish is glans-lak :lol: :lol:

René

Pagina 1 van 34 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/