@Stradale: ik zie een paar (mogelijke) redenen, waar ik overigens geen bewijzen voor heb maar het is een beetje logica/parallel aan andere fabrikanten/wilde gok:
-betrouwbaarheid. De homologatiemodellen, hoe duur, onhandig en exclusief ze soms ook waren, waren op de markt gezet als gewone gebruiksauto. Het blok moest dus zeker 100k mee kunnen gaan. Dat lukt je simpelweg niet als je er de laatste PK uit wil persen. Terugschroeven dus.
-Zuinigheid. Zie hierboven: wil je het verbruik een beetje normaal houden, moeten de PK's naar beneden. Relatief, want trap hem op z'n staart en de benzine vliegt er nog steeds doorheen.
-Concurrentie. Je wil je Group A fabrieksteam de eerste jaren in de spotlights zetten, en dat lukt niet als je 250 directe concurrenten aan Jan en Alleman verkoopt.
-Veiligheid. Men heeft liever niet dat de helft van de eigenaren hun Stradale meteen in de prak rijdt omdat ze onhandelbaar wild zijn. Zie Veyron, LaFerrari etc voor die situatie.
-Bruikbaarheid. Wat dempingsmateriaal, stofjes, achterbank, centrale vergrendeling, klimaatregeling etc en er zit zo 100kg bij.
-Bruikbaarheid (2). Een ultralicht vliegwiel, carbs die afgesteld zijn voor een wereld boven 5000rpm en remmen die pas op kookpunt werken zijn noodzakelijk in de top van de rallywereld, maar maken een auto letterlijk onrijdbaar in stadsverkeer. Zwaarder vliegwiel dus, carbs afstellen met een groter RPM bereik naar beneden toe, straatremmen, langere verhoudingen soms...ten koste van vermogen en reactie.
-Prijs. Maar dat is relatief, homologatiemodellen zitten vaak in een economie waar prijs niet meer zo van belang is. Maar toch, die "rally bits" kunnen een auto nog héél veel duurder maken. Maak van een ultrabasic Escortje een top rallywagen en je bent ruim 100k euro lichter.
Dat gezegd zijnde heeft de 037 Stradale weinig koppel ten opzichte van het vermogen dat hij uit de Lampredi weet te toveren. Of misschien zeg ik beter dat de integrale véél koppel ten opzichte van het vermogen uit de Lampredi tovert.
Vergeet niet: de 037 had nog carburateurs en vroege 16V koppen staan bekend om de lage koppels ten opzichte van 8V uit die tijd. Dus tenzij je van zo'n oud 16V carburatormodel een gigantisch drankorgel wil maken, moet je tevreden zijn met net iets minder hoge cijfers. Nu is een 037 Stradale geen slak hoor, integendeel! Lichte auto met >200PK...Maar het gaat niet als een raket starten zoals de rallymodellen dat doen, met 50% en méér koppel en PK extra en meer dan 100kg minder. Dus als je verwachtingen té hoog staan, gaat het heel even tegenvallen. Erg relatief dan toch.
Nog een leuk weetje over de waanzin van de (Lancia) Stradales: in de Delta range was op een gegeven moment midden jaren '80 de Delta HF Turbo het duurste model. Deze auto is zeg maar de 2WD voorloper van de 4WD integrale. Complexe, goed uitgeruste Hot Hatch met in die tijd zéér hoge 140PK (meeste hot hatches haalden de 100PK niet...). Een HF Turbo was ook gewoon een dure auto. Maar als je in mooi (Italiaans) maatpak de verkoper vroeg naar "iets speciaals", dan had hij voor jou nog een foldertje van de Delta S4 Stradale. Kostprijs?
5 keer zoveel als een HF Turbo.
Voor een auto die veel minder praktisch/luxueus was en een heel dikke onderhoudsportefeuille nodig had. En een beetje moeilijk voor het oog was.
De Delta integrale daarentegen was het omgekeerde: hoewel het een rally Stradale homologatiemodel was, was hij net zo bruikbaar als de rest van de Delta reeks. Onderhoud was niet goedkoop, maar je kon 150k km op een blok zetten voor een rebuild dus dat is zeer acceptabel. En de auto op zich was ronduit goedkoop ten opzichte van de concurrentie (Quattro bv). Zeer goedkoop zelfs als je ziet wat je kreeg. Wat een verschil met de vorige Stradales. Vandaar ook dat er relatief veel van verkocht zijn.
Leuk dat je hem zonder bumper maakt, showen die transaxle!
Ik kijk al uit naar de volgende update.