Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 19:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 340 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 okt, 2015 23:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4396
Woonplaats: Aartselaar
ONGELOOFLIJK wat ik hier toch weeral zie
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 okt, 2015 8:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
Heel mooi hoe je op deze schaal niet alleen vorm en kleur maar ook textuur nabootst! Dit maakt het veel realistischer. De tank ziet er goed uit, dat materiaal is inderdaad een soort zak en hoort er wat dof uit te zien. Perfect zo! Over perfect gesproken: die luchtinlaat. :shock: 8)

Als je het nog niet gedaan hebt en nog zou willen doen: olielekje aan de uitlaatzijde van de Lampredi Twincam niet toepassen. Want de 037 heeft een omgekeerde kop ten opzichte van de standaard Lampredi Twincam (en meneer Lampredi kon niet lachen met het feit dat Abarth zijn ontwerp had aangepast :roll: ) en bij die omgekeerde kop weet ik niet of/waar er een olielekprobleem zou zijn. Hou het dus maar wat clean, in de rally waren het toch nieuw gebouwde blokken.

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 okt, 2015 23:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Ik heb er eigenlijk niets aan toe te voegen, kan alleen maar zeggen schitterend detail werk.

Ik heb nog wel een mooi linkje voor je (en voor de andere brouwers natuurlijk) van een gedetailleerde Porsche 917K.

http://cs.scaleautomag.com/sca/modeling_subjects/f/31/t/105217.aspx

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 okt, 2015 13:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
@Marc,
Bedankt!

@Peter,
Bedankt, Leuke link, kende ik al ... daar komt mijn techniek voor Polyester structuur met een stukje gaas vandaan. :wink:
Schijnt van deze bouwer een verslag op Modelbrouwers te staan. (kan het linkje even niet vinden)
Staat ook vernoemd in het verslag van de longtail Porsche van kort geleden.
Maar deze Porsche is super gedaan!

@Nicolas,
Bedankt voor de terugkoppeling. En om nog even terug te komen op jouw eerdere vraag over het gebruik van rode slangen.
Hier een plaatje van de preparaties van de Safari Rally in 1986; Als je goed kijkt zie je rode slangen bij het overdrukventiel.

photo 335283
Bron

Maar je waarschuwing is zeker op zijn plek, want je ziet tegenwoordig allerlei kleuren, bijvoorbeeld blauw, en dat is té modern.
Om mezelf ook een richting te geven baseer ik mij grotendeels op chassis 210,
deze is een paar jaar geleden geveild en was -redelijk- origineel, voorzover ik kan beoordelen.
Dit is een plaatje van Sotheby's:

photo 335282

Groeten,
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 okt, 2015 21:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
Foto's van tijdens de rally zijn een goede referentie om zeker te zijn dat ze nieuw waren, al ziet die 210 er inderdaad nog steeds origineel uit. Dus toch een paar kleurtjes. Leuk, dat maakt het model ook interessanter. 8) En een beetje historisch correct is altijd mooi meegenomen. Bij de restauraties probeer ik ook zoveel mogelijk onderdelen in de originele kleur te gebruiken, al lijk je tegenwoordig soms makkelijker paars dan zwart te kunnen kopen. :roll:

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 okt, 2015 10:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Wow gaaf Odorf, ongeloofelijke details.
Jammer dat het zo klein is dat je er straks weinig van ziet.
Volgende project 1/16??

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 okt, 2015 21:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6319
Woonplaats: Blauwhuis
Odorf, hier een leuk linkje naar een andere gek die een 037 aan het bouwen is/ was :lol: .

http://www.automotiveforums.com/vbullet ... ?t=1063099

Ik kijk alweer uit naar de volgende update :wink: .

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 okt, 2015 22:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
Oef, op schaal 1/10 wordt het al een aardig monster. 8) Leuk idee om zo'n Tamiya body als basis te gebruiken. Als ik het rallyen op schaal 1:1 beu wordt/te duur blijkt, dan heb ik nog wel een plan met Tamiya RC rallywagens. Minder detail als in het linkje, maar wél rijdend. Als dat ooit doorgaat komt dat op dit forum uiteraard aan bod.

Vandaag geleerd dat een 037 Stradale minder krachtig is dan ik dacht. Mijn stock integrale heeft een pak meer koppel en trekt iets sneller op. Maar een 037 ziet er natuurlijk als een Ferrari uit, die gaat voor het oog al snel als hij stilstaat. ;) Ik zou zo willen ruilen hoor. Ik kan je uit ervaring zeggen dat een 037 rally die goed in de PK's zit echt naar voren *knalt*. :shock: Supercharger dus geen turbogat, en in rallyvorm boven de 300PK...Daar heb ik geen antwoord op. :P

Ga je de 037 trouwens met of zonder achterbumper bouwen? In de rally reden ze meestal zonder, en dan zie je ook met de kofferklep dicht nog steeds de transaxle goed zitten.

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2015 19:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Bedankt weer!

Het is hier even rustig qua bouwen. Oftewel drukke tijd met andere zaken ...

@Christiaan,
Thanks! enne ik zoek nog een sponsor voor de 1:12 ModelFactoryHiro uitvoering :wink:
Al hoef ik daar volgens mij zelf helemaal niets meer extra aan toe te voegen, qua detail.
Ik geloof dat op dat model echt alles 100% klopt.

@Dennis, mooie link ... weer een leuke referentie erbij.
Tja 1:10, ook daar kun je een hoop detail in kwijt :shock:

@Nicolas,
Ik had al eerder ergens gelezen dat een Stradale echt veel minder presteert dan een Rally 037.
Hoe zou dit komen?
Mijn 037 wordt overigens zonder achterbumper.
Die bumper (a.k.a. moddervanger) zat alleen op de eerste serie,
daarna hebben ze hem verstandig weggelaten.

Ik hoop binnenkort weer een update te kunnen plaatsen.
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2015 21:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
@Stradale: ik zie een paar (mogelijke) redenen, waar ik overigens geen bewijzen voor heb maar het is een beetje logica/parallel aan andere fabrikanten/wilde gok:
-betrouwbaarheid. De homologatiemodellen, hoe duur, onhandig en exclusief ze soms ook waren, waren op de markt gezet als gewone gebruiksauto. Het blok moest dus zeker 100k mee kunnen gaan. Dat lukt je simpelweg niet als je er de laatste PK uit wil persen. Terugschroeven dus.
-Zuinigheid. Zie hierboven: wil je het verbruik een beetje normaal houden, moeten de PK's naar beneden. Relatief, want trap hem op z'n staart en de benzine vliegt er nog steeds doorheen.
-Concurrentie. Je wil je Group A fabrieksteam de eerste jaren in de spotlights zetten, en dat lukt niet als je 250 directe concurrenten aan Jan en Alleman verkoopt.
-Veiligheid. Men heeft liever niet dat de helft van de eigenaren hun Stradale meteen in de prak rijdt omdat ze onhandelbaar wild zijn. Zie Veyron, LaFerrari etc voor die situatie.
-Bruikbaarheid. Wat dempingsmateriaal, stofjes, achterbank, centrale vergrendeling, klimaatregeling etc en er zit zo 100kg bij.
-Bruikbaarheid (2). Een ultralicht vliegwiel, carbs die afgesteld zijn voor een wereld boven 5000rpm en remmen die pas op kookpunt werken zijn noodzakelijk in de top van de rallywereld, maar maken een auto letterlijk onrijdbaar in stadsverkeer. Zwaarder vliegwiel dus, carbs afstellen met een groter RPM bereik naar beneden toe, straatremmen, langere verhoudingen soms...ten koste van vermogen en reactie.
-Prijs. Maar dat is relatief, homologatiemodellen zitten vaak in een economie waar prijs niet meer zo van belang is. Maar toch, die "rally bits" kunnen een auto nog héél veel duurder maken. Maak van een ultrabasic Escortje een top rallywagen en je bent ruim 100k euro lichter.

Dat gezegd zijnde heeft de 037 Stradale weinig koppel ten opzichte van het vermogen dat hij uit de Lampredi weet te toveren. Of misschien zeg ik beter dat de integrale véél koppel ten opzichte van het vermogen uit de Lampredi tovert. :) Vergeet niet: de 037 had nog carburateurs en vroege 16V koppen staan bekend om de lage koppels ten opzichte van 8V uit die tijd. Dus tenzij je van zo'n oud 16V carburatormodel een gigantisch drankorgel wil maken, moet je tevreden zijn met net iets minder hoge cijfers. Nu is een 037 Stradale geen slak hoor, integendeel! Lichte auto met >200PK...Maar het gaat niet als een raket starten zoals de rallymodellen dat doen, met 50% en méér koppel en PK extra en meer dan 100kg minder. Dus als je verwachtingen té hoog staan, gaat het heel even tegenvallen. Erg relatief dan toch. :)

Nog een leuk weetje over de waanzin van de (Lancia) Stradales: in de Delta range was op een gegeven moment midden jaren '80 de Delta HF Turbo het duurste model. Deze auto is zeg maar de 2WD voorloper van de 4WD integrale. Complexe, goed uitgeruste Hot Hatch met in die tijd zéér hoge 140PK (meeste hot hatches haalden de 100PK niet...). Een HF Turbo was ook gewoon een dure auto. Maar als je in mooi (Italiaans) maatpak de verkoper vroeg naar "iets speciaals", dan had hij voor jou nog een foldertje van de Delta S4 Stradale. Kostprijs? 5 keer zoveel als een HF Turbo. :shock: Voor een auto die veel minder praktisch/luxueus was en een heel dikke onderhoudsportefeuille nodig had. En een beetje moeilijk voor het oog was. :) De Delta integrale daarentegen was het omgekeerde: hoewel het een rally Stradale homologatiemodel was, was hij net zo bruikbaar als de rest van de Delta reeks. Onderhoud was niet goedkoop, maar je kon 150k km op een blok zetten voor een rebuild dus dat is zeer acceptabel. En de auto op zich was ronduit goedkoop ten opzichte van de concurrentie (Quattro bv). Zeer goedkoop zelfs als je ziet wat je kreeg. Wat een verschil met de vorige Stradales. Vandaar ook dat er relatief veel van verkocht zijn.

Leuk dat je hem zonder bumper maakt, showen die transaxle! 8) Ik kijk al uit naar de volgende update.

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 340 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Schummie en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement