Het model:Van de Lancia Stratos (had ik al gezegd dat ik deze mooi vond?
) had ik, vele jaren geleden, een 1:24 model gebouwd in de Alitalia Battle Dress. Deze heb ik aan mijn vriend Eric, eigenaar van een bekende airbrushwinkel, geschonken. Het model staat nog steeds in de winkel te glimmen. Later heb ik ook nog een (minder goed gelukte) Delta Integrale voor hem gebouwd. Op een beurs in Goes, waar ik destijds aan het demonstreren was, kwam hij met een doosje van de 037 naar mij toe. "Maak er maar wat leuks van" was de opdracht. Deze kit is een uitgave van Revell, maar de mallen komen van Hasegawa heb ik begrepen, vandaar Revelgawa.
Het doosje heeft lange tijd in mijn kast gelegen, ik had na het geworstel met de Delta Integrale niet meer zo'n zin in een Lancia Model. En het was tenslotte geen Stratos. Onlangs heb ik deze kit weer opgedoken en zitten puzzelen wat ik ermee kon doen. Ik was destijds in Goes begonnen om er al wat kleur op aan te brengen, maar dat is er snel weer afgehaald. Referentiemateriaal opgezocht en langzaam begon het te kriebelen. Maar ik wilde er dit keer geen 'Shake and bake' kitje van maken. Het moest anders! En toen stuitte ik op een paar 1:24 modellen van Alessandro Prini. Een Italiaanse kunstenaar die naast vele mooie super-gedetailleerde Rally wagens ook een aantal Ferrari's heeft gemaakt. Het speciale van deze modellen is dat ze half opengewerkt zijn. Dat wil zeggen, in de lengte is voor één helft de hele carrosserie verwijderd zodat de gehele onderliggende constructie en techniek zichtbaar worden.
©Alessandro Prini, bron: http://miniwerks.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=267Fantastisch idee en ook nog eens heel mooi uitgevoerd. Hulde voor de heer Prini. Dàt wil ik min of meer ook met de 037! Of ik het kwaliteitsniveau van de heer Prini kan halen is een tweede …
Zoals gezegd veel referentiemateriaal gevonden op het internet. Er zijn met zo'n wagen wel wat valkuilen want bijna iedere race waren er wel andere set-ups en veel onderdelen werden veranderd, uitgewisseld, verwijderd of toegevoegd. Tevens is er een hoop fotomateriaal van replica's die in mindere of meerdere mate afwijken van de originele 037's. Mede daarom pretendeer ik met deze bouw ook niet om een perfect kloppende Lancia 037 neer te zetten, maar wel eentje die goeddeels lijkt, inspireert en even anders is … hoop ik althans.
Ik heb geen foto's van de sprues, die zijn elders wel te vinden. Het bouwverslag zou ook onverwacht wat pauzes kunnen krijgen als ik geen zin meer heb. En ik hoop dat ik de eindstreep haal want het begint inmiddels weer een aardig PROJECT te worden. Maar het doel staat vast. Mocht je vragen of opmerkingen hebben, roep maar, uiteraard. Oh en ik ga soms van de hak op de tak. Zo bouw ik nou eenmaal al zal ik proberen om dit verslag begrijpelijk te houden.
De motorIk ben begonnen met het soppen van de sprues in afwasmiddel en wat dryfits om te bepalen wat ik aan wilde passen. Ik begin dit verslag met het motorblok, maar in feite loopt alles een beetje door elkaar. De motor, en dan vooral de kleppendeksels zijn erg mooi uitgevoerd. De Volumex compressor is echter een heel minimaal blokje plastic.
Deze heb ik aangekleed met koelribben, beter kloppende deksels en andere details.
De luchtinlaat liep naar nergens en had niet het karakteristieke overdrukventiel. Paar strookjes plastic en een nieuwe buis van een stuk gietraam losten dit op. Omdat de luchtinlaat door deze aanpassingen wat verder naar buiten kwam, en dus de Volumex ook, kwam ik in de problemen met het luchtfilter. Dit paste niet meer tussen het buizenframe. Hieruit blijkt weer dat je met zulk soort verbouwingen eigenlijk steeds een aantal stappen moet dry fitten om te passen of je later niet in de problemen komt. Ik heb uiteindelijk de aansluiting van het bochtje tussen de Volumex en het luchtfilter wat ingekort en hier en daar wat materiaal weggehaald waardoor ik weer 1,5 mm had gewonnen. Nu past het wel.
Toen vond ik de versnellingsbak ook weer erg kaal.
Deze heb ik ook aangekleed met ribben, boutkopjes en de typische zijplaten waar de assen op komen.
Toen sloeg ik door en heb ik ook de koppelingsarm en bovenop de bak de schakelarm met veer toegevoegd. Omdat ik deze in een andere kleur wil spuiten heb ik ze los gehouden. En omdat ik later, als er kwetsbare Alclad-metaalverf op de bak komt, niet teveel wil aanrommelen met lijm en het vasthouden (omdat de lijm matuurlijk wèl je vingers maar niet het onderdeel zelf vastplakt
) heb ik een stevig asje in deze armpjes aangebracht. In de versnellingsbak zijn gaatjes geboord zodat deze losse delen uiteindelijk eenvoudig maar stevig te bevestigen zijn.
En hier nog even vergelijk van de aangeklede- en kale versnellingsbak
Voor de ontsteking heb ik alvast wat draadjes gemaakt. Deze komen pas veel later aan bod, maar dit is tussendoor weer even wat anders om te doen. Ik heb ze gemaakt van dun zwart metaaldraad met aan het uiteinde rode en zwarte isolatie manchetjes gemaakt van gestript electriciteits draad. De zwarte manchetjes heb ik ook nog voorzien van een taps toelopend randje (in boortol met schuurpapiertje).
Achter het inspectieluik in het brandschot, die ook weer open gewerkt wordt, is de motor zichtbaar. De zogenaamde distributiekant van het blok. De kit zelf heeft helemaal niets daar, dit is een leeg vlak. Daarom weer creatief aan de slag. De poelies zijn in de boormachine met een mesje gedraaid uit stukjes gietboom van verschillende dikte. Om het spuiten weer te vergemakkelijken heb ik de poelies op een dunne basis geplakt die weer met pennen in de voorzijde van het motorblok valt.
En zo ziet het er uit door het luik:
Zo, de kop is eraf, tot zover ... binnenkort meer ...
Odorf