Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu ma 21 sep, 2020 20:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 258 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 29 maart, 2011 19:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
ik schreef:
ehh.. Arno... de jouwe heeft GEEN schuifdak.. :?

en de MIJNE nu wel!..

Hoe heb ik dat nou weer geflikt?.. ehh.. Simpel.. als je het eenmaal verzonnen hebt..

Men neme een strookje plasticard.. en een vijl... tekenen de vorm van het dakluik op het plaatje.. en hanteren even ferm de vijl..

Afbeelding

Dan hebben we dus dit.. een sjabloonmalvormpje..

dat heb ik vervolgens aan de onderzijde bestreken met een dun laagje Liquitape.. om em een beetje aan het dak te laten kleven.. zodat ie niet verschuift bij de volgende belangrijke handeling.. namelijk:

Afbeelding

Het geval vastdrukken op het dak, en em middels een paar repen tape op zijn plekkie houden..
daarna kon er met een scribertje een groef in het dak geploegd worden.. en dan halen we de hele zooi van het dak af

en kiekteresan!..

Afbeelding

een schuifdakvormige greppel in het plafond van de Porsche.. !.. Kijk.. dat wilde ik hebben..

Dames, Heren, en Hans Hillen..

Arie is tevree..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 maart, 2011 9:05 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9382
Woonplaats: Kaatsheuvel
Ik heb al zoveel Porsches door mijn handen laten gaan, dat ik even niet voor ogen had dat dit model geen schuifdak had. Ik laat hem ook lekker achterwege. Een beetje afwisseling met al die andere Porsches die wel een dakje hebben ;)

Maar wel lekker strak gegraveerd. Ik zou het malletje bewaren. Het schuifdak is volgens mij door de jaren heen niet of nauwelijks veranderd qua vorm. En je kunt het dus op andere Porsches ook gebruiken.

Arno


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 maart, 2011 12:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Ha!.. had ik je even.. !.. maarja.. 't is mijn eerste 911/930..

Malletje zit tegen de muur geplakt.. Liquitape is goed spul.. :)
Inmiddels heb ik de body in de primer staan, en er zitten nog een paar heel kleine aandachtspuntjes in.. en de achterspatborden moeten ook nog een klein beetje worden aangezet aan de onderkant om de achterbumper goed te laten passen.

in de tussentijd ben ik even bezig met het motorblok.. dat kan je grotendeels in modules in elkaar smotzen.. en dan malletjes van trekken..

Even een vraagje aan de "Experts"..
de motor in de Gemballa, is een Ruf blok, de foto's die ik gezien heb van Ruf blokken, die hebben GEEN kachelpotten om de uitlaat, hoe heeft een Ruf zijn kachel?..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 maart, 2011 18:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 1924
Woonplaats: Gemert
Een malletje is altijd handig, maar ik vind een malletje van plastic wel tricky. Als je die vaker gebruikt loop je het risico dat je de mal 'versnijdt'. Voor herhaaldelijk gebruik heb jij vast nog wel ergens een stukkie messing liggen dat vast wel onder een van die fraaie machines past en dat je dan een malletje freest... but that's beside the point :-)
Had ik al gezegd dat het er al verrekte goed begint uit te zien? Nee hè? Nou: het begint er al verrekte goed uit te zien! Modelbouw met de nadruk op 'bouw'. Een kit met een 100% goede passing en dan nog een 100% goede gelijkenis is ook maar niks, want dan maak je er zeker 50 per jaar...er moet wat zelf te klooien overblijven.

Cheers, Peter

_________________
Mijn prutswerk is te vinden op Plasticprutser Peter's Pagina


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 maart, 2011 19:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 05 nov, 2009 13:24 pm
Berichten: 269
Hoi Arie,

Ik volg dit natuurlijk met gepaste stilte, maar als je een vraag stelt moet ik wel even reageren. Ik ben geen expert, maar wel ooit nog van plan om twee fujimi kitjes om te toveren in een CTR en een BTR, dus ik heb vast het nodige beeldmateriaal verzameld. Volgens mij zat er in de Gemballa de 3.4 L kit van RUF. Deze bestond voornamelijk uit een andere turbo en een grotere intercooler. Verder nog andere cilinders en nokkenassen en een nieuwe einddemper. Ook nog wat nieuw bevestigings materiaal en wat randzaken, zoals een andere poelie om de fan sneller te laten draaien. Ik denk dan ook dat RUF de gewone spruitstukken gebruikte. Ik kan hier geen foto's van vinden, alleen iemand die zelf z'n 930 aan het ombouwen is. Hij heeft een soort van vierkante bakken onder de cilinders gemaakt, maar deze zijn niet origineel. De enige foto die een klein beetje iets laat zien is deze:
Afbeelding
Zij zijn een BTR aan het restaureren, dus wie weet willen ze voor jou wel een extra fotootje maken.
site: http://www.porschespecialist.nl

Hopelijk heb je er iets aan. Succes verder he!!

_________________
AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 maart, 2011 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
PPPeter.. als je een Scriber maakt van een Speld, waarvan alleen de onderkant geslepen is, dan zullen de zijkanten van de mal nooit verslijten.. :mrgreen: (ik kijk wel dom, maar ik ben niet slim :lol: )
een plastieken malletje van 0.5 mm dik, is ook nog eens redelijk makkelijk strak op het dak te plakselen met liquitape en plakband, een metalen malletje zal ik zeer nauwkeurig moeten vormen om dat voor elkaar te krijgen.. en dan past ie alleen maar op een Rehell Gemballa uit dezelfde productierun als de mijne.. als ik zie dat de andere Avalaches sinkholes op andere plekken hebben..

Vandaag niet veel fysiek uitgevreten met de Gemballa.. de halve dag aan het spitten geweest op het wereldwijde web om plaatjes te vinden van het RUF-Motorblok, aan alle kanten.. maar helaas, aarbeienconfiture.. Geen goede plaatjes ( iemand nog een werkplaatsboek? )

in elk geval staat vast dat de basis van het blok er aan de buitenkant in elk geval hetzelfde uitziet als het standaard 930 blok.. ergo..

Dit konden we met aan zekerheid grenzende onwetendheid dryfitten met een druppy liquitape

Afbeelding

Twijfelgebieden omtrent het ware uiterlijk van het blok zijn: de uitlaten.. ik heb foto's van Ruf blokken gezien zonder kachelpotten.. (hoe worden die auto's verwarmd?), ik heb ze gezien met vierkante potten, met 1 Turbo.. met 2 Turbo's.. met ronde luchtinlaat buizen RECHT boven de inlaten van de cilinderkoppen, maar ook met buizen die er niet recht boven stonden, en als zodanig 6 bochtjes hadden naar de inlaatkanalen van de koppen. wie't weet mag zijn mond houden.. :?: :roll:
Ook de uitlaat is me nog een raadsel.. waar zit de Turbo, hoe lopen de buizen, en hoe ziet de demper eruit?

Klopt het overigens dat de motor 1 Throttlebody heeft?..
Waar zitten de intercoolers, hoe zien die dingen eruit?. en zo ja waarom niet?..

Ik heb vooralsnog niet de ambitie om de motorkap "openbaar" te maken.. maar straks is een deel van de motor wel zichtbaar door het gaas in de voorkant van de Scoops op de achterspoiler, en door de sleuven in de bovenkant van voornoemde scoops.. vragen, vragen, vragen...

Verder is vandaag de "stomp-en-sterf-set" gehanteerd teneinde een stapeltje van deze gevallen te bekomen..

Afbeelding

omdat ik in mijn onmetelijke onwijsheid de bodemplaat geschoren had, daar zaten rondjes op, waarvan ik dacht dat het Ejectormarks waren.. echter.. neen.. nog diezelfde avond vond ik een foto van de bodemplaat van een Porsche.. en die maakte pijnlijk duidelijk dat ik er goed naast zat.. kluns dat ik er zit te wezen.. bij twijfel :
Wikipedia!

dus met wat geduld, een pincetje, en een druppie lijm de bodemplaat in oude glorie hersteld..

Afbeelding

en.. ja.. dat er aan één kant een rondje meer zit dan aan de andere kant.. of dat daar een rondje minder zit.. dat kan ook natuurlijk.. maar 't klopt.. er is een absoluut verschil van 1 rondje tussen links en rechts.

de rondjes worden als de lijm goed hard is nog een haartje dunner gevijld.. dan moet het goed zijn..

Arie is tevree..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 apr, 2011 0:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 05 nov, 2009 13:24 pm
Berichten: 269
Arie Kabaalstra schreef:
Twijfelgebieden omtrent het ware uiterlijk van het blok zijn: de uitlaten.. ik heb foto's van Ruf blokken gezien zonder kachelpotten.. (hoe worden die auto's verwarmd?), ik heb ze gezien met vierkante potten, met 1 Turbo.. met 2 Turbo's.. met ronde luchtinlaat buizen RECHT boven de inlaten van de cilinderkoppen, maar ook met buizen die er niet recht boven stonden, en als zodanig 6 bochtjes hadden naar de inlaatkanalen van de koppen. wie't weet mag zijn mond houden.. :?: :roll:
Ook de uitlaat is me nog een raadsel.. waar zit de Turbo, hoe lopen de buizen, en hoe ziet de demper eruit?

Klopt het overigens dat de motor 1 Throttlebody heeft?..
Waar zitten de intercoolers, hoe zien die dingen eruit?. en zo ja waarom niet?..


Goedenavond Arie, dan zal ik nog een beetje van mijn bevindingen spuien. Als eerste, vergis je niet tussen een BTR en een CTR. De laatste is ook wel bekend als 'Yellowbird', of bekend vanwege zijn hoge topsnelheid of goede rondetijd op de ring. Dit is een volledig gestripte carrera(bleek een beter gewichtsverdeling te hebben) waar RUF een biturbo van heeft gemaakt door elke cilinderbank zijn eigen turbo en intercooler te geven. De intercoolers zitten dan aan weerszijde van de motor in de zijschermen verstopt. De turbos zitten aan beide kanten naast de cilinderkoppen. Op deze auto zijn de spruitstukken gewoon simpele pijpjes die rechtstreeks naar de turbo gaan. Aangezien dit eigenlijk meer een racemonster was is denk ik dat er helemaal geen verwarming aanwezig is.

Voor de BTR, waar de Gemballa volgens mij op gebaseerd is, want dit was ook als kit te koop, werd een standaard 930 gebruikt, waar je deze onderdelen aan veranderde:
Afbeelding
Zoals je ziet valt er aan het model weinig te veranderen, behalve de intercooler (linksboven) en het luchtfilterhuis (rechtsboven). De intercooler 'moest' je sowieso veranderen, want die is er door Fujimi als een paddenstoel op geplant. Ik denk dat als je het blok bouwt zoals je het in de doos zit, met het luchtfilterhuis wat kleiner en de intercooler wat groter, dat je de werkelijkheid gedeeld door vierentwintig goed benaderd. (De intercooler zal al eerste zichtbaar zijn door het gaas) Hier de hele assembly bij elkaar.

Overigens geen werkplaatshandboek van een RUF BTR, wel van een 930 (ergens op mijn computer).

Veel plezier ermee!

_________________
AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 apr, 2011 1:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Afbeelding
(gevonden door tonie op: http://web.mac.com/lromanosky/RUF_Porsc ... ure_files/)

Kijk.. daar kan ik wat mee

de Turbo zal ook aangepast moeten worden.. ik kan in elk geval de standaard uitlaten met kachelpotten gebruiken.
de uitlaat uit de Turbo moet dus dwars achter het blok uitkomen,en dan in één demper zoals op het plaatje, maar dan met 2X3 uitlaatpijpjes, in plaats van 2X2.. dat moet te doen zijn.. ik ga ervanuit dat Uwe gewoon een 2-3 "Broekstuk" gemaakt heeft om gewoon zo op een RUF demper te schroeven..

Inlaat en Intercooler moet ik dan nog even naar kijken.. mogelijk wordt dat een klusje voor de Beagle..

Voor de Gemballa Avalanche en Cyrrus werden inderdaad de BTR gebruikt.. de "yellowbird".. da's weer een heeeeeel ander verhaal..

mag ik je hartelijk danken voor deze info?.. vast wel..

DANKJEWEL!!

en.. als ik het dan goed zie.. te oordelen naar de plaats van de Turbo op het BTR blok..
dan zou dit:

Afbeelding

de Onderzijde van het blok moeten zijn..

't dunne pijpje achter.. is dat voor de kachel?..

Hier: http://web.mac.com/lromanosky/RUF_Porsc ... .html#grid vond ik nog meer plaatjes.. hier wel vierkante kachelpotten.. en een wastegate ie een klere end weg zit van de turbo.. met een lelijk pijpje eraan.. ik denk dat ten tijde van de Gemballa's dit wel netter opgelost is.. en dat ik een mix moet maken van de foto hierboven, en de foto's uit de galerij van bovenstaande link.. morgen maar eens grasduinen en downloaden..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 apr, 2011 17:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 5936
Woonplaats: Zeewolde
ik heb in alkmaar wel een keer iemand gesproeken die met een RUF reed ( soms is moeten tanken best leuk :lol: ).
En wat ik begreep van de rijeigenschappen heb je in een RUF geen kachel nodig, je krijgt het warm zat van het rijden ( zeker in deze moderne flits tijd ).
Helaas had ik toen geen tijd om de hele auto uit te spitten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 apr, 2011 15:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Aan de Kachelpotten te zien heeft zelfs een RUF nog een Kachel aan boord.. waarschijnlijk voor diegenen die geimponeerd door het potentieel van de motor met een "eitje onder de rechtervoet rijden"

Enniewee.. veel te lang niets meer laten zien hier.. en da'kannie..

DUS!.. Dames, Heren en Marco Kroon...

UPDATE nummer (zoveel³)+½

in deze Update: 22.1 Mb aan foto's en een vergelijkbare hoeveelheid slap geleuter.. zoals jelui van mij gewend plegen te zijn, waarvan akte..

De Body was wel zo'n beetje in vorm, alleen nog wat kleine plaatselijke plamuurwerkzaamheidsbezigheden.. waaronder aan de rechterachterwielkastrand ( mooi woord voor Galgje )
En om te checken of alles wel goed was, en tevens de pasvorm van de achterbumper te checken, was er het nodige Dryfit werk nodig.. daarom wat liquitape aan de bumper gekwast, en onder de auto gekleefd, en meteen maar een paar stukjes immergroen aan de binnenkant van de achterschermen gesmotst, met een fikse klodder lijm..
Afbeelding

Nu kan ik dus zonder moeite de achterbumpert in ene keer tegen de body schmeissen als het moment daar is dat er geplakt moet gaan worden.. ( dat wil zeggen.. als de vorm en locatie van de uitlaten vast ligt )

Afbeelding

Teveneens maar eens gekeken of de bumper wel een beetje symmetrisch onder de wagen zit.. ja. zo van boven ziet het er niet te beroerd uit.. dus.. even een shotje van achter..

Afbeelding

en ook hier is Arie vooralsnog tevree

Maar.. aan de voorzijde rechts.. daar was het werk nog niet helemaal naar volle tevredenheid.. de naad van de deur was nog niet strak.. dus heb ik daar een beetje plameur in laten vloeien, door het stevig te verdunnen met wasbenzine..

Afbeelding

en links achter bij het spatbord.. daar moest ook nog wat aandacht aan besteed worden..

Afbeelding

wederom aangesmotst, met verdunde alabasnelvulkledder..

en toen.. (Drum Roll) was ik eindelijk toe aan een klusje waar ik 't afgelopen weekend al aan had willen werken.. maar tussendoor heb ik wel meer te doen dan alleen kitjes plakselen..

PRIME TIME!..
de Body staat eindelijk in de primer!
Afbeelding

Afbeelding

Daar wor'je toch blij van?..

dank voor't kijken, laat nu de ooh's&aah's maar komen.. :lol:

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 258 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement