Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1/24 BMW M8 GTE 2019
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2023 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2021 19:36 pm
Berichten: 58
Goedendag allemaal,

Mijn 1e verslag in de waggies sectie van Modelbrouwers, en ik was eigenlijk van plan deze niet te posten.
Toen ik me al wat aan het voorbereiden was op de bouw van dit model, en zocht naar referenties en andere bouwverslagen, was ik verbaasd dat er van dit model nog geen verslagje is gemaakt in de auto's sectie..
Tis een recentere kit (2021) van NUNU onder referentie: PN24010
Maar voor 1 of andere reden had ik nou echt gedacht dat er toch al iemand de kit gebouwd had en dus ook een verslag had gemaakt..
Nou, zoekresultaten leverden niks op, dus om die reden dan toch maar besloten er een verslagje aan te hangen.

photo 578393


Beginnen kunnen we doen met wat korte history van het verslagsonderwerp;

De BMW M8 GTE is een endurance grand tourer (GT) auto gebouwd door de Duitse autofabrikant BMW. Hij werd eind 2016 ontwikkeld en maakte zijn competitiedebuut in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship en het FIA WEC voor het seizoen 2018, en markeerde daarmee de terugkeer van BMW Motorsport naar de 24 uur van Le Mans na een onderbreking van zes jaar.

photo 578417
[source text & picture: wikipedia]
Deze specifieke uitvoering is de winnaar van de 2019 24 hours of Daytona en kan bestickerd worden met team #24 of #25

Voor wie interesse heeft, hier een geschiedenis les van NUNU zelf:
photo 578408


Inhoud van de kit zelf (PN24010):
photo 578396

Bij deze kit ook wat extra spul aangeschaft;
Het upgrade setje van NUNU zelf (NE24010):
photo 578394

Ook aanwezig in datzelfde upgrade setje van NUNU; carbon fiber decals!
Hier een foto samen met de originele decals, alsook window frames en masks van Decalcas (DCL-MSK017)
photo 578395

Vooral de carbon fiber decals zijn een must als je deze kit iet of wat met een knipoog naar de echte wagen wil bouwen.
Zoals al gezien wordt het een drukke wagen, zo met al die decals die eraan moeten..

De kit kan opgedeeld worden in 3 grote delen, rollend chassis, tub, en bodywork, en dat geeft ons ook direct een workflow.
En starten deden we met het chassis!

De PE netjes. Oogt alweer direct anders!
photo 578397

photo 578398

Assemblage van voor en achteras (schijven dienen nog aangepakt te worden):
photo 578407

photo 578405

photo 578403

photo 578402

photo 578401

photo 578400


De carbon fiber decals gingen er als 1e op, nog voor de rest van het chassis werd geassembleerd, maar ben toen vergeten foto's te nemen op dat moment. Dus deze zijn van het afgewerkte chassis al.
Tis altijd spannend om te werken met zo enorme waterslide decals.. Tis soms beetje prutsen om alles met behulp van setter en softner mooi de contouren van het model te laten volgen.
En ook deze keer was het kwestie van 2 volle namidagen vechten!
dan alles 24h met rust laten, en dan enkele lagen semi gloss vernis erover uit het LP gamma van Tamiya.
Ik ben heel voorzichtig geweest, omdat ik wist dat de vernis wel es 'heet' kon reageren met de decals, door 3 tal halfdroge lagen te airbrushen, waarna 1 natte laag om de boel smooth te trekken. Dit droogde heel mooi op met het gewenste semi gloss effect,
MAAR...
heeft de LP blijkbaar toch gereageerd met de decals op sommige plaatsen.. AAAAGHRRR..
tis vooral zichtbaar op de neus, waar het goedje heeft gerageerd in de panel lines en achteraan aan de difuser ook wat..
Met dit als resultaat:

photo 578399

photo 578416
Zoals gezegd, valt al bij al nog mee, en tis ook niet echt iets zichtbaars, maar dan nog, stak wel effe tegen..


Ook was ik toch al in de war bij assemblage van het chassis.. En namenlijk op 2 locaties..
1e zit ik met een spleet waar volgens mij er gene hoort te zitten.. Ik heb geprobeerd op andere manieren, maar tis wel degelijk iets wat in de kit zelf zit.. Het sluit gewoon niet netjes aan! Ik ga nog zien wat ik hiermee doe, anders wat dunne styreen latjes ertegen aan.. Afhankelijk van hoe zichtbaar het zal zijn.
photo 578419

photo 578420


En dan nog de achteras situatie.

photo 578418
photo 578421
C16 heeft 2 puntjes uitsteken die aansluiten met gaten die onderin B10 zitten. Maar dat komt dus ook niet overeen? Allez, komt wel overeen, maar volgens mij moet de bak van de achteras tegen de onderkant van B10 hangen denk ik dan?
Hoewel het niet anders kan dan op deze manier? want anders zit de as te hoog en passen C33 en C34 niet meer aan hun joints..

In beide gevallen heb ik geen idee wat er hier nou aan de hand is, tzijn foutjes in de kit zelf volgens mij... maar tis toch maar iets raars..
Soit, alles past wel voorlopig, en met het chassis klaar nu, gaan we volgende post starten met het interieur!

Kevin

_________________
Kevin



Mijn projectjes

Someone once told me: "Be just like a duck.. Stay smooth on the surface, but paddle like the devil underneath!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/24 BMW M8 GTE 2019
BerichtGeplaatst: vr 31 maart, 2023 7:33 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Leuke kit. Ik ben geen kenner in dit specifieke gamma, maar het is altijd fijn om een relatief nieuwe kit voorbij te zien komen. Zeker als, zoals jij al aangeeft, er nog geen of nauwelijks verslagen van zijn. NuNu is sowieso hier in NL een merk dat je minder ziet dan de meer gebruikelijke namen als Revell, Tamiya, Italeri en zo.

Zonde dat de decals zijn gaan reageren. Ik ken eerlijk gezegd die lak niet. Ik heb altijd gewerkt met 2K auto lak en recent die van Zero Paints. Nog geen problemen gehad.
Is die LP van tamiya een 1K lak? Misschien dat daar dan toch een aggressievere verdunner in zit.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/24 BMW M8 GTE 2019
BerichtGeplaatst: vr 31 maart, 2023 10:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2021 19:36 pm
Berichten: 58
Hoi Arno,

Tamiya LP is inderdaad 1K, dus je hebt geen verdere additives nodig. Verdunnen 50/50 met tamiya's lacquer thinner (ik verdun zelfs iets meer wanneer de laatste natte laag erover gaat).
Ik gebruik ZP Diamond 2k Urethane ook voor totaal afwerking, en ben hier HEEEEEL tevreden van! Tis een enorm vuil goedje om te airbrushen, maar wat een resultaat!
Hoewel ik uit hun gamma ook de 2k semi gloss en 2k matt ook geprobeerd heb, gaven beide niet het gewenste resultaat, en dikwijls met 'bloom' effect..
Dus ben ik voor matte en semi gloss finishes andere clears gaan gebruiken, en aangezien ik 95% met lacquers werk, viel de keuze ook op de Tamiya LP..

Zoals gezegd gebruik ik voor verdunnen van de LP range van Tamiya, ook hun inhouse lacquer thinner (TAM87077) (gele dop)
Ze hebben ook de lacquer thinner MET retarder (TAM87194) (oranje dop), misschien moet ik maar es de retarder versie proberen, dat deze het 'heet' effect net wat kalmeerd en wat meer tijd neemt om netjes te drogen.. (denk ik dan?)
Als je op interwebs zoekt welke "thinner te gebruiken voor LP van Tamiya", dan kom je ook de thinner tegen MET retarder..

_________________
Kevin



Mijn projectjes

Someone once told me: "Be just like a duck.. Stay smooth on the surface, but paddle like the devil underneath!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/24 BMW M8 GTE 2019
BerichtGeplaatst: vr 31 maart, 2023 14:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6561
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Dat je vernis reageert met de decals, kan ook te maken hebben met de sol resten die nog op de decals zijn achtergebleven. Ik veeg de decals altijd af met een doekje gedept in wat afwaswater en droog ze goed af. Daarna stofvrij blazen met wat perslucht op weinig druk.
Nu moet ik wel zeggen dat ik de lp-producten niet zo goed ken en mijn spuitwerk gebeurt steevast met spuitbussen.
Voor vernis gebruik ik de bussen van MrHobby, waarmee ik nog nooit problemen heb gehad in combinatie met decals. :wink:

photo 21378

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/24 BMW M8 GTE 2019
BerichtGeplaatst: vr 31 maart, 2023 14:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Dat kan ik bevestigen. Ik gebruik die Sol ook graag en veel. Maar ik spoel mijn modellen zeker een paar keer met gedestilleerd water, nadat ik heb “geborsteld” met een wattenstaafje gedoopt in datzelfde water.
Sindsdien geen problemen meer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/24 BMW M8 GTE 2019
BerichtGeplaatst: zo 02 apr, 2023 10:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Mooie kit van een voor mij onbekend merk. Eerste werken zien er toch prima uit en evt. onvolkomenheden zijn straks niet zichtbaar. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/24 BMW M8 GTE 2019
BerichtGeplaatst: wo 12 apr, 2023 12:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2021 19:36 pm
Berichten: 58
Sol resten kunnen inderdaad ook het probleem geweest zijn.. en misschien in het vervolg moet ik mijn modellen maar voorzichtig wat afwassen met doek en water.
Ik ga ook eens proberen de lacquer thinner met retarder van tamiya te gebruiken.
Spuitbussen is ook een optie, maar de reden dat ik zelf ook geen grote fan ben van spuitbussen, is controle... kvind het zelf makkelijker te airbrushen. maar dat is kwestie van wat voor jezelf goed aanvoelt.

In ieder geval staat de BMW ondertussen ook al op zijn slicks.
De velgen kregen een glazend zwarte primer
photo 578965

photo 578963

Waarna het brons uit het gamma van de nieuwe Ammo A-Stand Lacquers erover ging: (Deze vervangen de Alclad series)
photo 578964

photo 578966

Nog wat decals erover en:
photo 578967

photo 578968

photo 578969


Kevin

_________________
Kevin



Mijn projectjes

Someone once told me: "Be just like a duck.. Stay smooth on the surface, but paddle like the devil underneath!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/24 BMW M8 GTE 2019
BerichtGeplaatst: do 08 jun, 2023 10:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2021 19:36 pm
Berichten: 58
Met het rollend chassis afgewerkt, werd het tijd voor de badkuip (interieur).
Al bij al niet interessant genoeg om veel van te tonen, dus hier maar wat foto's van het afgewerkte geheel..
photo 581755


Opnieuw met grote carbon fiber decals geworsteld. Ook de binnenpanelen van de deuren kregen carbon fiber.. Al bij al vrij goed gelukt..
De luchthapper (naam ontgaat me) zit een beetse scheef op de rolkooi bevestigd ook? hmmmm.. Zal ik in de gaten moeten houden of dit bewust zo is gedaan of dit ook weer een ontwerpfoutje is, zoals we er al 2 gehad hebben in vorige posts..
photo 581749


Stoeltje voorzien van PE harnas welke in de voorgenoemde detail set zat.
photo 581748

photo 581752


Stuurtje en dashboard decal, ze zijn heel shiny, misschien dat ik er nog es over ga met een semi gloss vernisje..
photo 581747

photo 581750


Ook PE vangnetten voor rond de bestuurder zijn wel een leuk extra detail welke niet in de originele kit zaten!
photo 581753


Dan mag die weer in zijn kooi.
Display case is er eentje van BelKits, voor anderhalf tientje heb je ze al, en ze zijn perfect om te stapelen! Een echte aanrader.
photo 581754


Volgende keer starten met de body! Beloofd nog spannend te worden..
Kevin

_________________
Kevin



Mijn projectjes

Someone once told me: "Be just like a duck.. Stay smooth on the surface, but paddle like the devil underneath!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/24 BMW M8 GTE 2019
BerichtGeplaatst: za 10 jun, 2023 15:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6561
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Ziet er prima uit :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/24 BMW M8 GTE 2019
BerichtGeplaatst: za 10 jun, 2023 17:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Ik denk dat ik deze ook heb juist gekocht maar door de ziekte van mijn vrouwke nog niet naar kunnen kijken zal voor later zijn
Succes
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement