Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 17:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 28 maart, 2023 16:12 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
En nu ook de achterste velgen klaar in hun ruwe vorm.
photo 578280
photo 578281

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 maart, 2023 0:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Ziet er veelbelovend uit, mooi werk. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 maart, 2023 16:16 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Nou... dat viel me niet tegen. Ik denk dat ik alle belangrijke onderdelen van dit model wel heb. De velg achter en voor, dan het velghart wat voor beide gelijk is en tot slot een open en een gesloten wielmoer. Nu alleen nog een manier om de velg aan de kit te kunnen bevestigen.
photo 578319
photo 578318
photo 578317

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2023 11:56 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Dat jij met Blender kan werken, ik snap daar nu werkelijk geen hout van of ik blijf onbewust teveel in SW hangen.
Heb wel gezien dat met Blender meer organische modellen te maken valt

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2023 15:08 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Ik denk dat iedereen zijn voorkeur heeft, met welk programma dat je werkt. Ik kan er gewoon slecht tegen dat ik met een programma werk, dat net niet alles kan en ik dan weer een 2e programma moet gebruiken om het 'af te maken'. Althans... dat is mijn gedachte, want ik weet zeker dat ik van Blender slechts 20% zal gebruiken. Het is een hele HELE uitgebreide applicatie waarmee je dit soort dingen kunt tekenen, tot en met scenes maken voor de bekende Pixar films. Ja, dat lees je goed: vele bekende Pixar films hebben onderdelen die gemaakt zijn met Blender.

Maar goed. Tekenen is 1, printen is 2:
photo 578381

Let wel, dit is een proef print. Het ziet er eigenlijk al verbazend goed uit, maar ik moet nog wel wat dingen verbeteren:
  1. Het velghart ligt los in de velg :? Ik ben gewoon helemaal vergeten een ieniemienie randje te maken waar deze op kan rusten
  2. Het gat van de open wielmoeren is tegroot en daarom is de moer niet helemaal netjes geprint. Gat moet dus een fractie kleiner
  3. Van zowel de grote als de kleine velg, is de rand die in de band valt iets te dik. Daar moet een 0.2mm vanaf
  4. Ik moet nog even naar de bevesting kijken van de velg of het wiel mooi met de carosserie uitkomt. Dat moet ik nog testen

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2023 19:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
Fraai hoor! Zou je er ook een paar extra willen printen voor de verkoop? Ik zou er graag een paar hebben voor mijn geplande 935 projecten.

Ik heb de velgen en banden van de Tamiya-kit net gemeten en vergeleken met de fabrieksdata, ter informatie onderaan gecopieerd. Voornaamste foutje is dat de voorvelg wat te klein is. Als ik de kitvelg vergelijk met foto's, dan ontbreekt een klein 'kegelvormig' deel in de velg, net zoals de achtervelg heeft. Update: de box-art laat de correcte vorm zien.

Wat ik niet goed kan zien, is de dikte van de harten van jouw velgen. Hier wat BBS velgonderdelen die ik lang geleden op Ebay gevonden heb. Het zijn 956 velgen. Ik schat ~25 mm dikte.

Afbeelding

Afbeelding

Rob

- - - -

front

wheel diameter: 17.9 mm = 16.9" -1.6" = 15.3" (should be 16") - too small
wheel width: 11.9 mm = 11.2" (should be 11")
tire diameter: 25.2 mm = 605 mm (should be 600)
tire width: 12.6 mm = 300 mm (should be 275) - too wide?

rear

wheel diameter: 21.9 mm = 20.6" -1.6" = 19" (should be 19")
wheel width: 15.7 mm = 14.8" (should be 14") - too wide
tire diameter: 29.9 mm = 718 mm (should be 700)
tire width: 16.7 mm = 400 mm (should be 375) - too wide?

De 1.6" die ik van de gemeten velgdiameter aftrek is 2x de velg-lip-hoogte.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 maart, 2023 7:51 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Hoi Rob,

robdebie schreef:
Fraai hoor! Zou je er ook een paar extra willen printen voor de verkoop? Ik zou er graag een paar hebben voor mijn geplande 935 projecten.

Ja ik zou best wel een paar extra kunnen printen

robdebie schreef:
Ik heb de velgen en banden van de Tamiya-kit net gemeten en vergeleken met de fabrieksdata, ter informatie onderaan gecopieerd. Voornaamste foutje is dat de voorvelg wat te klein is.

Ik ga de velgen qua formaat niet verder aanpassen. Ze passen nu heel netjes met de kit banden. Jouw gegevens zijn wel interessant, dus ik bewaar ze goed. Op basis daarvan zou ik een keer heel realistische kunnen maken. Maar zoals ik eerder al zei... ik zit nog niet zo in de sport racers.

robdebie schreef:
Als ik de kitvelg vergelijk met foto's, dan ontbreekt een klein 'kegelvormig' deel in de velg, net zoals de achtervelg heeft. Update: de box-art laat de correcte vorm zien.
Wat ik niet goed kan zien, is de dikte van de harten van jouw velgen. Hier wat BBS velgonderdelen die ik lang geleden op Ebay gevonden heb. Het zijn 956 velgen. Ik schat ~25 mm dikte.

Pas op... de foto's die jij laat zien, zijn van de BBS e57 en deze wagen staat op e56. Ik heb die fout in eerste instantie ook gemaakt, want ik kwam ook meer foto's regen van de 956 wielen.
Het grootste zichtbare verschil zijn de dichte driehoekjes in de spaak.

De huidige velg harten zijn na het printen een 0.8mm wat er voor zorgt dat ze mooi 'open' lijken. Er is inderdaad in het midden van het velghart een kleine opstaande rand. Misschien dat ik die nog kan tekenen... ik zal eens kijken. De tamiya velgen hebben dit in elk geval niet.
photo 578246
Afbeelding

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 maart, 2023 14:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
Ik zou graag twee sets van je willen overnemen, als dat uitkomt.

Begrijpelijk dat je de maat van de voorvelg niet wilt aanpassen, omdat de band dan niet meer past. Ik heb een paar jaar geleden een methode gevonden om zelf slick banden te maken, zoals hier te zien is:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is eigenaardig dat Tamiya een velg te klein heeft gemaakt, de meeste fabrikanten doen er nog een inch bij, om het beter te laten ogen.

De 956 BBS velg heeft inderdaad een iets ander patroon in het hart, maar het ging me hier alleen om de dikte van het hart. Bij sommige aftermarket-velgen wordt dat van foto-ets gemaakt, en dat ziet er totaal onrealistisch uit vanwege de veel te kleine dikte.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 maart, 2023 17:00 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Begrijpelijk. Ach weet je, als na schilderen en dergelijk het velghart te ielig is, pas ik hem gewoon aan :D
Dat is dan het mooie van zelf kunnen tekenen en printen.

Ik heb al een mooie tutorial gevonden voor het tekenen van (profiel) banden. Dat ga ik voor toekomstige projecten nodig hebben.

Mijn werkweek zit er nu op, dus tijd om de aanpassingen te maken zodat ik vanavond hopelijk print-poging 2 kan doen.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 apr, 2023 18:16 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
De aanpassingen zijn goed gelukt. Ik hoop morgen weer wat te kunnen spuiten en dan zal ik deze onderdelen ook eens een likje primer geven.

De nieuwe open wielmoeren
photo 578482

En de aan gepaste velg (links de nieuwe, rechts is de 1e poging)
photo 578483
Ik heb de velg iets meer 'ronding' gegven zodat de vlakker wat minder opvallen. Na de primer weet ik of er nog meer truukjes nodig zijn om geen vlakken op de velg te zien. Want Alclad zal genadeloos zijn als het gaat over oneffenheden.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement