Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 10:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 04 dec, 2021 12:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@cire 430. Dat is/was de bedoeling. Er bleek een kleine spleet te zitten aan de linkerzijde van de bevestiging met het chassis. Dat is nu weg, maar ik ben bang dat het niet veel gaat helpen.
Omdat ik de delen inmiddels gespoten heb, heb ik het nog niet echt gepast. Dit omdat ik altijd erg dun spuit, en dat nogal makkelijk krast voordat ik de harde 2k clearcoat heb aangebracht.
Het is meer dat ik echt alles geprobeerd heb om het goed te krijgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 dec, 2021 16:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Tijd voor de volgende update. Was even in beslag genomen door de 1/1 F1 wereld. Blijkens de kijkcijfers was ik niet de enige.
Voor wat betreft deze Ferrari bleek de gifbeker nog niet helemaal leeg. Daarover later meer.

De racenummers moeten zodanig geplaatst worden dat de over de gedeelde boven- en onderzijde van de body doorlopen.
Dat heb ik gedaan door de delen op elkaar te plaatsen, vervolgens de decals te plaatsen en die dan door te snijden.

photo 548958


photo 548960


Ook nog wat kleine decals op de randen van de velg geplaatst. De banden zijn inmiddels voorzien van een matte clearcoat, zodat de Michelin decals er niet al te glimmend op liggen.


photo 548959


De zaak in de clearcoat gezet. Moet nog gepolijst worden, maar ik vind het een heel aardig resultaat zo voor de eerste keer zo'n groot model. Je ziet ook dat het wit nu achterlangs doorloopt. Ik zag dat dit bij de auto van Villeneuve het geval was.


photo 548961



photo 548963


En het neusdeel, waar straks de voorvleugel op bevestigd moet worden.


photo 548965


En de rear wing endplates.


photo 548966


En daarna kon ik na het uitharden kijken hoe ik nu uitkwam met het bovendeel van de body.
Nou.. dat was dus na al dat werk van het weer verwijderen van de motor niet minder geworden, maar nog veel erger.
Niet alleen paste de body er nog steeds niet overheen, maar nu stonden de achterwielen niet meer op de grond. Wat er precies mis is weet ik niet.
Maar er restte slechts 1 optie.
Opnieuw de motor verwijderen. Omdat ie nu veel beter vastzat dan eerste, was dat nog een hele operatie.


photo 548964


Die achterplaat van de motor probeer k zodanig te veilen, dat ik in elk geval de wielen weer goed krijg. En wellicht kan ik door het verwijderen van de centrerings pin de motor een millimeter lager plaatsen, en dan kijken of de body wel past.
Dat wordt dus een paar keer proefpassen. Op 1 puntje lijmen, en dan opnieuw, totdat het aanvaardbaar is. Dit is wel de laatste keer, want het met redelijk geweld die secondenlijm de baas worden doet de afwerking van de motor geen goed. Het middel moet niet erger worden dan de kwaal. Maar een body op schragen kan nog. In de lucht hangende wielen zijn toch echt onaanvaardbaar.

photo 548962

To de volgende update.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 dec, 2021 23:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
De kit blijf je wel achtervolgen met pech :? aan de andere kant je leer er ook weer een hoop van. IK hoop dat je de wielen netjes op de grond krijg (heb er wel vertrouwen in) want zal wel zonde zijn van al je werk.

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 dec, 2021 7:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Wat een gedoe zeg.. kan me voorstellen dat je af en toe denkt ' ik smijt het terug in de doos',
Heb je gelukkig nog niet gedaan want wordt wel erg mooi en strak.
Ga zo door :brouw: :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 dec, 2021 11:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Je mooie geduld werk zal straks zeker beloond worden met een fantastisch model, dat heb je dan ook zeker verdient. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 dec, 2021 13:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Dank voor de opbeurende en aanmoedigende reacties. Wielen lijken weer op de grond te komen.
Bovenkant body blijft problematisch ben ik bang.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 dec, 2021 0:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Ja hoor, er wordt nog gebouwd. Mijn gevecht met het model gaat gewoon door. Kijk, lees en huiver.
Maar toch een redelijk happy end kan ik alvast verklappen.

Een deel van de body voorzien van hitte isolatie. Ziet er wat mij betreft natuurgetrouw uit.


photo 549304


Ook de achterzijde van het chassis voorzien. Een gaatje op de plaats van de oude pin.


photo 549306


De achterplaat van de motor met een geboord gaatje en de nieuwe pin.


photo 549305


Even een proefpassing om te kijken of ik de motor nu goed krijg.


photo 549307


Eerst maar even wat anders om de moed erin te houden. De delen van de achtervleugel.


photo 549308


En samengebouwd. Wat mij betreft zie je hier goed de toegevoegde waarde van echt metaal.


photo 549310


Hetzelfde voor de voorvleugel.


photo 549309



De beide delen van de body zonder motor. De skirts op de plaats gebracht.



photo 549312



En wederom rampspoed. Die skirts verhogen de body weer. Daar had ik geen rekening mee gehouden. Weer de wielen een enorm stuk van de grond, en nog steeds geen body die min of meer passend op het onderste deel van de body past.
Een dag gewacht zodat het model niet geconfronteerd wordt met mijn volle lichaamsgewicht en mijn schoen.
De motor weer verwijderd. De vierde keer inmiddels.


photo 549311


De andere bouwer die ik kon vinden heeft de motor onder een hoek geplaatst om de achterwielen aan de grond te krijgen. Ik vind dat niet de mooiste oplossing. En ook hij kreeg de body er niet op.
Zie bijgaande foto.


photo 549316


Dus een nieuwe, allerlaatste drastische list bedacht. Een nieuw gat geboord, 3 millimeter onder het gat waar de motor eigenlijk in zou moeten.


photo 549313


Die actie leverde natuurlijk nieuwe problemen op, omdat door de dieper liggende motor allerlei andere delen ook aangepast moesten worden.
1 voorbeeld zijn de steunen die van het chassis naar de motor lopen. Die waren nu te kort, waardoor ik nieuwe heb gemaakt.



photo 549315



Maar.... eindelijk succes. De wielen raken de grond, en ook het bovendeel van de body is nu redelijk op de onderste helft te plaatsen.



photo 549314



We kunnen beginnen aan de afbouw van het model. De voorvleugel blijkt ook niet te passen, dus daar moet nog wat aan gebeuren. Maar daar kom ik wel uit.
De volgende update zou weleens de laatste kunnen worden. Maar, pas bij de finish worden de prijzen verdeeld. Vraag maar aan Hamilton.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 dec, 2021 13:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Toch bijzonder dat ze dit durven te verkopen met zo'n beroerde pasvorm. Een klein beetje schuren en vijlen vind ik ook niet erg, maar dit gaat wel erg ver.

Nu maar hopen dat het eindproduct alle pijn en moeite waard was. Zoals het er nu uitziet, gaat dat wel het geval zijn. :brouw:

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 dec, 2021 1:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Een beroerde kit en toch doorgaan... Respect!

Toch is er vast dingetjes uit te leren. Tenminste. zo ervaar ik zoiets.

De sterkste blijft overeind en haalt de finish.
Hoe? Maakt niet uit. Gewoon gassen en lef tonen. Vraag maar aan Max :wink:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 dec, 2021 23:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Het is volbracht. Na ruim een half jaar is deze bouw tot een voor mij aanvaardbaar einde gekomen. De kit is in de basis een heel mooie kit, maar kende de nodige kinderziekten wat pasvorm betreft. Nog niet het huidige MFH niveau zullen we maar zeggen.
Op zeker 3 cruciale delen van de kit heb ik pasnokken weg moeten vijlen om nieuwe locaties van onderdelen te vinden waardoor het wel ging passen.
De voorwielophanging. De bevestiging van de neus met voorvleugel. De skirts. En last but not least, de motor die 3 hele millimeters naar beneden moest worden verplaatst.
Maar mede door jullie aanmoedigingen ben ik toch maar door gegaan, waardoor het model nu in mijn vitrine staat.

De neus met de voorvleugel. Op het laatst moest er nog wat gebogen worden. Het bovendeel van de body drukte de neus naar beneden, waardoor de voorvleugel onder een hoek kwam te staan, en veel te laag uitkwam. Na veel voorzichtig buigwerk kwam het goed.

photo 549423


photo 549442


Verder met de laatste details. De sluitingen waarmee het bovendeel op het onderste deel van de body werd vastgezet bij de echte wagen.


photo 549422


De spiegels van gepolijst FE metaal.


photo 549424


En het eindresultaat in een reeks foto's. Ik heb uiteindelijk de bijgeleverde wat verkleurde cockpitraam moeten gebruiken. Ik had de nieuwe verpletterd. (Echt per ongeluk). Maar die paste niet. De huidige 312T4 kit van MFH verschilt toch te veel van deze eerste. Gelukkig maar!!!
Eerst een aantal foto's met het bovendeel van de body erop.


photo 549425


photo 549426


photo 549427


photo 549428



photo 549431



En wat delen met de body eraf, zodat de vele details zichtbaar zijn.


photo 549429



photo 549430



photo 549432



photo 549434



photo 549433



photo 549435



photo 549436



photo 549437



photo 549438



photo 549439



photo 549440



photo 549441


Ik heb nog een MFH kit, maar van veel recentere datum. Maar eerst bouw ik weer eens zo'n fijn passend Tameo model in 1/43. Het duurt even voor ik weer moed verzameld heb voor een volgend MFH project.
Dit project is in elk geval nog in 2021 voltooid.
Ik wens jullie en jullie dierbaren in elk geval een heel voorspoedig, en vooral gezond 2022 toe met veel mooie bouwprojecten. En hopelijk weer eens wat beurzen om te bezoeken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement