Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 22 okt, 2021 8:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
angstaanjagende ogenblikken he , maar toch allemaal weeral fantastisch afgelopen , heerlijk om te bekijken hoe jij dit oplost
Heb zojuist tegen mijn vrouw gezegd dat ik enorm veel goesting krijg om ook een mooie Formule te bouwen het is zo knap al die motor onderdelen te zien ( heb nog twijfels plaatsgebrek speelt een groot probleem )
Succes verder
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 okt, 2021 11:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Dank Marc,

Tja, ik kan wel zeggen dat als ie af is, je hem dan bij mij neer mag zetten. Maar dat zal niet de bedoeling zijn denk ik. Ik ben wel heel benieuwd hoe u het eraf zou brengen met al uw ervaring en vaardigheden.

Ik wacht af. En anders wachten tot Volkswagen in de F1 in gaat stappen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 okt, 2021 3:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Respect voor je geduld en toewijding rondom de voorwielophanging. Het is je toch mooi weer gelukt. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 okt, 2021 8:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Ja er is sprake van , dus even afwachten of VW er daadwerkelijk bij komt
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 okt, 2021 19:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Erg mooi allemaal tot nu toe :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 okt, 2021 22:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
En een volgende update. Een verhaal van tegenslag, rampspoed en moeilijke keuzes.

Aanvankelijk ging het heel aardig.

De motor met versnellingsbak en achterwielophanging bevestigd aan de monocoque. Lastig te positioneren omdat het geheel met een centrale pin wordt vastgezet. Je moet dus erg oppassen dat het blok er haaks opkomt. De achterwielophanging heb ik zo laag mogelijk gemonteerd, omdat meerdere bouwers van deze oudere kit hebben aangegeven dat de achterwielen later de grond niet raakten. Om dat nog goed te krijgen moest dan het blok onder een hoek aan de monocoque bevestigd worden.


photo 546030


Nog wat kleine zaken aan het achterschot bevestigd, en de twee verbindingsstangen van het blok naar de monocoque geplaatst.


photo 546031


Toen de ultieme test. Proefpassen met de bevestigde wielen. En ze raken alle 4 de grond, en het geheel wil goed rollen.
So far, so good.


photo 546032



De body moet nog voorzien worden van lamellen voor de afvoer van de warme lucht vanaf de radiatoren. Daar komt een FE rand omheen voor de afwerking.



photo 546033



photo 546034



Hieronder zijn ze geplaatst. Hier is de kit duidelijk minder passend. Aan 1 zijde behoorlijk storende kieren.


photo 546035



photo 546036


Dus maar in de weer met filler om de naden weg te werken.


photo 546038


Wederom proefpassen, waarna blijkt dat de bovenzijde nu helemaal niet meer wil passen.


photo 546037


Aanvankelijk leek het probleem bij het chassis te zitten. De motor paste daar niet helemaal goed, waardoor de bodem niet meer helemaal goed op de monocoque aansloot.


Daarvoor heb ik delen van het chassis aangepast. Hieronder is het links al gebeurd, en rechts nog niet. Het ziet er nog best redelijk uit, en daarna paste het goed op elkaar.


photo 546039



Toen bleek de bovenkant nog niet aan te sluiten. Eigenlijk vrijwel geen verbetering.


Vervolgens een deel van de achterzijde van de body verwijderd, omdat dit op het motorblok bleek te rusten.



photo 546040



Wederom geen enkele verbetering. Ook heb ik ondertussen het verhogen met plastic strips geprobeerd, maar dat bracht ook geen resultaat. Daar heb ik geen foto's van omdat de emoties inmiddels wat opliepen.


Toen materiaal weggehaald van de binnenzijde van de body, waar het motorblok geraakt wordt. Maar ook dat houdt op enig moment op. Ik ben nog net op tijd gestopt, want ik ging bijna door de body heen.
Je kunt er met een naald nu gewoon doorheen prikken. Je ziet het hieronder in de naad onder die naca duct.


photo 546041


Er zit gewoon een elementaire constructiefout in deze kit. Het is me nu duidelijk waarom ik altijd de body ernaast zie op Internet.
Ik doe het niet snel, maar ik geef het op om het passend te krijgen. Ik richt dan meer schade aan dan dat het nog een voordeel heeft om de bovenzijde er straks op te zetten.

Ik probeer de zaak nu maar gewoon zo strak mogelijk af te werken.


De lamellen bewerkt, en de naca ducts afgewerkt met FE delen.


photo 546042


En voor de verbetering van het humeur tussendoor wat decals op de voorvleugel geplaatst. Die ziet er in elk geval "natuurlijk" uit.



photo 546043


Ik ben nu even uit de lucht wegens een congres van een week. Daarna zal ik weer eens kijken hoe er nog wat van deze kit te maken valt.


Tot een volgende update.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 okt, 2021 4:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Heftig dit. Je zou van MFH toch meer kwaliteit verwachten. Ik vind dat je je tot het uiterste hebt ingespannen om het geheel passend te krijgen dus ik snap volledig je huidige keuze. :)
Welke filler heb je gebruikt voor het dichten van de kieren en laat deze zich weer makkelijk schuren/bewerken?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 okt, 2021 8:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
@cire430,
Deze kit is kennelijk 1 van de vroege producten van MFH. Je kunt dat ook zien aan bijvoorbeeld de manual, die in tegenstelling tot nu nogal grove tekeningen heeft.
Maar uiteindelijk kostte deze kit toch nog een kleine 180 Euro meen ik. Daarnaast nog nieuwe decals. Maar dat is toch fors minder dan een moderne MFH kit. Ik dacht dus even dat ik een gelukkie had, maar kennelijk was het toch meer een gevalletje dat je krijgt waarvoor je betaald.
Als filler heb ik spul van mr Hobby, wat al opgelost is met wat oplosmiddel.
Daar ben ik niet kapot van. Het droogt eigenlijk te hard op, en als je dan gaat schuren moet je heel erg oppassen dat je de omgeving niet dieper wegschuurt. Komt natuurlijk ook door het zachte witmetaal.

Ik bouw eerst deze af; ik heb een hekel aan half afgemaakte projecten, dus ik bijt maar door de zure appel heen.
Ik heb nog een recentere Lotus 49 kit in deze schaal van MFH liggen.
Maar na deze bouw ik toch eerst weer zo’n voor mij zo vertrouwde, goed passende 1/43 Tameo kit. Ik denk de Lotus van Jochen Rindt.

Maar goed, ik heb hier weer veel van geleerd, en als straks de body op een bok staat naast het chassis, waardoor je alle details goed kan zien, kan ik hopelijk nog best een aanvaardbaar resultaat krijgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 okt, 2021 15:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Jammer dat de boel niet in elkaar past.

Is het motorblok soms een fractie te breed?

Aan de andere kant: nu blijven de details ten minste zichtbaar. En dat is ook wat waard.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2021 19:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Een kleine update. Ik was een week op een congres, dus ik had wat minder tijd.
Niet al te veel foto's, en wel veel werk.

De brandblusser op de plaats gebracht. Hij lijkt op de foto scheef te zitten, maar hij zit toch echt recht. De blusser is van binnen hol, en open aan de onderzijde. Daardoor rolde hij steeds op de zijkant. Uiteindelijk wat soldeerdraad in de blusser gestopt. Daardoor werd ie zwaarder aan de onderzijde, en kreeg ik hem in de goede positie.


photo 546665


Verder met de rest van het leidingwerk en de verbindingsstukken van krimpkous. De klemmen zijn van aluminium tape.
Een paar keer gekeken of ik het goed heb gedaan.


photo 546667


En dat was niet genoeg, die paar keer.
Weer losgehaald, en op de goede plaats gebracht. Nu ook met de tweede leiding.


photo 546666



Ook aan de andere zijde komen 2 koelleidingen. Weer een aantal sets verbindingen en klemmen gemaakt.



photo 546669


Er moet nog een binnendeel in komen. En je raadt het al; de leidingen zitten in de weg. Weer wat veilen, schuren en passen totdat het wel gaat.
Veel, heel veel droog passen is het devies. Je wil dat echt niet hoeven aan te passen als je alles al gespoten hebt.


photo 546670



Tussendoor het transparante plastic achterlicht in de gepolijste houder geplaatst. Daarna voorzien van transparant rood. Dit is gelukkig aardig gelukt.



photo 546668




De kit voorziet in beweegbare skirts zoals bij de echte wagen. Die moeten over een tweetal nokken passen, en daarna bevestig je de dekplaat die je tevoren moet spuiten.
Helaas, de nokken zitten niet op de juiste plaats.


photo 546671



Ik heb uiteindelijk besloten de nokken in het geheel te verwijderen. Ik wil de dekplaten dan van tevoren al vastlijmen, zodat ik het als 1 geheel kan spuiten. Dan hoef ik later geen gespoten delen te gaan lijmen. Ik moet dat zodanig doen dat ik de skirts van onder af er later nog in kan schuiven.
Eerst de nokken afvijlen en de zaak glad schuren.


photo 546672


Na wat schuur en paswerk is dit het resultaat. Een "bessing in disquise" zullen we maar zeggen. Het spuitwerk zal er door deze werkwijze beter uit gaan zien is de verwachting.


photo 546673


Tot een volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement