En een volgende update. Een verhaal van tegenslag, rampspoed en moeilijke keuzes.
Aanvankelijk ging het heel aardig.
De motor met versnellingsbak en achterwielophanging bevestigd aan de monocoque. Lastig te positioneren omdat het geheel met een centrale pin wordt vastgezet. Je moet dus erg oppassen dat het blok er haaks opkomt. De achterwielophanging heb ik zo laag mogelijk gemonteerd, omdat meerdere bouwers van deze oudere kit hebben aangegeven dat de achterwielen later de grond niet raakten. Om dat nog goed te krijgen moest dan het blok onder een hoek aan de monocoque bevestigd worden.
Nog wat kleine zaken aan het achterschot bevestigd, en de twee verbindingsstangen van het blok naar de monocoque geplaatst.
Toen de ultieme test. Proefpassen met de bevestigde wielen. En ze raken alle 4 de grond, en het geheel wil goed rollen.
So far, so good.
De body moet nog voorzien worden van lamellen voor de afvoer van de warme lucht vanaf de radiatoren. Daar komt een FE rand omheen voor de afwerking.
Hieronder zijn ze geplaatst. Hier is de kit duidelijk minder passend. Aan 1 zijde behoorlijk storende kieren.
Dus maar in de weer met filler om de naden weg te werken.
Wederom proefpassen, waarna blijkt dat de bovenzijde nu helemaal niet meer wil passen.
Aanvankelijk leek het probleem bij het chassis te zitten. De motor paste daar niet helemaal goed, waardoor de bodem niet meer helemaal goed op de monocoque aansloot.
Daarvoor heb ik delen van het chassis aangepast. Hieronder is het links al gebeurd, en rechts nog niet. Het ziet er nog best redelijk uit, en daarna paste het goed op elkaar.
Toen bleek de bovenkant nog niet aan te sluiten. Eigenlijk vrijwel geen verbetering.
Vervolgens een deel van de achterzijde van de body verwijderd, omdat dit op het motorblok bleek te rusten.
Wederom geen enkele verbetering. Ook heb ik ondertussen het verhogen met plastic strips geprobeerd, maar dat bracht ook geen resultaat. Daar heb ik geen foto's van omdat de emoties inmiddels wat opliepen.
Toen materiaal weggehaald van de binnenzijde van de body, waar het motorblok geraakt wordt. Maar ook dat houdt op enig moment op. Ik ben nog net op tijd gestopt, want ik ging bijna door de body heen.
Je kunt er met een naald nu gewoon doorheen prikken. Je ziet het hieronder in de naad onder die naca duct.
Er zit gewoon een elementaire constructiefout in deze kit. Het is me nu duidelijk waarom ik altijd de body ernaast zie op Internet.
Ik doe het niet snel, maar ik geef het op om het passend te krijgen. Ik richt dan meer schade aan dan dat het nog een voordeel heeft om de bovenzijde er straks op te zetten.
Ik probeer de zaak nu maar gewoon zo strak mogelijk af te werken.
De lamellen bewerkt, en de naca ducts afgewerkt met FE delen.
En voor de verbetering van het humeur tussendoor wat decals op de voorvleugel geplaatst. Die ziet er in elk geval "natuurlijk" uit.
Ik ben nu even uit de lucht wegens een congres van een week. Daarna zal ik weer eens kijken hoe er nog wat van deze kit te maken valt.
Tot een volgende update.