Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 23:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 04 okt, 2021 16:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Mooie update. Respect voor je gepriegel!

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 okt, 2021 21:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Een kleine update. Het was een enorm gedoe om de uitlaten een beetje fatsoenlijk op de plaats te krijgen. Daarover verderop meer.
Eerst heb ik heel voorzichtig de pedalen terug gebogen om de grondplaat aan de goede kant te krijgen.

photo 545101


Binnenkort zal de cockpit samengebouwd worden. Daarvoor moet het stuur en het dashboard van decals worden voorzien.


photo 545105



photo 545106


Hieronder de delen van de uitlaat. De linker en rechterzijde zouden gespiegeld gelijk moeten zijn. Er zit echter een behoorlijk verschil tussen. Dus veel buigen en aanpassen.


photo 545103


De uitlaat gespoten. Er was voorgesteld in de manual om wit en chroom in 4:1 te mengen om de juiste kleur te krijgen. Dat werd veel te grijs. Dus in een aantal fasen meer wit toegevoegd. Ook moesten 2 van de 4 steunen zwart gespoten worden. Op de foto's ziet het er nog steeds grijzig uit. Maar de kleur is in werkelijkheid nu goed volgens mij.


photo 545104


Door het spuiten nam de diameter iets toe, waardoor de diameter van de steunen ook wat ruimer gemaakt moest worden.


photo 545102



Na heel veel gedoe de uitlaten min of meer recht en parallel te plaatsen. Hier van de bovenzijde.


photo 545107


En de onderzijde.


photo 545108


En de achterzijde.


photo 545109



Dat leidde er wel toe dat de aansluitingen tussen de uitlaat delen nogal grote kieren liet zien.



Dat heb ik opgelost door daar een reepje aluminium over heen te plaatsen. Het minste van 2 kwaden.



photo 545110



Verder met de remolie reservoirs. Die zijn wit met een aluminium klemband erom. Volgend de manual verven, maar ik vond de aluminium tape oplossing iets beter. Hierna moet de dop nog zwart gemaakt worden.


photo 545111



Ik geef toe; geen spectaculaire update. Maar het is nogal tijdrovend. De volgende keer is de beruchte voorwielophanging van deze uitdagende kit aan de beurt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 okt, 2021 1:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1001
Ondanks dat het zo'n gedoe was om de uitlaten fatsoenlijk te plaatsen is het je toch erg goed gelukt. Die alu bandjes misstaan zeker niet. Mooie decals trouwens voor de dashboard klokjes, erg realistisch.
:)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 okt, 2021 22:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Weer wat stapjes voorwaarts. Zoals gezegd moet er vrij veel aangepast worden om de kit goed passend te krijgen. Dat vertraagt de bouw nogal, maar tot nu toe is het meeste goed oplosbaar met wat creativiteit en geduld.

Hieronder de achterste roll-bar met de 2 steunen die ik opnieuw gemaakt heb met zilver nikkel draad, wat veel rechter en ronder is dan de bij de kit geleverde witmetaal variant.

photo 545625


photo 545626


De twee reservoirs voor de remolie geplaatst op de voorzijde. Dit deel heeft oorspronkelijk aan de achterzijde een pin, die vervolgens in een gat moet vallen aan de voorkant van de monocoque. Echter, dat past niet goed waardoor de linker draagarmen verder uitsteken dan de rechter. Dus die pin maar verwijderd om de zaak straks recht en evenwijdig te kunnen plaatsen. Er zijn met deze kit veel problemen met de voorwielophanging.


photo 545627


Aan de zijkant van de roll bar moeten 2 panelen komen. Ook die passen vaak slecht. Maar doordat ik de achterste beugels aangepast heb, kon ik ook zelf de lengte bepalen. En daardoor zijn die panelen nog redelijk strak op de plaats gekomen.


photo 545628


Als je op internet foto's van deze kit ziet is ie klaar is, zie je vrijwel nooit het bovenste deel van de body op het chassis zitten. Die staat er meestal naast om het binnenwerk te laten zien.
Maar ook, omdat de bovenzijde niet goed over het deel van de monocoque past waar die roll bar op zit.
Ik heb veel materiaal van de binnenzijde weggehaald, maar nu wordt het gevaarlijk dun.
Zonder die monocoque past het heel behoorlijk.


photo 545630



Maar als ie erop ziet krijg je een behoorlijke naad.


photo 545631


Na al die bewerkingen is dat wat verbeterd, maar nog niet weg. Aan de andere zijde is het nu wel goed. Dus later maar zo opstellen dat de mooiste kant voor komt te staan.



photo 545632



Ook de voorste rolbeugel moet worden geplaatst voor de voorwielophanging kan worden bevestigd.



photo 545629



Het schakelblok is inmiddels voorzien van de schakelstang. Ook hier vervangen door dat nikkel zilver draad omdat het strakker is dan die van witmetaal. Ook de knop van de pook is inmiddels geverfd.


photo 545633


De stuurstang aangebracht.


photo 545634


photo 545635


En het voorste paneel is op zijn plaats gekomen na het nodige paswerk.


photo 545636


De volgende keer weer verder met de voorwielophanging. Daar moet deels de zaag in om het goed te krijgen. Daarover de volgende keer weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 okt, 2021 9:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1001
Begint al aardig op te schieten. Jammer dat de pasvorm van het bovenste bodydeel te wensen overlaat ondanks al de moeite die je er al ingestoken hebt. :(


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 okt, 2021 12:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
@cire 430,

Inderdaad. Die twee foto’s met die kier staan trouwens verkeerd om. Ik heb nog even met de gedachte gespeeld om de onderzijde van de monocoque iets af te frezen.
Maar dan ga ik op andere plekken in de problemen komen.
De kier zal nog iets minder worden als de verf en laklagen erop zitten, en ik nog iets meer hoogte krijg.
En dan moet ik er maar mee leven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 okt, 2021 12:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12236
Woonplaats: Eibergen
Misschien dat een dus stripje plastic van 0,5mm wat kan oplossen?

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 okt, 2021 12:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
@Ronald,
Dat is nog wel een idee. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik zal in elk geval eens passen wat dat brengt.
Je krijgt dan wel weer een grotere kier tussen de monocoque en het bovendeel van de body. Maar dat zit aan de binnenzijde, en is minder zichtbaar.
Ik zal eens zoeken waar ik die strips met die dikte of wat varianten kan vinden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 okt, 2021 14:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1001
Inderdaad een goed idee. Evergreen heeft strips in vele maten. Is met 2-sec. lijm prima te verlijmen. Hierna plamuren/schuren en kier is dicht. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 okt, 2021 22:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Even een kleine tussensprint. Alle moed verzameld, en begonnen met de voorwielophanging.

Eerst nog even een sluitgesp voor de gordel improviseren. Die zat niet bij de kit, althans ik heb hem nooit gevonden.

Een reserve vuldop aangepast, gepolijst en geverfd met transparant blauw.


photo 545858



photo 545857


Het deel van de ophanging wat geknipt moet worden. Het middenstuk moet eruit. Het zorgt dat ik dit deel anders links en rechts niet uitgelijnd kan krijgen. Als het aan de ene kant goed zit, zit het aan de andere kant weer fout. De echte wagen, en de latere modellen hebben dat tussenstuk niet.


photo 545856



Het voorste bulkhead geplaatst. De paspin heb ik verwijderd omdat die niet op de juiste plek was gegoten.



photo 545859



En de bovendelen van de ophanging. Het is een heidens karwei om de zaak redelijk uitgelijnd te krijgen zonder de hele boel te verbuigen.



photo 545860


De linker zilverkleurige steun brak af, en die heb ik moeten lijmen. Het is wel te zien, maar het moet maar zo.


photo 545861


De bovenste draagarmen heb ik hier nog beweegbaar gelaten. De veren en schokbreker moet er tussen gefrommeld worden. Die lange zilveren draadstukken gebruik ik om de zaak uitgelijnd te houden voor de voorste uprights.


photo 545862


De uprights geplaatst. Dat moet met 1 mm schroefjes, waar de eerst nog een 1 mm draad voor moet tappen. Anders draai je die schroefjes er niet in.
Weer een half uur verder.


photo 545863


Verder met de luchthappers.


photo 545864



Zelfs de banden zijn niet makkelijk. Er zit een groot gietstuk op wat je moet verwijderen, waarna je met schuren die plaats zo onzichtbaar mogelijk moet maken. Dat lukt matig, dus bij deze heb ik de plaatsen waar de band later op de grond komt te pakken.



photo 545865



Ook de stuurstangen zijn een uitdaging. Er is eigenlijk geen goede plaats voorzien aan de wielzijde om te plaatsen. Bij de meeste modellen uit deze serie wordt daarvoor de rem caliper gebruikt.
Maar dat vind ik niet de beste oplossing. Hij zit er nu juist voor.



photo 545866




Alles geplaatst en uitgelijnd. De stoel nog even geplaatst of er geen pas problemen zijn nu de stuurstang en de pedalen en de schakelstang geplaatst zijn.
Gelukkig past dit.
Een overzicht.


photo 545867



photo 545868



photo 545869



Ik ben blij dat deze horde genomen is. Ik ben wel tevreden met het resultaat.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement