Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 5:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 aug, 2021 5:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1003
Graag gedaan. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2021 0:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 844
Tijd voor een kleine update.
Letterlijk elk witmetaal deel van deze kit moet behoorlijk nabewerkt worden. Ik vind het op zichzelf geen vervelend werk, maar wel enorm tijdrovend.
Om de motivatie erin te houden heb ik tussendoor de modificatie van de aandrijfas met de stofhoezen om de homokineten uitgeprobeerd.

Zo ziet het er oorspronkelijk uit. Volgens de manual moet de as en de andere delen in mat aluminium gespoten worden met de stofhoezen in half mat zwart.

photo 541103


Nadat ik de as deels heb voorbewerkt, heb ik de witmetaal meegegoten aandrijfassen ertussen uit gesneden.


photo 541551


Vervolgens aan de uiteinden van de stofhoezen in een aantal fases gaten geboord, tot uiteindelijk 1,2 mm.


photo 541552


Daarna de twee aandrijfassen van metaaldraad gemaakt. Doordat ik de gaten in de stofhoezen behoorlijk diep heb geboord heb ik later bij het plaatsen van het geheel wat speling en beweging in de assen.


photo 541553



En hieronder het eindresultaat. Ik heb geëxperimenteerd met krimpkous over het witmetaal. Dat bleek de perfecte glans te hebben van echte stofhoezen. In elk geval beter dan uitsluitend het verven. Ook de assen zelf zijn nu veel strakker. Ik ben wel tevreden met het resultaat.



photo 541554



Nog een klein onderdeel bewerkt. In totaal moeten hier 4 kleuren gebruikt worden. Aluminium, gun metal, zwart en metaalgrijs.


photo 541555



photo 541556



En dan weer verder met de nauwelijks kleiner wordende stapel witmetaal delen.


Hier een onderdeel van de inspuiting voor de motor.


photo 541545


En proefpassen met de injectoren van FE waarop later de benzineslangen worden aangesloten.


photo 541547



De nog niet bewerkte delen van de achterwielophanging. Hier kun je goed de gietnaden, ruwe oppervlakten en dergelijke van de onderdelen zien.



photo 541546



En hier een nog onbewerkte, en deels bewerkte uprights van de achterwielophanging.



photo 541548



De oliekoeler radiator, bestaande uit witmetaal met daarop aan beide zijden een FE deel met het profiel van de radiator.



photo 541550



photo 541549



En nog wat delen van de voorwielophanging.



photo 541557



Er zijn best aardige details mee gegoten, maar de delen hebben wel wat TLC nodig om dat naar boven te brengen. Zie hieronder bijvoorbeeld de scharnieren waar de draagarmen aan het chassis komen te zitten.


photo 541559



photo 541558



En tot slot voor vandaag nog een ander deel van de voorwielophanging. Deels al bewerkt, versus het onbewerkte deel. Ik heb op Internet nogal wat gebouwde kits gezien waar de delen meteen in de kleur gespoten zijn, zo te zien zonder verdere bewerking. Daar valt dus met wat geduld het nodige te bereiken.



photo 541560



Tot een volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2021 2:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1003
Mooie update. Ik vind dat je de juiste keuze hebt gemaakt door de aandrijfassen zo aan te passen. De krimpkousen zijn tenslotte ook van rubber dus precies de kleur en materiaal wat je in deze nodig hebt. Een wereld van verschil tussen de onbewerkte en gepolijste onderdelen. Dat zal vast en zeker een veel strakker eindresultaat en passing geven. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2021 8:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
Met die cardanassen is zeer knap ik moet u ergens hogerop verkeerd begrepen te hebben maar chapeau knap en ..... heu goed gevonden
Dat gaat hier weer eentje om van te smullen worden
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 aug, 2021 22:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 844
Tijd voor weer een kleine update.

De beide rolbeugels in witmetaal.


photo 541969


Na een tijdje vlijtig schuren en polijsten.


photo 541971


De steunen bestaan ook geheel uit witmetaal. De stangen daarvan heb ik vervangen door zilverchroom draad.
Goed te doen, je moet echter heel voorzichtig boren.


photo 541983


En proefpassen voor later.


photo 541972


photo 541970


Ook bij de schakelstang is gebruik gemaakt van witmetalen stangen.


photo 541974



photo 541975



Ook daar heb ik de witmetaal stang verwijderd. Het FE deel op het schakelblok bevestigd en de pook geplaatst.
En het blok voorbereid op de later te plaatsen zilverchroom variant.


photo 541976



De remschijven voor met het zuur.


photo 541973



De wielmoeren afgeplakt zodat ze zwart gespoten kunnen worden.



photo 541977


De voorvleugel is voorzien van een pin waar de wing end plates aan bevestigd moeten worden. Op deze wijze zijn de endplates er niet moor haaks en strak op te krijgen.


photo 541978


Dus de pinnen verwijderd, en op die plaats gaatjes geboord. En de zijkanten van de vleugel mooi glad gemaakt.


photo 541979


Een hoop gedoe, maar het resultaat maakt veel goed. De endplates zijn er strak opgekomen.


photo 541980



photo 541981



En tenslotte heb ik een deel van de witmetalen onderdelen in de primer gezet.


photo 541982



Tot een volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 aug, 2021 2:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1003
Knap dat je het aandurft om de witmetalen steunstangen te vervangen door zilverchroomdraad van bijna dezelfde dikte. Er blijft bij het boren toch bijna geen materiaal meer over om de steunstangen weer in te passen. Ziet er wel veel strakker uit zo. Het schakelen zal straks ook veel soepeler gaan met een strakke schakelstang. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 aug, 2021 6:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Heel strak allemaal. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 aug, 2021 21:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 844
En weer een klein stapje verder.

Eerst maar eens aan de gang met de spaghetti uitlaten en wat andere complexe witmetaal delen die nogal wat bewerking vergen om tot aanvaardbare onderdelen gemaakt te worden.

photo 542453


De delen hebben zelfs 4 uur in een mengsel van schelpenzand en glaszand in een trommel gedraaid. En dit is dan uiteindelijk het resultaat.


photo 542440


Vervolgens verder met de wielen.

De wielnaven gespoten. Bij de bouten de verf weer verwijderd.



photo 542439


De binnenzijde van met name de diepe achter velgen tonen nogal wat sporen van de draaibank of frees.


photo 542444


Na weer een tijdje schuren en polijsten.


photo 542445


En dan is dit het voorlopig eindresultaat van de achterwielen.


photo 542446


photo 542447


En hieronder het resultaat van de voorwielen.


photo 542443



Vervolgens eerst maar eens ter afwisseling wat delen gespoten in titanium gold. Hier het motorblok. Dat zal nog een wash behandeling ondergaan.


photo 542451



En tenslotte wat geëxperimenteerd met de brandblusser en het oliefilter. Het afplakken is heel aardig gelukt.



photo 542441



photo 542442


Ik had drie opties voor de bevestigingsbanden van aluminium die over de brandblusser en het oliefilter lopen. Spuiten in aluminium, aluminiumkleurige decal stroken of echt aluminium.
Ik heb uiteindelijk voor het laatste gekozen. Het is dun, zelfklevend aluminium van de bouwmarkt. Daar zijn stroken van 1 en 0,7 mm breed van gesneden.
Op deze enorme vergroting zie je nog wel wat onregelmatigheden. Op ware grootte ziet het er prima uit.


photo 542449


En tenslotte voorzien van de decals. Zoals eerder aangegeven zat het beschermingspapier nogal vast aan de decals. Bij het verwijderen blijft er een papierwaas echter.
Die blijkt gelukkig achteraf met warm water te verwijderen. Het valt me overigens op dat de tekst onder de loep niet leesbaar is. Bij mijn 1/43 Tameo modellen slaagt men er wel in om zelfs in die schaal de tekst leesbaar te houden. Ook de back-up decal van Indecals geeft geen beter detail. We zullen het er mee moeten doen.

Op dat oliefilter heb ik wel een decal van Indecals gebruikt.


photo 542450


Wederom kleine stapjes, maar we komen er wel.
Tot de volgende keer maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 aug, 2021 4:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1003
Fantastisch polijstwerk, wat en verschil. Kunnen de onderdelen bij elkaar in de polijsttrommel of moet het een voor een?
Velgen zijn erg gaaf. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 aug, 2021 7:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 844
@cire430,

De delen die je ziet hebben bij elkaar in de trommel gezeten. Het is een eenvoudige trommel van HBM. Ik heb met verschillende polijstmedia geëxperimenteerd in die trommel zoals allerlei maten pinnen, al dan niet nat.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een mengsel van glaskorrels en schelpenzand. Omdat het erg fijn van structuur is, en die witmetaaldelen nogal zacht.
Ik voeg geen water en schoonmaakmiddel toe.
Na het polijsten wordt het witmetaal nog schoongemaakt met Dasty, een ontvetter/schoonmaakmiddel en nagespoeld met water. De licht etsende primer blijkt dan zeer goed te hechten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement