Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 12:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 24 jul, 2021 0:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Daar is ie eindelijk. De volgende update.
Het gaat niet snel. Zoals eerder al aangegeven. Deze kit is duidelijk uit de begintijd van MFH.
Dat kun je merken aan de slechte pasvorm van de delen, en de hoeveelheid werk je hebt aan al die witmetaal delen.
Toch heeft deze kit wel potentie. En misschien ben ik ook wel wat verwend met de Tameo kits van de recente periode.
Maar goed, ik ga gestaag door, en bewerk elk onderdeel tot ik er tevreden mee ben.
Het is wel helder. Dit wordt mijn langst lopende project tot heden.

In de latere kits zijn de schijven van FE delen. In deze kit zijn ze nog gegoten van witmetaal. Toch is het wel heel aardig te krijgen na wat werk.

De staat zoals ze in de kit zitten.


photo 541098


Na wat schuren en polijsten.


photo 541100


Gevolgd door een zuurbehandeling.


photo 541099



En na de behandeling met de elektrische tandenborstel en de dremel.


photo 541101


De bouten of de klinknagels weer kaal geschuurd om ze beter uit te laten komen.


photo 541102


Even wat passen met de drijfassen en de versnellingsbak. Ik ga die assen nog aanpassen. De assen zelf worden vervangen door aluminium buizen. De stofhoezen probeer ik met krimpkousen zo dicht mogelijk bij het origineel te krijgen.


photo 541103



De binnenkanten van de velgen.



photo 541104


De mooie gedraaide velgen. Moeten nog wel wat gladder gemaakt worden.


photo 541105


De binnendelen voorbewerkt. De moeren zelf moeten nog zilver worden, met een zwarte naaf.


photo 541106


Verder met de achtervleugel.
Zo zit ie in de kit.


photo 541107


Na wat schuren en vijlen.


photo 541108


En het voorlopig eindresultaat. Op de foto's niet helemaal goed te zien. Maar de vleugel heeft een mooie realistische "look" gekregen.


photo 541109


photo 541110


De gedetailleerde FE wing end plates.


photo 541111


Het tweede vleugel deel blijkt veel te breed te zijn. Die moet dus smaller gemaakt worden. Daardoor verdwijnen ook de pinnen die door de wing end plates moeten komen. Daar moeten rivets voor komen van buiten naar binnen.


photo 541112


Eerst maar weer wat proefpassen.


photo 541114



photo 541113


De steun waar de vleugel op moet komen bestaat ook weer uit verschillende delen die met die rivets aan elkaar gezet moeten worden. Daar moet ik naar op zoek, omdat de bijgeleverde eigenlijk iets te klein zijn, en ik er te weinig heb. De kop moet 1,4 mm zijn, en de diameter 1 mm met een lengte van ongeveer 6 mm. Voorlopig kan ik die nog niet vinden.
Ook voor deze delen weer veel voorbewerking vereist.

photo 541115



photo 541116



En weer wat proefpassen met tijdelijk tandenstokers als vervanging voor die pinnen.



photo 541117



Tussendoor maar weer wat schuren, vijlen en polijsten. De toekomstige luchthappers voor de achterremmen.


photo 541118



De lampenhouder gepolijst, en gereed gemaakt om later op de steun te kunnen plaatsen. Het plasric van de lamp is nogal vergeeld, evenals het glas van het raam.
Maar eens kijken of daar nog wat aan te doen valt.



photo 541119



Kortom, we zijn onderweg. Maar ik krijg veel bouwplezier voor m'n geld.

Tot de volgende keer maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jul, 2021 0:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12236
Woonplaats: Eibergen
Citaat:
Maar ik krijg veel bouwplezier voor m'n geld.


Dat is het belangrijkste toch? Maar de wat mindere kitjes die tot een goed eind resultaat komen leveren geef meer voldoening dan een shake and bake kit

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jul, 2021 7:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
Ziet er weeral beeldig uit maar ik zit met een vraagje waarom die cardan assen vervangen die zie er toch best leuk uit ?
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jul, 2021 11:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1392
Woonplaats: Deventer
Mooi om te zien dat je alles netjes passend krijgt zeker bij deze oudere kit.

om het plastic weer doorzichtig te krijgen kun je gebruik maken van "Creme waterstof peroxide" , dat is een middel dat door
kappers wordt gebruikt en kun je online bestellen voor een paar euro.

https://www.haarimport.nl/products/showtime-creme-peroxide-12-40vol-250ml?gclid=Cj0KEQiAtMSzBRDs7fvDosLZmpoBEiQADzG1vKjIAtMlR7VXW-01IDaNZ9fiU0qJDM14tnDej7ns52caAuT-8P8HAQ
Is maar een voorbeeldje, er zijn er waarschijnlijk wel meer te vinden.

Plastic onderdeel insmeren en in huishoud folie wikkelen en daarna in de zon leggen.

Als het doorzichtig is goed afspoelen.

PS draag wel rubberen handschoenen want peroxide is niet echt goed voor je huid.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jul, 2021 13:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
@Peter,

Hartelijk dank voor de tip. Dat ga ik zeker uitproberen!!
Heeft iemand toevallig ook nog een adres voor “rivets”.
Een bolle kop van ongeveer 1,2 of 1,3 mm, een diameter van de pin van 0,8 tot 1mm en een lengte van 4 tot 6 mm in aluminium.
Wat ik tot nu toe kan vinden is veel groter. En de 1/43 die ik van Tameo heb zijn weer veel te klein.

Gaat vast goed komen, en ik heb nog wel even voor de montage gaat beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jul, 2021 23:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1392
Woonplaats: Deventer
Hallo Eric,

de maten die jij geeft zijn denk ik niet te verkrijgen,

hetgeen ik kan vinden is de diameter van de rivet zelf kleiner =0,7mm maar dan zijn ze maximaal 2,5mm lang.


Ik heb wel langere koperen rivets gezien van wel 6mm met een dikte van 1mm maar dan is de kop 1,8mm breed.

op de websites van King Microschroeven en Autograph webshop.

Misschien moet je de koperen rivets nemen en de kop iets kleiner maken, alu kleurtje geven moet niet zo moeilijk zijn.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jul, 2021 9:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1001
Prachtig om te zien hoe na al je bewerkingen de witmetalen onderdelen transformeren tot beter dan nieuwe onderdelen.
Kijk eens op de website van http://www.knupfershop.de voor rivets/nieten. Ik heb alleen maar goede ervaringen met deze aanbieder.
Je zou zelfs in deze schaal de boutjes van de remschijven volledig kunnen weg schuren en vervangen door rivets/nieten of boutjes. :wink:


Laatst bijgewerkt door cire430 op di 27 jul, 2021 8:12 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jul, 2021 6:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Mooie start, ben benieuwd!
Succes :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jul, 2021 7:06 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Mooie vorderingen.

De rivets kan je zelf maken door spelden te gebruiken. Die zijn er in verschillende diameters.

De koppen van de spelden kan je vijlen door ze in de boorkop van de Dremel te steken.

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jul, 2021 19:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
@cire430,

Dank voor de tip. Een assortiment is onderweg. Ik kan weer jaren vooruit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement