Beste medebrouwers,
Eerder dit jaar had ik bij de jullie allemaal bekende luchtvaart hobby shop een zogenaamde surprise box gekocht met daarin tal van kitjes in de schaal 1:72. Hier zaten onder andere een Fairey Firefly en Grumman TBM3W. Deze leken me wel leuk voor deze BB maar de decals waren of niet aanwezig of erg oud. Toen kwam ik op marktplaats een decalset van Dutch Decal tegen met decals voor deze kisten dus die maar aangeschaft. Nu zaten er ook decals op voor andere vliegtuigen van de MLD waaronder de B-25. Laat er daar nu net ook een kit van te koop staan op marktplaats voor een schappelijke prijs. Aangezien het de Airfix kit betreft en die nieuwe kits van hen tamelijk goed in elkaar vallen, heb ik besloten deze te bouwen voor deze BB.
Het gaat dus om deze kit.

Hier kan de -C en -D versie uit gebouwd worden. Wat precies het verschil is weet ik niet zo goed, wel weet ik dat beide versies in Nederland in dienst waren. Eerst bij het RAF 320 (Dutch) squadron tijdens de tweede wereld oorlog en daarna bij de MLD en het marine tak van het KNIL. Terug naar de kit, in de doos zit het volgende plastic.

Om me te kwalificeren voor deze BB had ik dus nog een extra decalsetje nodig, waarmee ik één B-25 kan maken die op vliegkamp Valkenburg gestationeerd was.

Maar ook die was niet voldoende, omdat de rozetten er niet bij zitten. Gelukkig had ik ooit al een ander setje met rozetten gekocht dus die komt nu goed uit.

En gezien al het glaswerk heb ik het mezelf maar makkelijker gemaakt met een maskersetje. In dit geval van KV models uit Kazachstan. Ik heb geen ervaring met ze, we gaan het meemaken hoe goed die maskers zijn.
De oplettende kijker heeft al gezien dat er een aantal onderdelen missen op de gietramen. Dit komt doordat de vorige eigenaar van de kit al wat cockpit onderdelen in elkaar had gezet. Op zich kwam dat mooi uit, want ik ben inmiddels op mijn vakantie adres aangekomen en wil hier beginnen aan de kit. Een berucht probleem met de meeste B-25 kits is echter het gebrek aan ruimte om gewicht in de neus te plaatsen om te voorkomen dat het een "tailsitter" wordt. Nu had ik nog een balansgewicht voor de wielen van je auto bewaard en met een slijptol kon ik die net voordat ik vertrok deze nog mooi op maat maken.

Volgens de instructies moet er 25 gram gewicht geplaatst worden in de wielbak van het neuswiel. Het balansgewichtje is denk ik van zink gezien de Zn code erop en deze is ook 25 gram, maar dan in zijn geheel. Nu heb ik er wat vanaf geslepen dus ik moet nog even kijken naar andere plekken voor wat extra gewicht.
Inmiddels ben ik al wat verder met de kit en zit ik lekker op het balkon knutselen.

Oh ja, tot slot, voor meer informatie over de B-25's in Valkenburg, raad ik jullie aan de volgende link te bezoeken:
linkjeZoiets moet het gaan worden.

Het vliegtuig in kwestie is bewaard gebleven in staat nog altijd in het militair museum in Overloon. Misschien ga ik het nog wel bezoeken aangezien dat niet al te ver is van waar ik woon.

Inmiddels staat ie binnen in de kleuren van de RAF tijdens de tweede wereldoorlog.