Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu zo 19 jul, 2026 1:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2026 18:18 pm 
Brouwer

Beste medebrouwers,

Eerder dit jaar had ik bij de jullie allemaal bekende luchtvaart hobby shop een zogenaamde surprise box gekocht met daarin tal van kitjes in de schaal 1:72. Hier zaten onder andere een Fairey Firefly en Grumman TBM3W. Deze leken me wel leuk voor deze BB maar de decals waren of niet aanwezig of erg oud. Toen kwam ik op marktplaats een decalset van Dutch Decal tegen met decals voor deze kisten dus die maar aangeschaft. Nu zaten er ook decals op voor andere vliegtuigen van de MLD waaronder de B-25. Laat er daar nu net ook een kit van te koop staan op marktplaats voor een schappelijke prijs. Aangezien het de Airfix kit betreft en die nieuwe kits van hen tamelijk goed in elkaar vallen, heb ik besloten deze te bouwen voor deze BB.

Het gaat dus om deze kit.
Afbeelding

Hier kan de -C en -D versie uit gebouwd worden. Wat precies het verschil is weet ik niet zo goed, wel weet ik dat beide versies in Nederland in dienst waren. Eerst bij het RAF 320 (Dutch) squadron tijdens de tweede wereld oorlog en daarna bij de MLD en het marine tak van het KNIL. Terug naar de kit, in de doos zit het volgende plastic.

photo 633385

photo 633383

photo 633384

photo 633386

Om me te kwalificeren voor deze BB had ik dus nog een extra decalsetje nodig, waarmee ik één B-25 kan maken die op vliegkamp Valkenburg gestationeerd was.

photo 633387

Maar ook die was niet voldoende, omdat de rozetten er niet bij zitten. Gelukkig had ik ooit al een ander setje met rozetten gekocht dus die komt nu goed uit.

photo 633388

photo 633389

En gezien al het glaswerk heb ik het mezelf maar makkelijker gemaakt met een maskersetje. In dit geval van KV models uit Kazachstan. Ik heb geen ervaring met ze, we gaan het meemaken hoe goed die maskers zijn.

De oplettende kijker heeft al gezien dat er een aantal onderdelen missen op de gietramen. Dit komt doordat de vorige eigenaar van de kit al wat cockpit onderdelen in elkaar had gezet. Op zich kwam dat mooi uit, want ik ben inmiddels op mijn vakantie adres aangekomen en wil hier beginnen aan de kit. Een berucht probleem met de meeste B-25 kits is echter het gebrek aan ruimte om gewicht in de neus te plaatsen om te voorkomen dat het een "tailsitter" wordt. Nu had ik nog een balansgewicht voor de wielen van je auto bewaard en met een slijptol kon ik die net voordat ik vertrok deze nog mooi op maat maken.

photo 633391

Volgens de instructies moet er 25 gram gewicht geplaatst worden in de wielbak van het neuswiel. Het balansgewichtje is denk ik van zink gezien de Zn code erop en deze is ook 25 gram, maar dan in zijn geheel. Nu heb ik er wat vanaf geslepen dus ik moet nog even kijken naar andere plekken voor wat extra gewicht.

Inmiddels ben ik al wat verder met de kit en zit ik lekker op het balkon knutselen.

photo 633395

Oh ja, tot slot, voor meer informatie over de B-25's in Valkenburg, raad ik jullie aan de volgende link te bezoeken: linkje

Zoiets moet het gaan worden.

Afbeelding

Het vliegtuig in kwestie is bewaard gebleven in staat nog altijd in het militair museum in Overloon. Misschien ga ik het nog wel bezoeken aangezien dat niet al te ver is van waar ik woon.

Afbeelding

Inmiddels staat ie binnen in de kleuren van de RAF tijdens de tweede wereldoorlog.

Buddy Build "MedEvac" Iljoesjin Il-76TD EMERCOM
Laatste afgeronde projecten:
Airbus A321-200 British Midland

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2026 18:44 pm 
Brouwer

Prachtige kist, leuke goodies. Veel plezier met de bouw.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2026 19:46 pm 
Brouwer

Mooie kisten waren het ! Ik heb er al verschillende gebouwd.
Je kunt mijn model misschien als referentie materiaal gebruiken.
Hier het linkje : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... f49a55a953

Hij is alleen een maatje groter... :lol:

Veel succes met het bouwen, ik ben benieuwd, wat je ervan gaat brouwen...

Met vr.gr.
JohnH

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jul, 2026 10:44 am 
Brouwer

Prachtig onderwerp en mooie toevoeging aan deze BB! Volgens mij is het onderscheid tussen de -C en -D versie alleen de productielocatie. De ene is gebouwd in Inglewood, Californië en de andere in Kansas City. De volgorde weet ik zo snel niet. Op de site van IPMS staat dat binnen het squadron de toestellen puur op basis van hun Britse militaire registratienummers (serials) te onderscheiden waren. B-25C: Registraties beginnend vanaf FR141 tot en met FR179. B-25D: Registraties beginnend vanaf FR180 tot en met FR207. Heel veel succes met deze!

:brouw: VJ

C-47 Dakmaster, PH-RIC, Transavia Limburg, Hasegawa 1/200

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jul, 2026 12:45 pm 
Brouwer

Dank voor het linkje John. dat is een goede inspiratie en aangezien de foto's allemaal zwart-wit zijn moest ik een aantal aannames maken over bijvoorbeeld de kleur van de velgen. Mijn conclusie was ook dat ze aluminium of ieder geval metaalkleurig zijn. En ook dat de B-6 (het vliegtuig dat ik maak twee machinegeweren in de neus koepel heeft. Zoals het vliegtuig nu in Overloon staat, zit er maar één machinegeweer voorin.

Het lijkt er verder op dat het verschil tussen de -C en -D ook in de motorgondels zit, maar ik kan het mis hebben. De -C's lijken een gladde motorgondel te hebben met een grote uitlaat aan de zijkant. Terwijl de -D allemaal kleine uitlaatjes hebben rondom de gondel. De kit voorziet hier ook in dus dat is fijn, maar de Britten noemden ze kennelijk allemaal Mitchell Mk.II.

Anyway, ik doe mijn best om er iets moois van te maken. Hierbij de eerste zetten daartoe.

Gezien de grote partij glaswerk, kan het geen kwaad om de cockpit wat op te fraaien. Eerst de uitstootgaten opvullen.
photo 633392

Dan wat riempjes maken van loodstrips.
photo 633396

En verder ben ik met wat nieuwe kleurtje gaan spelen. de Mr. Hobby verven bevallen me wel. Ik heb in de cockpit eerst een laag Mr. Surfacer black gespoten en daarna deze Fine Silver. Ik vind 'm wat donker, maar wel strak en glimmend.
photo 633400

Voor de propellers heb ik dan weer de super Chorme Silver gebruikt over de zwarte Mr. Surfacer. Die glanst ook lekker en is wat lichter.
photo 633398

Verder is de kit strak gegoten, maar onderdelen als de banden hebben wel wat extra aandacht nodig om netjes het profiel weer te geven.
photo 633397

Zo ga ik even een duikje nemen. En dat volgt hopelijk later vandaag nog een update. Tot dan!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jul, 2026 20:20 pm 
Brouwer

FokkerFan schreef:
Het lijkt er verder op dat het verschil tussen de -C en -D ook in de motorgondels zit, maar ik kan het mis hebben. De -C's lijken een gladde motorgondel te hebben met een grote uitlaat aan de zijkant. Terwijl de -D allemaal kleine uitlaatjes hebben rondom de gondel. De kit voorziet hier ook in dus dat is fijn, maar de Britten noemden ze kennelijk allemaal Mitchell Mk.II.

Sta mij toe dat ik uit enthousiasme meedenk. Wat ik er van begrepen heb (even uit mn geheugen en wat ik kon vinden in de bronnen zet ik hieronder), heeft te maken met de introductie van een nieuw uitlaatsysteem tijdens de productie, en niet met het verschil tussen de -C en -D variant.

Het oude type motorgondel was glad en alle uitlaatgassen werden intern verzameld in de collector ring die uitkwam op één dikke uitlaatpijp. De steekvlammen uit die grote uitlaat maakten het toestel 's nachts zichtbaar voor vijandelijke nachtjagers en luchtafweer. Dat werd opgelost door toepassing van de 'Clayton-S ejector exhausts', kortweg 'S'-stack. Dat waren individuele, korte uitlaatpijpjes (één of twee per cilinder). Ze hielpen de hete uitlaatgassen direct te dempen en maskeerde de uitlaatvlammen. Het nadeel was dat ze meer weerstand leverde (het toestel leverde grofweg 10 knopen airspeed in) en de korte, ongedempte uitlaten zorge voor een hels kabaal in de cockpit. Veel vliegers liepen daardoor gehoorschade op en na de oorlog heeft de MLD de B25's met Clayton-uitlaten weer omgebouwd tot een verzamelring die de gassen weer naar één of twee grotere, stillere pijpen leidde. Beide varianten komen dus voor op de -C en -D modellen, afhankelijk van productiedata. De site van Wilco Jonker geeft vast aan wat de configuratie was van toestel B-6.

Bronnen: https://b-25history.org en https://kw.jonkerweb.net/index.php/nl/v ... 5j?start=2

Succes!
:brouw: VJ

C-47 Dakmaster, PH-RIC, Transavia Limburg, Hasegawa 1/200

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jul, 2026 11:42 am 
Brouwer

Uiteraard staat meedenken je vrij VJ. Graag zelfs, bedankt voor deze extra info. Ik zal eens kijken of ik het zo kan achterhalen. Nu staat dit toestel in Overloon nu bij met de S-stacks. Nu kan ik me niet voorstellen dat ze die er later weer opgezet hebben.

Ondertussen begint de cockpit vorm te krijgen. Nog een paar kleurtjes en wat verwering toevoegen. De riempjes vind ik best prima zo eigenlijk ondanks dat ze wat groot zijn voor de schaal.

photo 633399

photo 633533

En ook ben ik begonnen aan de motoren.

photo 633532

De AK true metal van mijn neefje heb ik hier maar even voor geleend. Is weer eens iets anders. Werkt best prima, soort oliverf, maar dan metaalkleur. Hopelijk hoeft het geen weken te drogen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]