Hoi allemaal,
hierbij mijn bijdrage aan deze groepsbouw. De Martin Mariner PBM-5A met het registratienummer
16-306.
Als referentie materiaal heb ik bij de plaatselijke bibliotheek twee boeken gereserveert en die kwamen mooi net voor het begin van deze groepsbouw binnen.

Nu is dit model al door twee mede bouwers hier op het forum gebouwd te weten
Shake en
Trajanus met ruime aandacht voor de geschiedenis van het vliegtuig en de kit op zich, met alle aandachtspunten. Dus ik ga niet te ver op de inhoud van de doos in alleen even een overzicht foto.
Heb even moeten nadenken welke visie ik zou gaan maken. Ik dacht eerst aan hoe ze hier in Nederland aan kwamen. In de US dark blue en al met de MLD roundels. Maar dan moest ik de neuskoepel aanpassen en dat zag ik niet zo zitten. Heb toen maar besloten om een registratiecode van de Dutch decal vel te gaan gebruiken de 16-306.
Stukje geschiedenis van deze Martin MarinerDe 16-306 is op 17 december 1955 overgenomen door de MLD en op 10 juni 1959 gecrasht in Goa India.
Voor groot onderhoud moesten de Mariners met ferryvluchten naar Nederland worden gevlogen omdat in Nieuw Guinea of omringde landen geen mogendheid was omdat daar te doen.
Crash 16-306Op 31 mei 1959 vertrok de 16-306 van Biak Nieuw Guinea voor een ferryvlucht naar Nederland.
Aan boord bevond zich een volledige bemanning en 1 passagier.
Na het voltooien van de eerste route stukken lande de 16-306 op het vliegveld Negombo op het eiland Ceylon.
Tijdens de inspectie van de motoren deed zich een probleem voor met de hydrauliek.
Nadat dit probleem was verholpen en de motoren hadden proefgedraaid werd de vlucht voortgezet richting Karachi.
Het eerste deel van de vlucht verliep vervolgens probleemloos maar na een paar uur werd er contact gelegd met een een grondstation in Madras. Er is een brandstof tekort en wordt er een nieuwe koers uitgezet richting Goa. Er wordt een daling ingezet en er doet zich een probleem voor met de stuurboord motor zodat er nog maar met een motor gevlogen kon worden.
De eerste vlieger meld aan het grondstation dat er een noodlanding wordt ingezet en tijdens de noodlanding gaat het vreselijk mis. Het vliegtuig raakt een stenen muurtje en slaat over de kop, waarna het gelijk in brand vliegt.
(Het bovenste is in mijn eigen woorden beknopt weergegeven, aan de hand van het boek Luchtspiegeling 2“ Hier Fak Fak, …………. Mariner meld u” van auteur Bart M. Rijnhout)
De route die deze vliegtuigen moesten afleggen naar Nederland.
Kaartje uit het boek Luchtspiegeling 2 van Bart M. RijnhoutDoor deze crash is men gestopt met de ferry vluchten en ging het transport voor onderhoud voortaan via de zeeroutes per vrachtschip.
(foto genomen uit Luchtspiegeling 2 van Bart M. Rijnhout) Inhoud en extra's
De wel bekende kit van Academy in schaal 1/72

de inhoud van de kit met als extra aangeschaft;

Andere props en de decals van Dutch decal.
Nu weet ik nog niet of ik de staart conversie van Red Roo ga aanschaffen en ga gebruiken dat laat ik voor nu even in het midden.
Eddy