Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu di 17 maart, 2026 2:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 feb, 2026 1:35 am 
Brouwer

Hoi allemaal,

hierbij mijn bijdrage aan deze groepsbouw. De Martin Mariner PBM-5A met het registratienummer
16-306.
Als referentie materiaal heb ik bij de plaatselijke bibliotheek twee boeken gereserveert en die kwamen mooi net voor het begin van deze groepsbouw binnen.

photo 627965

Nu is dit model al door twee mede bouwers hier op het forum gebouwd te weten Shake en Trajanus met ruime aandacht voor de geschiedenis van het vliegtuig en de kit op zich, met alle aandachtspunten. Dus ik ga niet te ver op de inhoud van de doos in alleen even een overzicht foto.

Heb even moeten nadenken welke visie ik zou gaan maken. Ik dacht eerst aan hoe ze hier in Nederland aan kwamen. In de US dark blue en al met de MLD roundels. Maar dan moest ik de neuskoepel aanpassen en dat zag ik niet zo zitten. Heb toen maar besloten om een registratiecode van de Dutch decal vel te gaan gebruiken de 16-306.

photo 627968

Stukje geschiedenis van deze Martin Mariner

De 16-306 is op 17 december 1955 overgenomen door de MLD en op 10 juni 1959 gecrasht in Goa India.

Voor groot onderhoud moesten de Mariners met ferryvluchten naar Nederland worden gevlogen omdat in Nieuw Guinea of omringde landen geen mogendheid was omdat daar te doen.

Crash 16-306

Op 31 mei 1959 vertrok de 16-306 van Biak Nieuw Guinea voor een ferryvlucht naar Nederland.
Aan boord bevond zich een volledige bemanning en 1 passagier.

Na het voltooien van de eerste route stukken lande de 16-306 op het vliegveld Negombo op het eiland Ceylon.
Tijdens de inspectie van de motoren deed zich een probleem voor met de hydrauliek.
Nadat dit probleem was verholpen en de motoren hadden proefgedraaid werd de vlucht voortgezet richting Karachi.

Het eerste deel van de vlucht verliep vervolgens probleemloos maar na een paar uur werd er contact gelegd met een een grondstation in Madras. Er is een brandstof tekort en wordt er een nieuwe koers uitgezet richting Goa. Er wordt een daling ingezet en er doet zich een probleem voor met de stuurboord motor zodat er nog maar met een motor gevlogen kon worden.

De eerste vlieger meld aan het grondstation dat er een noodlanding wordt ingezet en tijdens de noodlanding gaat het vreselijk mis. Het vliegtuig raakt een stenen muurtje en slaat over de kop, waarna het gelijk in brand vliegt.

(Het bovenste is in mijn eigen woorden beknopt weergegeven, aan de hand van het boek Luchtspiegeling 2“ Hier Fak Fak, …………. Mariner meld u” van auteur Bart M. Rijnhout)
photo 627972

De route die deze vliegtuigen moesten afleggen naar Nederland.

photo 627971

Kaartje uit het boek Luchtspiegeling 2 van Bart M. Rijnhout

Door deze crash is men gestopt met de ferry vluchten en ging het transport voor onderhoud voortaan via de zeeroutes per vrachtschip.

photo 627970

(foto genomen uit Luchtspiegeling 2 van Bart M. Rijnhout)

Inhoud en extra's

photo 627969

De wel bekende kit van Academy in schaal 1/72

photo 627967

de inhoud van de kit met als extra aangeschaft;

photo 627966

Andere props en de decals van Dutch decal.

Nu weet ik nog niet of ik de staart conversie van Red Roo ga aanschaffen en ga gebruiken dat laat ik voor nu even in het midden.

Eddy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb, 2026 9:37 am 
Brouwer

Mooie inleiding, leuk om zo ook de geschiedenis achter de modellen te leren kennen. Wat is dit toch een prachtig forum, naast kennis over modelbouw staat er ook een schat aan informatie over de voertuigen zoals ze in de 1:1 versie ooit gebouwd zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 feb, 2026 0:13 am 
Brouwer

Dankjewel Bert,

Op modelbrouwers kun je echt uren vermaken met het lezen van allerlei historische verhalen etc. :wink:
Maar is het niet iets voor jou om met deze buddy buis mee te doen?

De eerste stappen zijn gezet in deze groepsbouw. Vele uren door gebracht met het door nemen van de verslagen van Sjaak en Jan.

dus de eerste valkuilen al vermeden en de tips toegepast.

Als eerst maar de binnenkant voorzien van de nodige aandacht.

photo 628058

De uitstekende binnenkant van de flaps gemarkeerd met een marker om te bepalen waar de nieuwe aan te brengen gaten moeten komen.

photo 628059

Vervolgens eruit gesneden en aangepast.

photo 628057

En het sluit weer keurig aan.

photo 628062

Vervolgens het flightdek klaar gemaakt voor de eerste airbrush kleuren en wat extra toevoeging. (ingang wordt nog aangepast want dit ziet er een beetje schots en scheef uit.) :oops:

photo 628063

Cockpit panel aangepast met een radarscope. (het groene is vloeibaar maskeer)

photo 628061

De onderkant verstevigt voor meer houvast straks met het dichtlijmen.

photo 628064

Alles klaar om te airbrushen.

Tot zover,

Eddy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 feb, 2026 22:20 pm 
Brouwer

Lekker bezig!

On the bench: F4U-1D Corsair "FAA - 137/X" [1:48]
Last finished (1): Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72]
Last finished (2): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 feb, 2026 12:24 pm 
Brouwer

Wat een luxe stoeltjes in dat ding?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 feb, 2026 12:51 pm 
Brouwer

Oei, dat interieur ziet er leuk uit. Ben je niet bang dat je er nauwelijks wat van ziet? Die raampjes zullen in ieder geval niet helpen, niet om door tekijken, maar ook niet op licht toe te laten.

Net af: X-22, X-15, X-1 en X-2 in topic X-planes en Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser en MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2026 16:17 pm 
Brouwer

Indrukwekkend geschiedenis over die crash in Goa. Ik kende dat verhaal niet. Wat was eigenlijk de reden dat het op short-final zo mis ging? Dat muurtje en de brand lijken mij eerder een gevolg. Kan het zijn dat er problemen waren met de propeller verstelling van de uitgevallen motor? Dat was eerder gebeurt, met fatale gevolgen.

:brouw: VJ

C-47 Dakmaster, PH-RIC, Transavia Limburg, Hasegawa 1/200

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2026 17:11 pm 
Brouwer

Bedankt voor jullie reactie's :wink:

JJ@MB schreef:
Oei, dat interieur ziet er leuk uit. Ben je niet bang dat je er nauwelijks wat van ziet?

Klopt Jan,

ik heb het ook best wel sober gehouden.

Vintage Jet schreef:
Wat was eigenlijk de reden dat het op short-final zo mis ging? VJ

Het boek over de Martin Mariner van Drs. Kees Leerbeek schrijft daar het volgende over;

De oorzaak van het ongeval is een verkeerde keuze door de eerste vlieger van de resterende best overleefbare opties na de motorstoring. Een waterlanding is niet als best overleefbare optie gekozen, terwijl die veilig uitgevoerd had kunnen worden.

Ontzettend interessant boek over dit type vliegtuig, het behandeld ook de ongelukken die ermee zijn gebeurd en wat de oorzaken zijn geweest. Aanrader om te lezen. (Is te lenen bij de landelijke Bibliotheken.) :wink:

Ik verbaas me over de geweldige pasvorm van deze kit. Alleen had ik wat moeite met de voorste geschutskoepel. Zeker een kwartier lopen uitvogelen hoe ik dat ding er een beetje recht ik kon krijgen. Het is me uiteindelijk gelukt maar nog iets te scheef lijkt het. :cry:

Hier de laatste vorderingen.

photo 628241

Voordat de romphelften aan elkaar worden gezet nog even een laatste foto gemaakt van de werkvloer in kleur. De riempjes op de voorste cockpit stoelen heb ik weer verwijderd.

photo 628242

Ik had niet voldoende lood in huis om in het voorste gedeelte te plaatsen. Toen heb ik naar een alternatief gezocht en dat heb ik gevonden in de Ikea onderdelen box. En dit onder de werkvloer gemonteerd met het gewicht zover mogelijk naar voren.

photo 628243

photo 628244

photo 628245

De missende deur gemaakt van demo tape en er rondom heen gescribed. Het overgebleven schraapsel verwijderd met Tamiya Thin

photo 628246

Aan de voorkant bleef een kleine naad die moest worden behandeld met Vallejo putty. Ook bij de canopy zat een kleine opening omdat ik daar per ongeluk iets teveel had weg geknipt. Ik moet dat nog verder behandelen alvorens de primer erop gaat.

photo 628247

de wielkasten alvast wit gespoten.

photo 628248

Alles paste perfect aan de onderkant.

photo 628249

De dome 3mm gekort. En extra pinnetjes toegevoegd van messing.

photo 628251

photo 628250

Voor de geschutskoepel had ik nog wat messing aftermarket browning lopen in de spare box zitten dus die komen hier mooi van pas.

photo 628252

photo 628253

De vleugel alvast in de zwarte Vallejo primer gezet. De vleugel is zo groot dat ik genoodzaakt ben om het apart in kleur te zetten want m'n afzuiginstallatie is niet zo groot dat ie er helaas niet afgebouwd erin past. 50 cm.

Ik heb deze week flink kunnen doorbouwen ivm een weekje vakantie, het zal nu wel wat minder gaan qua snelheid. Nu eerst maar eens alle raampjes voorzien van de mee geleverde mask setje.

En ik kwam erachter dat je van deze kit ook een PBM 5A kan maken zonder de voorste geschutskoepel. Het type dat zo in Nederland aankwam alvorens te worden overgespoten in de aluminium kleur.

Tot zover deze update

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2026 17:45 pm 
Brouwer

Wow, je gaat als een speer.
Heb je wel getest of het Ikea gewicht voldoende is?

Wanneer je de riempjes iets dunner knipt en een paar laagjes verf geeft maken ze soms wel een verschil, zonder er veel moeite in te moeten stoppen.

Groet,

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2026 19:58 pm 
Brouwer

Boxer schreef:
Ontzettend interessant boek over dit type vliegtuig, het behandeld ook de ongelukken die ermee zijn gebeurd en wat de oorzaken zijn geweest. Aanrader om te lezen. (Is te lenen bij de landelijke Bibliotheken.) :wink:

Dank voor de leestip! En ondertussen laat je hele mooie vorderingen zien.

:brouw: VJ

C-47 Dakmaster, PH-RIC, Transavia Limburg, Hasegawa 1/200

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]