Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu wo 22 jul, 2026 12:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 24 mei, 2026 17:58 pm 
Brouwer

Ziet er echt geweldig uit!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 mei, 2026 22:07 pm 
Brouwer

Schitterend werk weer tot nu toe!

On the bench: F4U-1D Corsair "FAA - 137/X" [1:48]
Last finished (1): Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72]
Last finished (2): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 mei, 2026 7:42 am 
Brouwer

Strakke paint job VJ :brouw: 8)

Eddy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 mei, 2026 23:11 pm 
Brouwer

Dank allemaal voor de reacties! Hierbij een update met veel plaatjes. Ik heb de motoren eindelijk gespoten en daarna in elkaar gezet. Ook zo voor de propellers.

photo 632039
photo 632034
Eerst maar even de motorbehuizing. Die zijn nu klaar. Één is open, de andere normaal gesloten.

photo 632038
Dan de motoren. Links de SBS model 3D geprinte Cyclone motoren die ik voor deze kit ga gebruiken. Rechts de twee Quickboost versie (waarvan één alvast met PE ignition harness/manifold) en rechts boven één van de twee PSR72014 'late' Cyclone's die straks op de Grumman Trader komen. Eigenlijk zijn die laatste de mooiste. Maar zoals eerder gezegd; de SBS model Cyclones hebben een gedetailleerde achterkant en die komt hier goed uit.

photo 632041
Dit zijn de uitlaten inmiddels verweerd en met wat roest.

photo 632028
photo 632030
En de motor opgebouwd, met de uitlaten op hun plaats.

photo 632027
De uitdaging zat in het bevestigen van de drie "paddles". Dat zijn 3x twee uitlaatpijpjes, waar per verzamelpunt drie cilinders op uitkomen.

photo 632025
Dat heb ik uiteindelijk zo opgelost: de losse paddles zijn geklemd tussen de scratch uitlaten en de openingen in de motorbehuizing. Alleen zo kon ik ze onder de juiste hoek laten uitsteken. Het is het idee dat je later niet kan zien dat ik hier en daar wat gesmokkeld heb...

photo 632036
Dan door met de propellers. Hier komen ze uit hun verpakking en het zijn voldoende bladen voor 6 props (dus ook vast voor de Trader en de Tracer).

photo 632035
Zes bladen krijgen een gele tip markering. Die voor de US Navy Trader en Tracer de bekende Wit/rood/Wit markering.

Citaat:
De standaard markeringskleur van propeller tips in de periode van de Tweede Wereldoorlog en daarna was oranje/geel. Dat stak goed af bij het donkere Sea Blue van de US Navy of de olijfgroene toestellen van de Airforce. Maar al snel na de oorlog vroegen Navy units die waren uitgerust met oranje doelslepers of gele lesvliegtuigen om een aanpassing om de tips bij een draaiende propeller meer te laten afsteken. Het Bureau of Aeronautics van de US Navy gaf daarop toestemming een 2,5 cm rode streep toe te voegen aan het midden van de tipmarkering. Op 29 september 1944 werd deze markering officieel erkend, maar met de toevoeging dat het geel vervangen moest worden door wit. Vanaf december 1961 werd bepaald dat W/R/W de standaard moest worden en dat drie kleurenbanen een onderlinge verhouding 3/6/3 inch moesten hebben.
De MLD ging in 1964 over op het vervangen van de 4-inch gele propeller tips. Aanvankelijk alleen door een rood vlak en vanaf 1966 door de bekende W/R/W markering. Uiteindelijk zijn alle bepalingen in 1968 opgenomen in Navy-MIL-M-25047-C. Daar staat bijvoorbeeld ook in dat de staartrotor van de S-58 juist weer rood-wit-rood moest zijn en dat de definitie van het rood FS 31136 Insignia Red is.

Geïnspireerd door foto's van voor 1965 heb ik gekozen voor gele tip markeringen.
photo 628757
Bron: Joep Fraats via vlaggeschipsmaldeel5 (AI enhaced quality)

Citaat:
De propellernaven van de MLD Trackers waren in de basis zwart, zoals de Canadese Trackers van VSQ 1 op Hato. Maar soms werden ze in squadronkleuren geschilderd. Uit fotoanalyse blijkt dat VSQ 4 (1960-1971) rood gebruikte en VSQ 2 (1962-1970) blauw. In de laatste jaren als doelsleper bij VSQ 5 en VSQ 320 werd alleen nog zwart toegepast en dat is dan ook de kleur die is terug te vinden op de toestellen die bewaard zijn gebleven. De geel/groene primer is (waarschijnlijk) alleen in de periode 1964/1965 toegepast als onderdeel van de midlife update.

photo 632033
Het is niet goed zichtbaar op de foto, maar de basis is mat zwart. Daarbij zijn de de-ice boots afgeplakt met tape en daarna is er een laagje black gloss overheen gegaan.

photo 632031
Vervolgens de afwerking met Alclad 119. Door de mat en glanzende ondergronden hoop ik het effect van twee metaallegeringen na te bootsen.

photo 632029
De opbouw van de props met de meegeleverde mallen.

photo 632026
En aan het einde van deze update alles bij elkaar. Al met al een leuke klus om te doen! De volgende update zal het spuiten van de romp in de laatste varnish zijn (de decals zitten er inmiddels allemaal op) en natuurlijk het landingsgestel.

Dank voor het volgen en tot de volgende,

:brouw: VJ

C-47 Dakmaster, PH-RIC, Transavia Limburg, Hasegawa 1/200

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2026 7:48 am 
Brouwer

Even een detail; een uitlaat van een motor die in gebruik is vertoond geen roest.

Gr,

Bert.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2026 9:59 am 
Brouwer

Daar heb je volgens mij een punt. Op zee zal er best wat oo de randjes gebeuren. Maar roest overall lijkt me niet logisch.

Verder is het wel ongelooflijk, hoor, VJ. Die strips met montagegaten bij de open luiken zijn wel gelikt. :brouw:

Laatst af: Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser, MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet en MLD S-51 in BuddyBuild Terg mij niet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2026 10:22 am 
Brouwer

JJ@MB schreef:
Daar heb je volgens mij een punt. Op zee zal er best wat oo de randjes gebeuren. Maar roest overall lijkt me niet logisch.

Verder is het wel ongelooflijk, hoor, VJ. Die strips met montagegaten bij de open luiken zijn wel gelikt. :brouw:

Mooie details inderdaad, voor uitlaat details gebruik ik deze:

https://modelbouwkrikke.nl/product/vall ... ejo-77713/

Prima te mengen met wat bruine tinten om realistische verkleuringen door warmte/hitte op uitlaten te maken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2026 10:47 am 
Brouwer

Dank voor de feedback. Ik begrijp jullie punt. De collector rings rondom een stermotor is gemaakt van een hittebestendige legeringen die door verhitting dof, blauw, paars of bruingeel uitslaat. Ik schreef inderdaad 'roest', maar het is eerder een beschermende oxidelaag. Voorzover mijn kennis reikt (corrigeer me aub waar ik het mis heb) laten hoog octaan brandstoffen agressieve, chemische resten achter in de uitlaat, waaronder zwavel- en koolwaterstofverbindingen. Dit zuur condensaat zorgt voor vormen van corrosie, zeker op zee. Maar ook zonder water kan 'hot corrosion' of 'schilfering' optreden. Bij extreme temperaturen, tot 850°C en 900°C, reageert het metaal direct met zuurstof zelfs zonder dat er vloeibaar water aanwezig is. Het metaal oxideert daarbij, waardoor een laag metaaloxide ontstaat. En dat heb ik geprobeerd weer te geven.

Gezien de doorgaans uitstekende staat waarin het materiaal van de MLD verkeerde, heb ik misschien wat overdreven. Het is ook verdraaid klein in het echt. Op de foto ziet het er allemaal heftiger uit dan met het blote oog. Mijn doel was om blauwe en rode verkleuringen te laten zien in plaats van perfecte glimmende buizen.

photo 632323
Zo ongeveer ziet het er uit met het blote oog.

Dank voor de tip Bert!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2026 8:52 am 
Brouwer

Ik ben leek op dat gebied en zie alleen een zeer gedetailleerd stukje motor-werk.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2026 13:39 pm 
Brouwer

Met de tip van Bert ben ik even langs de winkel gelopen. Doorgaans ben ik geen Vallejo-fan, maar voor weathering producten gebruik ik regelmatig de light grey (bv om het landingsgestel mee te verweren). Ik ga de uitlaat delen niet opnieuw spuiten, maar ik kwam wel deze optie tegen (rechts op de foto):

photo 632341
Eigenlijk hoort deze foto bij de Turbo Tracker (het zijn de uitlaten van de Garrett turbine motoren), maar omdat hier de discussie loopt laat ik het hier zien. Om de 'roest-look' zoveel mogelijk tegen te gaan heb ik de linker exhaust behandeld met 'Engine soot' (letterlijk 'roet' van carbon particles). Scheikundig niet helemaal wat het is, maar het geeft een doffe en meer egale uitstraling, die beter lijkt te passen. de wat donkere AK leaks and stains heb ik voor de binnenkant van de uitlaat gebruikt. Wat zeggen jullie?

photo 632340
Ik heb de uitlaatjes van de radiaalmotor met een klein laagje gedaan. Ziet het er beter uit zo? Ook de rode en blauwe verkleuring van het metaal heb ik nog een extra boost gegeven. Het blijft wel een gepriegel...

Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op di 02 jun, 2026 15:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]