Star Trek shuttle is klaar en ik heb twee X-planes afgevinkt. Dus er is ruimte om deze Fokker aan te pakken! Here we go...
Stap 1, kijken of alles er is (ja dus) en de onderdelen selecteren die nodig zijn. Er zijn vijf varianten om te bouwen. Rob Haman heeft versie E gebouwd als prototype. Ik ga voor versie D (verschil: E=oranje oorlogsmarkeringen, D=gewone cocardes). Op de foto hieronder liggen nog alle resin-onderdelen.

En je moet wel wakker zijn als je dat uitzoekt, want ik pakte in eerste instantie de verkeerde staartvin. Die ligt hier nog bij de los gezaagde stuurvlakken.

Eén van de keuzen die je moet maken is welke cockpit je gaat gebruiken. Er is een transparant resin deel en een resin frame. bij die laatste moet je alle raampjes zelf snijden. Ik neeg naar optie 1, maar ik kwam Rob tegen bij de IPMS regioavond en die adviseerde me om optie 2 eerst te proberen. Dus heb ik die schoongesneden. Op de foto is achteraf een tussenfase te zien, want ik heb er later nog verder aan zitten vijlen, schuren en snijden. Ongelofelijk griezelijk werk vind ik dit, want ik vind de resin erg fragiel.

Intussen ben ik al wat verder en zitten er al wat dingen aan de romp geplakt. De neus is een van de dingen waar je zelf de uiteindelijke vorm erin moet brengen. gebruik hier je referentiemateriaal bij! Rob heeft de brancard helemaal bovenop de romp ontworpen en is de romp achteraan dicht. In werkelijkheid is de bovenkant van de romp open, komt de voet van de brancard iets onder het bovenvlak. Hier nam mijn eigenwijsheid het over en wil ik er een kleine toevoeging van maken. Ik heb nog een stuk van de romp verder uitgefreeds. Daardoor onstaat er net iets meer rumte tussen het dak en de brancard, wat ik net iets mooier vind. Resin lijkt wel purschuim als je er aan freest, want er komt heel wat volume meer stof uit dan er aan gat gemaakt wordt.

Het stuk dat ik dieper gemaakt heb, heb ik onderin zwart geverfd en ook de (niet uitgefreesde) ruimte erachter heb ik met zwart weergegeven. Een beetje tromp-d'oeil, net alsof de hele romp nu bovenaan open is.

De brancard heeft ook zijn eerste slag gekregen en het frame zit eronder.

Zo, de kop is eraf. Nu geduldig verder knutselen. Met resin moet je geen haast hebben, vermoed ik.