Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu di 29 apr, 2025 17:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 27 feb, 2025 23:13 pm 
Brouwer

Er gaat niet zo'n moderne Toytoy bij mijn oude bus komen. Maar feel free uiteraard om je uit te leven.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2025 8:08 am 
Brouwer

Het was even wat leeswerk, maar wat een gaaf onderwerp René. Een onbekend stukje geschiedenis tot leven gebracht.

Succes met de uitdaging.

Gr. Peter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 maart, 2025 0:31 am 
Brouwer

Normaal begin je met plaatje 1 --> Onderdeel 1 vastlijmen aan onderdeel 2.

Dat is met deze toch anders. Een bouwhandleiding is er niet. Ik ben begonnen met het zoeken naar informatiefilmpjes op youtube: Hoe die-cast modellen te 'slopen'. Borensetje erbij en eerst een dunne boor (1,5 en 2 mm) om de kern door te boren. Vervolgens met een dikke boor (4 en 4,5 mm) de kop 'kapot' te boren.
photo 612779

De bodemplaat liet toen mooi los.
photo 612780

Vervolgens met beleid de verschillende onderdelen (deels kunststof en deels metaal) verwijderen. De lampen op de bumper moest ik iets verschuiven en toen kon ik hem er zo uitdraaien. Ik heb dit wel even opgeschreven, want bij de montage moet ik dit juist weer andersom doen om het weer in elkaar te zetten.
photo 612778

Vervolgens had ik wat losse onderdelen.
photo 612783

De bumper en motorkap heb ik een dag in de remvloeistof gehad, maar toen ik de verf eraf wilde poetsen met een tandenborstel, gebeurde er eigenlijk niet zoveel.
photo 612782
Ik heb vanmiddag dan ook maar een klein busje verf-afbijt gehaald. Hopelijk gaat dat beter.

Verder heb ik geprobeerd om de gaten waar de klink(pop?)nagels in zaten iets uit te boren om als laatste straks met een dunne zelftapper de bodemplaat weer aan de romp te kunnen bevestigen. Als dat niet lukt, dan zal er wellicht gelijmd moeten worden, maar dat is voor later zorg.
photo 612784

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 maart, 2025 10:00 am 
Brouwer

Jeetje René, dat is modelbouw van een hele andere orde. Leuk hoor om ook eens zoiets te volgen. Misschien helpt de goede oude Mr. Muscle met de verf. Afgelopen jaar had ik de voordeur geschilderd, ik haal zelf altijd het deurbeslag etc. er vanaf, maar de vorige schilder niet. Dus kwam het nu mooi uit om de verfresten daarvan eraf te halen en ik dacht dat met Mr. Muscle prima te kunnen doen. En dat bleek ook, maar de zilverkleur van het deurbeslag was ook gepoedercoat dus dat kwam er ook meteen vanaf....

Buddy Build "MedEvac" Iljoesjin Il-76TD EMERCOM
Laatste afgeronde projecten:
Airbus A321-200 British Midland

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 maart, 2025 12:18 pm 
Moderator
Moderator

FokkerFan schreef:
Misschien helpt de goede oude Mr. Muscle met de verf.

Niet doen......diecast kan erg slecht tegen ovenreiniger omdat het best wel corrosief is ( ooit achter gekomen nadat ik een setje Tamiya 1/12 Williams FW14B draagarmen wilde schoonmaken en die zijn er niet beter op geworden )
Andere tip: ga op zoek naar gebruikte remolie en schaf geen nieuwe aan. De gebruikte remolie heeft meer zuren waardoor het iets effectiever is.

Gr. Arjan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 maart, 2025 13:43 pm 
Brouwer

De remolie die ik heb is al een paar keer gebruikt. Niet in een auto, maar om verf te verwijderen.

Ik probeer het gewoon met de afbijt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 maart, 2025 7:29 am 
Brouwer

Er zijn op youbuis heel wat filmpjes te vinden over zo'n projecten... misschien ook daar eens inspiratie doen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 maart, 2025 10:03 am 
Brouwer

Goedbezig René.

Mocht je overwegen om figuurtjes in de bus te zetten, dan raad ik 1/87 figuurtjes aan....1/72 passen niet.
Dit heb ik ook gedaan bij mijn dio van de FinnAir Gooney Bird
Afbeelding

Cheerz :brouw:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 maart, 2025 21:00 pm 
Brouwer

Silenoz schreef:
Er zijn op youbuis heel wat filmpjes te vinden over zo'n projecten... misschien ook daar eens inspiratie doen?

Heb al wat filmpjes gezien, in de basis allemaal gelijk:
- demonteren
- schoonmaken
- opknappen/bijwerken
- opnieuw verven
- in elkaar zetten

Wolf73 schreef:
Mocht je overwegen om figuurtjes in de bus te zetten, dan raad ik 1/87 figuurtjes aan....1/72 passen niet.

Ga nog geen actie zetten op het aanbrengen van figuurtjes. Als dat wel moet, de bus is 1:50.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 maart, 2025 11:51 am 
Brouwer

tsjopper bob schreef:
Ga nog geen actie zetten op het aanbrengen van figuurtjes. Als dat wel moet, de bus is 1:50.

Oh ja....1:50 was de schaal....was me even ontgaan...dan past 1/87 zeker :lol: :lol:

Cheerz :brouw:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]