Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu di 29 apr, 2025 16:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2025 16:58 pm 
Brouwer

Mooie combinatie van PE en scratch laat je zien. Knap werk.
Wat er nu staat doet me denken aan dit:
Afbeelding
De propeller aangedreven slee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2025 20:08 pm 
Brouwer

Begint al heel herkenbaar te worden, al helemaal als de glazen koepel er voor komt te hangen.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2025 20:33 pm 
Brouwer

Wat een details! Mooie vorderingen en ook je werkzaamheden goed beschreven!

Succes verder.

Groet Paul

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 maart, 2025 19:59 pm 
Brouwer

Huib2 schreef:
Mooie combinatie van PE en scratch laat je zien. Knap werk.
Wat er nu staat doet me denken aan dit: De propeller aangedreven slee.

Geweldige foto! Een soort mini-tank op ski's en met een Finse Swastika.

Wederom dank voor de fijne comments. De brouw in deze update heeft even wat hoofdpijn gekost. Het bevestigen van de staart ging niet zonder slag of stoot. Hierbij meteen een tip voor de mensen die hem nog gaan bouwen: maak zelf de aansluiting op het frame, want het PE werkt soms niet helemaal mee.

photo 613695
Het lijkt vrij eenvoudig: de staartboom hoeft alleen in een driehoek gevouwen te worden.

photo 613694
Daarvoor gebruik ik altijd oude bankpasjes of zo iets. Prima om over een bepaalde afstand iets gelijkmatig mee te buigen. De tekening is net niet helemaal op schaal. De onderdelen die geel moeten worden heb ik meteen mee uitgesneden, zodat ik die een keer mee kan pakken als ik ga airbrushen voor de Doorman (twee projecten door elkaar, efficiëntie is geboden ;-) ).

photo 613693
Dan nu de bottleneck: de zes flensjes van heel zacht PE zijn bedoeld om de staarboom te bevestigen aan de hele kleine driehoekige opening achter op het frame. Nou, dat is dus niet te doen. Tegelijk in de opening is frustrerend en dan past het ook nog eens net niet.

photo 613692
Dus ik heb de restjes PE van de Doorman (lekker dik materiaal) gebruikt om zelf bevestiginspuntjes te maken. Ja, iets te grof voor het model. Maar het zit nu wel vast.

photo 613689
Door het op het frame te bevestigen (het loopt dan taps toe) kan je bij het verlijmen een beetje schuiven tot het precies goed zit. Dit werkte uiteindelijk wel goed.

photo 613690
En hij zit er op!

Op de staartboom zitten rechtopstaande openingen om de aandrijfstang van de staartrotor de bevestigen. Die heb ik gelijk maar gefabriceerd (0,3mm staafje niet meegeleverd met het model...). Bij de Alouette valt het op dat de staartrotor aan de andere kant zit dan bij veel Amerikaanse helikopters. Tijdens het uitzoeken kwam ik daarover een paar leuke feitjes tegen die ik graag deel.

Citaat:
Linksom of rechtsom
De rotorbladen van de Alouette draaien rechtsom (met de klok mee van bovenaf gezien). In tegenstelling tot bijvoorbeeld de helikopters van Sikorsky en Bell, waarbij de rotor linksom draait. De anti-torque staartrotor zit ook aan de andere kant van de staart gemonteerd. Mogelijk komt dit voort uit de keuze die de Henrich Focke maakte toen hij in 1947 voor SNCASE de experimentele SE-3101 ontwikkelde; de blauwdruk waar René Mouille, via aan aantal tussenstappen, het concept voor de Alouette aan ontleende. De SE-3101 werd door Focke en Mouille gebouwd uit onderdelen van een Fa 223 twin-rotor helikopter, waarbij de rechter rotor werd gekannibaliseerd. Jean Boulet was de testpiloot en mogelijk was het op zijn aanwijzingen (hij was er immers gewend aan geraakt) dat de draairichting niet meer is gewijzigd. Dat is speculatie, want dit is niet duidelijk uit de bronnen te herleiden.
Een aantal jaren daarvoor ontwikkelde Sikorsky in de Verenigde Staten de VS300 die ook een rechtsom draaiende rotor had. De Sikorsky R4 draaide precies anders om en daarna is dat blijkbaar zo gebleven. De keuze om de rotor rechtsom of linksom te laten draaien kan dus heel goed op toeval berusten. Aerodynamisch is het irrelevant en het komt eerder neer op gewoonte.

Uiteindelijk is de standaard ontstaan dat Amerikaanse helikopters (met enkele rotor) linksom- en Franse (en trouwens ook Russische en Chinese) helikopters rechtsom draaiende rotorbladen hebben. Engelse, Italiaanse en Duitse helikopters werden aanvankelijk ontwikkeld op basis van Amerikaanse modellen en draaiden dus allemaal linksom. Ook MBB/Kawasaki besloot de Amerikaanse standaard te volgen. Daarom dat de MBB modellen, die later deel uitmaakte van Europcopter, andersom draaien dan voormalige Aérospatiale modellen die ook door Eurocopter werden geproduceerd. Hoe onlogisch het ook klinkt: de Airbus H-125 en H-130 zijn afgeleiden van de (Franse) AS-350 Écureuil en draaien rechtsom. De Airbus H-135 en H-145 zijn afgeleid van de (Duitse) Bölkow BO-108 en draaien linksom. De Airbus H-155 is weer afgeleid van de Franse AS-360 Dauphin evenals de Airbus H-225 wat in feiten een Super-Puma is (Ook wel Caracal of Cougar) en draaien dan weer rechtsom.

Bronnen:
https://vtol.org/qr/june-2020
https://ntrs.nasa.gov/api/citations/202 ... 092722.pdf

Goed om bewust te zijn van de verschillen. Want er staan modellen op internet met de rotor verkeerd om bevestigd. Een foutje dat snel is gemaakt.
photo 613691
De bevestiging van de staartrotor en aandrijfstang (tijdelijk) op hun plaats. Op de achtergrond ligt de horizontale stabilizer, die ik later ga bevestigen.

Dat was hem voor nu. Hierna verder met de hoofdrotor.

:brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 maart, 2025 14:20 pm 
Brouwer

Mooie update VJ....knap hoe je dat hebt gedaan met al dat PE....het kan een model maken, maar ook kraken als het misgaat.

Cheerz :brouw:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 maart, 2025 17:22 pm 
Brouwer

Schitterend werk... alles gelijmd?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 maart, 2025 21:59 pm 
Brouwer

Het ziet er geweldig mooi uit. Zo strak!
Mooi opgelost met die zelfgemaakte bevestigingspunten. Ik zie er niks meer van.
En leuke weetjes over de draairichting van de staartrotor.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 maart, 2025 23:33 pm 
Brouwer

Qua draairichting zijn er ook die het anders hebben opgelost (Piasecki en Boeing, Kaman, Kamov, een enkele Mil...) 8)

Vintage Jet schreef:
Goed om bewust te zijn van de verschillen. Want er staan modellen op internet met de rotor verkeerd om bevestigd. Een foutje dat snel is gemaakt.

Daarom kijk ik liever naar foto's van de echte heli dan van modellen voor referentie.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 apr, 2025 21:51 pm 
Brouwer

Dank allemaal voor de reacties! De afgelopen week is alle brouwaandacht gegaan naar het afronden van de Doorman en nu die af is, ben ik weer helemaal terug bij de Alouette.

Silenoz schreef:
Schitterend werk... alles gelijmd?

Hoi Silenoz. Ja, alls gelijmd met CE lijm. Deze update is het lijmen wel even een dingetje geweest en heb ik uiteindelijk Bison Eoxy lijm gebruikt, omdat PE en resin niet wilde plakken...

photo 614573
De rotorbladen zouden met een klein pennetje in de rotorkop moeten passen. Maar CE lijm en ook KristalKlear deden nagenoeg niets. Zelfs na een avond drogen, trok ik het zo los. Daarom heb ik er metalen pennetjes in geboord en uiteindelijk de Bison krachtpatser er maar bij gepakt.

photo 614572
Daarmee zit het nu wel goed vast.

photo 614575
Bron: wikimedia commons. Photo: J.-P- Donzey (permission of usage granted) Rotor head Alouette, Deutsches Museum Munich.

photo 614570
Eigenlijk zijn het ronde zuigertjes die voor de demping zorgen. In het model weergegeven met (platte) PE. De drie losse onderdeeltjes zijn de 'pitch angle control horns'. Die verbinden de rotorbladen aan de meedraaiende 'swash plate' en daarmee kan de bladhoek worden ingesteld. De verbindingsstangen komen later.

photo 614569
Ik laat wat detail foto's zien voor wanneer anderen dit model ook willen bouwen. De meegeleverde tekeningen zijn niet heel duidelijk, laten soms nuttige details weg en kloppen hier en daar niet. Gelukkig was er veel over te vinden op internet (ik heb zelf slechts wat basiskennis van helikopters, dus alle kennis hier is copy-paste).

photo 614571
En het eindresultaat tot nu toe. Klaar om te spuiten. De 'bladafstandskabels' (zilveren driehoek) is nog los. Die spuit ik apart. Dat waren stalen kabels die op een super low-tech manier de aftand tussen de bladen constant hield. Simpel, maar doeltreffend.

photo 614574
De staartrotor had ik gelijk meegenomen toen in de propellertjes en rotors voor de vloot van de Doorman ging spuiten. Helaas kon het iets minder goed tegen afplak plakband... :twisted: Binnenkort nog maar eens proberen.

:brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 apr, 2025 23:13 pm 
Brouwer

Mooi werk allemaal hoor!
En interessant dat stukje van de draairichting van de rotorbladen, bedankt voor het delen!

On the bench: Fokker D.XXI "229" [1:72]
Last finished (1): P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (2): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]