Scratchbouwen vanaf alleen aanzichtstekeningen is lastig, omdat je soms twee of drie aanzichten tegelijk moet interpreteren om de driedimensionale vorm te herleiden. Nou zijn de tekeningen die ik gebruik bovendien niet bedoeld als serieuze tekeningen, maar als (best knappe) kunstwerken en nu blijkt dat er allerlei dingen tussen de tekeningen niet helemaal aansluiten. In een plat vlak kun je dingen doen, die in 3d onmogelijk zijn, kijk maar naar de tekeningen van Escher. Dat levert een extra dimensie op bij het bouwen. Lastig maar ook wel lollig om op te lossen. Zo zijn de luiken van de voorste wielbak in open toestand helemaal onzichtbaar en onvindbaar in de tekeningen, ook in de tekeningen van de binnenkant. De ophanging van de voorpoot is in het vooraanzicht ook anders dan in de doorsnede. Een ander voorbeeld is dit:

In het bovenaanzicht loopt de neus onder het raam toe tot net iets meer dan de dakbreedte. In het vooraanzicht is de neus onder het raam het breedste stuk en loopt het pas onder de neus weer toe naar de bodem. Constructietechnisch is de optie van het bovenaanzicht logisch en levert die van het bovenaanzicht een rare welving op. Dus de keuze is makkelijk. En zo is het best een ontdekkingstocht.
Om de omhoog gebogen bodem stabiel te maken heb ik twee steunen toegevoegd, die later als basis voor de side consoles in de cockpit dienst doen.

Daarna heb ik nog twee tussenwanden gesneden en gemonteerd.

Het achterdeel van de romp bestaat uit twee motorcompartimenten (de impuls drive, voor de Trekkies onder jullie). Daartussen loopt een gang naar de achterklep. Om te beginnen heb ik de gangwanden toegevoegd.

Daar achterop zit een "kozijn" waar de achterklep op valt. En daarbuiten lopen de zijwanden door naar de gewelfde achterwand.

Daarop heb ik de achterwand samengesteld uit een aantal vlakken. Op de foto zie je ook de kleine vertikale rand van de romp waar later de warp drive gondels op komen vast te zitten. Aan de voorkant is deze rand nog los, want die moet straks op het voorvlak met de ramen aansluiten. Als dat voorvlak erin zit, dan snij ik deze randen op maat.

En dan als laatste nog een shot van de achterkant, zoals het er nu bijstaat. Ik wilde daarna het dak en de raampartij maken en ontdekte dat mijn 1mm plaat op is. Die moet ik dus bestellen, dus er volgt een korte pauze in deze brouw.