Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu di 22 apr, 2025 5:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 08 maart, 2025 21:32 pm 
Brouwer

Wauw echt heel vet. Je ziet 5 foto's van de eerste stappen, maar daar zit toch heel wat tijd in.
Een mooi geheel...mooi hoe de wanden het ruimtelijke laat zien van hoe het gaat worden daar binnenin.

De deals zijn ook mooi ontworpen....die sterren in dat rode kruis.

Cheerz :brouw:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 maart, 2025 12:30 pm 
Brouwer

Jaaah! Geweldig stukje scratchbouw Jan. :brouw:
Leuk hoor. Altijd genieten, zo’n scratchbouw.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 maart, 2025 20:12 pm 
Brouwer

Scratchbouwen vanaf alleen aanzichtstekeningen is lastig, omdat je soms twee of drie aanzichten tegelijk moet interpreteren om de driedimensionale vorm te herleiden. Nou zijn de tekeningen die ik gebruik bovendien niet bedoeld als serieuze tekeningen, maar als (best knappe) kunstwerken en nu blijkt dat er allerlei dingen tussen de tekeningen niet helemaal aansluiten. In een plat vlak kun je dingen doen, die in 3d onmogelijk zijn, kijk maar naar de tekeningen van Escher. Dat levert een extra dimensie op bij het bouwen. Lastig maar ook wel lollig om op te lossen. Zo zijn de luiken van de voorste wielbak in open toestand helemaal onzichtbaar en onvindbaar in de tekeningen, ook in de tekeningen van de binnenkant. De ophanging van de voorpoot is in het vooraanzicht ook anders dan in de doorsnede. Een ander voorbeeld is dit:

photo 613161
photo 613162

In het bovenaanzicht loopt de neus onder het raam toe tot net iets meer dan de dakbreedte. In het vooraanzicht is de neus onder het raam het breedste stuk en loopt het pas onder de neus weer toe naar de bodem. Constructietechnisch is de optie van het bovenaanzicht logisch en levert die van het bovenaanzicht een rare welving op. Dus de keuze is makkelijk. En zo is het best een ontdekkingstocht.

Om de omhoog gebogen bodem stabiel te maken heb ik twee steunen toegevoegd, die later als basis voor de side consoles in de cockpit dienst doen.

photo 613163

Daarna heb ik nog twee tussenwanden gesneden en gemonteerd.

photo 613164

photo 613165

Het achterdeel van de romp bestaat uit twee motorcompartimenten (de impuls drive, voor de Trekkies onder jullie). Daartussen loopt een gang naar de achterklep. Om te beginnen heb ik de gangwanden toegevoegd.

photo 613166

Daar achterop zit een "kozijn" waar de achterklep op valt. En daarbuiten lopen de zijwanden door naar de gewelfde achterwand.

photo 613167

Daarop heb ik de achterwand samengesteld uit een aantal vlakken. Op de foto zie je ook de kleine vertikale rand van de romp waar later de warp drive gondels op komen vast te zitten. Aan de voorkant is deze rand nog los, want die moet straks op het voorvlak met de ramen aansluiten. Als dat voorvlak erin zit, dan snij ik deze randen op maat.

photo 613168

En dan als laatste nog een shot van de achterkant, zoals het er nu bijstaat. Ik wilde daarna het dak en de raampartij maken en ontdekte dat mijn 1mm plaat op is. Die moet ik dus bestellen, dus er volgt een korte pauze in deze brouw.

photo 613169

Onder handen: Medi Shuttle in BB Medevac, X-planes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 maart, 2025 20:44 pm 
Brouwer

JJ@MB schreef:
...kijk maar naar de tekeningen van Escher.

Geen probleem hoor, water kan ook gewoon omhoog stromen :lol:

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 maart, 2025 10:01 am 
Brouwer

Ik krijg terug herinneringen aan mijn schooltijd... de lessen technisch tekenen en zoek de ware lengte om een ontvouwing te maken. Kan je waarschijnlijk ook helpen om de panelen op de buitenzijde te tekenen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2025 17:07 pm 
Brouwer

Tja, bij het omzetten van 3D naar 2D en weer terug, kan er vanalles mis gaan. Leuke puzzel zo.
Maar zo te zien gaat dat helemaal goed komen. En desnoods val je terug op je eigen fantasie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 maart, 2025 10:54 am 
Brouwer

Na wat radiostilte vanwege een verbouwing heb ik weer een update. Ik ben nog volop bezig met de ruwbouw. Eerst het dak en de voorkant met cockpitramen gesneden. En dan een proefpassing.

photo 613525

photo 613524

De hoofdlijnen zijn nu aardig in vorm en ik moet nu eerst het interieur en de andere zaken binnenin maken. Om te beginnen de wielbakken en de lichtbakken voor.

photo 613526

photo 613527

Daarna heb ik de zijconsoles in de cockpit gemaakt. Daar kon toen de strip in het midden van de romp in zijn gebogen vorm op vastgezet worden. Die ondersteuning is nodig om de romp links netjes in vorm te houden, want ik ga de deur net na de cockpitwand open zetten, dus zaag ik de rand daar door. Met de ondersteuning van de strip heb ik hoop dat die romprand zijn vorm behoudt.

photo 613528

Vanwege de open deuren (ook het luik achter komt open te staan), heb ik bedacht dat er wat verlichting nodig is. Dus een verlichtingsplannetje gemaakt en daar een proefopstelling van gemaakt. De leds op het breadboard komen ook in het model, de blauwe in de warpgondels en de andere in de dash en consoles. Ik moet nog een beetje spelen met de voorschakelweerstanden, om de verschillende helderheden goed te krijgen. Een bestelling weerstanden is nu onderweg.

photo 613529

Zodra ik de definitieve componenten bepaald heb, kan ik met de verdere opbouw van het interieur ook al een bos leds (en vooral de draden er naartoe) plaatsen. Dat wordt wel een lollig klusje.

Onder handen: Medi Shuttle in BB Medevac, X-planes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 maart, 2025 8:01 am 
Brouwer

Oh jee, weer een heel led feest, vond het toen bij de Rotterdam al zo indrukwekkend, hier zitten in verhouding natuurlijk nog veel meer lampjes op, ben heel benieuwd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 maart, 2025 8:53 am 
Brouwer

gaat wel imposant worden zo, en niet enkel qua grootte...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 maart, 2025 14:14 pm 
Brouwer

Totaal geen verstand van elektrotechniek met weerstandjes e.d., maar het ziet er wel gaaf uit.

Cheerz :brouw:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]