Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu vr 20 jun, 2025 15:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 26 apr, 2025 15:18 pm 
Brouwer

Dank heren,

Ik zit nu wel in een lastige fase. Veel gedoe met het spuiten, waar de ene laag de andere weer oplost en verziekt. Ik ben aan de vierde poging toe :roll:.

Intussen heb ik ook een basis geknutseld, waar de aansluitingen met de 5 Volt-adapter in komt. Ik had nog een basis van een oude showcase rondslingeren.

photo 614865

Daar heb ik een flink stuk uit het midden gezaagd om hem kleiner te maken. De vier losgezaagde punten heb ik weer aan elkaar gezet.

photo 614864

Bovenop een plaatje polystyreen om de boel boel mooi vlak af te werken.

photo 614866

Wat leds in de basis, waar ik met plastic vezels baanverlichting mee ga maken.

photo 614867

Dan een laag grijs en daar strepen overheen om de vloer op te leuken.

photo 614868

Twee decals gemaakt voor de waarschuwingteksten om de motoren heen.

photo 614869

Gaatjes geboord en de optische vezels erin.

photo 614870

In het donker ziet dat er zo uit, waarbij de witte lampen knipperen.

photo 614871

En met shuttle is dit het idee.

photo 614872

En dan maar weer aan het vechten met de airbrush.

Net af: Medi Shuttle in BB Medevac.
Onder handen: X-planes, Fokker S-IIa ambulance in BB Medevac.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 apr, 2025 9:41 am 
Brouwer

Haha, gaaf die basis met verlichting.
Sterkte met de spuit!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 apr, 2025 13:04 pm 
Brouwer

Ziet er erg gaaf uit die basis met de led lampjes. :brouw:

Eddy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 apr, 2025 7:12 am 
Brouwer

Gaaf hoor die lampjes, en maar zeggen dat dat simpel is en airbrushen niet, nou ik weet wel beter.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 mei, 2025 12:27 pm 
Brouwer

Tx, mannen. En ja, ik vind leds makkelijker dan airbrushen. En dat ligt aan mij. Verf is sowieso niet mijn ding. Ook in huis gaat het mis. De meeste verf zit altijd op mij en alle dingen die niet geverfd moeten worden. Ik zit vooral met airbrushen te klooien, omdat ik tijdens het spuiten niet goed kan zien wat ik aan het doen ben. En ik heb volop ledlicht in de spuitcabine gebouwd, maar ik vrees dat het gewoon mijn ogen zijn. En mijn dikke vingers zijn ook niet de meest ideale gereedschappen om een airbrush te bedienen.

Maar goed, de aanhouder wint (tenmiste als je je verwachtingen wat naar beneden bijstelt). Er zit inmiddels een acceptabele laag wit op. En die zit op zijn beurt weer onder een tevredenstellende laag vernis.

photo 615094

Ik heb een mal gemaakt om de hoogte goed te krijgen bij het construeren van de poten.

photo 615096

De achterpoten zijn een mengsel van messing pijpjes, evergreen en twee poten uit de scrapbox (geen idee waar ze ooit bij hoorden). De voedingsaansluitingen van de leds lopen daarlangs, bij wijze van hydrauliekleiding (niet dat er veel reden voor is, er zitten immers geen remmen op die platvoeten. Maar die draden moesten ergens heen).

photo 615095

De voorpoot Is een poot van een F8 Crusader, een stuk van de voorpoot van (ik meen) een F18, evergreen h-balk en evergreen plaat.

photo 615097

De uitlaten van de impuls drive hebben een laagje staal/pale burnt iron gekregen.

photo 615098

De uitlaten van de warp drives zijn alleen staalkleur gespoten en daarna gemonteerd.

photo 615099

De "glazen" voorkant van de warp drives hebben een randje transparant rood gekregen en zijn ook gemonteerd.

photo 615100

Ik heb lang ziten graven in de scrapbox, maar kon niets acceptabels vinden voor de lenzen van de koplampen. Uiteindelijk heb ik maar gekozen voor transparant acrylplaat en daar met de panel line graveerder een patroon in gekrast.

photo 615101

Op de foto hieronder zie je de lenzen gemonteerd, En op deze foto kun je ook één van de randjes evergreen zien die ik als openstaande luiken van de voorpoot heb gemaakt. Ik heb dus gekozen voor een scenario waarbij de luiken naar boven en opzij naar binnen schuiven.

photo 615102

En toen was het decaltijd. Ik was zeer benieuwd hoe die zouden uitpakken. En ik zou zeggen: oordeel zelf.

photo 615103

photo 615104

photo 615105

photo 615106

Er zit een nieuw laagje vernis op. Die kan nu even doorharden en dan kunnen de laatste details erop en een beetje subtiel weatheren. Het begint erop te lijken :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 mei, 2025 12:35 pm 
Brouwer

Wauw, gaaf Jan!
Mooie oplossing met de elektradraadjes als hydraulische leidingen. (En natuurlijk is daar hydrauliek nodig om het toestel op de ongelijke bodem van een willekeurige planeet mooi waterpas te parkeren.)
De verflaag ziet er op de foto's prima uit.
En ik zit te genieten van al je geïmproviseerde details, vooral dat ingekraste patroon op de lenzen van je koplampen. Dat vind ik toch altijd veel leuker om te zien dan kant en klaar uit een doosje.
Het wordt een juweeltje zo, en volgens mij naderen we de eindstreep.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 mei, 2025 1:06 am 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Decals zien er strak uit, ook ik vind je werk met de LEDs erg gaaf. Voor wat betreft de witte verf... Glanzend wit is ook wel zowat de meest verschrikkelijke kleur om te spuiten. Je kan naar mijn beleving nog beter eerst een basis opbouwen met witte primer / matte lak, en dan dat aflakken, dan dat je een glanzende laag wit dekkend probeert te krijgen.

D.J.

Afgerond:
- M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CVR(T) Scimitar Mk.2 | M109 A6 Paladin | M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M113 A3 Medevac | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 mei, 2025 9:06 am 
Brouwer

Dat ziet er fantastisch mooi uit zeg. Veel is al gezegd in voorgaande reacties en daar sluit ik me bij aan.
Tja de kleur wit...daar heb ik afgelopen weekend ook mee lopen te stoeien.

Cheerz :brouw:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 mei, 2025 11:40 am 
Brouwer

Wauw! Dat wordt echt al heel tof, Jan. Ik kan niet wachten om de lichtjes straks in het donker te zien.

Hij schiet in ieder geval al lekker op. Veel succes nog met de verdere afbouw, het wordt een topper!

KLAAR! Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance

Op de werkbank:
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 2000LX China Air Rescue
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 900B Saudia

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 mei, 2025 22:28 pm 
Brouwer

Tx heren, het schiet al op. Ik kan alleen even niet bouwen, dus ik moet even geduld hebben.

Qua spuiten is wit inderdaad een drama. Daarom had ik een Tamiya spuitbus gekocht. Maar daarvoor is dit onderwerp gewoon te klein. Als je in hoekjes moet spuiten ligt er gelijk een dikke laag op de hele omgeving. En daar loste de primer weer door op. Uiteindelijk ben ik ook op DJ's punt uitgekomen: matwit en dan gloss vernis. Dunne laagjes en voldoende droogtijd, dan kom je er wel.

Nu dus even wachten tot ik weer aan de slag kan... :?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]