Ik zal maar bekennen dat ik wel een beetje een trekkie ben. Dat is begonnen in de zestiger jaren. Als het weer gunstig was (lees: rustige herfstdag met een beetje mist), dan konden wij thuis BBC ontvangen op de zwartwit TV met losse sprietantenne. En ontvangen was een groot woord, want het beeld was net zo mistig als het weer. Op zondag werd overdag Star Trek uitgezonden. Op de Nederlandse zenders (2 stuks in totaal) werd dan nog niet uitegzonden, dus vandaar dat we een beetje rondspelend met de antenne op BBC waren gestoten. Enfin, lang verhaal kort, ik zat er helemaal in! En het wachten was op de uitzending op de Nederlandse TV (dat duurde nog even). En zo is Star Trek een sentiment-ding geworden. Scottie is altijd mijn favoriet geweest.
Tot zover de geschiedenis. Recenter kwam ik op Internet een site tegen van een kunstenaar die "bouwtekeningen" maakt van Star Trek voertuigen, al dan niet gebaseerd op de series of films. En daar zaten een paar medical evac shuttles bij. En net op dat moment trapt deze groepsbouw af. Ik heb dus wat (deels vage) tekeningen van het net geplukt en deze scratchbouw bedacht. Voor geïnteresseerden, de site is:
https://starshipdynamics.com/Het eerder in het startdraadje getoonde plaatje van de shuttle in kwestie:

Laat maart maar komen

Hawker Tempest met V1.
Voorbeelden van eerdere projecten: DC-2 Uiver, EC-135 traumaheli, NF5's Double Dutch Synchro pair, Dornier Do-X met brandschade, Smit Rotterdam.