Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu zo 20 apr, 2025 5:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 05 apr, 2025 0:27 am 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Hallo iedereen!

Bij deze dan ook mijn eerste bijdrage, een M113 A3 in Medevac uitvoering zoals tot zeer recent in gebruik door het Amerikaanse leger. De kit die ik ga gebruiken is van Trumpeter:

photo 614230

De echte:

photo 614231

photo 614232

Ik ga een M113 A3 bouwen, de kit is een A2, de verschillen zijn minimaal. De kleur moet ik later nog bepalen, grote kans dat het een woestijnkleurig voertuig wordt, met wat groene onderdeeltjes.

De kit heeft een basic interieur, een prima basis, maar ik zal zelf de nodige aanpassingen moeten doen.

photo 614227

beste pin marks:

photo 614228

verwijderen: komt later nog een plaat overheen:

photo 614229

Ook de gaten voor de spatborden opvullen:

photo 614222

De kit parts, een vloertje, de platen rondom het motorruim, meer niet. Bankjes zijn aanwezig, maar voor ons niet nodig.

photo 614223

photo 614221

Wat ik ga bouwen:

photo 614233

Super krap ook van binnen, de vervanger: de AMPV is alleen in dat opzicht al vele malen beter.

... En super basic, een paar kettingen met haken waar de brancards op worden getilt. Helaas is het stoeltje voor de bestuurder, en die van de commandant niet meegeleverd dus ook die ga ik bouwen. Verder zal ik de nodig items scratchen voor medische apparatuur.

photo 614234

Verder ook alle andere delen uit de kit opgebouwd. Redelijk recht-toe, recht-aan. Alleen de beugels van de koplampen wat dunner geschuurd, en wat gaten opgevuld. Ook heb ik de tankdop bovenop het voertuig verwijderd aangezien de A3 variant externe brandstoftanks heeft. (dat is nog niet op de foto's te zien)

photo 614225

photo 614226

photo 614224

Ik kan me nu gaan richten op het interieur, en misschien alvast de massieve gegoten beugels van het dak verwijderen zodat ik die later kan scratchen.

D.J.

Afgerond:
- M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CVR(T) Scimitar Mk.2 | M109 A6 Paladin | M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 |

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 apr, 2025 7:26 am 
Brouwer

Succes met deze rijdende doos, heb nog gedacht aan zijn oude esci-broertje voor deze groepsbouw moet ik eigenlijk doen, is me geschonken door een vriend met hersenkanker...

Hou je de rubber tracks? OKB-Grigorov heeft mooie resins, maar kosten evenveel als de kit..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 apr, 2025 23:28 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Silenoz schreef:
Succes met deze rijdende doos, heb nog gedacht aan zijn oude esci-broertje voor deze groepsbouw moet ik eigenlijk doen, is me geschonken door een vriend met hersenkanker...

Modellen met een dergelijk verhaal verdienen het om met extra liefde en aandacht te worden gebouwd, deze groepsbouw zou er zeker geschikt voor zijn.
Silenoz schreef:
Hou je de rubber tracks? OKB-Grigorov heeft mooie resins, maar kosten evenveel als de kit..

Aangezien ik de M106 mortar carrier en M901 ITV heb liggen van ESCI heb ik de moeite genomen mallen te maken van een stuk van de trumpeter rups en van de wielen. Het idee zijnde dat ik dan de vele malen betere rups van trumpeter 'oneindig' kan toepassen op de oudere kits. Een paar dagen nadat ik die mal had gemaakt heb ik toevallig de M548 cargo carrier van OKB gekocht op een beurs, met inderdaad net iets mooiere rupsen. De kans bestaat dat ik de rupsen uit dat resin-kitje nog eens ga gebruiken als master voor een mal. Met andere woorden: alles kan nog gebeuren. :mrgreen: Ik zal in de toekomst in ieder geval geen M113 of YPR bouwen met wielen bestaande uit slechts één helft en met rupsen zonder pennen er op. Al moet ik voor mijn voorraadje YPR's zelf nog eens correcte rupsen bouwen en produceren.

Ik vind het prachtige voertuigen, deze 'doosjes' / 'glasbakken' op rupsen.

D.J.

Afgerond:
- M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CVR(T) Scimitar Mk.2 | M109 A6 Paladin | M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 |

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2025 7:54 am 
Brouwer

mr.vdh schreef:
Ik vind het prachtige voertuigen, deze 'doosjes' / 'glasbakken' op rupsen.
D.J.

Dat wel, en ik denk dat je je ganse leven M-113's in al zijn varianten en afgeleiden kan bouwen zonder 2x dezelfde te bouwen...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2025 18:42 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Dat is ook zeker waar, en direct ook een reden waarom het zo'n leuk voertuig is. Ik zal er zelf uiteindelijk ook zeker nog wel een stuk of 10 willen bouwen.

D.J.

Afgerond:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2025 21:41 pm 
Brouwer

Mooie start van een leuk model, DJ. Jou kennende gaat dat nog wat mooie details opleveren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 apr, 2025 21:59 pm 
Brouwer

Leuk doosje DJ, en al bijna helemaal in elkaar. Gaat weer meer dan prima dus.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]