@Huib, jah, het is weer eens wat anders. Geeft toch wat meer kleur aan de vitrine uiteindelijk.
Ik wilde nog even het volledige kleurenschema van mijn kit laten zien.

Jullie zien het, genoeg nummertjes om decals aan te geven. Zal lekker therapeutisch werken zeggen we maar.
Oh, en mijn tekening is dan weer niet 1:1...

Ook heb ik maar even de kleuren vertaald, wegens deze waren enkel in het Japans aangegeven:

Over kleuren gesproken, we waren vorig jaar al begonnen met wat voorbereidende zaken zoals kleuren mengen en kijken welke mengverhouding het dichtste in de buurt kwam.

Nu had ik ook een bestandje bijgehouden van de mengverhoudingen van de rechter strook op onderste foto, maar dat bestand heb ik kennelijk weer niet opgeslagen..

Ik heb besloten om deze kit zo goed als OOTB te bouwen. De enkele aanpassingen die ik ga doen hebben betrekking op het feit dat ik deze kist wheels-up ga bouwen, dus komt ze op een standaard, en ik heb deze setjes van ICM aangeschaft:

Plaatjes geleend van scalemates.
Helaas liep ik een beetje op de zaken vooruit, wegens na het internet een beetje afgestruind te hebben heb ik info gevonden over de wapens die gecertificeerd waren voor onder de Su-33, en dat viel toch best tegen...
Lang verhaal kort, de Su-33 kon domme bommen tot het kaliber van de FAB-500 mee nemen, ongeleide raketten á la
S-8 (20 schoten per pod),
S-13 (5 schoten per pod) en
S-25* (enkelschots buis), en het gebruikelijke lucht-lucht spul zoals de
R-27,
R-73 en de
R-77.
*) Er waren geleide varianten van de S-25 raket, maar voor meer info daarover, zie mijn Su-17 topic, op even klikken op de betreffende link hierboven.Daarbij komt dat in werkelijkheid de Su-33 operationeel vloog met zo'n beetje de helft van de pylons leeg.
Even terugkomend op de rocket pods, deze zaten in paren van 2 onder 1 hardpoint onder elke vleugel:

Bron:
https://www.britmodeller.com/forums/ind ... flanker-d/Al met al had ik de volgende lading in gedachten, en excuses voor de verwarrende numering van de pylons, ik heb het ook niet bedacht:

Om het toch enigzins makkelijk te maken noteer ik de bewapening van de centerlines uit naar de vleugeltips tips toe:
1 & 2: R-27ER/ET (E= extended range, R= semi-active radar homing, T= infrared homing)
9 & 10: R-27ER/ET
11 & 12: R-27ER/ET
3 & 4: B8M pod x2
5 & 6: R-73
7 & 8: R-73
Voor de centrelines moet ik even kijken of ik de achterste wel kan gebruiken, aangezien de standaard er tussenin moet gaan komen. We gaan het zien.
Zoals ik aangaf gaat de kit verder lekker OOTB worden, en daarom heb ik ook geen fancy resin stoel enzo aangeschaft, maar gewoon de kit onderdelen gebruikt.

Met strookjes tape heb ik iets van riempjes aangebracht. Nu waren de stoelriemen van het echte werk echt een wirwar van canvas, ik heb de boel wat simpeler gehouden.
De cockpit was een simpele badkuip met wat opliggende details op de zijwanden. Vrij simpel dus, maar ik ben dan ook 1/48 gewend.
Ik heb het dan ook simpel gehouden: basiskleur, decalletje erop en een wash erover. Je ziet er ook niet veel meer van terug als de stoel op z'n plek zit.

Verder hebben we ook wat werk verricht aan de grote haardrogers die onder het toestel hangen.

De inlaat fans zijn met Super Fine Silver van Mr. Color geschilderd, en de rest van het onderdeel is met Tamiya Titanium Gold geschilderd. Ik had voor de Su-17 een boekje gekocht en daarin was te zien dat het inlaatkanaal van die kist van geanodiseerd aluminium was gemaakt, en dat leek me ook een prima optie voor het 'schot' waar de inlaatfan op zit. Titanium Gold van Tamiya lijkt behoorlijk op geanodiseerd aluminium, en voor wat je er nog van terug gaat zien leek het me dus een prima kleur.

De inlaatkanalen zelf hebben een wit kleurtje gekregen, hiervoor heb ik de witte primer van MRP gebruikt. De naad die in het inlaatkanaal zit heb ik laten zitten aangezien je deze toch niet meer terug ziet.

De inlaatfans hebben voor de diepte een klein washje gekregen met Tamiya's zwarte panelliner.

En toen was ik in principe zo ver dat de inlaten onder de romp konden. Alleen, omdat ik nog een opening moet maken voor de standaard, heb ik alleen de linker inlaat vastgeplakt.

Tot slot hebben we ook de uitlaten een beetje aangepakt.

De turbines met flameholders hebben een zwarte basislaag gekragen, gevolgd door een laag steel, en uiteindelijk transparant rood-bruin, allemaal van MRP. Ik moet bekennen dat ik het rode vooral bij de linker uitlaat te sterk vind. maar er moet nog een wash overheen komen wat de boel waarschijnlijk wel af zal zwakken.
De uitlaat nozzles hebben aan de binnenkant een witte basislaag gekregen. Deze motoren (en heel veel andere motoren met naverbrander) hebben een ceramische coating in de uitlaat. Ook hier heb ik de witte primer van MRP voor gebruikt. Dit is nog een basislaag, want ik wil nog een creme-achtige kleur hier overheen doen voordat er een oliewashje overheen komt.

Dat was 'm tot zover.
Danny