Mijn tweede bijdrage
Een stukje geschiednis welk ik vond op
http://www.passionair1940.frDe SIMOUN C500 en C620 Caudrons, werden voor aan het publiek getoond op de Aeronautics show in november 1934. Beide vliegtuigen zijn ontworpen door Marcel Riffard, vader van de racevliegtuigen van het merk. Het vliegtuig werd meteen gepresenteerd als een luxueus vliegtuig, in combinatie met de Renault Viva Grand Sport auto, gepresenteerd in 1934, en ook ontworpen door Marcel Riffard.
Bron: http://www.volareflyfree.com
Bron: motor-car.netVan de C500 en C620 werden weinig exemplaren geproduceerd, en pas bij de C630 begon de "massaproductie". Van de C630 zijn ongeveer twintig exemplaren geproduceerd De C630 was het enige kleine passagiersvliegtuig dat een snelheid van 300 km per uur kon vliegen. De opvolger van de C630 was de C635 en C635M voor de militaire versie. Van deze twee versies werden meer dan 500 exemplaren geproduceerd.
Ee mooie oude foto van de C630
Bron:https://www.flickr.com/photos/27862259@N02/7057950513De jonge maatschappij "Air Bleu", opgericht in 1935 en waarvan niemand minder dan Louis Renault de hoofdaandeelhouder was, koopt een dozijn C630 en C635 om de post te vervoeren. De eerste vier verbindingen vonden plaats op 10 juli 1935, met vluchten van Le Bourget naar Lille, Le Havre, Straatsburg en Bordeaux. Deze dagelijkse vluchten werden gedaan tot augustus 1936, datum waarop "Air Bleu" in financiële moeilijkheden kwam en gedwongen werd om, voor een tijd, haar activiteit te stoppen, met als voornaamste reden, het verschijnen van een belasting ingesteld door de Post. Pas in juli 1937 kon "Air Bleu" de exploitatie van de lijnen overnemen.
Bron: aviateurs.e-monsite.comDe Caudron Simoun, trok door zijn goede prestaties veel piloten aan.
- 18 december 1935, vllog Genin-Robert met zijn bemanning de route Le Bourget-Tananarive, 8.665 km, in 57 h 36 min.
- André Japy, vloog op 15 november 1936 in een C635 naar Japan, 14000 km in 75 uur, alvorens bij de landing
neer te storten en ernstig gewond te raken. Dit deed hij in een opvallend gekleurd geel-rood vliegtuig.
- 30 december 1936 steekt Maryse Bastié aan boord van een C635 de Zuid-Atlantische Oceaan over.
- Eind 1937 maakt Maryse Hilsz een raid Parijs-Saigon in minder dan vier dagen
[img]Bron:http://img.over-blog.com[/img]Het vliegtuig interesseerde de luchtmacht die de Simoun in de militaire versie C635M, als verbindings- en trainingsvliegtuig voor vliegscholen gebruikte. Op het moment van de Duitse aanval, op 10 mei 1940, waren bijna 500 exemplaren geleverd van de 650 bestelde exemplaren. Hieraan moeten we de "civiele" Caudrons toevoegen die vanaf september 1939 waren gevorderd.
Na de wapenstilstand nemen de Duitsers een honderdtal toestellen in beslag die tot 1945 onder Duitse kleuren zullen vliegen. Andere exemplaren, aanwezig in Noord-Afrika werden gebruikt door de Vichy luchtmacht.
Vandaag de dag zijn nog slechts twee Caudron Simouns zichtbaar, waaronder een in het Air and Space Museum. De tweede wordt gerestaureerd dankzij de vereniging "Renaissance du Caudron Simoun". .
De kit die ik voor deze bouw ga gebruiken is van Heller. Het doosje ooit eens op een beurs gekocht. Ik vond het een leuk uitziend geval. Dit is de versie waarmee men naar Japan is gevlogen.

De kit heeft 3 lichtgrijze sprue's



En een velletje decals die ik ook ga gebruiken.

Ik was al begonnen in Sneek tijdens de modelbouwdag aldaar....Van bouwen is het niet echt gekomen. Ik had de 4 stoeltjes van de sprue gehaald en geverfd. Dat waren 6 uur "modelbouw"

Daarna eigenlijk een beetje stilgelegen.
Dan nu het echte begin.
Allereerst hier en daar wat sinkholes plamuren en gladschuren.


Op de walkaround van de blauwe rakker op de ipms site zag ik dat op de vleugels 2 identieke vlakken zitten. Heller heeft er maar een. De boel uitgetekend en het tweede vlak gescribed.

.
Ook wil ik het vliegtuig poseren met de deur open.....dus deur eruit

Ook nog de uitlaten uitgeboord.

Tot zover .
Cheerz
Barry