Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu zo 16 jun, 2024 9:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 22 maart, 2023 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3502
Woonplaats: Purmerend
Mijn tweede bijdrage

Een stukje geschiednis welk ik vond op http://www.passionair1940.fr

De SIMOUN C500 en C620 Caudrons, werden voor aan het publiek getoond op de Aeronautics show in november 1934. Beide vliegtuigen zijn ontworpen door Marcel Riffard, vader van de racevliegtuigen van het merk. Het vliegtuig werd meteen gepresenteerd als een luxueus vliegtuig, in combinatie met de Renault Viva Grand Sport auto, gepresenteerd in 1934, en ook ontworpen door Marcel Riffard.

Afbeelding
Bron: http://www.volareflyfree.com
Afbeelding
Bron: motor-car.net

Van de C500 en C620 werden weinig exemplaren geproduceerd, en pas bij de C630 begon de "massaproductie". Van de C630 zijn ongeveer twintig exemplaren geproduceerd De C630 was het enige kleine passagiersvliegtuig dat een snelheid van 300 km per uur kon vliegen. De opvolger van de C630 was de C635 en C635M voor de militaire versie. Van deze twee versies werden meer dan 500 exemplaren geproduceerd.
Ee mooie oude foto van de C630
photo 577840
Bron:https://www.flickr.com/photos/27862259@N02/7057950513

De jonge maatschappij "Air Bleu", opgericht in 1935 en waarvan niemand minder dan Louis Renault de hoofdaandeelhouder was, koopt een dozijn C630 en C635 om de post te vervoeren. De eerste vier verbindingen vonden plaats op 10 juli 1935, met vluchten van Le Bourget naar Lille, Le Havre, Straatsburg en Bordeaux. Deze dagelijkse vluchten werden gedaan tot augustus 1936, datum waarop "Air Bleu" in financiële moeilijkheden kwam en gedwongen werd om, voor een tijd, haar activiteit te stoppen, met als voornaamste reden, het verschijnen van een belasting ingesteld door de Post. Pas in juli 1937 kon "Air Bleu" de exploitatie van de lijnen overnemen.
photo 577841
Bron: aviateurs.e-monsite.com


De Caudron Simoun, trok door zijn goede prestaties veel piloten aan.
- 18 december 1935, vllog Genin-Robert met zijn bemanning de route Le Bourget-Tananarive, 8.665 km, in 57 h 36 min.
- André Japy, vloog op 15 november 1936 in een C635 naar Japan, 14000 km in 75 uur, alvorens bij de landing
neer te storten en ernstig gewond te raken. Dit deed hij in een opvallend gekleurd geel-rood vliegtuig.
- 30 december 1936 steekt Maryse Bastié aan boord van een C635 de Zuid-Atlantische Oceaan over.
- Eind 1937 maakt Maryse Hilsz een raid Parijs-Saigon in minder dan vier dagen
Afbeelding
[img]Bron:http://img.over-blog.com[/img]

Het vliegtuig interesseerde de luchtmacht die de Simoun in de militaire versie C635M, als verbindings- en trainingsvliegtuig voor vliegscholen gebruikte. Op het moment van de Duitse aanval, op 10 mei 1940, waren bijna 500 exemplaren geleverd van de 650 bestelde exemplaren. Hieraan moeten we de "civiele" Caudrons toevoegen die vanaf september 1939 waren gevorderd.

Na de wapenstilstand nemen de Duitsers een honderdtal toestellen in beslag die tot 1945 onder Duitse kleuren zullen vliegen. Andere exemplaren, aanwezig in Noord-Afrika werden gebruikt door de Vichy luchtmacht.

Vandaag de dag zijn nog slechts twee Caudron Simouns zichtbaar, waaronder een in het Air and Space Museum. De tweede wordt gerestaureerd dankzij de vereniging "Renaissance du Caudron Simoun". .

De kit die ik voor deze bouw ga gebruiken is van Heller. Het doosje ooit eens op een beurs gekocht. Ik vond het een leuk uitziend geval. Dit is de versie waarmee men naar Japan is gevlogen.

photo 564927
De kit heeft 3 lichtgrijze sprue's
photo 577852
photo 577853
photo 577854
En een velletje decals die ik ook ga gebruiken.
photo 577865

Ik was al begonnen in Sneek tijdens de modelbouwdag aldaar....Van bouwen is het niet echt gekomen. Ik had de 4 stoeltjes van de sprue gehaald en geverfd. Dat waren 6 uur "modelbouw" :lol: Daarna eigenlijk een beetje stilgelegen.

Dan nu het echte begin.
Allereerst hier en daar wat sinkholes plamuren en gladschuren.
photo 577856
photo 577855

Op de walkaround van de blauwe rakker op de ipms site zag ik dat op de vleugels 2 identieke vlakken zitten. Heller heeft er maar een. De boel uitgetekend en het tweede vlak gescribed.
photo 577859.

Ook wil ik het vliegtuig poseren met de deur open.....dus deur eruit
photo 577860

Ook nog de uitlaten uitgeboord.
photo 577858

Tot zover .

Cheerz :brouw:
Barry


Laatst bijgewerkt door Wolf73 op do 25 jan, 2024 15:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 maart, 2023 22:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 27 dec, 2016 18:05 pm
Berichten: 91
Ik hou hier wel van, een pracht van een karakterbak, eigenzinnig met vleugels.
Met Fokker D.XXI wielen.
En dat voor vier euro, leuk!

Suc6 Barry

_________________
Brouwsels:
DOING- Nord 2501 Noratlas https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=53533
DONE - F9F-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=54837&p=1067583#p1067583


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 maart, 2023 8:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4322
Woonplaats: Bovensmilde
Leuk model Barry, ik zou ook die grof neergezette wenkbrauwen rondom die ramen eraf schuren als ik zo de echte versies zie.
Het is een heel gestroomlijnd toestelletje en dan zitten er zware Duitse kozijnen in gebakken.
Hier kan je vast wel wat leuks van maken.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 maart, 2023 9:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2793
Woonplaats: Dordrecht
Mooie intro en leuk onderwerp! Veel plezier met deze!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 maart, 2023 11:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13635
Woonplaats: Haarlem
Wat een leuk en interessant vliegtuigje, ik kende het niet. Past precies in mijn straatje. Ik moet er ook maar eens naar op zoek... Het wordt dus de versie van de boxart, begrijp ik?
Ik zou zelf de rode strepen op de vleugels afplakken en spuiten, of ga je de uitdaging met deze oude decals aan?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 maart, 2023 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2893
Ja, leuk modelletje Barry!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 maart, 2023 10:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3502
Woonplaats: Purmerend
Dank jullie wel. het is inderdaad een grappig vliegtuigje en toch wel wat historie voor dit redelijk onbekend vliegtuig.

TheFlyingDutchman schreef:
Wat een leuk en interessant vliegtuigje, ik kende het niet. Past precies in mijn straatje. Ik moet er ook maar eens naar op zoek... Het wordt dus de versie van de boxart, begrijp ik? Ik zou zelf de rode strepen op de vleugels afplakken en spuiten, of ga je de uitdaging met deze oude decals aan?

Zeker doen...De rode strepen......ik twijfel....De decals zijn niet zo oud...die van de Dewoitine waren dat wel en had hiermee geen problemen.

markie schreef:
Leuk model Barry, ik zou ook die grof neergezette wenkbrauwen rondom die ramen eraf schuren als ik zo de echte versies zie.
Het is een heel gestroomlijnd toestelletje en dan zitten er zware Duitse kozijnen in gebakken.
Hier kan je vast wel wat leuks van maken.


Dat ga ik niet doen....ik ben bang dat ik dan ook de fijne ribben van het vliegtuig eraf schuur. Ik vind het niet zo storend.
Daarbij is het ook een mazzeltje dat het ook in Duitse dienst heeft gevlogen :lol: :lol:

Omdat ik het deurtje openlaat, bedacht ik me dat de opening van de vleugelholte binnen in het vliegtuig aan een kant dicht moet worden geplamuurd. Indien dit niet gedaan wordt zal het teveel opvallen denk ik. Alhoewel zo groot is de opening het deurtje nu ook weer niet, maar laten we het zekere voor het onzekere nemen. Een beginnetje gemaakt.

photo 577856
photo 577862

Tot zover. Updates zullen nu niet echt snel gaan. Mijn ouders gaan verhuizen, dus alle hulp vinden ze hierbij welkom.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 maart, 2023 12:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7937
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met de verhuis (of toch het helpen eraan). We zien de updates wel verschijnen

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 apr, 2023 16:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3502
Woonplaats: Purmerend
Zo de verhuizing zit er al een tijdje op, heb ook niet stil gezeten vwb de bouw. Ik deel met jullie de ups en de gebruikelijke downs.

Ik heb me lekker uitgeleefd op het interieur. Uit verschillende bouwverslagen heb ik gezien dat het interieur roodkleurig is en eveneens op een 360 in een Caudron https://www.museeairespace.fr/aller-plus-haut/collections/caudron-c-635-simoun (geen idee hoe ik een hyperlink moet maken :oops: ). De stoeltjes dienden te worden geplakt op twee dwarsbalkjes. Ik had ook gezien dat men dit had verwijderd en pootjes onder de stoeltjes gemaakt. Vond ik ook leuk...balkjes eruit gesloopt, maar werd een deceptie armer....het lukte niet helemaal. Balkjes er weer in geplakt en de stoeltje deels op het balkje geplakt en deels op pootjes. Niet in het museumtoestel gezien en ook niet op oude foto's, maar heb met wat papier gordijntjes gevouwen.
photo 577863
photo 577864

De romp kon dicht.
photo 579602

Naadjes zwart gepoten.....en daar waar nodig schuren zodat er geen naadjes meer waren. Het gaat lekker.

De canopy is een ander verhaal. Een of andere sadist bij Heller vond dat dit uit twee onderdelen moest bestaan.
photo 579595
Het vastplakken valt niet mee.....met modelbouwlijm kun je het niet doen...risico op mistig raam.....houtlijm was het ook niet echt.....met micro kristal klear ging het het best.
photo 579594
Eenmaal droog voel je een naadje.
De middenstijl is nogal smal, kijk maar op de echte kist.
Afbeelding
Bron:commons.wikimedia.org Musee du Bourget

Schuren is dan nou niet echt gewenst....., maar blijf je een naadje zien en daar de constructie van de twee helften nou niet echt stevig verlijmd kan worden...gebeurde het regelmatig dat het dubbelklapte en kon ik weer opnieuw beginnen. Uiteindelijk lukte het dan een keer redelijk, maar het naadje bleef voelbaar en zichtbaar. Vervolgens ontglipte de Simoun me en stortte neer......Canopy weer los en in tweeën en wat ik nog erger vond was dat er twee stoeltjes door de klap waren losgegaan......eruit halen lukte net aan, maar er opnieuw inzetten niet...."gelukkig" waren het de stoeltjes in het midden.
De stoel va de piloot en die bij de open deur zaten gelukkig nog vast.

Met die canopy was ik na weer diverse pogingen ook wel klaar......dus op internet keken wat de opties zijn. Ik kwam toen uit bij dit setje. In een hoop bouwverslagen had ik ook gelezen dat men dit setje gebruikte.
Afbeelding
Bron:www.modelsforsale.com

Het setje op zich is niet duur, maar met de verzendkosten/BTW en eventuele invoerkosten van uit de UK waarschijnlijk een prijzig grapje.....
Er staan gelukkig ook canopies op van modellen die ik ook in mijn stash heb liggen. het is nu wachten op de ontvangst van de canopies.

Ik ga me nu dan maar richten op wat randzaken, zoals de motor, wielen etc.

Tot de volgende update dan maar weer.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 apr, 2023 23:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2893
Leuk interieurtje, Barry! Heel huiselijk met die gordijntjes.
Maar wat zit er nou voor zwart op dat raampje, en waarom is het zo dof?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement