Dank heren!
Experimenteren met de spuitHet spuiten van de Bloch gaat tergend langzaam omdat ik voortdurend loop te rommelen met de airbrush. Maar stapje voor stapje krijg ik het onder de knie (tot nu toe dan) en stapje voor stapje kom ik verder met het model.

Ik ben begonnen met een laagje interieurkleur over de ramen te spuiten, zodat je langs de randjes de interieurkleur ziet en niet de grondverf.

Daarna een laag grijze grondverf van Vallejo.

Er kwamen nog een heleboel slordigheden in de naadjes naar boven. Een vierkante romp is veel moeilijker strak te krijgen dan een ronde. Bovendien heb je hier vier naden in plaats van twee!
Dus er moest nog een hoop geplamuurd en geschuurd worden. Dat proces heb ik een paar keer moeten herhalen voor ik tevreden was.

Maar uiteindelijk staat ie redelijk strak in de primer.
Maar wat ik ondertussen wel gemerkt had is dat m'n airbrush steeds verstopt raakte. Steeds als ik 'm helemaal schoon gemaakt had hield hij na een paar minuten op met spuiten en kwam er alleen nog maar lucht uit. Door pompend te spuiten kwamen er dan nog wel korte verfstoten uit, waarmee ik kon primen, maar dat is natuurlijk niet zoals het hoort. Opnieuw de hele airbrush schoonmaken hielp maar eventjes.

Bij het spuiten van de pre-shade liep 't helemaal uit de hand. Ik wilde mooie dunne shades leggen langs de ribben op de vleugels en de romp, en dat vraagt dus wat meer precisiespuitwerk dan de all-over primer. Maar ik had de verfspuit totaal niet in de hand. Soms even een mooi dun lijntje, dan weer verstopt, gespetter, spiders, verfstralen die breder en smaller worden en van richting veranderen. Een moeizaam proces dus. Kijk maar op het plaatje.
Gelukkig is 't de pre-shade maar.
Dus weer uitgebreid op internet zitten zoeken en lezen waar dat nu aan kan liggen. Ten eerste viel het me op dat er aan de naald klontjes verf bleven hangen: tip dry. Ik voelde ook een braam aan de naaldpunt. Met het blote oog niet te zien, maar wel te voelen met je vinger. Nu heb ik een soort microscoop die heel leuk is om kleine kevertjes onder te bekijken, maar die het ook goed doet met naaldpunten. Er bleek een soort wokkel op de punt te zitten. De punt was, door een val of stoot als een soort kurkentrekker gedraaid. Nu las ik ook dat je naaldpunten kunt slijpen en polijsten. Dus de stoute schoenen aangetrokken en dat geprobeerd met mijn nagelpolijststick van de drogist. En met goed resultaat! Braam weg, ook onder de microscoop, en spuitgedrag verbeterd.
Ook las ik dat tip dry kan ontstaan als de verf te dik is en/of te snel stolt, en dat met name Vallejo daar gevoelig voor is. De oplossing kan zijn om met retarder te werken, en te verdunner met Vallejo thinner ipv water. Uitgeprobeerd, en ja hoor, gaat ook al beter.
Dus ik maak steeds stapjes. Maar ik vind het allemaal wel een hoop gepiel vergeleken met kwasten. En het zal nog wel ff duren voordat mijn spuitwerk beter wordt dan mijn kwastwerk. Desalniettemin, wél leuk om weer eens een nieuwe techniek te leren.

Inmiddels begonnen aan de eindlaag. Eerste laagje groen zit erop. Maar er mag nog wel wat overheen om te preshade beter te laten integreren. Maar het goede nieuws: het spuit nu al een stuk beter.
Wordt vervolgd, uiteraard!