Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 23:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2023 11:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Wat een verschrikkelijk lelijk iets die kromme neus haha. Dat mr surfacer, hoe breng jij dat normaal aan? Met de kwast of ook vaak met de spuit?

Ik vind trouwens de motor zonder vervuiling nog mooier. Dan komt dat lichte er nog strakker uit.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2023 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Juggernaut schreef:
En mensen maar denken dat propellervliegtuigen simpel zijn. :lol:

Hoi Danny,

Wat een geweldig leuke (en goede) uitleg van de effecten van een propeller. Zelf hou ik ook van dat soort toelichtingen bij de dingen die ik bouw. Dat geeft soms net de uitleg waarom sommige technische oplossingen bedacht zijn. Trouwens; super mooie brouw wat je laat zien. Genieten weer. Het ontbreekt mij aan de tijd, maar mijn vingers kriebelen bij het zien van al dit prachtige Franse spul!

Mooie intro van het toestel ook. Mag ik daar iets aan toevoegen? Iemand vroeg namelijk of Marcel Bloch ook met Amerikaanse motoren heeft gebouwd. En het antwoord is opvallend genoeg; dat doet hij nog steeds!

Marcel Bloch zelf niet meer, want hij overleed in 1986. Onder de naam Marcel Dassault. Geboren Joods, kwam Bloch tijdens WOII in Buchenwald terecht, nadat hij binnen het Vichy regime weigerde vliegtuigen te bouwen ten behoeve van de nazi's. In 1949 veranderde hij zijn naam in 'Dassault', afgeleid van 'char d'assault', Frans voor "tank". Dat was de schuilnaam die zijn broer had aangenomen tijdens zijn rol in het Franse verzet. Na de oorlog ging zijn luchtvaartbedrijf verder onder de naam 'Avions Marcel Dassault' en dat kennen we nu als 'Dassault Aviation'. Bekend van de Mirages, Rafale, Étendard, Mystère, Mercure ("De Franse 737") en de beroemde Falcon business jet serie. (Huib haalde dit weetje ook aan in zijn intro van de MB.210). Kortom: veel SNECMA (nu Safran en mede-eigenaar van CFM), Pratt & Whitney, Honeywell engines ;-)

Nog een weetje dan maar? Als je je afvraagt waarom de eerste Franse straaljagers zo lijken op die klassieke MIG's? Na zijn studie elektrotechniek aan het Lycée Condorcet in Parijs, studeerde Bloch af aan de Breguet School (nu ESIEE). Daar was één van zijn klasgenoten ene Mikhail Gurevich, die later samen met Artem Mikoyan de MiG-vliegtuigserie ontwierp (afkorting van 'Mikoyan and Gurevich Design Bureau').

Marcel Bloch is met recht een genie en een held te noemen! Ondanks zijn scheef gemonteerde radiaalmotor op de MB151 ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2023 13:32 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Markie, Het hangt er een beetje vanaf hoe groot het gebied is wat ik moet behandelen, maar ik breng het meestal aan met een penseeltje of een cocktailprikker (waarvan ik het puntje heb afgeknipt).
Mensen die het in hun airbrush flikkeren snap ik niet. :lol:

Citaat:
Ik vind trouwens de motor zonder vervuiling nog mooier. Dan komt dat lichte er nog strakker uit.

Je hebt gelijk, ik heb Tamiya's Panel Line Accent Color gebruikt, in de kleur Dark Brown gebruikt, ik denk dat ik beter de grijze had kunnen pakken.
Nou ja, er komt er (uiteindelijk) nog ééntje aan. :mrgreen:

@ VJ, dank je wel voor je complimenten en je aanvullende informatie! :brouw:
Ik vond het al opvallend dat ik in mijn zoektocht naar info over Bloch op de site van Dassault terecht kwam! Ik wist ook niet dat 'ie in de oorlog naar Buchenwald was gedeporteerd en waar de naam Dassault vandaan is gekomen. Heel interessant, bedankt voor het delen! :D


Oh ja, ik zou ook nog even terugkomen op de motor...

Nou, heb verhaal begint met het feit dat ik onlangs ook deze kit heb aangeschaft:
Afbeelding
Bron: https://1999.co.jp/eng/image/10650113
Bij het zien van deze kit ging er een belletje rinkelen bij me...
Op de verpakking van de S.M.S. motor set staat namelijk het volgende:
"Bloch MB 151 & 152 Engine with Cowling Set
(14N25 & 35 with 100cm cowling)"

Nu heeft de M.B.151 gevlogen met de Gnome-Rhone 14N35 gevlogen, en zou de 152 inderdaad uitgerust zijn met de 14N25. Ik heb geen idee wat de verschillen zijn, maar ik zou verwachten dat de uiterlijke verschillen minimaal zijn.
Deze set is dus ook bruikbaar voor de Bloch 152. Maar wat is er dan met de cowling van bovenstaande kit aan de hand?
Nou, op deze site staat het volgende te lezen:

"555 Bloch MB 152 broken down as follows :
- 203 aircraft with Engine Gnôme-Rhône 14N25 or 14N39 (Serial nb from 9 to 300)
- 352 aircraft with Engine Gnôme-Rhône 14N49 (nb 301 to 431, nb 497 to 500 and nb 501 to 696 )"

Verder staat er ook...
"From the first flight, on December 15, 1938, the same problem of overheating appeared, limiting the speed to 480 km / h In 1939, many hood diameters, from 0.75 to 1m were tested, but production being late, Finally, in January 1940, the hood of 0.85m was adopted definitively and the Bloch 152 received exhaust pipes copied on the Curtiss H75."
Dat betekent dus dat de vroege serie M.B.152's er kennelijk hetzelfde uitzag als de M.B.151. Nu is het wel zo dat de genoemde website, in tegenstelling tot Wikipedia, aangeeft dat de 152's uitsluitend vlogen met de 2 MAC34's van 7,5mm en 2 Hispano 404's van 20mm.
Met andere woorden...
Afbeelding
Bron: http://ww2fighters.e-monsite.com/pages/ ... b-152.html
...dit is een vroege M.B.152, en dit...
Afbeelding
Bron: http://www.century-of-flight.freeola.co ... %20152.htm
...een late.
Dat verklaart dus waarom bovenstaande kit als een 152 (late) staat gemerkt. Nu eens kijken of ik een registratie kan vinden van een vroege Vichi 152, want dan kan ik die ook voorzien van de resin motor!

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2023 13:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Dus je vond het zo leuk, zo'n shortrun kit, dat je denkt, ik doe er nog een.
Klinkt spannend :)

Maar dat tamiya goedje krijg je er dus niet meer af? Ik had ook grijs toegepast denk ik. of desnoods een goedje waar je een paar olievlekken mee kunt namaken ofzo.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2023 14:04 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Jah, klopt. Ik weet alleen nog niet of ik die ook in deze BB ga bouwen.

Citaat:
Maar dat tamiya goedje krijg je er dus niet meer af?

Oh dat kan waarschijnlijk wel. Maar de verf die ik op het carter e.d. heb gebruikt is de laquer based versie van Mr.Color (de stinkende versie).
Als ik de wash met bijvoorbeeld met Self Leveling Thinner weg poets bestaat de kans dat ik de onderliggende verf ook meeneem.
Ik laat het daarom maar zo.

Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2023 14:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Dan snap ik je beslissing :|

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2023 21:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Mooi motorblokje, Danny!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2023 1:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Mooie kisten die 152's Ziet er uit als een fraaie kit.
Ben benieuwd hoe die gaat worden!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2023 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi werk hoor!
Maar brrrrr die scheve neus :mrgreen:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2023 11:44 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Bedankt jongens! :D
@david, ik ben ook erg benieuwd. Die 152 kist moet een Vichi worden, en ik vraag me af hoe ik het beste de strepen op de neus en de staart kan doen. :lol:
@Deef, tjah, laten we zeggen dat het nu eenmaal bij deze kist hoort.

En we zijn weer een stuk verder. Ik verwacht binnenkort te beginnen met de camo (ben er alleen nog niet uit welke 't gaat worden...).

Nu had ik in de vorige update de rechtervleugel al vastgeplakt, en nadat ik tevreden was met het wegwerken van de naden op de rompflanken heb ik de linker vleugel ook maar gemonteerd.
photo 573561
De naden tussen de vleugels en romp, evenals de resterende naden in de flaps heb ik gevuld met Mr. Surfacer 1500 (de zwarte), en deze zijn vlakgeschuurd of behandeld met nagellakremover.
Later hebben de vleugels een laagje Tamiya primer gekregen.

Het volgende wat ik heb gedaan was de verbinding van motor en romp wat meer houvast geven, aangezien de simpele butt-joint die S.M.S. had bedacht alsnog niet een definitieve bevestiging gaf. De uitlijning tussen romp-plug en motor is kennelijk niet gelijk of de cowling komt in de weg te zitten. In ieder geval bleef er een kier tussen beide onderdelen aanwezig. Bij een dry-fit is dus geen duidelijke positie van de motor aanwezig en zit je min of meer in het luchtledige te klooien. Dit hebben we opgelost door in de neus-plug een stuk buismateriaal te lijmen (had geen staafje liggen), en in de motor ook een gat te boren.
Dit is goed gegaan, maar helaas heb ik hier pas later in het proces een foto van kunnen maken, waarvoor excuses.
photo 573570
photo 573571
De vlek rond het gat zijn resten liquitape.
Met deze pen-gat verbinding was de passing en uitlijning van de motor een stuk beter. Desondanks bleef er een kier zitten tussen de motor en de neus-plug. Om ervoor te zorgen dat deze goed werd opgevuld heb ik de neus vastgeplakt met 2-componentenlijm/vuller van Bison (de grijze fastfix² om precies te zijn). Deze had ik nog liggen na een andere reparatieklus.
Ik kan zeggen dat de motor nergens heen gaat. Althans, niet zonder de rest van het vliegtuig mee te nemen. :lol:

En toen lag de boel er zo bij.
photo 572950
begint al op een vliegtuig te lijken. :)

En zo werd het langzaamaan tijd om de cockpit af te maken en te sluiten. Het laatste wat nog in de cockpit ontbrak was 't vizier. dit is een ander type dan in m'n D.520 van een tijdje terug daar deze een 'simpel' raampje heeft i.p.v. een heel steigerwerk op het visier.
photo 573559
Voor het glaasje zelf was er een acetaat filmpje meegeleverd, maar aangezien er op het kleine framepje weinig lijmoppervlak zat heb ik het raampje nagemaakt door de Kristal Klear methode toe te passen...met Tamiya X-22 clear.

En met het vizier op z'n plek was de cockpit in principe klaar.
photo 573563
photo 573564
photo 573565

En toen liepen we tegen een klein raadsel aan..
photo 573560
Volgens het boekje moest ik het rechter onderdeel gebruiken, met het gat erin. Ik heb echter geen flauw idee waarom en ook op foto's kom ik geen verklaring tegen..
Dus Danny deed weer eens eigenwijs (is 'tie goed in), en pakte het linker onderdeel.

Et voila (da's Frans):
photo 573568
photo 573569
photo 573572
photo 573573

Nu was het de schone taak om de boel te gaan maskeren, en voor de vlakke panelen kon ik best het meegeleverde vinyl gebruiken...
Ware het niet dat sommige stukken toch te klein waren..
In het topic van Jan z'n Do-24 kwam Ferry met de volgende oplossing:
fvdm schreef:
Jan, je kunt ook je maskingsetje op tape plakken. Dan kun je de tape snijden naar de juiste vorm en zullen waarschijnlijk ook de randjes niet omhoog gaan staan. Met schilderen zal er dan hoogstwaarschijnlijk minder verf onder de masking komen. Voorkomen is beter dan genezen.

Dus...
photo 573575
photo 573574
En toen dat gedaan was is ook hier weer een laag XF-18 medium blue overheen gewapperd.
photo 573577

Ter voorbereiding van het spuitwerk heb ik alvast een manier bedacht om de motor en de binnenkant van de cowling te maskeren.
photo 573576

De volgende stap voordat we de camo konden spuiten was het monteren van het stabilo en de hoogteroeren.
Net als bij de vroege Bf109 series, werd het stabilo ondersteund met euh.. steunen. Deze waren uit de kit wat lastig om te gebruiken aangezien ze vol met flash zaten (onderdeel 47):
photo 573578
Dus heb ik maar uit 2 in elkaar passende buisjes zelf wat steuntjes gemaakt.
photo 573580
photo 573579
photo 573582
De steuntjes zijn nog los, die wil ik apart primen en verven.

Nadat de lijm van het stabilo voldoende uitgehard was pakte ik het toestel op en ja hoor... gerammel... :roll: Ik was aanvankelijk bang dat het vizier was afgebroken, dus ik wilde de voorruit loswrikken, maar dit ging niet. Daarom dus maar het grote canopy deel losgewrikt. Dat ging gelukkig wel, en ook zonder schade.
En....
photo 573583
Nou, dat valt gelukkig nog mee. De hoofdsteun is makkelijk terug te plaatsen.
Nadat de schade was hersteld heb ik de canopy weer teruggeplakt. Deze ronde heb ik daar Kittifix voor gebruikt. Dat is een wat beter plakkend alternatief voor houtlijm, en hiermee kon ik ook gelijk de kleine kiertjes rond de canopy vullen.
Als laatste heb ik de rolroeren op hun plek geplakt en toen lag de Bloch er zo bij.
photo 573584
Bijna klaar voor de kleurtjes! :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement