Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Marcel Bloch MB. 151C.1
BerichtGeplaatst: za 17 dec, 2022 10:12 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik had beloofd dat ik mee zou doen, dus daar zijn we dan.

Ik had een aantal kanshebbers voor deze BB, waaronder een 1/48 Morane Soulnier Type N van Eduard, maar ik heb toch maar gekozen voor de Bloch om mee af te trappen.

Dus mag ik u allen voorstellen:
Marcel Bloch MB. 151C.1
photo 570031
photo 570032


De ontwikkeling van de Bloch 150 t/m de 157 is nogal een warboel, en Wiki zegt niet heel veel specifiek over de MB.151. Het volgende stuk is vertaald van de Engelse Wiki, en voor het gemak ga ik er maar vanuit de afmetingen en prestaties van de MB.151 en de MB.152 elkaar niet heel erg ontlopen.
Op 13 Juli 1934 werd door de Franse luchtmacht een contract uitgedaan voor een moderne éénzits onderschepper.
Het beoogde ontwerp was een ééndekker met intrekbaar onderstel, en zou uiteindelijk de Dewoitine D.371, Dewoitine D.500, en Loire 46 moeten vervangen.
Eén van de vliegtuitbouwers die dit contract wel zag zitten was Société des Avions Marcel Bloch (Marcel Bloch Flugzeugbau Gmbh.).
Gedurende September 1935 startte de bouw van Bloch's prototype, een geheel metalen laagdekker, voortgedreven door een 930pk sterke Gnome-Rhône 14Kfs 14-cilinder stermotor en bewapend met 1 20mm H.S.404 kanonnen. Dit toestel zou bekend komen te staan als de Bloch 150-01.

Uiteindelijk werd het contract gewonnen door Morane-Saulnier met hun M.S.406, maar Marcel Bloch zou Marcel Bloch niet zijn als Marcel Bloch niet besloot om zijn ontwerp onafhankelijk toch door te ontwikkelen.
Het eerste prototype slaagde er echter niet in om net dat éne ding, wat vrij cruciaal schijnt te zijn voor vliegtuigen, voor elkaar te krijgen...
Namelijk opstijgen. Na deze mislukking was men bij Bloch Flugzeugbau zodanig chagrijnig geworden dat ze tot vroeg in 1937 spontaan al het werk aan het nieuwe vliegtuig stil hadden gelegd.
Na aanpassingen aan de motor, onderstel en vleugels was het op 29 september 1939 dan eindelijk zo ver en maakte de MB.150 haar eerste vlucht.

Een aantal maanden later was het prototype overgedragen aan de Centre d'Essais du Materiel Aerien (Testzentrum für Luft Material), afgekort als CEMA, voor Dienstversuch, oftewel beproevingen tijdens operationele omstandigheden. Tijdens één van deze beproevingen, in december 1937 is er een topsnelheid van 434km/u gemeten. Onder andere deze snelheid zorgde ervoor dat de CEMA interesse toonde in dit ontwerp, waardoor verdere ontwikkeling gerechtvaardigd was.

Begin 1939 waren er weer een aantal wijzigingen doorgevoerd in het ontwerp. Zo was er een verbeterde motor geïnstalleerd en was de oliekoeler van plaats veranderd. Dit toestel kreeg de aanduiding MB.150.01M (M= Modifiziert). Gedurende de lente van 1938 werden er nog verdere beproevingen uitgevoerd door de CEMA

In de tussentijd begonnen de donkere oorlogswolken zich al samen te pakken en waren er meerdere herbewapeningsprogramma's gestart om de Franse luchtmacht van moderne gevechtsvliegtuigen te voorzien. In één van deze aangenomen programma's werd het onrealistische verzoek beschreven van 940 moderne gevechtsvliegtuigen afgeleverd binnen de tijdspanne van een jaar.
Ondanks dat de Bloch 150 nog niet uitontwikkeld was, werd deze in het plan meegenomen waar door Bloch een order kreeg van 25 pre-productie toestellen. En als met deze toestellen het ontwikkelingsprogramma succesvol voltooid was, kon Bloch op een order van nog 450 toestellen rekenen.
Aanvankelijk zouden er voor 1 April 1939 300 toestellen geleverd worden, maar dit werd later bijgesteld naar 206 toestellen.
Alsof het een slechte 1 April grap was, tegen het verstrijken van de deadline was er maar één ( :!: ) toestel geleverd.
Maar gelukkig hadden de andere fabrikanten hetzelfde probleem qua levering.

De MB.150.01 bleek ongeschikt voor massaproductie, en werden er wederom zaken aangepast om dit kleine detail te verhelpen.
Tevens werden er 3 prototypes besteld om de mogelijkheden te bekijken voor het installeren van krachtigere motoren van zowel Franse als Amerikaanse makelij, zoals de Hispano-Suiza 14AA, Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp, en verdere ontwikkelingen van de Gnome-Rhône 14N.
Hieruit kwamen de MB.151.01 en MB.152.01 prototypes, welke in parallel werden ontwikkeld.

Voor zover ik heb kunnen zien was in principe het gemonteerde type motor het enige element wat voor het onderscheid zorgde tussen de de MB.150 t/m MB.156. Bewapening, bijvoorbeeld, speelde daar geen rol in en waarschijnlijk werd er gemonteerd wat er maar beschikbaar was.

Tijdens de Slag om Frankrijk hebben MB.151's samen met MB.152's gevochten, verdeeld in 9 Groupes de Chasse (Jagdgruppe). Een Groupe de Chasse bestaat uit 1 tot 4 escadrilles, (staffeln) met elk 10 tot 12 toestellen.
Ondanks dat de Bloch een stevig toestel was, veel schade kon incasseren, en een prima wapenplatform bleek leden ze toch zware verliezen.
Het was in de week van 10 t/m 17 mei niet ongewoon dat er van elke 8 of 9 toestellen die vertrokken er maar 2 of 3 terug kwamen. Tegelijkertijd zijn er ook reports die zeggen dat de Bloch piloten 188 vijandige toestellen hebben neergeschoten tegen 86 Blochs.
Al met al was deze prestatie niet voldoende en werden de Blochs in de tweede helft van mei teruggetrokken naar de omgeving van Parijs om te hergroeperen.

Na de val van Frankrijk zijn er 6 Groupes blijven vliegen voor de Vichi luchtmacht, totdat deze Groupes uiteindelijk, op 1 december 1942 werden opgeheven.
Deze toestellen zijn toen door de Duitsers aan Roemenië gegeven, en de Vichi luchtmacht standaardiseerde op de Dewoitine D.520.

General characteristics MB.152
Crew: 1
Length: 9.1 m (29 ft 10 in)
Wingspan: 10.54 m (34 ft 7 in)
Height: 3.03 m (9 ft 11 in)
Wing area: 17.32 m2 (186.4 sq ft)
Empty weight: 2,158 kg (4,758 lb)
Gross weight: 2,693 kg (5,937 lb)
Max takeoff weight: 2,800 kg (6,173 lb)
Powerplant: 1 × Gnome-Rhône 14N-25 14-cyl. two-row air-cooled radial piston engine, 805 kW (1,080 hp), (MB.151: 920hp Gnome-Rhône 14N-35 engine)

or 1 × Gnome-Rhône 14N-49 engine rated at 820 kW (1,100 hp)

Propellers: 3-bladed variable-pitch propeller

Performance

Maximum speed: 509 km/h (316 mph, 275 kn)
Cruise speed: 450 km/h (280 mph, 240 kn)
Range: 600 km (370 mi, 320 nmi)
Service ceiling: 10,000 m (33,000 ft)
Time to altitude: 2,000 m (6,600 ft) in 3 minutes 24 seconds
Wing loading: 155.4 kg/m2 (31.8 lb/sq ft)
Power/mass: 0.182 hp/lb (0.299 kW/kg)

Armament

2 × 20 mm Hispano-Suiza HS.404 cannon with 60-round drum magazines
2 × 7.5 mm (0.295 in) MAC 1934 M39 machine guns with 500 rpg

or

4 × 7.5 mm (0.295 in) MAC 1934 M39 machine guns with 500 rpg


Nou, genoeg gezeverd, tijd voor wat inleidende foto's van de kit:
photo 570002
photo 570001
photo 570003
Ik zit er nog aan te denken om onderstaande set aan te schaffen, maar ik moet nog even kijken:
Afbeelding
https://1999.co.jp/eng/image/10889471

Dat was 'm voor nu. Ik hoop binnenkort meer foto's te laten zien, want we hebben al een klein beetje werk verricht.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 dec, 2022 14:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Jaaa, daar is tie! Leuk dat je bent aangehaakt Danny.
Ziet eruit als een prachtig kitje met veel detail.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 dec, 2022 16:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Daar ligt veel plastic klaar om bewerkt te gaan worden, succes.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 dec, 2022 21:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Mooie kit voor deze Buddy build Danny :brouw:

Succes,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 dec, 2022 21:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Dat is een heel mooi gedetailleerde kit zo te zien, Danny. Succes.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 dec, 2022 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooie kit en intro! Ik ben benieuwd!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 dec, 2022 5:44 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Bedankt voor de leuke reacties, jongens! :brouw:
Ik heb de knoop doorgehakt en toch maar de S.M.S. motor en cowling meegenomen.
De details zagen er toch beter uit dan de kit onderdelen.

Even een overzichtje:
photo 571171

photo 571170

En even een vergelijking met een aantal kit onderdelen:
photo 571169
photo 571174
photo 571175

Binnenkort maar wat foto's van de vorderingen laten zien. De cockpit zit in de basiskleur en we hebben alvast wat details geschilderd.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 dec, 2022 7:01 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Zoals gezegd hier een kleine update van de Bloch.
Het eerste wat we hadden gedaan, en dat was alweer tijdens de dag in Hurdegaryp, was de basiskleur voor het interieur spuiten. Net als bij de D.520 heb ik hier Tamiya XF-18 Medium Blue voor gebruikt.
photo 571301
Daarna hebben we de instrumenten alsvast met zwart aangestipt ter voorbereiding op de decals.
photo 571302
Vandaag heb ik alvast een begin gemaakt met de wielbakken, en kwamen we al gelijk een afwijking tegen..
photo 571300
Wat op bovenstaande tekening H7 moet zijn is op onderstaande tekening onderdeel H3, en wat F7 moet zijn is eigenlijk H7.
photo 571304
Nadat dat was opgeklaard begon ik volgens m'n eigen volgorde de onderdelen in elkaar te gooien.
Zo leek het mij het beste om eerst H3 (H7 op bovenste tekening) op H10 te plakken, en daarna H7 (F7) op H3 en H10 te plakken.
photo 571305
Daarna is H9 tegen H3 en H7 geplakt, en toen dat droog was is dat hele geheel op F3 geplakt (foto's volgen vanavond/morgen).
Bij deze kit is het dus wel het beste om de tekeningen goed te bestuderen en zelf een plan van aanpak te maken, want zoals te zien is de tekening voornamelijk een exploded view.

Voor zover ik tot nu toe heb ervaren is de pasvorm goed. Ik ben benieuwd is dat de hele kit door zal zijn. ik heb in ieder geval goede hoop! :)

Tot zover! Fijne kerst iedereen!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 dec, 2022 12:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Die kitonderdelen waren al zo mooi, en dan toch nog resin. Toch ben ik niet helemaal overtuigd van de betere detaillering van de resindelen: de cilinderkrans zit in een blok gegoten. Bij de kit staan ze gewoon vrij.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2022 4:59 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Huib,
Ik ben verwend, ik weet het. :mrgreen:
De resin set heeft een paar voordelen t.o.v. de kit onderdelen, en bij elkaar opgeteld was het voor mij toch de moeite waard om de set aan te schaffen. :)
Zo zijn onder andere de koelroosters/vinnen aan de achterrand van de cowling fijner uitgevoerd en zijn de 'bulten' op de kit-cowling m.i. te klein als ik ze vergelijk met de bulten op de cowling op de eerste foto van m'n openingspost.
photo 571175

Citaat:
de cilinderkrans zit in een blok gegoten. Bij de kit staan ze gewoon vrij.

Klopt, maar achter de kit motor komt een plaat die alles afdekt, en daarbij komt dat de ruimte tussen de cilinders van de achterste krans van voren zo goed als niet zichtbaar gaat zijn.
Wat je wel ziet zijn de stoterstangen, en die zijn bij de kit als PE meegeleverd terwijl zie in het echt rond horen te zijn.

Maar goed, we zijn weer wat verder. Deze ronde hebben we ons bezig gehouden met het interieur, en we zijn begonnen met de stoel. Het frame van de stoel is een PE onderdeel en ook hier is de handleiding niet heel erg duidelijk helaas...
photo 571531
Bovenstaande foto is redelijk uitvergroot, maar als je de tekening in het boekje ziet is het toch vrij lastig om te bepalen hoe de rugleuning precies moet komen.
Kijk daarbij goed naar onderstaande verdere uitvergroting...
photo 571533
...en onderstaande foto's:
photo 571328
photo 571326
photo 571327
De haakjes bij de rode pijlen, om het kussen te positioneren, zijn niet aanwezig, en de pijltjes in de blauwe cirkels zeggen ook niet heel erg veel moet ik zeggen.
Nu is het stoeltje het makkelijkst als je eerst het kussen op z'n plek plakt, zo krijgt het stoeltje ook een beetje stevigheid, en daarna is het maar kijken hoe de rugleuning het beste gepositioneerd kan worden. Uiteindelijk is het dit geworden:
photo 571329
photo 571330
Ik ben een beetje uitgeschoten met de blauwe verf bij het kussen, dat is uiteraard weer bijgewerkt.

Nu zaten er ook PE riempjes in het stoeltje, en normaal gesproken plak ik eerst de riempjes aan het stoeltje en ga ik ze daarna plooien. Bij een plastic of resin stoeltje is dat geen probleem, echter bij een PE stoeltje... Ik heb dus deze ronde eerst de riempjes geplooid en het is nog vrij lastig om goed uit te vogelen waar je het beste kan plooien, maar het is redelijk gelukt denk ik.
Verder had ik ook al de cockpitvloer aangekleed en verweerd, en dat zag er zo uit:
photo 571331
photo 571332
photo 571333
photo 571334
En dan komen we bij het volgende punt, namelijk de 'boog' met een deel van de instrumenten erop.. Ook hier is de bouwtekening niet heel duidelijk.
photo 571534
In de romphelften, echter, zit een rand waar deze boog tegenaan moet komen, dus ook hier kan ik aanraden om van de handleiding af te wijken.

En dan het volgende:
photo 571529
De console waar die dikke zwarte vlek onder ligt (ga ik bijwerken trouwens) is het throttle quadrant. In de sleuven zouden hendels horen, maar helaas voorziet de kit daar niet in. Nu ik had op een Poolse site een bouwverslag gezien waar de bouwer zelf hendeltjes voor had gemaakt, en ik wilde dat ook. Nu had ik het in het begin van m'n post iets gezegd over de PE stoterstangen van deze kit, en nu kon ik die eigenlijk goed gebruiken om hendeltjes te maken.
photo 571532
photo 571528
photo 571530
Er komen nog kleurtjes op, maar ik ben blij met hoe het eruit ziet.

De conclusie van deze kit tot zover: de boel gaat zonder veel problemen in elkaar, maar de handleiding zou wat duidelijker kunnen/mogen.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement