Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: di 28 maart, 2023 11:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Leuk dat er ook een Concorde wordt gebouwd!
Ik zie dat er al een mooi plekje is gereserveerd in de vitrine voor dit markante vliegtuig.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: di 28 maart, 2023 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ja, wel plankvullend, zo'n Concorde.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: vr 27 okt, 2023 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Zo snel als de Concorde vloog, zo langzaam gaat de bouw van dit model...
Afgelopen zomer werd de motivatie voor dit project weer aangewakkerd door dit prachtige LEGO-model (de bouwset dan he :mrgreen:)
photo 588926

Je moet er niet teveel vanuit een modelbouwersblik naar kijken, maar het was heel leuk om te bouwen en ik heb er zowaar een mooi plekje voor kunnen vinden in de woonkamer. Het 1:144 model is nogal een ielig sprietje als je ze naast elkaar zet:
photo 588919

Mijn modelbouwtijd begint nu wel echt hard af te tikken, nog maar vier uitgerekende weken tot de baby komt... Omdat ik daardoor ook geen goede plek meer heb om te airbrushen, behalve de woonkamer, heb ik eindelijk eens geprobeerd of Revell Aqua net zo goed te spuiten is als de enamels die ik altijd gebruik. Het testobject is een 1:72 Robinson R44. Het viel me helemaal niet tegen, en door de draagbare spuitcabine die ik gebruik geen enkele geuroverlast in de woonkamer (en mijn vriendin heeft best een gevoelige neus). Zodra de Robinson af is laat ik 'm natuurlijk zien bij civiele luchtvaart of eindfoto's zonder verslag.
photo 588924

Met deze nieuwe kennis ben ik snel doorgegaan met het spuitklaar maken van de Concorde. Er moet nog altijd aardig wat aan gebeuren.
Allereerst de neus, en dan specifiek het cockpitraam dat achter het supersonische vizier zit verborgen. Ik heb helaas geen foto van hoe de kit vindt dat de neus eruit hoort te zien, maar het is niet best. Op het gietraam zit een klein transparant vlak rechthoekje dat moet dienen als raam, en dat zegt al genoeg. In het echt zijn het twee trapeziumvormige (?) ramen die onder een hoek tegen elkaar aan zitten. Eigenlijk gewoon een cockpitraam zoals je op normale airliners kan tegenkomen.
photo 570132

Nu hoef ik iets minder aandacht aan dit deel te besteden omdat mijn model met de neus en het vizier omhoog wordt gebouwd, maar het blijft wel te zichtbaar om er niks aan te doen. Het beweegbare vizier zit in het echt vast op een paneel met nogal prominente dwarsribben. Dat heb ik eerst nagemaakt.
photo 588925

Ik heb lang getwijfeld hoe ik de voorste ramen wil opvullen. Houtlijm of kristal klear, zoals ik in de kleinere zijraampjes ga doen na het spuiten, leek me hier niet zo mooi. Ik had ook geen zin om met stukjes op maat gesneden transparant plastic te gaan klooien. Uiteindelijk heb ik een hele simpele keuze gemaakt: geen glas! De raampjes blijven gewoon gaten. Met het vizier ervoor gaat dat echt niet meer opvallen.
Het vizier had nog wel wat schuurwerk nodig om mooi over te gaan in de rest van de romp. Ik heb al jaren terug geleerd om niet te voorzichtig te zijn met dit soort glaswerk. Als je de juiste schuurmiddelen gebruikt is een dofgeschuurd raampje binnen een kwartiertje weer helder te krijgen. Dat is hier natuurlijk nog niet gebeurd, zoals jullie zien.
photo 588920

Dan de motoren. De inlaten hadden nog wat werk nodig, zoals ik eerder al liet zien, maar dat geldt ook voor de uitlaten. Bouw je de kit zoals -ie is, dan kijk je via de nozzles zo een lege rechthoekige bak in. Nu hoef ik echt niet per se een uitgebreide turbine-uitlaat in die gaten te hebben, maar laten zoals het is vond ik ook geen optie.
In de bestekla vond ik nog een feestelijk herbruikbaar rietje van hard plastic, dat ik in vieren heb gezaagd:
photo 588923

Deze heb ik van binnen zwart geschilderd en tegen de uitlaten aan in de motoren gelijmd. Daarna heb ik ook de buitenkant nog een lik verf gegeven zodat het niet meer zo op zuurstokjes leek, maar niet voordat ik deze foto maakte:
photo 588922

Niks meer te zien, en dat is precies wat ik wilde!
photo 588921

Nu hebben de motorgondels ook aan de buitenzijde nog wat aandacht nodig. Ik wil me gaan uitleven met het riveter-tooltje dat ik ooit van Vintage Jet heb gehad, zodat ik er later met Alclad echt iets moois van kan maken.

Ik ga geen beloftes doen over de volgende update, maar nu weten jullie dat ik deze groepsbouw echt nog niet vergeten ben :brouw:

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: vr 27 okt, 2023 16:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Toch wel gaaf Jelle, maarreh, ben jij nou zo klein of is die doos lego zo groot.
Wat een monster van een doos is dat. Schattig helicoptertje ook, maar niet zo leuk als die concorde.
Snel de draagbare spuitcabine in. Overigens ruik je Alclad wel behoorlijk.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: zo 29 okt, 2023 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Goed bedacht met die rietjes!
En leuk dat er aan deze deze weer verder gebouwd wordt.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: wo 01 nov, 2023 20:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
markie schreef:
Schattig helicoptertje ook, maar niet zo leuk als die concorde.


Ben ik niet met je eens. R44 van LF?

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: do 02 nov, 2023 8:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
tsjopper bob schreef:
Ben ik niet met je eens. R44 van LF?


Van KP, in mijn geval, maar volgens mij is er maar één plastic R44 in deze schaal die onder verschillende labels is uitgebracht. Best een leuk kitje maar het glaswerk in de zijramen vervormt het zicht nogal en op de romp zijn de sporen van het frezen van de mallen hier en daar nog te zien, ook na het spuiten. Het wordt het toestel waar ik een jaar of 15 geleden een keer een vluchtje mee heb gemaakt in Antwerpen en waarbij ik ook een stukje mocht sturen (doodeng).

https://www.airliners.net/photo/Heligro ... II/6865035


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: vr 03 nov, 2023 20:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Oh ja, KP. Die heb ik ook. Ik heb eens een proefles gemaakt in een R22. Heel gevoelig voor wind. Viel me vies tegen.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: do 09 nov, 2023 17:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Leuk dat je deze weer oppakt nu het nog even kan. Na de geboorte zal je daar echt minder tijd voor hebben kan ik je verzekeren :lol:

Héél gaaf die lego concorde! Wat een beest zeg. Zelfs nog groter dat mijn A340-600 :lol:

Mooi opgelost zo met die rietjes. Deze kit heeft toch nog wel een hoop aanpassingen nodig. Eigenlijk apart buiten Airfix er niemand is geweest die een model van de concorde opnieuw heeft uitgebracht. Ik vraag me af of de ICM kit van de Tu-144 wel nauwkeurig is. Anders bouw ik die liever eerst :P

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: zo 12 nov, 2023 12:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
De ICM Tu-144 schijnt best mooi te zijn maar niet helemaal te kloppen als je niet een van de eerste prototypes bouwt. Ik las vorige week dat Zvezda er in 2024 ook eentje uitbrengt die nóg beter moet gaan worden. Ik hou het maar gewoon bij de 'echte' Concorde, daar ben ik nu al lang genoeg mee bezig :roll:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement