Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2022 23:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Mijn volgende project voor deze groepsbouw wordt de F-RSIN 1:144 SNCASE SE.2010 Armagnac in de kleuren van Transports Aeriens Intercontinentaux (TAI).

Le Giant Oublié
Graag even je hand opsteken als je van dit toestel al eens eerder gehoord hebt. Niemand....? Oh, nou ja, dat is ook niet verwonderlijk. Dit toestel heeft niet voor niets de bijnaam "De Vergeten Reus"

Ondanks de moeilijkheden waar Frankrijk zich tijdens de Duitse bezetting gedurende WOII in bevond, ging het ontwerpen van civiele en militaire vliegtuigen redelijk onafgebroken door. Het ontwerpen van de Armagnac begon pas in ernst in 1945, toen Société Nationale de Constructions Aéronautiques de Sud-Est (SNCASE) werd geselecteerd als hoofdaannemer voor de SE.2000. Het was de bedoeling dat het toestel geschikt zou zijn voor Noord-Atlantische vluchten met een kruishoogte van 4000m aangedreven door vier 2100-hp Gnome-Rhône 18R motoren. Men realiseerde zich echter al snel dat het ontwerp stammende uit de oorlogstijd achterhaalt was, dus het concept werd opgeschaald naar een drukcabine voor 64 passagiers voor trans-Atlantische vluchten en 107 voor kortere routes. Een groter toestel was duidelijk teveel gevraagd voor de Gnome-Rhône 18R motoren, dus de SE.2010 Armagnac zou worden aangedreven door vier 3500-hp Pratt & Whitney R-4360 Wasp Majors. In deze vorm vloog de SE.2010 Armagnac voor het eerst op 2 april 1949 en werd er een start gemaakt met de productie van 15 definitieve Armagnacs (acht voor Air France).

photo 567502
Bron: Wikimedia Commons

Echter, tegen deze tijd begonnen slaper vliegtuigen met stapelbedden uit de gratie te raken en Air France vond dat het toestel zonder deze optie dan wel erg groot werd en annuleerde de order. SNCASE besloot ondanks dit toch de productie voort te zetten en bouwde negen toestellen, de eerste vier voor TAI. De Armagnac werd op 8 december 1952 in gebruik genomen, maar al snel werd duidelijk dat het toestel niet erg economisch was. De vier toestellen werden terug gegeven aan SNCASE en in Toulouse opgeslagen. Niettemin kreeg het toestel toch nog een kans toen vanwege het uitbreken van de Indo-China oorlog er een een behoefte ontstond voor meer capaciteit voor vluchten naar Frankrijk. Zeven toestellen werden derhalve toegewezen aan Société Auxiliaire de Gerence et de Transports Aériens (SAGETA) voor vluchten tussen Toulouse en Saigon via Beirut, Karachi en Calcutta.

photo 567501
Bron: Wikimedia Commons

In totaal konden er maximaal 160 passagiers mee vervoerd worden met een crew van vijf personen. In totaal zijn er maar negen van gebouwd en het toestel heeft dienst gedaan tot 1959.

De kit komt dus wederom van F-RSIN vandaan en is deze keer wel volledig van Resin (behalve het landingsgestel welke van metaal is).
photo 567503

Op het eerste gezicht ziet de kit er zeker niet slecht uit en is best gedetailleerd. De cockpit-, en passagiersraam decals ga ik weer zelf maken. Er zijn twee kleurenvarianten, één volledig metaal en één met een witte bovenkant. Ik ga echter voor de volledig metalen variant, dus het wordt een leuke exercitie in metaalkleuren.

Ik wil eerst de L-1011 (welke al een hele tijd op de werkbank ligt) af gaan maken, dus daar gaat voorlopig even de aandacht naar toe (maar misschien spuit ik wel het één en ander samen met deze. We zullen zien).

Wordt in ieder geval vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Laatst bijgewerkt door malair op zo 16 apr, 2023 20:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2022 23:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik vind het een mooi toestel, waar ik inderdaad nog nooit van heb gehoord. Je kunt leuke dingen doen met metaalkleuren. Zie je nou een meegegoten balansgewicht doorschijnen in het resin van de romp?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2022 23:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
TheFlyingDutchman schreef:
Zie je nou een meegegoten balansgewicht doorschijnen in het resin van de romp?
Hoi Jelle. Of het balansgewicht is weet ik niet, maar het is inderdaad een stukje metaal. Beetje slordig van F-RSIN...

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2022 9:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Dit is inderdaad een beste knaap van een toestel. Mooi ding en heerlijk obscuur.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2022 11:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Euh nee, nooit van gehoord, maar zo zijn er nog wel een paar te vinden uit die periode, denk ik. De vliegtuigbouwers beleefden toen moeilijke tijden, alles veranderde erg snel, motoren, aerodynamica, de vraag naar comfort capaciteit en economische inzetbaarheid...
Sommige zaken veranderden sneller dan ze in een ontwerp konden opgenomen worden, :brouw:

Veel plezier met de bouw alvast,

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2022 11:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Nee inderdaad, nooit eerder gezien. Maar wel een fraai toestel. En in blank metaal altijd mooi.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2022 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Alvast meegegoten metaal als contragewicht?

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2022 22:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Deze kist kende ik ook niet. Zeker een mooie toevoeging voor deze groepsbouw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2022 19:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ook voor mij een onbekende, dacht in eerste instantie dat je een DC-4 in Franse kleurtjes ging bouwen. Op het eerste gezicht lijken de resin kits van F-RSIN beter afgewerkt dan de spuitgiet exemplaren, ben benieuwd of dat tijdens het bouwen ook zo is.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2022 15:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt iedereen voor de reacties! Onbekend maakt onbemind, maar daar we kunnen we hopelijk wat aan gaan doen :P

Shake schreef:
Op het eerste gezicht lijken de resin kits van F-RSIN beter afgewerkt dan de spuitgiet exemplaren, ben benieuwd of dat tijdens het bouwen ook zo is.
Dat is zeker zo. Ik heb een tijdje terug een resin L-14 van F-RSIN gebouwd (https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 0#p1055852) en die was zeker niet slecht. Ook deze ziet er best wel goed uit. Ik bedoel, het is geen Authentic Airliners, maar het is mijlen beter dan hun spuitgiet werk (maar goed, daar betaal je dan ook voor).

In ieder geval een kleine update te melden.

Allereerst heb ik de onderdelen grondig met Ammoniak (met een gasmasker op!) ontvet. Anders krijg je straks bij het spuiten van die vissenogen (waar ik in het verleden regelmatig mee te maken heb gehad).
photo 567859

De verticale stabilo's kunnen al gelijmd worden. Ik heb de pinnetjes ietsje af moeten vijlen, anders paste ze niet in de gaatjes. Zo te zien zal dat bij de vleugels ook het geval zijn.
photo 567857

De casting is prima, maar her en der wat oneffendheden. Daarom wat plamuur aangebracht. Dit uiteraard ook bij de spleetjes bij de stabilo's gedaan.
photo 567858

Dan de inlets van de motoren gelijmd. Dit was nog even spannend want de secondelijm die ik gebruik droogt bij dit type resin super snel en is daarna niet meer los te krijgen. Eentje zit een tikje scheef, maar zit echt al muurvast. Met een beetje extra schuurwerk komt dat overigens wel goed. De fit is verder prima!
photo 567856

In de plamuur.
photo 567860

Ik zie trouwens nu ook dat linkervleugel krom staat. Dit is bij resin met heet water gelukkig goed te corrigeren.
photo 567861

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement