Mijn volgende project voor deze groepsbouw wordt de F-RSIN 1:144 SNCASE SE.2010 Armagnac in de kleuren van Transports Aeriens Intercontinentaux (TAI).
Le Giant OubliéGraag even je hand opsteken als je van dit toestel al eens eerder gehoord hebt. Niemand....? Oh, nou ja, dat is ook niet verwonderlijk. Dit toestel heeft niet voor niets de bijnaam "De Vergeten Reus"
Ondanks de moeilijkheden waar Frankrijk zich tijdens de Duitse bezetting gedurende WOII in bevond, ging het ontwerpen van civiele en militaire vliegtuigen redelijk onafgebroken door. Het ontwerpen van de Armagnac begon pas in ernst in 1945, toen Société Nationale de Constructions Aéronautiques de Sud-Est (SNCASE) werd geselecteerd als hoofdaannemer voor de SE.2000. Het was de bedoeling dat het toestel geschikt zou zijn voor Noord-Atlantische vluchten met een kruishoogte van 4000m aangedreven door vier 2100-hp Gnome-Rhône 18R motoren. Men realiseerde zich echter al snel dat het ontwerp stammende uit de oorlogstijd achterhaalt was, dus het concept werd opgeschaald naar een drukcabine voor 64 passagiers voor trans-Atlantische vluchten en 107 voor kortere routes. Een groter toestel was duidelijk teveel gevraagd voor de Gnome-Rhône 18R motoren, dus de SE.2010 Armagnac zou worden aangedreven door vier 3500-hp Pratt & Whitney R-4360 Wasp Majors. In deze vorm vloog de SE.2010 Armagnac voor het eerst op 2 april 1949 en werd er een start gemaakt met de productie van 15 definitieve Armagnacs (acht voor Air France).
Bron: Wikimedia CommonsEchter, tegen deze tijd begonnen slaper vliegtuigen met stapelbedden uit de gratie te raken en Air France vond dat het toestel zonder deze optie dan wel erg groot werd en annuleerde de order. SNCASE besloot ondanks dit toch de productie voort te zetten en bouwde negen toestellen, de eerste vier voor TAI. De Armagnac werd op 8 december 1952 in gebruik genomen, maar al snel werd duidelijk dat het toestel niet erg economisch was. De vier toestellen werden terug gegeven aan SNCASE en in Toulouse opgeslagen. Niettemin kreeg het toestel toch nog een kans toen vanwege het uitbreken van de Indo-China oorlog er een een behoefte ontstond voor meer capaciteit voor vluchten naar Frankrijk. Zeven toestellen werden derhalve toegewezen aan Société Auxiliaire de Gerence et de Transports Aériens (SAGETA) voor vluchten tussen Toulouse en Saigon via Beirut, Karachi en Calcutta.
Bron: Wikimedia CommonsIn totaal konden er maximaal 160 passagiers mee vervoerd worden met een crew van vijf personen. In totaal zijn er maar negen van gebouwd en het toestel heeft dienst gedaan tot 1959.
De kit komt dus wederom van F-RSIN vandaan en is deze keer wel volledig van Resin (behalve het landingsgestel welke van metaal is).

Op het eerste gezicht ziet de kit er zeker niet slecht uit en is best gedetailleerd. De cockpit-, en passagiersraam decals ga ik weer zelf maken. Er zijn twee kleurenvarianten, één volledig metaal en één met een witte bovenkant. Ik ga echter voor de volledig metalen variant, dus het wordt een leuke exercitie in metaalkleuren.
Ik wil eerst de L-1011 (welke al een hele tijd op de werkbank ligt) af gaan maken, dus daar gaat voorlopig even de aandacht naar toe (maar misschien spuit ik wel het één en ander samen met deze. We zullen zien).
Wordt in ieder geval vervolgd!