Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 22 nov, 2022 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
FF ademhalen, en daarna gewoon verder gaan, Martin.
Zoals Paul zegt: we hebben dit allemaal wel eens meegemaakt. En bijna alles is oplosbaar.
Mocht dit model niet je mooiste ooit worden, geeft niks. Lessen leren, ervaring opdoen, en bij je volgende model weer een stapje verder komen. En vooral plezier houden. Je doet het tenslotte voor de lol. :brouw:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2022 10:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Dit soort dingen is voor iedere modelbouwer herkenbaar. Er is bijna geen model geweest dat ik gemaakt heb waarbij er (in meer of mindere mate) wel eens zoiets als dit gebeurde. Afgebroken vleugels, stabilo's of motoren, verf dat mee komt bij het weghalen van de tape, per ongeluk verf aan de handen terwijl je een model vastpakt, kleine onderdelen die uit de handen vallen en kwijt raken, decals die helemaal scheuren of verfrommelen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het zal de meeste modelbouwers bekend in de oren klinken. Daarentegen heb ook nog nooit een model daardoor niet afgekregen. Iedere tegenslag is een leermoment zoals Huib zegt en ook bij jou zal het zeker weer goed komen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 nov, 2022 22:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 jan, 2021 23:36 pm
Berichten: 75
Goeie avond, dank u alle voor jullie reacties.

Na een korte pauze heb ik de Bloch er bij gepakt, en met goed daglicht eens gekeken of ik het strookje kon verwijderen,
verassend lukte dit met een scherpmesje en wat geduld. toen het strookje restplastiek verwijderd was, paste de neus
gedeelde perfect. alleen is de neusgedeelte bij het monteren wat verschoven.

toen ik neusgedeelte wouw afsluiten, om de bovenzijde er op te lijmen, bleek dat er nog een strookje plastiek te zitten,
waardoor de bovenzijde een millimeter van de romp kwam te zitten.

Afgelopen week heb ik de neus geverfd en de laatste puntjes op de I gezet, en is de bloch bijna afgerond, alleen nog de
propellers en een attente monteren ( na maten de bloch voorde, hoe meer plezier ik weer begon te krijgen in het bouwen,
en hoe meer ik aan de bloch wouw verbeteren)

photo 569562

photo 569563

photo 569564

photo 569565

photo 569566

photo 569567

Wat nog te doen, enkele puntjes nog verbeteren en buiten de eind foto´s gaan maken.
Misschien heb ik dit al eerder beaamd, de Bloch, is voor mij ver al een leer project, er zijn zeker aandachtspunten, de
onderdelen recht monteren, beter droog passen, kijken of alles netjes past.

Als slot, na mijn mening, heeft Smer een mooie Kit uitgebracht, met wat ervaring kan er een mooi toestel worden gebouwd
of door zeer ervaren bouwers zelfs extra details worden toegevoegd.

Op naar het volgende project.
Mag ik een vraag stellen, weet iemand nog een leuke kit van een Frans toestel?

Gr Martin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 dec, 2022 1:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leren en proberen, zo worden de modellen steeds mooier. Belangrijkste wat je aanhaalt: plezier hebben in de bouw.
Vergelijk je modellen niet met die van vele ervaren bouwers hier, wij zijn ook zo begonnen, alleen bestond er toen nog geen internet en werd je alleen door je broertjes en vriendjes afgekraakt.
Nu proberen we je met positieve feedback tips te geven zodat je steeds beter gaat bouwen. Belangrijk is de fundamentals: lijmnaden netjes bijwerken, daardoor voorkom je pasfoutjes (heb je zelf ook al opgemerkt).

Mocht je het nog aandurven, op beide koepels (voor op de neus en bovenop de romp) zitten nog frames die een kleurtje behoeven. Het framewerk is doorgaans van metaal (aluminium) en niet doorzichtig. Ga je ook nog mitrailleurs aanbrengen?

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 dec, 2022 12:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi Martin, dat je de draad weer opgepakt hebt, en het plezier in het bouwen weer teruggevonden hebt. En er staat nu toch een bijna afgerond model.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 dec, 2022 21:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 jan, 2021 23:36 pm
Berichten: 75
tsjopper bob schreef:
Leren en proberen, zo worden de modellen steeds mooier. Belangrijkste wat je aanhaalt: plezier hebben in de bouw.
Vergelijk je modellen niet met die van vele ervaren bouwers hier, wij zijn ook zo begonnen, alleen bestond er toen nog geen internet en werd je alleen door je broertjes en vriendjes afgekraakt.
Nu proberen we je met positieve feedback tips te geven zodat je steeds beter gaat bouwen. Belangrijk is de fundamentals: lijmnaden netjes bijwerken, daardoor voorkom je pasfoutjes (heb je zelf ook al opgemerkt).

Mocht je het nog aandurven, op beide koepels (voor op de neus en bovenop de romp) zitten nog frames die een kleurtje behoeven. Het framewerk is doorgaans van metaal (aluminium) en niet doorzichtig. Ga je ook nog mitrailleurs aanbrengen?


Goeie avond Tsjopper Bob,

Inderdaad, ik ben ook begonnen met bouwen, toen er nog of nauwelijks internet bestond, bij de Blokker bouwpakketten te koop, waren en in de twee speelgoedwinkels in de naburige stad, naast speelgoed, ook modeltreinen en bouwpakketten,
niet alleen Revell maar ook Tamiya en andere merken, verkochten.

Mijn broer en vader, hebben mij het bouwen geleerd en na een lange pauze, heb ik de hobby weer opgepakt.

Citaat:
Belangrijk is de fundamentals: lijmnaden netjes bijwerken, daardoor voorkom je pasfoutjes (heb je zelf ook al opgemerkt).

Voor de lijmnaden heb ik gekeken naar Putty of vulmiddel, omdat ik graag met producten werk dat op waterbasis is, kwam
ik uit bij vallejo acrylic putty, alleen heb ik daar geen ervaring mee. als een kier echt te aanwezig is, wil ik wel eens met
verdikte verf aan de gang om de kier wat te proberen op te vullen.

Mag ik vragen of jij, of iemand ervaring met Putty van Vallejo hebt, of durft iemand mij te vertellen welke putty voor
naatjes en lijmnaden gebruikt kan worden?

vriendelijke groet Martin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 dec, 2022 21:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 jan, 2021 23:36 pm
Berichten: 75
Goeie avond

Op aanraden van Tsjopper Bob, heb ik met een klein kwastje de spijltjes geverfd. en de mitrailleurs met nog wat klein spul plus,
de propeller bevestigt. ik ga nog eens aandachtig kijken of er lijm sporen te vinden zijn, in diennodig bij werken.

photo 569748

photo 569752

photo 569753

photo 569751

photo 569750


Gr Martin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 dec, 2022 23:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Woodland.86 schreef:
Voor de lijmnaden heb ik gekeken naar Putty of vulmiddel, omdat ik graag met producten werk dat op waterbasis is, kwam ik uit bij vallejo acrylic putty, alleen heb ik daar geen ervaring mee. als een kier echt te aanwezig is, wil ik wel eens met verdikte verf aan de gang om de kier wat te proberen op te vullen.

Mag ik vragen of jij, of iemand ervaring met Putty van Vallejo hebt, of durft iemand mij te vertellen welke putty voor naatjes en lijmnaden gebruikt kan worden?


Grote naden zijn lastig weg te werken met verf of putty. Het vulmiddel droogt in en je blijft de naad zien. Met putty kun je uiteraard meerdere sessies doen. Na aanbrengen putty, glad maken (schuren) en nog eens, en nog eens etc.

Ik gebruik Vallejo putty en Allebastine autoplamuur. Met acetonvrije nagellakremover en wattenstaafjes kun je in een vroeg stadium putty wegvegen zodat je minder hoeft te schuren. Om te voorkomen dat je teveel putty op je model smeert, kun je aan weerszijden van de naad tape plakken, plamuur smeren en tape weghalen. Dan hou je een klein naadje plamuur over om bij te werken.

Hele grote naden kun je beter eerst met plastic opvullen, maar dan moet je je ook afvragen waar dat door kan komen. Vaak komt het door onregelmatigheden die niet juist zijn weggehaald waardoor kieren ontstaan (aanhechtingsstukje van de sprue).

Goed dat je de frames nog hebt bijgewerkt, smoelt net even beter.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 dec, 2022 3:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Hij word leuk Martin en ik sluit mij aan bij wat de anderen zeggen; zolang je er maar een beetje lol in hebt is alles prima en wat je leert bij de ene kan je gelijk meenemen naar de volgende :brouw:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 dec, 2022 8:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Dag Martin, ik gebruik die Vallejo plamuur alleen voor hele kleine naadjes.
Het spul blijft namelijk wat flexibel en is eigenlijk niet schuurbaar. Dus meestal belandt het tussen de cockpitraampjes of de vleugels en dan met een natte vinger er een paar keer langs en het is afgewerkt.
Eigenlijk moet je het een beetje behandelen als kit denk ik, alleen dan in een kleine tube.

Voor wat betreft andere plamuur, dan ga je toch snel belanden bij de plamuur met oplosmiddelen. Deze wordt namelijk een stuk steviger en is inderdaad schuurbaar.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement