Motoren en propellorsIk was al wat aan het experimenteren met de beglazing van het toestel. Maar dat leek me niet zo'n goed klusje voor de modelbouwdag in Hardegarijp, afgelopen zaterdag. Daar heb ik me gewijd aan het bouwen van de motoren, en dat heb ik deze week verder afgemaakt.
Een simpel klusje was de vleugelhelften aan elkaar lijmen en de naadjes netjes afwerken. Pasvorm was prima. Één vleugelhelft was een beetje krom, maar was in de lijmklemmetjes prima recht te krijgen.
Gaten voor de landingslichten uitgeboord en lenzen gemaakt van transparante staaf. De spiegel zilver geschilderd en een gaatje erin geboord dat de lamp voorstelt.
De lenzen vastgelijmd, in model gevijld en gepolijst.
Verder met de motoren. Dit is wat Heller levert: een motorkap, een dichte achterplaat (slaat nergens op!), een veel te dikke en te platte windgeleiderplaat en een te smalle en niet gedetailleerde propeller. Geen motor dus! Dat is nou net waarom ik dit soort kits zo leuk vind: de basis is er, maar er valt zoveel aan te verbeteren.
En dit is wat erin hoort te zitten: Een Gnome et Rhone Mistral Major 14 cilinder dubbele stermotor.
De basis gebouwd van styreen buis en staaf, met een stuk sprue als handvat en voor bevestiging in de vleugel.
Daarna verder gedetailleerd met ijzerdraad en styreen. Dit is de vereenvoudigde versie hoor: ik heb maar 14 van de 28 klepstoterstangen aangebracht en zeven van de veertien cilinderinlaten. Ik ben er ook niet achter gekomen hoe de uitlaten precies liepen. Ik vermoed toch een soort van uitlaatring. Dus er is ook wat fantasie aan te pas gekomen.
Maar waar het om gaat is dat het er geloofwaardig uitziet, en dat is volgens mij best gelukt.
Met de propellers was ik ook niet erg gelukkig, dus ook maar nieuwe gemaakt. Startpunt waren twee driehoekjes van 2mm dik styreen.
De driehoekjes omgetoverd in propeller hubs, met uitstekende ijzerdraadjes om de bladen aan te bevestigen.
De bladen gemaakt van stukjes styreen van 1mm dik.
In model geschuurd en gevijld.
De nieuwe props naast de oude. Verschil is duidelijk.
Een leuk weetje is trouwens dat de propellers bij de Amiot tegen elkaar indraaien om de torque krachten op te heffen. Dat betekent dat de spoed van de ene propeller tegengesteld is aan die van de andere. Heller heeft dit goed gedaan, maar als je nieuwe propellers maakt moet je dat niet vergeten. Ik dacht er nog op tijd aan!
Even een dryfitje.
En nu ga ik echt verder met de cockpitbeglazing!