Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2022 23:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
tsjopper bob schreef:
markie schreef:
Één klein vraagje. De verticale achtervleugel lijkt nu niet een geheel met de romp. Zit deze bij het originele model ook los van de romp of moet hier nog een likje plamuur tegenaan? Ik kan het namelijk op de foto die je hebt bijgevoegd niet heel goed zien.


Ik wel, kijk maar eens naar de eerder geplaatste referentiefoto. De staart lijkt maar op een paar punten vast te zitten en voor de rest een heerlijke kier. Dus plamuur lijkt me niet nodig. Hooguit de kier aanbrengen :lol:


Goed opgemerkt Markie en René. De flying surfaces zijn allemaal als het ware op de romp geschroefd. Dit levert bij het kielvlak inderdaad een spleet op.


Achteraf had ik toch niet helemaal een tevreden gevoel over de stepjes onder de romp aan stuurboordzijde.
Wat zoeken op het net leverde het rechterplaatje op:

photo 567589photo 567590

Mijn gevoel bleek wel terecht: het boterhamzakjes ijzerdraad is verhoudingsgewijs te lomp; het materiaal is te dik in verhouding en de hoeken teveel afgerond.Bovendien klopten de vorm en de positie op de romp niet.
Dus de ijzeren stepjes er weer afgepeuterd en opnieuw begonnen. Dit keer met fotonegatief als basismateriaal. Door een hele smalle, U-vormige rand uit te snijden rond de transportgaten van het fotonegatief, ontstond een verfijnder opstapje.
Ik moet wel zeggen dat meerdere pogingen nodig waren voordat ik twee gelijkende uutjes had uitgesneden.

photo 567586
Chorozy heeft op de maattekening in hun bouwbeschrijving de stepjes ook anders weergegeven dan ik op de foto's ben tegengekomen.


Door de poten van de "U" schuin af te snijden, komt deze onder de juiste hoek onder de romp te staan wat resulteert in een zo goed als horizontaal stepje. Nog een schoortje erachter geplaatst en klaar.

photo 567588


Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2022 11:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Knap gedaan. Ik vind het nog knapper dat je nog fotonegatief materiaal hebt :D

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2022 13:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
fvdm schreef:
Ik vind het nog knapper dat je nog fotonegatief materiaal hebt :D


Ik heb er nog heel veel van. Van alle analoge foto's heb ik nog de negatieven, de laatste tijd niet meer gearchiveerd, maar heb alles nog wel. Kan dus nog wel 1000 jaar vooruit.

Op-pimpen van je model ziet er leuk uit hoor.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2022 19:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dat zijn weer mooie vorderingen, je bent weer lekker aan het super detailleren! Ik heb alleen het idee dat de wielen wat aan de (te) grote kant zijn als ik het zo met de foto's vergelijk.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2022 0:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Shake schreef:
Dat zijn weer mooie vorderingen, je bent weer lekker aan het super detailleren! Ik heb alleen het idee dat de wielen wat aan de (te) grote kant zijn als ik het zo met de foto's vergelijk.


Bij gelegenheid zal ik de wielen even nameten, Sjaak. Misschien heb je gelijk anders zit het 'm denk meer in het perspectief van de foto (of in de lengte van de wielpoten (die overigens ook op de tekening gebaseerd is).

Vandaag de vleugel en romp spuitklaar gemaakt.
Bedoeling was om eerst een primerlaagje aan te brengen daar ik vermoedde dat er wel wat oneffenheden en luchtbelletjes de kop op zouden kunnen gaan steken.
Dat is ook de reden waarom ik de driehoekige strut bovenop de vleugel nog niet heb aangebracht want die breekt er geheid vanaf als er gaatjes gerepareerd moeten worden.

Die strut had ik overigens uit hetzelfde Albionbuisprofiel gemaakt als de wielpoten en de cabane maar uit de foto's bleek dat deze wat zwaarder uitgevoerd moest zijn.
Nu had ik geen grotere buisdiameter dan 0,5 mm dus maar naar een andere oplossing gezocht om het profiel te verzwaren.
Middels twee stukjes 0,3 mm buis aan de achterkant is de verbreding gerealiseerd. Door de buisje wat langer te houden en de uiteinden iets om te buigen, ontstaan er pennetjes om de strut straks mee vast te kunnen zetten op de vleugel.
De foto's spreken voor zich:

photo 567829
photo 567824
photo 567825
photo 567823
photo 567831
photo 567826

Met een klein beetje plamuur zijn de naadjes in de strut afgewerkt en aansluitend de cockpits en de motor afgeplakt. Met de cirkelsnijder is dit een fluitje van een cent.
Toen kon alles in de grondverf.

photo 567830


En helaas vertoonden zich al snel na het eerste dunne laagje de eerste luchtbelletjes in het resin van de vleugel. Ook in de staart zitten wat kleine gaatjes.
Daarbij is de vleugelvoorrand nog niet vrij van ongerechtigheden dus er moet nog wat geplamuurd en geschuurd gaan worden.

photo 567828



Afspuiten zit er dus nog even niet in.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2022 11:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Was te verwachten natuurlijk, maar altijd jammer als er weer onzuiverheden in een model naar voren komen.
Mooi werk op die strut op de vleugel trouwens.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2022 18:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi werk tot nu toe.

Succes met het plamuren en schuren. Bij mijn Henschel had ik hier ook last van. Ik heb toen een beetje CA met een koperdraadje in de putjes aangebracht om de hoeveelheid CA die aangebracht wordt te beperken. Toen het bijna droog was eens vlug geveegd met een vinger om het schuren te beperken en daarna gewoon effen geschuurd met verschillende grofheden van schuurpapier. Gewoon goed opletten dat er geen kleine randjes blijven staan.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2022 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi hoor, Paul. Ik vind het knap hoe je die metalen onderdeeltjes maakt.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 nov, 2022 23:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Helaas is dit toch een gevalletje Resintaler gatenkaas geworden.
De gaatjes zijn heel klein maar blijven wel zichtbaar in de primerlaag. Ik heb ze uitgeboord en gevuld met Vallejoplamuur.

photo 568079

photo 568078


En nog wat ongerechtigheidjes op de romp weggewerkt:

photo 568080

Na het schuren wederom de Action spuitbus eroverheen gejorist. Best kans dat nog niet alle putjes weg zijn maar dan doen we die nog een keer.



O ja, Shake had nog zijn twijfels over de wielen. Voor zover ik kan zien is er weinig mis mee. De diameter klopt met de tekeningen en ook de wielpoten zijn op de aangegeven lengte. Ik laat het zo.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 nov, 2022 7:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Je maakt er nogal een priegelproject van, het is erg leuk om te volgen! Blijft dat fotonegatief nou een beetje zitten met secondelijm of blijft het kwetsbaar?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement