Het nieuwe jaar beginnen we meteen met een update van de werkzaamheden.
Inmiddels is de metalen pitot tube van master-model.pl (art. AM-48-030) binnengekomen per post.
Een hele verbetering t.o.v. de plastic versie.
We zijn verder gegaan met het vastlijmen van de cockpit canopy m.b.v. van transparante lijm.
Vervolgens zijn de transparant te blijven delen afgeplakt met tape om dit meteen te beschermen bij de verder bewerking van het geheel.
De cirkelvormige tape is ideaal voor de afgeronde hoeken (dank voor de tip).
De passing van de canopy is op zijn, ehu.. Italiaans-Frans-Spaans zeg maar.
Ben je secuur van aard dan ontkom je hier niet aan een potje plamuur en schuurwerk.
De linkerzijde is de passing ok.
Het onderstel van de Mirage is karakteristiek, als zichtbaar op foto bij de pitot buis. Ik hoop dat dat straks ook goed tot uiting komt op op het model.
De hoeveelheid onderdelen en de montage van het landingsgestel is ook verrassend uitgebreid, complex maar mooi. Voor mij betekend dat ik hiervoor alle concentratie benodigd ben.
De gebruikershandleiding is niet in alle details duidelijk genoeg. Assistentie met referentiefoto’s, of zelfs Eduard’s 1/48 Mirage instructie brengt meer duidelijkheid.
Ik probeer slim te zijn en de montage, van de uit twee lengtedelen bestaande voorpoot meteen als een geheel te verlijmen.
En alle onderdelen van het landingsgestel constructie geheel af te bouwen, schilderen en herplaatsen als geheel.
Het nadeel van mijn aanpak is het neuswiel, welke tussen twee draagarmen meteen moet worden geplaatst.
Dit los ik op met een zelf te maken wielas en twee gaten. Het wiel kan achteraf worden geplaats middels de as te plaatsen door de gaten.
Bij het controleren ontdek ik een probleem met de "hydraulic retraction strut". Deze sluit niet aan op de bodem van de neuswiel bay. Wellicht is dat mijn foutje.
We lossen dit op door de hydraulische cilinder ook te voorzien van een messing rond.
Ook de achterste poten bouwen we compleet op. De hoofdpoot is licht verlijmd in de bak om de uitlijning in overeenstemming te brengen met de ondersteunde constructie.
Verder is te zien dat binnenste wheelbay deuren in de romp zijn verlijmd.
Eenmaal alle onderdelen op zijn plaats is deze weer verwijderd om alles als één geheel te kunnen verven. En naderhand weer te kunnen herplaatsen.
Nu de constructie van het landingsgestel gereed is neem ik meteen de externe fueltanks mee naar de spuitcabine.
Voor de “Auxiliary fuel tanks” zijn er twee types beschikbaar in de kit. Een 1300 liter en een 600 liter (drop tank). Hoewel de meeste boek referentie foto’s vaak de kleinere drop tank afbeelden ga ik voor de grotere versie. Deze staat staat ook afgebeeld bij de introductie.
Wat mij opviel is dat de pylon een lichtgrijze kleur heeft. Leuk, detail om te gebruiken.
Na een primer en een zwart glans laag begon ik initieel met Alclad2 “Chrome, ALC-107 voor de fueltanks.
Een flesje al jaren in mijn bezit. Wat er gebeurd weet ik niet. De spuit verstopt en het resultaat was spikkelend grijs.
De opvolger van Alclad is blijkbaar HR Hobbies. Probeer hierover later met meer info te komen en kom er t.z.t. op terug.
De kleuren "Polished aluminium" (HR-105) op de tanks en (HR-101) "aluminium" op het onderstel gingen vervolgens naar wens.
Wordt vervolgt.