Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 171 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 16 mei, 2023 7:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dat wordt echt een brute choppy zo met al die extra's.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 mei, 2023 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Dank mannen!

markie schreef:
Mooi raam geworden zo, ik ben dat spul van Tamiya helemaal vergeten de laatste keer. Ik heb dat ook bedenk ik me nu haha.
:D Ik heb ook wel eens projectjes gehad dat ik er niet aan dacht, maar goed, waarschijnlijk was het glaswerk dan ook gewoon goed genoeg :mrgreen:

Vrij snelle update deze keer... Maar het gaat even niet probleemloos...
De primer wel, die ging er mooi op, en ineens was daar weer een mooi strak brouwsel zichtbaar op de werkbank:

photo 580650

Toen was het plan het gebrek aan opliggende klinknagel, die toch best kenmerkend zijn op dit toestel, te gaan voorzien d.m.v. watertransfer rivets.
Aanbrengen als een decal, met een extra carrier film, op de primer. Ik had al een testje gedaan, geheel volgens de meegeleverde instructies, en dat ging perfect.
Door het testje was ik er al achter gekomen dat het met Set & Sol niet zo goed werkte, maar wel met Mark Fit decal softener.

Op de Cougar ben ik echter een paar avonden aan het tobben geweest.
Sommige delen hechten niet lekker en die probeerde ik dan aan te helen, maar andere rivets gingen weer "floaten".
Uiteindelijk kroop er kenneijk softener onder de primer ofzo waardoor deze ging loslaten/oplossen, en uiteindelijk is dit de einstand na een uur of 6 zweten:

photo 580651

Hier ga ik dus voor dit project even niet mee verder.
Ik geloof best in de werking van het product, maar ik krijg het nu gewoon niet onder de knie.
Omdat ik bang ben dat het mijn mojo voor het project gaat verpesten, ga ik over op plan B: Rivetten met een tooltje.

Maar dan heb je toch inliggend detail i.p.v. opliggend?
Ja dat zal het compromis zijn, maar het oppervlak zal er zeker interessanter uit gaan zien, en ik vind het ook nog eens leuk om te doen!

Volgende keer weer betere berichten dus!
Tot dan!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 mei, 2023 22:24 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Jammer dat die 3D popnagels niet meewerken, ik had graag gezien hoe dat lijkt, maar met zo'n rivet tool kom je ook een heel end.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 mei, 2023 11:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Deef schreef:
Sommige delen hechten niet lekker en die probeerde ik dan aan te helen, maar andere rivets gingen weer "floaten".
Uiteindelijk kroop er kenneijk softener onder de primer ofzo waardoor deze ging loslaten/oplossen (...) Hier ga ik dus voor dit project even niet mee verder. Ik geloof best in de werking van het product, maar ik krijg het nu gewoon niet onder de knie.
Nou heb ik niet zo'n heilig vertrouwen in een primerlaag als je daarover decals gaat aanbrengen met softeners. Zo'n primer is bedoeld als hechtlaag voor verf en zal derhalve niet helemaal glad zijn als een baby billetje. Gewone decals breng je normaal gesproken ook niet aan op een matte verflaag.

Zou het niet handig zijn om over die primerlaag iets à la Aqua Glass aan te brengen en dit te laten harden? Ik zie op de achtergrond iets staan van Vallejo, een water gedragen 'metal varnish' en ik vermoed dat dit vergelijkbaar is. Mijn idee zou zijn om dit heel dun over die primer te spuiten en na uitharding/droging de rivets aan te brengen.

Maar goed, het is mijn idee en jouw model dus jij moet gewoon doen waar je het meeste vertrouwen in hebt. :wink:

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 mei, 2023 22:17 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een pech Deef! Kun je hem niet kaal maken en een nadere primer kiezen?

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 mei, 2023 7:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
mr.vdh schreef:
Jammer dat die 3D popnagels niet meewerken, ik had graag gezien hoe dat lijkt, maar met zo'n rivet tool kom je ook een heel end.
Ja dat is wel even jammer D.J., was even een gevalletje van "op de filmpjes ziet het er veel makkelijker uit dan in het echt" :mrgreen:

Plasticprutser Peter schreef:
Nou heb ik niet zo'n heilig vertrouwen in een primerlaag als je daarover decals gaat aanbrengen met softeners. Zo'n primer is bedoeld als hechtlaag voor verf en zal derhalve niet helemaal glad zijn als een baby billetje. Gewone decals breng je normaal gesproken ook niet aan op een matte verflaag.
Ik dacht eigenlijk juist voordeel te halen uit het feit dat het mat was. Een lekkere grippy ondergrond zeg maar. Uiteindelijk haalde dat niet veel uit dus kennelijk, hechting was namelijk het grootste probleem :roll:

Plasticprutser Peter schreef:
Zou het niet handig zijn om over die primerlaag iets à la Aqua Glass aan te brengen en dit te laten harden? Ik zie op de achtergrond iets staan van Vallejo, een water gedragen 'metal varnish' en ik vermoed dat dit vergelijkbaar is. Mijn idee zou zijn om dit heel dun over die primer te spuiten en na uitharding/droging de rivets aan te brengen.
Da's wel een goeie Peter, ik zou het wellicht beter kunnen sealen volgende keer met HG product 77, is ook op waterbasis, en daar heb ik normaal ook goede ervaringen mee als beschermlaag.

Trajanus schreef:
Wat een pech Deef! Kun je hem niet kaal maken en een nadere primer kiezen?
Kaal maken ga ik niet meer doen Jan, ben veel te bang dat mn gepolijste glaswerk en aangebrachte details dat niet gaan overleven :mrgreen:

Inmiddels begonnen met het rivetten met het rivetwieltje, nadat ik alle verticale lijnen met een potloodje uitgezet had. Eigenlijk is dat ook wel een heel ontspannen en mediterend karweitje. :mrgreen:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 mei, 2023 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ai! Jammer van de tegenslag, Deef. Maar jou kennende komt dat alsnog perfect in orde.
Mediteer ze met de rivetter!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jun, 2023 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Dat mediteren is zeker gelukt Huib! :brouw:
We zijn weer flink wat verder inmiddels, maar we waren bij het mediteren, uh... riveteren gebleven inderdaad.

photo 581816

Lijntjes uitgezet aan de hand van een template met een potloodje:

photo 581817

En na dat alle lijntjes met het wieltje overlopen waren, was het tijd voor de witte onderlaag, ietwat "marbled" als basislaag voor een wat verweerde verflaag:

photo 581815

Meestal spuit ik net een laagje teveel om er nog wat van te zien, maar toch heb ik er alsnog wel veel aan om het zo te doen.
De schaduwhoeken bijvoorbeeld blijven donker, dus daar hoef ik me geen zorgen te maken over dekking.
Ook is hierboven te zien dat er al een voorbereiding was getroffen op het spuiten van de omranding van de emergency exits, die moeten rood worden:

photo 581819

Iets te gortig gespoten, dus na het masken de witte preshading weer hersteld, en nu staat ie klaar voor het spuiten van de camo:

photo 581818

Tot de volgende!
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jun, 2023 21:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi werk Deef! Lekker doorgaan zo.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jun, 2023 23:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Die popnagels zijn een bijzonder mooie toevoeging, precies goed en hartstikke strak! Het is echt een genot om deze bouw te volgen.


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 171 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement